PDA

View Full Version : Harley Benton Pedalen?



Jorikm
8 maart 2013, 01:30
Omdat ik met mijn huidige multi-effect de vrijheid van losse pedalen mis, ben ik van plan om langzaam over te stappen op een pedalenbord. (En dan evt. de multi gebruiken voor alleen delay o.i.d.)

Nu kwam ik op internet pedalen van Harley Benton tegen. Mede omdat ze aantrekkelijk geprijst zijn trokken
deze mijn aandacht. Zo hoef ik niet meteen een godsvermogen uit te geven om een bord samen te stellen.
Echter vraag ik me af of dit wel wat is? Waarom kost een boss pedaal 80 euro waar een Harley Benton met 30 euro af kan?
Waar zit hem dat verschil in?

En net zo belangrijk: Raden jullie mij aan, of misschien juist af om deze pedalen te kopen en waarom?
Ik heb op youtube al wel wat samples geluisterd, maar daar word je niet veel wijzer van (slechte mic, hifi speakers e.d.)

Jorik.

Martijn-w
8 maart 2013, 09:02
Ik heb er een aantal (flanger, crunch distortion, delay, compressor). Voor het geld prima pedalen, je kan je er zeker geen bult aan vallen vanwege de lage prijs. Ik mis alleen bij de flanger een wet/dry knop om het originele signaal bij te mengen, dan had ie iets subtieler kunnen zijn. Ik heb alleen weinig vergelijkingsmateriaal, gezien dit ook mijn eerste losse pedalen zijn.

Napoje
8 maart 2013, 09:06
die pedalen zijn klonen van bekende pedalen te zijn. Ook te koop als joYo (http://www.joyoaudio.com/en/product/fl_26.html) of als Jorikm als je besluit een hele container te kopen. Voorals nog lees ik er goede dingen over. Maar je mag ze bij Thomann gewoon terug sturen als ze niet bevallen.

marter544
8 maart 2013, 09:45
Ik heb er ook een aantal:

Vintage overdrive: tubescreamer clone, doet wat ie moet doen, klinkt goed.
Flanger (de wat grotere witte): tja tja tja.. krijg em niet echt lekker ingesteld
Equelizer: MXR 6-band clone, gewoon goed. Geen bakken extra ruis oid.

Zijn allen wel true bypass, voor wat het waard is. En degelijk gemaakt.

Martijn-w
8 maart 2013, 09:55
Ja die flanger is ook tot nu toe het enige pedaal wat ik niet echt ingesteld krijg zoals ik het wil. Misschien toch es rondkijken naar een andere. Ik mis toch echt de mix-knop denk ik.

Jorikm
8 maart 2013, 09:59
Zouden jullie voor mij een aantal samples willen opnemen? Ik ben wel erg benieuwd naar deze pedalen!

Martijn-w
8 maart 2013, 10:09
Ik heb geen opname-apparatuur, maar daarnaast klinkt het met mijn gear weer anders dan met die van jou. Plus dat ik geen geweldige gitarist ben (verre van). Gewoon bestellen, weekendje flink uitproberen en experimenteren met je eigen gear en als het dan niet bevalt stuur je het gewoon terug en heb je je geld ook weer terug.

kassie
8 maart 2013, 10:33
Ik zit zelf te azen op de nieuwere pedalen van Joyo die ik helaas nog niet terugvind op de thomann site onder de naam Harley Benton. Zoals de Sweet Baby OD, US dream en de Analog Delay. Dat vind ik budgetair een beetje jammer omdat winkels in Nederland 20E meer vragen per pedaal dan Thomann. En daardoor tweede hands markt weer interessanter wordt voor de gangbare merkpedalen.

Jorikm
8 maart 2013, 10:37
Ik denk inderdaad dat ik er maar een aantal ga bestellen, ik ben echt ontzettend benieuwd!
Ik zit nog wel een beetje te twijfelen. Ik wil dan gaan voor een Overdrive/distortion, een chorus (voor de prachtig klinkende cleane stukken in bijv. Metallica e.d.), en een Equalizer. Dan ga ik de Delay gebruiken die in mijn multi-effect zit, en de Reverb die op de versterker zit (schakelbaar met mn voet dus makkelijk).

Qua overdrive pedalen zit ik te twijfelen tussen 2, namelijk de Vintage Overdrive, en de Ultimate Drive. Ik ben op zoek naar een breed inzetbaar pedaal dat ik zowel kan gebruiken voor AC/DC (alhoewel angus volgensmij ook een fuzz gebruikt?), als voor Metallica. Wat is dan wijsheid?

Voor de Chorus had ik de CH-100 in gedachten, en de EQ de EQ-100.

Iemand aanvullingen of opmerkingen/tips?

Martijn-w
8 maart 2013, 10:44
Angus gebruikt volgens mij geen pedaal maar gewoon de versterker voor zijn distortion. Zeker geen fuzz.

Je kan op de site van thomann pedalen vergelijken en daar staan dan ook samples bij. Dus gewoon alle pedalen naast elkaar zetten en luisteren.

Verwacht geen boutique-kwaliteit, maar het klinkt allemaal prima.

Jorikm
8 maart 2013, 10:56
Hmm okee, dacht dat angus er een pedaal voor gebruikt maar kan het heel goed mis hebben! De samples van thomann heb je niets aan, die zijn bijna allemaal hetzelfde:p. Wat voor pedaal adviseer je voor een geluid van ac/dc (ook al haalt angus hem van zijn amp) tot Metallica. Kan ik dan met 1 pedaal af of heb ik er dan 2 nodig?

Martijn-w
8 maart 2013, 11:07
Nou, als het goed is hoor je toch wel degelijk verschillen.

Zie hier voor meer info over Angus' gear:
http://www.uberproaudio.com/who-plays-what/129-acdc-angus-youngs-guitar-gear-rig-and-equipment

Maar ik kan je verder niet adviseren over een distortion pedaal. Ik heb zelf te weinig ervaring met verschillende pedaaltjes dat ik daar echt iets over kan zeggen. Gewoon bestellen of ergens een winkel in gaan en vanalles uitproberen.

Napoje
8 maart 2013, 11:11
Ik zit zelf te azen op de nieuwere pedalen van Joyo die ik helaas nog niet terugvind op de thomann site onder de naam Harley Benton. Zoals de Sweet Baby OD, US dream en de Analog Delay. Dat vind ik budgetair een beetje jammer omdat winkels in Nederland 20E meer vragen per pedaal dan Thomann. En daardoor tweede hands markt weer interessanter wordt voor de gangbare merkpedalen.

Er zijn meer kanalen dan thomann hoor (http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=joyo+Sweet+Baby+OD&_sop=15&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313&_nkw=joyo+Sweet+Baby&_sacat=0)

of deze (http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=joyo+delay&_sop=15&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313&_nkw=joyo+analog+delay&_sacat=0)

of deze (http://www.eyguitarmusic.com/Effects-Pedals_c_152.html)

kassie
8 maart 2013, 11:31
Er zijn meer kanalen dan thomann hoor (http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=joyo+Sweet+Baby+OD&_sop=15&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313&_nkw=joyo+Sweet+Baby&_sacat=0)

of deze (http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=joyo+delay&_sop=15&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313&_nkw=joyo+analog+delay&_sacat=0)

of deze (http://www.eyguitarmusic.com/Effects-Pedals_c_152.html)

Thanks very mucho!

Jorikm
8 maart 2013, 11:32
Onder het motto: als het niets is kan ik het altijd retourneren, heb ik zojuist een bestelling geplaatst bij Thomann.
-Crunch Distortion (Heb het idee dat dit iets beter bij mijn wensen aansluit dan een vintage overdrive)
-EQ-100
-CH-100
-Patchkabels
-Jack converter (van 6.3mm naar 3.5mm, €0.75 lol)
En omdat ik nu op 1 euro na gratis verzendkosten (€8,-) had, heb ik er een gitaarstrap bij besteld. Daardoor was ik maar 1 euro duurder uit dan zonder strap!

Nu is het wachten op de betaalgegevens (die krijg je toch pas na het plaatsen van de bestelling als je vooruit wil betalen?)

Ervaringen met deze pedalen zijn nog steeds welkom!

kassie
8 maart 2013, 11:35
Wat voor pedaal adviseer je voor een geluid van ac/dc (ook al haalt angus hem van zijn amp) tot Metallica. Kan ik dan met 1 pedaal af of heb ik er dan 2 nodig?

wellicht Hot Plexi?

wireman
8 maart 2013, 13:07
Ik zou lekker beginnen met wat tweedehands Boss spul. Betaal je iets meer, maar dan krijg je ook veel meer.. Ik kan niet in je portomonnee kijken, maar een beetje zoeken doet wonderen! Nog iets.. ik zou ook zeker niet bezuinigen op patchkabels.. Koop alsjeblieft geen gekleurde spaghetti rotzooi!

succes!

Jorikm
8 maart 2013, 14:13
Ik zit er alleen niet op te wachten om voor 3 pedaaltjes 150 euro neer te tellen en dan nog niet wetend wat er mee gebeurd is en of alles wel werkt (2e hands). Ik koop elektronica en dergelijke liever nieuw dan weet ik zeker dat als er iets mis mee is, ik het altijd kan retourneren. Bijkomend is dat ik niet zeker weet welke sound ik nu precies zoek, en ik daarom wat pedalen wil uitproberen. Bij Thomann heb je een 30 dagen probeergarantie.. Vind ik het niks kan ik het altijd kosteloos retourneren!
Ik heb dus wel van die spaghettirotzooi besteld (Haha, hoe kom je erbij).
Wat is hier veel anders aan? Geeft dit het signaal (hoorbaar) minder goed door, of gaat het gewoon minder lang mee?

Ik zat altijd te denken om zelf de patchkabels te solderen maar eerst maar eens uitvogelen of al die losse pedaaltjes wel wat voor me is, alvorens ik een dag aan het solderen ben:P

Jorik.

Edit:
@ Kassie die klinkt als ik YT moet geloven ook wel lekker, ongeveer wat ik zoek. Desondanks heb ik de Crunch Distortion besteld.. Mocht dit niks zijn ga ik de Hot Plexi proberen, bedankt!