PDA

View Full Version : Weekendpuzzel: Epigibphoneson?



Midwolda
10 maart 2013, 09:25
Welkom bij de Gitaarnet Weekendpuzzel! :ok:

Deze week: een semi-hollow, maple centre block, doublecut body, even groot als een Les Paul alleen de lower bout is ca. 1 inch breder, bookmatched top, sunburst finish top en zwarte zij-en achterkanten, dubbele binding op de body, binding langs de hals, geen binding op de kop, rosewood toets met MOP dot inlays. Foto's volgen later, we bouwen de spanning nog even op, maar we beginnen alvast met het label wat zichtbaar is door het bovenste F-hole (net niet op de foto, maar er staat wel degelijk "Union Made" voor het Gibson logo):

http://img201.imageshack.us/img201/7383/q3090054.jpg

Ik kan wel verklappen dat het geen moderne ES-339 is, die is toch een slag groter, F-holes en knoppen zijn anders en nog veel meer verschillen.

Inschrijven voor de Weekendpuzzel kan hieronder, veel plezier! :D

the sure thing
10 maart 2013, 09:29
Gibson ES 336 ?

wietse
10 maart 2013, 09:47
ik mag niet meedoen want ik heb hem gezien.

Midwolda
10 maart 2013, 09:51
Nou je mag gerust meedoen hoor Wietse, iedere tip is welkom want ik weet het niet.

@TST: F-holes en knoppen zijn niet gelijk aan een ES-336, en de body is nog iets kleiner:

http://img571.imageshack.us/img571/5047/q3090071.jpg

Harald
10 maart 2013, 09:59
Dat ding deed me onmiddelijk denken aan de Ibanez John Scofield modellen. Maar daar zit natuurlijk geen Gibson sticker in. En aan unions doen ze in die oosterse landen ook niet echt gok ik zo. Sticker zegt trouwens ES339... is het dat dan niet gewoon?

Die heeft dan weer wel wat dikkere punten bij de cutaways, lijken meer op die van de 335

Midwolda
10 maart 2013, 10:05
Nee, volgens mij geen 339 want ook hier weer: andere positie van de knoppen, andere vorm van de F-holes.
En een 339 is toch wel groter dan deze, heb ik de indruk. Ik zal 'm zo eens exact opmeten.
Op deze heeft trouwens nooit een slagplaat gezeten, geen schroefgaatjes aanwezig.

Edit: Je hebt me wel op een spoor gezet, Harald, kudos! Kom ik nog op terug.

Hendriks
10 maart 2013, 10:10
Wat voor elementen heeft hij?

Pepe
10 maart 2013, 10:12
Dat is toch een Epi 339?

Midwolda
10 maart 2013, 10:22
@Hendriks: als ik vandaag tijd heb schroef ik ze er even af. Moet nog een hoop rommel opruimen... ;)

@Pepe: daar heb ik zwaar mijn twijfels over, het plaatje klopt niet.

Foto's van de kop volgen later. Die is bewerkt dus niet correct, maar vertelt wel wat.

mountainman
10 maart 2013, 15:20
Die Epi es-339 bestaat toch pas sinds 2011? Deze ziet er vooral wat betreft het metaal een stuk ouder uit. Of hij moet een paar dagen buiten in de zure regen hebben gestaan.

Midwolda
10 maart 2013, 15:54
Hij is zeker ouder dan twee jaar. Dof metaal, doorgezakte brug, vergeelde bindings, doffe lak, battlescars...
De krassen op de pickupcovers komen van heel veel plectra, en er zit ook nogal wat menselijk DNA verstopt in de plooien en kieren. Opvallend mooie bookmatched flame top, niet te wild, fraai.
Akoestisch klinkt het verrassend aardig, weinig volume natuurlijk maar dat heerlijke "woody" toontje, hmmm... versterkt ('78 VibroChamp) ga je direkt Kinks en zo spelen, die lekkere droge bassen en dat snappy hoog er in.
Wat de uitkomst van deze weekendpuzzel ook wordt, dit is een heerlijke playersguitar, met een fijn geluidje.
Die staat hier nog wel eventjes.

Midwolda
11 maart 2013, 12:57
Wat blijft het stil... vanavond plaats ik even een foto van de kop, maar nu eerst:
zoals je ziet staat op het Union Made Gibson label (http://home.provide.net/~cfh/gibson.html) het serienummer 196024
Op de achterkant van de kop staat een inktstempel (http://home.provide.net/~cfh/epiphone.html): 8 2171
Geen verdere markeringen op of in de body of op de kop te vinden.
Als ik al die informatie combineer kom ik uit op een USA made Epiphone uit 1964... :eek: dat zou wat zijn!

Extra: het bovenstaande zou kloppen met deze info (van de tweede link):

The Chicago Musical Instrument company (CMI), which owned Gibson, bought Epiphone in 1957. When CMI purchased Epiphone, they got all of Epiphone's current stock of parts including bodies, necks, pickups, etc. Gibson used these "New Yorker" parts in conjuction with their own parts when making Epiphones from 1958 to 1961. By 1961 Gibson has used up all the original New York-made Epiphone parts, and then used Gibson parts made in Kalamazoo. Instruments from 1958 to 1969 are commonly referred to as "Gibson/Epiphones".

When Norlin purchased CMI (Gibson) in 1969, all Epiphone production was moved to Japan. Later, productions was moved to Korea. Many of the imported instruments bear a label with Gibson's Kalamazoo address and no mention of Japan or Korea, which can be misleading. However, these import instruments have model numbers that do not correspond with Kalamazoo made Epiphone model numbers listed below. Also the serial number is usually 7 digits or longer (unlike U.S. made Epi's with a 6 digit or less serial number).

Midwolda
11 maart 2013, 20:04
http://img547.imageshack.us/img547/322/p3100079.jpg

http://img441.imageshack.us/img441/6926/q3090044.jpg

De kop is bewerkt om op een open book te lijken, en dat is nét niet gelukt.
Het serienummer "8 2171" op de achterkant staat in zwarte inkt op zwarte lak en is alleen zichtbaar bij een bepaalde lichtval. Oud aandoend font. Geen "Made in USA". Ik zal nog eens wat foto's proberen...
De "GIBSON" TRC is niet origineel, er zitten nog drie andere gaatjes onder die wel netjes zijn voorgeboord zodat de lak niet kapot gaat. De originele TRC was een stuk kleiner.
Ik twijfel of de tuners origineel zijn, er zijn in ieder geval geen andere gaten te bespeuren.
De laatste clou is de trussrod zelf: daar heb je een 4mm imbussleuteltje voor nodig.

HaroldA
11 maart 2013, 20:38
Ik volg 'm met zware interesse! ... kan je alleen niet helpen ;)

Midwolda
11 maart 2013, 20:50
Ja leuk is-ie he? :D
Ik ben nu alleen wel door de direct zichtbare aanwijzingen heen... nou ja, nog eentje dan: via een spiegeltje heb ik op een potmeter een ingestanst "CF" merkje gevonden, maar dat zal wel gewoon Carbon Film betekenen.
En de laatste: de jackinput is gemonteerd op een dun metalen verchroomd plaatje in een ovale vorm, met twee schroeven.
Dus hier houdt het even op, totdat ik tijd heb om de elementen er uit te fröbelen...

Hendriks
11 maart 2013, 21:10
Ik zou de foto's opsturen naar Gibson , ben je er waarschijnlijk zo uit. Ik heb op google van alles geprobeerd , maar deze is niet te vinden , zeker geen ES339 .

jimihattricks
11 maart 2013, 21:13
hoewel ik geen idee heb of de gitaar van genoemd bouwjaar zou kunnen zijn, vind ik de rode kleur in de lak erg levendig voor een instrument uit 1964

jimihattricks
11 maart 2013, 21:16
...hoewel dat niks hoeft te zeggen als het een refin betreft

Midwolda
11 maart 2013, 21:18
Ik zou de foto's opsturen naar Gibson , ben je er waarschijnlijk zo uit. Ik heb op google van alles geprobeerd , maar deze is niet te vinden , zeker geen ES339 .

Ja, ik heb op m'n werk ook al alle sixties Epi folders door zitten bladeren...
gelukkig was m'n chef er niet en hebben we geen proxy log. :)

Eigenlijk vind ik zo'n puzzel zelf veel te leuk, mailen naar Gibson is voor mijn gevoel "the easy way out".
Ik ga nog even door met de elementen en zo, wie weet wat voor info er nog in dit schatje verborgen zit...

Midwolda
11 maart 2013, 21:24
...hoewel dat niks hoeft te zeggen als het een refin betreft

Dat zou dan wel de meest professionele refin zijn die ik ooit gezien heb...
het rood en geel zijn op de foto ook iets donkerder dan in het echt hoor.

Scarface
11 maart 2013, 21:56
Er al eens over na gedacht dat dit wellicht een prototype kan zijn?

Ben een tijdje terug bij Vintage and Rare geweest in Londen en daar hadden ze een Epiphone bijna gelijk aan deze,die was van een klant.Alleen hier stond in de kast op de sticker duidelijk prototype...op de headstock stond ook helemaal niets ook hier waren bepaalde dingen anders dan bij de gitaar die uit eindelijk op de markt is gekomen.

Dus wie weet,heb je echt iets aparts!!

Het andere wat ik mij kan bedenken is dat de hals is vervangen...maar dat lijkt mij sterk..

Groet,
Marco

Midwolda
11 maart 2013, 22:02
Er al eens over na gedacht dat dit wellicht een prototype kan zijn?

Ha, zoiets durf ik niet eens te denken, dat zou echt way too cool zijn. ;)

Die handgeschreven tekst op de sticker daar kom ik ook al niet uit.
Een P kriebel T krabbel, ProtoType kan ik er niet van maken, maar wat wel?
Hals is, voor zover ik kan beoordelen, niet vervangen.

HaroldA
11 maart 2013, 22:03
http://img571.imageshack.us/img571/5047/q3090071.jpg

Is de afstand tussen tailpiece en brug ook niet on-Gibson's lang?

Midwolda
11 maart 2013, 22:08
Is de afstand tussen tailpiece en brug ook niet on-Gibson's lang?

Yup, goed gezien! Is ongeveer een centimeter meer dan bij een Les Paul.
Afstand tussen brug-element en element-element klopt weer precies met een LP.

HaroldA
11 maart 2013, 22:10
Yup, goed gezien! Is ongeveer een centimeter meer dan bij een Les Paul.

Zie je ook vaak bij Chinese namaak ... :soinnocent:

Zijn het trouwens originele Gibson onderdelen? (brug/tail)

Midwolda
11 maart 2013, 22:16
Namaak... heb ik ook al zitten denken hoor. Een afgezaagde Welson met een nepsticker of zo.

Morgenavond haal ik de snaren even los en schroef ik de pu's er uit.

Hendriks
11 maart 2013, 22:20
Er heeft in iedergeval iemand geprobeerd om het op een Gibson te laten lijken (TRC,Headstock) , in combinatie met die sticker denk ik daarom dat hij niets met Gibson te maken heeft.

HaroldA
11 maart 2013, 22:20
Namaak... heb ik ook al zitten denken hoor. Een afgezaagde Welson met een nepsticker of zo.

Mijn Ibanez AM100 heeft andere hoorns, een volute, jack zit "des SG's", etc ... dat is 'm niet ;)

Scarface
11 maart 2013, 22:24
Namaak,ik ben benieuwd die sticker lijkt mij toch echt oud..maar ja het kan.

Als ik het zo bekijk vanaf foto,en wat ik zelf ooit heb gezien..zou het een heel vroeg prototype kunnen zijn.Daarbij is bekend dat toen Gibson in 1957,Epiphone overnam zij veel van de oude spullen van Epiphone hebben opgebruikt.Het serienummer in de kast kan verwijzen naar 1960,maar misschien geloof ik in sprookjes...:sssh:

Ik wil natuurlijk een dooie mus niet blij maken ;),maar toch ik zou het wel stoer vinden...Ik blijf dit volgen,ben benieuwd...

Groet,
Marco

Midwolda
11 maart 2013, 22:28
Er heeft in iedergeval iemand geprobeerd om het op een Gibson te laten lijken (TRC,Headstock) , in combinatie met die sticker denk ik daarom dat hij niets met Gibson te maken heeft.

Ik ben daar nog niet van overtuigd, Henk. Dan zou het wel een hele knappe fake zijn.
Het label en de twee serienummers zijn consistent met het Epi/Gibson systeem van 1964.
Zoveel moeite heb ik de copycats nog niet eerder zien doen.
Vochtvlekken op de sticker die keurig doorlopen in het hout en zo...

http://img850.imageshack.us/img850/867/p3090110.jpg

HaroldA
11 maart 2013, 22:29
Het label en de twee serienummers zijn consistent met het Epi/Gibson systeem van 1964.

Ik schreef net "volute" ... hebben die oude Gibby's dat ook niet?

Midwolda
11 maart 2013, 22:35
Deze heeft geen volute.

Edit: van de vintage Gibson website (http://home.provide.net/~cfh/gibson.html):
"Volute" on back of peghead (most models): 1969 to 1981.

Edit2: van bluebookofguitarvalues (http://bluebookofguitarvalues.com/Info/PDF/EGuitar/ElectricSerialization.pdf), pagina 3:

Electric solid body guitars had the serial number inked
on the back of the headstock (Y XXX or Y XXXX) and the first number
indicates the year: “8” (1958 ), “9” (1959), and “0” (1960) (note: this
is similar to the Gibson serialization).

Die spatie in het serienummer zou het een neck uit 1958 kunnen maken.

Het wordt steeds gekker.

Hendriks
12 maart 2013, 08:33
Bijzonder verhaal . Ik zou de foto's toch naar Gibson sturen.

Midwolda
12 maart 2013, 08:47
Ga ik ook doen. ;)
Eerst vanavond de boel openschroeven, dan heb ik daar ook pica's van.

Scarface
12 maart 2013, 08:53
Namaak,ik ben benieuwd die sticker lijkt mij toch echt oud..maar ja het kan.

Als ik het zo bekijk vanaf foto,en wat ik zelf ooit heb gezien..zou het een heel vroeg prototype kunnen zijn.Daarbij is bekend dat toen Gibson in 1957,Epiphone overnam zij veel van de oude spullen van Epiphone hebben opgebruikt.Het serienummer in de kast kan verwijzen naar 1960,maar misschien geloof ik in sprookjes...:sssh:

Ik wil natuurlijk een dooie mus niet blij maken ;),maar toch ik zou het wel stoer vinden...Ik blijf dit volgen,ben benieuwd...

Groet,
Marco


Deze heeft geen volute.

Edit: van de vintage Gibson website (http://home.provide.net/~cfh/gibson.html):
"Volute" on back of peghead (most models): 1969 to 1981.

Edit2: van bluebookofguitarvalues (http://bluebookofguitarvalues.com/Info/PDF/EGuitar/ElectricSerialization.pdf), pagina 3:

Electric solid body guitars had the serial number inked
on the back of the headstock (Y XXX or Y XXXX) and the first number
indicates the year: “8” (1958 ), “9” (1959), and “0” (1960) (note: this
is similar to the Gibson serialization).

Die spatie in het serienummer zou het een Epi neck uit 1958 kunnen maken.

Het wordt steeds gekker.

Ik kon dus toch zomaar eens gelijk krijgen..:soinnocent:
Maar ik ben gisteren op Ebay wel al Vintage imitatie stickers tegen gekomen...:(

Groet,
Marco

Hendriks
12 maart 2013, 09:17
Alles is te koop.

Midwolda
12 maart 2013, 10:16
Hoeft nog niet eens imitatie te zijn...

Wederom van de vintage Gibson site:
Orange "union made" label as used from 1964 to 1969. Note the "union made" designation to the left of the "Gibson" insignia. When Gibson was bought by Norlin in 1969, thousands of these labels were discarded (and replaced with white and purple "Norlin" labels). These blank unused labels were snatched up by many guitar dealers, and are still available today.

Tupelo
12 maart 2013, 10:41
Dat is toch een Epi 339?
Tijdje geleden stonden er wat oudere Epiphones (335, Sheraton & Riviera) op MP, headstock incl. het Gibson halspen afdenkplaatje + het label doet mij ook aan één van die gitaren denken.
Maar... die hadden geschroefde hals, hoe zit het met deze gitaar ?

Midwolda
12 maart 2013, 11:16
Setneck. Constructie en afwerking zijn werkelijk van hoog niveau (op de kop na natuurlijk).

Midwolda
12 maart 2013, 20:53
Net opengeschroefd, en... daar wordt je niets wijzer van (of juist wel):
geen markings, nul, nergens. Alles maagdelijk vlak en lammetjes blanco.
Het moeten wel nieuwere pickups zijn gezien de bedrading.

http://img266.imageshack.us/img266/4889/p3120132.jpg

stijnkenens
12 maart 2013, 20:56
Ik vind de kwaliteit van het drukwerk op het label nogal belabberd.
Het lijkt wel uitgeprint van een foto en erna met een balpen is het serienummer en model erbij geschreven .

Volgens mij werden de etiketten ook pas na het helemaal finishen van de gitaar in de klankkast gelijmd, of er werd toch meer zorg gedragen voor het interieur, dus die lelijke plek die half over het hout / etiket zit, getuigd toch van een slordigheid. Refin?



s.

Midwolda
12 maart 2013, 21:05
Zou kunnen, Stijn. Mijn fotografie-vaardigheden zullen ook niet helpen.
Dat gedoe met macro en belichting en focus... niet mijn ding.

Hendriks
12 maart 2013, 21:20
Net opengeschroefd, en... daar wordt je niets wijzer van (of juist wel):
geen markings, nul, nergens. Alles maagdelijk vlak en lammetjes blanco.
Het moeten wel nieuwere pickups zijn gezien de bedrading.
Foto volgt.
:(

Kun je zien hoe het soldeerwerk is? Mischien zijn de pickups al eens vervangen.

Venlonaer
12 maart 2013, 21:21
Email Gibson dan gewoon. Zitten wij ook niet meer af te wachten wat het nu precies is :)

Midwolda
12 maart 2013, 21:46
Kun je zien hoe het soldeerwerk is? Mischien zijn de pickups al eens vervangen.

Het soldeerwerk sucks bigtime, en als ik (als amateuristische soldeerboutslingeraar) zoiets zeg dan mag je er gerust van uit gaan dat het niet door wat voor fabriek dan ook gedaan is. Gelukkig zit het allemaal wel goed vast en klinkt het in mijn oren meer dan lekker.


Email Gibson dan gewoon. Zitten wij ook niet meer af te wachten wat het nu precies is :)
Ja, dat is de volgende stap. Heb net wel weer een stuk of zestig foto's gemaakt, even uitzoeken en resizen en zo en dan maar eens mailen naar meneer Gibson. Ben benieuwd...

stijnkenens
12 maart 2013, 23:20
Zou kunnen, Stijn. Mijn fotografie-vaardigheden zullen ook niet helpen.
Dat gedoe met macro en belichting en focus... niet mijn ding.

Ha, ik had het niet persé over uw fotografiekunsten, want de balpen kriebels zijn wel duidelijk leesbaar.
Ik had het over het verschil in duidelijkheid tussen de balpen en het label zelf.

Als je dan union made gibson labels zoekt, dan zijn de gedrukte letters toch scherper afgelijnd dan op jou label.




s.


** edit ** volgens mij is het een ibanez !

Johannes
12 maart 2013, 23:53
Wat voor soort gitaar het is (geweest) heb ik nog niet kunnen vinden op het web. Wel zie ik dat het label met blauwe balpen geschreven is, dit kom niet overeen met de stempels die Gibson gebruikt voor productiemodellen of de zwarte pen voor customs en one-offs. Dit is wat ik zie op foto's van soortgelijke labels op het web. Ook kun je onbeschreven labels zo van ebay halen.
Verder is de brug van een model dat op meestal zit op Epiphones en ander spul uit het Oosten (dikke studs met een gleufje voor een schroevendraaier). De (in mijn ogen overduidelijk) kunstmatig verouderde, maar nieuw model tuners dragen ook niet bij aan de kans dat dit een oud instrument betreft. Het plaatje van de halspen (met Gibson gravering) is in het verleden door Epiphone zo gebruikt, maar zit ook regelmatig op nep-Gibsons.
Tot slot komt de vorm van de F-sleutels niet overeen met zowel die van Gibson als die van Epiphone.

Mijn vermoeden is dat het een verbouwde kopie van een Epiphone (of Gibson) ES339 betreft.

vulvasonic
13 maart 2013, 00:09
Er zijn mensen (veelal gitaarbouwers en vintage dealers) die beweren dat ze aan de lijmlucht kunnen ruiken om welk merk gitaar het gaat. Ik lieg niet! :D

Midwolda
13 maart 2013, 00:15
Dankjewel Johannes, ik kan me wel in je betoog vinden.
En ja, Stijn, ik kreeg ook al eens Ibanez-vibes bij deze gitaar... we zoeken verder!

Midwolda
13 maart 2013, 00:17
Er zijn mensen (veelal gitaarbouwers en vintage dealers) die beweren dat ze aan de lijmlucht kunnen ruiken om welk merk gitaar het gaat. Ik lieg niet! :D

Laat me raden... jij wilt wel even aan mijn gitaartje ruiken.

Vieze man! :D

vulvasonic
13 maart 2013, 00:32
Ik word voorspelbaar. :D

stijnkenens
13 maart 2013, 09:12
Er zijn mensen (veelal gitaarbouwers en vintage dealers) die beweren dat ze aan de lijmlucht kunnen ruiken om welk merk gitaar het gaat. Ik lieg niet! :D

Ja, en die zogezegd kunnen horen uit hoeveel stukken een elektrische gitaarbody bestaat ...

Eerst zien en horen, en dan geloven !



s.

@ Midwolda: kijk eens naar de compact archtops van Ibanez?
Plaatsing van de knoppen, f-gaten en de double cutaway liggen zeer dicht in de buurt, enkel de afstand tussen stoptail en tom brug klopt niet, maar misschien is dat er later opgezet ...

Pepe
13 maart 2013, 09:19
Er zijn mensen (veelal gitaarbouwers en vintage dealers) die beweren dat ze aan de lijmlucht kunnen ruiken om welk merk gitaar het gaat. Ik lieg niet! :D

blinde gitaarbouwers, de rest leest gewoon wat er op de kop staat.

vulvasonic
13 maart 2013, 12:24
blinde gitaarbouwers, de rest leest gewoon wat er op de kop staat.

:seriousf:

Dat doe ik ook. En ik ben geeneens een kenner! :D

HaroldA
13 maart 2013, 12:27
@ Midwolda: kijk eens naar de compact archtops van Ibanez?
Plaatsing van de knoppen, f-gaten en de double cutaway liggen zeer dicht in de buurt, enkel de afstand tussen stoptail en tom brug klopt niet, maar misschien is dat er later opgezet ...

De AM-50/100/200? Ik heb een AM-100 en die komt niet overeen met de body van Midwolda's John Doe ...

stijnkenens
13 maart 2013, 15:33
AM73, maar niet allemaal, want er zitten erbij met een kleine knik in de cutaway, en kleinere hoorns, maar er zijn er ook met de rondere zoals die van Midwolda.

De middelste schroef van de trussrod cover zit bij die modellen ook tussen de 2 stemschroeven.



s.

Midwolda
13 maart 2013, 15:49
De AM73 heb ik zelf gehad (de uitvoering met Bigsby). Geweldige gitaar...
maar ik weet haast wel zeker dat die body nog iets groter was dan deze.
Zal vanavond eens even alles opmeten en de maten hier neerzetten.

barno
13 maart 2013, 16:05
ik dacht hetzelfde als Stijn toen ik net het label zag. zo'n label namaken en relicen is trouwens geen rocketscience.

Midwolda
13 maart 2013, 22:10
Maten in inches:
body length , 15 7/8
body thickness, 1 7/8
width lower bout, 13 15/16
width upper bout, 10
total length, 38
nut width, 1 5/8
neck thickness @ 1st fret, 15/16
neck thickness @ 12th fret, 1 1/16
scale, 24 3/4

Midwolda
14 maart 2013, 12:31
http://forum.gibson.com/index.php?/topic/99357-wannabe-gibson-es-339-or/

HaroldA
29 maart 2013, 00:41
De puzzel is af?

Plant
29 maart 2013, 02:15
De puzzel is af?

Wie zijn de 3 prijswinnaars en wat hebben ze gewonnen?