PDA

View Full Version : Jam



USofguitar
9 maart 2013, 15:51
Hey guys!

In verband met de preproducties van mijn band Rouge United (http://www.gitaarnet.nl/images/icons/icon19.gif"http://www.rougeunited.com") moest ik nog een solo voor één nummer opnemen. De betrokken track is een straight rocker en ik moest dus een dergelijke solo verzinnen. Na een paar uren jammen is dit het eindresultaat.

Ik vind het zelf een goede en energieke combinatie tussen bendings en shred op strategische plekken. Wat vinden jullie ervan? Ik ben benieuwd...

Cheers


http://www.youtube.com/watch?v=ZyDRRS40Fyc

pasqual
9 maart 2013, 21:00
Cool! Ik vind het een geslaagde solo. Wat me ook opvalt is dat bij iedere solo wat jij speelt, het er allemaal uitziet alsof het geen reet voorstelt. Helaas weet ik wel beter...;) De manier hoe jij je vingers neerzet, de stand van je linkerhand, het ziet er erg ergonomisch uit!
Ik weet dat ik mijn hand schuiner heb staan en zulke loopjes zullen bij mij ook niet zo soepel verlopen....als ik het al zou kunnen.

Oh ja...nog iets gehoord van Textures?

da Liks
9 maart 2013, 22:05
holy shit..

Fusion
10 maart 2013, 19:30
Alles wat Pasqual zegt :)

arnoldtims
10 maart 2013, 22:55
Inderdaad wat gooi jij er zo'n solo er gemakkelijk uit man. past precies in het nr. alsof het er altijd al in gezeten heeft

USofguitar
11 maart 2013, 02:29
Cool! Ik vind het een geslaagde solo. Wat me ook opvalt is dat bij iedere solo wat jij speelt, het er allemaal uitziet alsof het geen reet voorstelt. Helaas weet ik wel beter...;) De manier hoe jij je vingers neerzet, de stand van je linkerhand, het ziet er erg ergonomisch uit!
Ik weet dat ik mijn hand schuiner heb staan en zulke loopjes zullen bij mij ook niet zo soepel verlopen....als ik het al zou kunnen.

Oh ja...nog iets gehoord van Textures?

Bedankt allemaal voor de complimenten.

Ik kreeg wel een mailtje van Bart; van Textures. Maar ik werd helaas voor de audities niet uitgenodigd. Volgens mij hadden ze al een idee over wie hun nieuwe gitarist zou worden. Maar het is alleen mijn indruk, hoor.

Eigenlijk ben je de eerste die met deze opmerking komt, Pasqual. Het is natuurlijk puur aan mijn techniek gebonden maar wel wat ik over de jaren bewust heb ontwikkeld. Voor mij is techniek niet persee hoe snel je speelt; maar meer hoe moeiteloos je speelt. Er zijn trouwens "snelle" gitaristen die een slechte techniek hebben (bij voorbeeld Kerry King) en "langzame" gitaristen die een uitstekende techniek hebben (Robben Ford). Er zijn echter veel "blues" gitaristen die denken dat ze minder techniek nodig hebben of hun techniek niet hoeven te ontwikkelen. Er zijn ook snelle gitaristen die tendinitis krijgen van te snel met te veel spanning spelen.
Ik ben zelf de snelste gitarist niet; maar ik zorg dat ik heel soepel speelt en een zo hoog mogelijk control hebt over de noten die ik speel. Ik probeer altijd spanning te voorkomen. Ik wil die binnen rust houden om elke noot echt te bedoelen. Die kan alleen door techniek. Hoe meer efficient je speelt, hoe minder energie jij nodig hebt. Hoe minder "ressources" je moet gebruiken; hoe meer jij op wat je speelt/hoort kan focusen.

pasqual
11 maart 2013, 10:17
Ik vind dit een zeer interessant antwoord omdat ik al een jaar of 5 met klachten vanuit de nek/schouders loop die werkgerelateerd zijn. Dit heeft veel invloed op mijn fijnmotoriek wat uiteraard mijn spel beïnvloed. Ik moet toegeven dat ik vroeger de techniek altijd verwaarloosd heb en ik ben bang dat je dat na bijna 30 jaar gitaarspelen niet meer zomaar recht trekt. Ik merk dat bij langere snelle loopjes en langdurig barré akkoorden er spanning (vermoeidheid ) optreedt in de pezen van mijn onderarm. Ondertussen ben ik wel klaar met de fisio etc... Ik merk wel dat na een uurtje repeteren het allemaal makkelijker gaat. Heb je misschien wat tips?

USofguitar
11 maart 2013, 13:36
Het is zo moelijk om een precies antwoord te geven die meteen je probleem (of problemen) zou oplossen. Ik weet hoe ik problemen kan voorkomen maar blijf geen fisiotherapeute. Er zijn echter in Nederlands fisios die gespecializeerd zijn voor muzikanten. Afhankelijk van wat je probleem is, maar ook van hoe erg het is, zou ik je ook aanraden om een afspraak bij zo'n fisio te maken.
Ik hoop echter dat die enkele tips een hulp voor je kunnen zijn. Ik probeer met mijn arme Nederlands zo precies deze uit te leggen.

- Ten eerste, een heel realistisch bedacht, bepaal maar doelen die bereikbaar zijn. Mensen die zo snel als Petrucci willen spelen maar alleen 30min per dag hebben om te oefenen lopen al de muur tegen. Het is maar een voorbeeld maar je weet wat ik bedoel, toch? Gaat niet aan de slag met te moelijk stukken. Het moet wel uitdagend zijn. Maar niet onmogelijk. Als er frustratie onstaat, ben je dan niet goed bezig. Ook niet met je setlist. Techniek is niet de einige uitdaging waarop je kan focusen. Improvisatie, scales, theorie (fusion, jazz, gipsy jazz), repertoire zijn ook leuk. Blijf het leuk hebben maar past je repertoire aan. Denk in iedere geval realistisch.
- Ten tweede, gitaar spelen blijft een sport. Je hebt je spieren en arm/hand gewrichten nodig. Als je op een lange termijn wilt kunnen spelen, neem maar de tijd om op te warmen door simpele en makkelijke oefeningen. Je rug, shouders en over het algemeen romp spieren moet je ook goed trainen. Goed eten en sporten zijn dus belangrijk!
- Ten derde, check je houding. Kijk maar in het spiegel. Zit je om te oefenen? Of sta je? Zijn je schouders op hetzelfde niveau? Hoe ziet je pols uit (gebroken)? Is je linker arm (als je rechthandig bent) vrij en relaxed of hou je hem vast tegen je lichaam? Hoe voelt je rechter voorarm, gespannend?? Spanning moet je zo min mogelijk hebben. Het liefst maar niet.
Persoonlijk oefen ik 50% van de tijd staan om ook mijn rug spieren te onderhouden.
- Ten vierde, die is ook belangrijk maar blijf voor ons allemaal moelijk. Speel elke dag tenminste 20minuten. Blijf je spieren onderhouden. Ik werk zelf met een dagelijkse routine. En ik bepaal een programma voor meeste van mijn leerlingen uit. Een van mijn leerlingen is 54. Hij heeft een job, een gezin en maar 30-40min per dag om te oefenen. Ik heb dus met hem een 35min programma geschreven. Die bevat 10min opwarmen oefening die theorie combineert. Dan, een techniek oefening. Dan repertoire voor 15min. Dit is al genoeg. Als hij dus thuis komt, weet hij precies waar hij moet doen. Hij is effecient met zijn tijd en zijn leren.
- Ten vijfde, adapteer je gear. Goede instrument, op de goede niveau voor een goede houding. Snare gauge die bij je past. 9-42 is genoeg als jij spanning problemen hebt. Strap??? Misschien probeer een dubbele strap:

http://www.gruvgear.com/duostrap-signature
http://www.thomann.de/nl/planet_waves_50dare000_gitarrengurt.htm

Hopelijk helpt dit een beetje.

The Lo Lands
11 maart 2013, 19:24
Het is dat je aan de andere kant van het land woont maar ik zou graag wat lessen bij je volgen! De solo klinkt pakkend en goede opbouw man. Over je techniek en speelstijl is al genoeg gezegt maar ik wil erbij nog wel zeggen dat ik wat ik qua nummer nu ff hoor ook erg vet klinkt! Goeie zangeres! Ben dus erg benieuwd naar het eindresultaat...

Ik ben zelf weer gestart met mijn band waar ik 7 jaar terug mee ben gestopt. Alles eigen werk, zo'n 15 nummers. We gaan tevens wat instrumentaaltjes van mij erbij pakken maar het viel me op dat de snelheid en techniek van destijds wel een beetje weg was. Ik ben dus hard aan het oefenen om weer soepel en met de juiste flow de nummers te spelen. Kost tijd maar die heb ik op dit moment genoeg :-) Aan je tips heb ik dus zeker wat!!

pasqual
11 maart 2013, 23:49
Zeker! Ik ook. Bedankt Ulrich:ok:

USofguitar
12 maart 2013, 00:33
Het is dat je aan de andere kant van het land woont maar ik zou graag wat lessen bij je volgen! De solo klinkt pakkend en goede opbouw man. Over je techniek en speelstijl is al genoeg gezegt maar ik wil erbij nog wel zeggen dat ik wat ik qua nummer nu ff hoor ook erg vet klinkt! Goeie zangeres! Ben dus erg benieuwd naar het eindresultaat...

Ik ben zelf weer gestart met mijn band waar ik 7 jaar terug mee ben gestopt. Alles eigen werk, zo'n 15 nummers. We gaan tevens wat instrumentaaltjes van mij erbij pakken maar het viel me op dat de snelheid en techniek van destijds wel een beetje weg was. Ik ben dus hard aan het oefenen om weer soepel en met de juiste flow de nummers te spelen. Kost tijd maar die heb ik op dit moment genoeg :-) Aan je tips heb ik dus zeker wat!!

Cool, man! Blij dat meerdere mensen wat aan mijn tips hebben. Volgens mij horen wij dus snel wat van je band op deze forum... ;)

Ook leuk dat jij er meer wilt horen. Eigenlijk gaan we waarschijnlijk deze liedje releasen met een videoclip om het eind van het preproductie te vieren. Als er meer zijn die de hele liedje willen horen, zou ik jullie aanraden om onze website te checken: www.rougeunited.com
Als jullie echt op het hoogte in real time willen blijven, like ons op youtube: http://www.facebook.com/RougeUnited
Het is maar de makkelijkste manier.