PDA

View Full Version : Rock Guitar Theory



HouseMetalJazz
8 maart 2013, 14:37
Voor wie geinteresseerd is: We zijn inmiddels een eind op steek met onze engelstalige weblog 'Rock Guitar Theory' (http://rockguitartheory.wordpress.com/). De site / blog is constant in ontwikkeling. Behandeld worden o.a.:

- toonladders
- toonladders op de gitaarhals
- modes (trappen)
- akkoorden
- CAGED
- etc.

We breiden de blog langzaamaan uit. E.e.a. op basis van ons boek 'Muziektheorie voor Rockgitaristen (http://gytarysta.blogspot.nl/)'

:harmony:

Gesualdo
8 maart 2013, 16:12
Leuk initiatief!

Het is al redelijk compleet zo. Alleen hoofdstuk 9 vind ik wat onoverzichtelijk, maar dat is voor mij persoonlijk. Misschien iets teveel diagrammen en toestanden. Wat achtergrondinformatie over de modi zou ook wel mogen, aangezien daar de meesten de mist mee ingaan. Dus iets over de zwakke harmonische relatie tussen de akkoorden. Bijvoorbeeld dat Locrisch als tonica een dim-akkoord heeft en dat dat geen akkoord is waar je naar toe gaat, maar juist vanaf. Dat Locrisch zoals je inderdaad zegt een b5 heeft en eigenlijk een dominant akkoord mist. Zo valt er over elke modus wel iets te zeggen. Voorbeelden zouden ook leuk zijn, bijvoorbeeld linkjes naar youtube e.d. als dat auteursrechtelijk allemaal kan.

Verder een paar kleine foutjes hier en daar.

In hoofdstuk 10:


seven-tone chord: B – D – F# – A – C# – E

Moet de G# nog bij ;)

En ook:


The diminished chord-mode has also a flattened 7. We write this chord as – for example – ‘Am7b5‘ or ‘Adim7‘

Am7b5 en Adim7 zijn niet dezelfde akkoorden.

Een Adim7 bevat een bb7 i.p.v. een b7

Am7b5 = A C Eb G
Adim7 = A C Eb Gb

In hoofdstuk 10 zou ik nog melden dat akkoorden bouwen niets anders is dan stapelen van tertsen in tertian harmony i.i.g. Je kunt ook akkoorden bouwen op basis van kwarten/kwinten, maar dat dit een zwakke harmonie geeft (vaak toegepast in modale jazz of atonale stukken).

Daarnaast dat je bij 11- en 13-akkoorden vaak de 1 en 5 weglaat, omdat het de minst belangrijke noten zijn.

In hoofdstuk 5 kun je eventueel de circle of fifhts uitschrijven op een lineaire manier. Mijn ervaring is dat dan vaak het kwartje beter valt dan die stomme cirkel.

Dus:
C G D A E B F#

En hier kun je noten aan weerszijden toevoegen, links met kwarten dalen, rechts met kwinten omhoog:

etc < Cbb Gbb Dbb Abb Ebb Bbb Fbb Cb Gb Db Ab Eb Bb F C G D A E B F#C# G# D# A# E# B# F## C## > etc

In Bold dus de natuurlijke noten. Nu kun je voor elke sleutel heel makkelijk zien hoeveel mollen en kruisen het bevat. Wat je doet is de tonica pakken en dan 1 links daarvan beginnen en 7 noten omhoog tellen.

Dus de sleutel van G majeur heeft:
Cbb Gbb Dbb Abb Ebb Bbb Fbb Cb Gb Db Ab Eb Bb F C G D A E B F# C# G# D# A# E# B# F## C##

1 naar links vanaf G is C en dan die 7 noten. G majeur bevat een F#.

B majeur heeft 5 kruisen:
Cbb Gbb Dbb Abb Ebb Bbb Fbb Cb Gb Db Ab Eb Bb F C G D A E B F# C# G# D# A# E# B# F## C##

G# majeur heeft bijvoorbeeld 8 kruisen (vanwege de F##):
Cbb Gbb Dbb Abb Ebb Bbb Fbb Cb Gb Db Ab Eb Bb F C G D A E B F# C# G# D# A# E# B# F## C##

Vandaar dat een stuk eerder in Ab staat want die heeft slechts 4 mollen:
Cbb Gbb Dbb Abb Ebb Bbb Fbb Cb Gb Db Ab Eb Bb F C G D A E B F# C# G# D# A# E# B# F## C##

Om te werken met mineur, hanteer je dezelfde 'techniek', alleen spring je nu 2 naar rechts, om 7 terug te tellen.

Gewoon een paar ideetjes.

Nismorack
8 maart 2013, 20:45
Ik zou toch proberen de Engelse taal iets te verbeteren. Sommige zinnen doen voor mij echt pijn. Hoewel ik begrijp dat Engels niet jullie eerste taal is.

Bijvoorbeeld: The diminished chord-mode has also a flattened 7. We write this chord as – for example – ‘Am7b5‘ or ‘Adim7‘

Dit zou moeten zijn: The diminished chord-mode also has a flattened 7. For example we write this chord as 'Am7b5' or 'Adim7'.

Dus spellingstechnisch is alles wel goed en grammaticaal soort van ook wel, maar de volgorde van woorden klopt niet altijd waardoor de zinnen vreemd lijken.

Over de theorie kan ik te weinig zeggen. Hoewel filmpjes wel een rijke toevoeging zouden zijn aan de blog, maar dat is een tip.

aaronstonebeat
8 maart 2013, 22:37
Ja, leuk! Menigeen zal er iets aan hebben. Ik sluit me wel aan bij Nismorack: in de laatste bijdrage staat bijvoorbeeld zeventien keer 'fife' in plaats van 'five' en steevast 'gonna' in plaats van 'going to' ('gonna' is slang en spreektaal).

Nog iets anders:
Er staat ergens een overzicht van tonen op de toets en daarin worden alle 'zwarte' tonen aangeduid met een # behalve de Bb. Ik zou zeggen: noem die dan A# of Ais, wees consequent.

Het doet me denken aan een workshop door Ruben Hoeke die ik laatst bijwoonde. Hij speelde eerst de akkoorden A, B, C, D, E, F en G, majeur en mineur. En vervolgens had hij het over de akkoorden die er tussenin liggen.
- 'Wat ligt tussen A en B?'
- 'Ais.'
- 'Ais? Nee, Bes. Ja ik weet wel dat dat ook kan maar gitaristen hebben het altijd over Bes.'

:dontgeti: :D

HouseMetalJazz
9 maart 2013, 20:11
Thanx guys. Ja, die 'fife' is er ineens ingeslopen nadat ik een keer 'fifth' had geschreven. Heb ze aangepast (hoop werk...). Hoop dat mn engels groeit na verloop van tijd, net als mn frans na twee weken vakantie... Gesualdo's post ga ik effe rustig bestuderen... ;-)

HouseMetalJazz
10 maart 2013, 15:47
Inmiddels de pentaatjes er ook maar even op gezet:

XIV. Penta (http://rockguitartheory.wordpress.com/2013/03/09/xiv-penta/)
XV. Penta on the guitar (http://rockguitartheory.wordpress.com/2013/03/10/xv-pentas-on-the-guitar/)

Gesualdo
10 maart 2013, 20:41
Ik zou de 'pentatonische' blues nog vermelden (eigenlijk hexatonisch).

Dus een pentatonische mineur met een extra b5.

HouseMetalJazz
11 maart 2013, 11:08
Ja, die had ik zo na de pentaatjes bedacht...

terrasbeest
11 maart 2013, 12:32
( Ik heb zeker niet alles gelezen )

Vraagje : wat is het nut om de Major Scale ' Basic Scale' te noemen ? Die term zal ' de lezer' in verwarring brengen als hij andere bronnen gaat raadplegen.
De ' officiële terminologie' zou om die reden beter zijn.

Ga nu even kijken naar de ' penta's.

En hier ben ik het mee eens :

Ik zou toch proberen de Engelse taal iets te verbeteren. Sommige zinnen doen voor mij echt pijn. Hoewel ik begrijp dat Engels niet jullie eerste taal is.

Gesualdo
12 maart 2013, 07:20
Ja, als je een boek wilt uitgeven dan kun je het beste een vertaler inhuren.

HouseMetalJazz
12 maart 2013, 19:57
Ik zal het allemaal nog eens gaan nalezen. Native engels zal het nooit worden maar het moet wel ergens op lijken natuurlijk. Das waar...

Dat van die major scale: Leek me de beste keuze. Ik vrees wat verwarring door modes IV en V die ook major zijn. En ik wil het een beetje uit de 'klassieke' of - hoe zal ik het zeggen - 'intellectuele' hoek halen. Niet teveel moeilijke termen. Ik overweeg zelfs om tzt af te sluiten met een hele korte bocht die ik ooit van een musicus vernam:

"In de muziek heb je jongens en meisjes: mineur en majeur. En de rest is versiertonen...' :cooler:

Gesualdo
12 maart 2013, 20:17
Met die laatste uitspraak heb je een hele mooie samenvatting gegeven van de common practice period. Modi en superdupermyxohypolocrian en dergelijke worden zwaar overschat. Hedendaagse muziek is voor 99% puur tonaal en gebaseerd op majeur en mineur. Sommigen denken dat het kennen van de modi de heilige graal is om een goede cq volledige muzikant te zijn. Het tegenovergestelde is waar: het belemmert de muzikant in z'n muzikale vrijheid door in een bepaald stramien te componeren.

Leve de tonaliteit! :)

HouseMetalJazz
12 maart 2013, 21:36
Paar jaar geleden heb ik Robben Ford geinterviewd. Die vertelde dat ie zn hele Yellowjacket-periode, met jazz-akkoordenfreak Russel Ferrante (wie? (http://www.youtube.com/watch?v=XqRlVpkEv68)), alleen maar pentaatjes heeft gespeeld... Die denkt ook alleen in majeur en mineur...

1969
12 maart 2013, 21:53
De laatste aanvulling, Pentas en chords, is in elk geval erg praktisch te gebruiken en helder opgesteld.

terrasbeest
12 maart 2013, 22:03
Ik zal het allemaal nog eens gaan nalezen. Native engels zal het nooit worden maar het moet wel ergens op lijken natuurlijk. Das waar...

Dat van die major scale: Leek me de beste keuze. Ik vrees wat verwarring door modes IV en V die ook major zijn. En ik wil het een beetje uit de 'klassieke' of - hoe zal ik het zeggen - 'intellectuele' hoek halen. Niet teveel moeilijke termen. Ik overweeg zelfs om tzt af te sluiten met een hele korte bocht die ik ooit van een musicus vernam:

"In de muziek heb je jongens en meisjes: mineur en majeur. En de rest is versiertonen...' :cooler:

Als je het dan toch over ' modes' wil hebben , is het net het verschil tussen de I,IV en V dat je aan het uitleggen bent.
C ' majeur' kan je als I in C, als IV in G, en als V in F hebben, alleen klopt de term ' majeur' niet meer.Dat is de reden dat de terminologie gerespecteerd moet worden.Een modus is geen toonladder.

Ik denk ook dat je een kans laat liggen in je hoofdstuk over Penta's om die dingen ' zachtjes in te leiden '. Als je wil kom ik daar wel op terug.
Dé basis van alles is toonladders, en hoe die geharmoniseerd worden. En dat is niet eens moeilijk, he.

HouseMetalJazz
13 maart 2013, 08:15
Dat is de reden dat de terminologie gerespecteerd moet worden.
Ik denk ook dat je een kans laat liggen in je hoofdstuk over Penta's om die dingen ' zachtjes in te leiden '. Als je wil kom ik daar wel op terug.


Is mn eigenwijze aard... Zeker als er ergens 'moeten' wordt geroepen ga ik dwars... ;-)

Ben wel benieuwd naar je 'zachtjes inleiden'!

terrasbeest
13 maart 2013, 12:21
Is mn eigenwijze aard... Zeker als er ergens 'moeten' wordt geroepen ga ik dwars... ;-)

Ben wel benieuwd naar je 'zachtjes inleiden'!

De ' leerling' moet wel weten wat een majeurtoonladder is en welke akkoorden bij elke toonladder horen ( harmonisatie ).
In elke majeurtoonladder heb je 3 ' majeur' akkoorden, en 3 ' mineur' akkoorden, of zes modes waaruit je penta's kan distileren.
Bij elk majeurakkoord hoort een relatief mineur akkoord, de penta's bevatten dezelfde noten/andere intervallen.

Vermits je in elke majeurtoonladder 3 majeurakkoorden met hun respectievelijke relatief mineur hebt, is het ook logisch dat je elk van die akkoorden ook terugvind in twee andere majeurtoonladders.
C is de I in C maj, de IV in G en de V in F.
Als je penta's gebruikt hoef je niet te spreken van Ionisch,Lydisch of Myxolydisch : ze bevatten dezelfde noten, maar klinken anders als je ze gaat gebruiken over akkoordprogressies die een verschillende toonaard geschreven zijn,en dat is essentieel om te begrijpen wat modes zijn.
Pas daarna ga je verder met het uitbreiden van die penta's naar de volledige modes.

Zoiets, dus...

HouseMetalJazz
13 maart 2013, 12:34
correct....

Gesualdo
13 maart 2013, 20:17
C is de I in C maj, de IV in G en de V in D.
.

Volgens mij bedoel je de V in F majeur/mineur ;)

Voor de rest volledig eens met je verhaal. Modi zijn niet louter toonladders, maar vormen
het fundament voor modale muziek. Ik zou daarom zoveel mogelijk de tonale majeur/mineur en desbetreffende
toonladders waaronder de pentatonische loskoppelen van de sectie over modi. Het liefst behandel je de modi als laatste hoofdstuk, zodat de lezer eerst de basisconcepten van tonaliteit onder de knie heeft.

Het probleem doet zich voor dat de karakteristieken van tonale muziek op die site niet aan de orde komen. De lezer wordt onderworpen aan een een heleboel basale gegevens zoals akkoorden benoemen, majeur en mineur etc. zonder dit in een bredere context van tonaliteit te plaatsen. Je kunt hierbij denken aan het uitleggen van de functies van de verschillende harmonisaties in majeur en mineur. Hoe staan deze tot elkaar in verhouding? Welke cadences zijn er en waarom worden ze gezien als cadences? Waarom is de dominant zo belangrijk? Welke akkoorden fungeren als dominant en welke substituties zijn er mogelijk? Wat zijn de bekendste?
Waarom is de predominant belangrijk en welke soorten zijn er? Wat is moduleren? Waarom is dit nuttig? Hoe moduleer je? Wat is 'modal interchange'? etc. etc.

De harmonisaties heb je in principe uitgelegd, maar er is veel meer dan dat.

Dit is allemaal optioneel natuurlijk, maar alleen met een doorgronde kennis van tonaliteit kun je iets zinnigs zeggen over de modi, omdat het zoals gezegd niet alleen ladders zijn.

De belangrijkste verschillen tussen modaliteit en tonaliteit zijn:
T: sterke pre-dominant - dominant - tonica relaties waardoor het tonale centrum wordt benadrukt.
M: zwakke pre-dominant - dominant - tonica relaties waardoor de melodie of modus in z'n geheel wordt benadrukt.

T: het gebruik van 'complexe' akkoorden om spanning te creëren welke een resolutie geeft.
M: het gebruik van simpele akkoorden om de flavour tones uit de modus te ondersteunen

T: een veelvoud aan akkoorden (niet altijd natuurlijk)
M: het gebruik van weinig akkoorden

T: harmonie belangrijker dan melodie
M: melodie belangrijker dan harmonie

T: nadruk op verticale harmonisaties
M: nadruk op horizontale harmonisaties

Zomaar beginnen over modi is hetzelfde als beginnen over fietsen terwijl een kind nog niet kan lopen.

Ik snap natuurlijk wel dat modi een hot item zijn onder muzikanten, maar zoals eerder aangegeven zwaar overrated en helaas door een gebrek aan échte goede kennis inzake harmonieleer, verkeerd toegepast.
Zoals in een eerder topic: kijk! ik speel D dorisch, G mixolydisch en C ionisch over een ii - V - I progressie in C majeur. Als men niet kan aangeven waarom dit geen hout snijdt, en je gewoon een C majeur speelt, dan moet men weer bij A beginnen.

Alleen al door die V is het bij wijze van spreken per definitie tonaal. Speel je alleen een Dm7 - Em7 en daarover D dorisch dan hoor je meteen het verschil. Het liefst heb je helemaal geen 'akkoorden' zoals hierboven genoemd (horizontale harmonisaties ipv verticale).

Maar goed, genoeg geluld hierover, een indeling die ik zou prefereren:
- noten
- toonladders (majeur/mineur en relatieve mineur/majeur)
- bijzondere toonladders (pentatonisch, hexatonisch, octotonisch, whole tone, chronatisch)
- diatonische akkoorden (dus het harmoniseren)
- functies van diatonische akkoorden
- non-diatonische akkoorden (incl. extensies).
- functies van non-diatonische akkoorden
- bijzondere 'akkoorden' (powerchords, quaternale akkoorden zoals 7sus4 etc)
- akkoordenprogressies
- cadences
- dominante substituties
- pre-dominante substituties
- modulaties
- toepassen van bovenstaande, evt met voorbeelden en oefeningen.
- last but not least: de modi! :)

Dan heb je een goede basis om mee te werken ;)

My 2 cents...

terrasbeest
13 maart 2013, 21:19
( Voor de goede orde typo verbeterd ;) ).

HouseMetalJazz
18 maart 2013, 12:03
We zijn verhuisd naar:

www.rockguitartheory.com (http://www.rockguitartheory.com/)

HouseMetalJazz
21 maart 2013, 13:26
Twee hoofdstukjes over blues erbij:

- XVII. Blues (http://www.rockguitartheory.com/?p=1017)
- XVIII. Blues on the guitar (http://www.rockguitartheory.com/?p=1027)

HouseMetalJazz
24 maart 2013, 10:15
Nieuwe post:

Arpeggios (http://www.rockguitartheory.com/?p=1038)!

Gesualdo
25 maart 2013, 07:19
Ik zou de 2 secties over arpeggio's samentrekken tot 1 hoofdstuk. Een apart hoofdstuk voor een arpeggio met de b5 erin oogt een beetje dubbel. En wees consequent; in plaats van een b5 noteer je een #4 (D# ipv Eb).

HouseMetalJazz
25 maart 2013, 09:47
Thanx, je hebt gelijk, in het notenschrift. Heb ik niet gezien (lette alleen op de TAB), ga ik aanpassen.

HouseMetalJazz
27 maart 2013, 15:52
Nieuw: Apotheosis licks (http://www.rockguitartheory.com/?p=1070)...

HouseMetalJazz
29 maart 2013, 16:00
Nieuw: Shred-scales (http://www.rockguitartheory.com/?p=1089)

HouseMetalJazz
4 april 2013, 14:51
Nieuw: Theory Advanced: 1. Scales (http://www.rockguitartheory.com/?p=1113)