PDA

View Full Version : Line in/line out gebruik of rechtstreeks enz. Hoe werkt het?



wim
17 januari 2002, 00:26
Help! Ik heb een Marshall 8080-versterker en een Boss GT-5 bakkie. Ik plug mijn gitaar in de Boss-input en verbindt die via zijn output weer door met mijn Marshall-input.

Nu hoor ik ook wel eens iets over, dat je line in/line out moet gebruiken. Hoe werkt dat, wat zijn de voor- en nadelen enz.?
Wie kan me adviseren?

Alvast bedankt,
Wim!

Sandman
17 januari 2002, 13:46
Ik heb ook een 8080 (als je weet hoe je een buis moet vervangen, mag je reageren op mijn topic op dezelfde pagina 'hoe vervang ik een buis?') en een digitech rp200. Ik heb dezelfde vraag ook al gesteld en beantwoord gekregen. Ik denk dat je met line in/out, effects send/return bedoeld.

Gebruik je de effects send/return beide, dan krijg je het volgende:
gitaar --> voorversterker (8080) --> gt5 --> voorversterker (gt5), amp modelling, eq, fx --> eindversterker (8080)
Je gebruikt dan 2 voorversterkers. De gt5 verwacht een laag signaaltje van je gitaar, maar krijgt een hoge omdat de voorversterker van de 8080 eerst wordt gebrukt.

Gebruik je alleen de fx return dan krijg je het volgende:
gitaar --> gt5 (voorversterker + fx) --> fx return op de 8080 --> eindversterker
Ik weet niet hoe met de gt5 zit, maar mijn rp200 gebruikt intern de volgende effectschain: comp./wah/whammy/amp. modeling/eq/fx/delay/reverb
Zo gebruik je 1 voorversterker, 1 eindversterker, en zitten de toneshapers(dist/gain) in het begin en de timebasedfx (delay, reverb) aan het eind.

Je kan ook dit doen:
gitaar --> gt5 --> 8080
Wederom 2 voorversterkers, dit is niet schadelijk voor de voorversterker. De voorversterker van de 8080 verwacht een laag signaal en ontvangt een hoge van de gt5.

Ik heb alle 3 de opties toegepast en ze klinken allemaal iets anders. Ik heb tot nu toe standaard mijn rp200 tussen mijn gitaar en de input van de 8080 gebruikt. Gebruik ik alleen de fxreturn, dan moet ik het een en ander veranderen aan mijn presets, omdat ze dan wat duffer klinken (dit is wel het meest correct vlgs de theorie). Het is eigenlijk wat jezelf het beste vind klinken. Het gebruik van 2 voorversterkers is niet schadelijk heb ik begrepen van dhr. Taylor, dus dat kan je ook gebruiken.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Chiel
17 januari 2002, 14:02
Je kunt de linker GT5 uitgang (gecombineerde links/rechts uitgang) rechtstreeks op de Return ingang van de Marshall aansluiten. Wanneer je dit doet omzeil je het voorversterker gedeelte zodat je zo min mogelijk karakter aan het oorspronkelijke gitaarsignaal toevoegt. Je hebt dan als het ware een eindversterker. Nadeel is echter wel dat je de volumeregeling op de Marshall ook passeert, zodat het volume alleen nog maar met de GT5 geregeld kan worden.

Het is voor mij alweer even geleden, maar je kunt in de GT5 met de “Utillity” button, instellen op welke wijze je GT5 met een versterker is aangesloten. Als ik me niet vergis zijn dat een combo, een combo poweramp, een stack en een stack poweramp. Combo en stack moet je normaliter kiezen als je GT5 op de normale gitaaringang van een combootje of stack is geplugd (zoals je nu doet). Combo poweramp en stack poweramp moet je gebruiken wanneer je de bovengenoemde Return ingang gebruikt.
Er is echter nog één optie te kiezen nl. Line out (headphones). Deze behoor je te gebruiken wanneer je de GT5 op een mengtafel of hoofdtelefoon aansluit. Ik heb deze echter altijd gebruikt icm een Marshall 9200 eindtrap en een apart speakercabinet. Gevolg? Meer dynamiek, je microfoon simulator op de preamp werkt en je kunt hier ook verschillende versterker cabinetjes uitkiezen.

In het begin vond ik het erg wennen en moest ik mijn geluiden wel een beetje aanpassen, maar wanneer ik op de langere termijn weer eens van “Utillity setting” veranderde, zette ik hem gauw weer terug! Veel mensen zijn niet echt te spreken over de GT serie. Maar het vergt gewoon erg veel tijd en gedoe om goede geluiden eruit te krijgen.

Good luck!