PDA

View Full Version : Stewmac - Offset Diamond Fret File - dual edge



gitaargod
9 maart 2013, 14:44
Ik heb een Offset Diamond Fret File dual edge van het merk Stewmac.

Ik heb gekozen voor de 300 grid.

Nu heb ik een gitaar met dunlop 6105 frets (medium jumbo), deze zijn allemaal even hoog/laag gevlakt. Nu moet ik ze nog afronden, speciaal het stewmac vijltje voor gekocht. Alleen zit ik nu al een half uur te staren naar dat ding en kan er maar niet achter komen welke kant voor de medium size frets is bedoeld. Heeft iemand hier ervaring mee?

Hier de link met een afbeelding, op de zijkant staat de merknaam, misschien een goede orientatie om aan te geven welke kan kant wat is:

http://www.stewmac.com/shop/Fretting_supplies/Shaping_and_crowning/Offset_Diamond_Fret_File.html?tab=Pictures

Ik ben jullie eeuwig dankbaar!

barno
9 maart 2013, 14:47
gewoon proberen op stukje rest fretdraad. als de vijl te smal is, merk/ zie je dat vlug.

gitaargod
9 maart 2013, 14:55
gewoon proberen op stukje rest fretdraad. als de vijl te smal is, merk/ zie je dat vlug.

Ik ben aan het vlakken, niet aan aan het re-fretten, ik heb dus geen reststukje. Als ik bij stewmac kijk naar de customer reviews dan zie ik regelmatig dezelfde vraag opduiken, vreemd dat naar jaren lang dit ding verkopen zij hier geen FAQ voor hebben. Ik heb ze wel al een email gestuurd, maar het is nu weekend en ze zullen we gesloten zijn.

loose-fur
9 maart 2013, 17:17
Kunnen twee gelijke spijkers, die je met een viltstift een kleurtje geeft, je niet verder helpen?



Tee.

barno
9 maart 2013, 17:48
Er zijn geen vaste regels/ maten voor dat soort dingen. Er zijn tenslotte ook veel luthiers die manueel crownen met een driehoekig vijltje, op het gevoel dus.

waarschijnlijk kan je de twee kanten gebruiken om te crownen, alleen zal de ene kant de bolling net iets anders maken. Ik gebruik eigenlijk altijd dezelfde crownvijl, zowel voor vintage fretdraad als voor medium jumbo. dus wat te breed is geen probleem, te smal wel maar dat zal waarschijnlijk bij die vijl niet het geval zijn, dat kan je trouwens zien als je de vijl op een fret legt.

Kakihara
9 maart 2013, 18:51
Misschien kan dit je helpen?

http://www.youtube.com/watch?v=st6ZlzmZAJE

gitaargod
10 maart 2013, 11:02
Bedankt allemaal, ik probeer het idee met de spijkers, lijkt me een goede manier.