PDA

View Full Version : Help bij stereo schakeling van effecten gevraagd (incl schema voor de echte denker).



EBOUE
7 maart 2013, 21:37
Beste guitargeeks,

ik dacht mijn signaal na veel denken en klooien stereo te schakelen, maar nu lijkt het toch niet goed te werken. Laten we bij het begin beginnen.

Gitaar gaat naar patchbay input. Aan de patchbay zitten 5 effecten geschakeld, bijna allemaal analoog, behalve de Line6 FM4. Een drietal van de effecten, namelijk de chorus, de ring thing en de FM4 zijn mogelijk stereo te schakelen. Het monosignaal gaat richting patchbay, dat signaal gaat meteen de input van de amp in (Mesa Rocket Reverb).

De effectsloop behelst slechts een Akai Headrush. Het mooi ervan is, voor wie hem niet kent, het pedaal produceert een simulatie van een analoge delay met verschillende heads out. Al ware het de oude tapekoppen. Die outputs kan je in theorie naar vier verschillende amps sturen, maar ik houd het in het voorbeeld met een enkele (mix).

Das experiment: ik wil stereo wat stereo kan! Oftewel, de rechter output van de pedalen niet via de patchbay, maar samenvoegen (speciale kabel met gegoten kastje laten maken in de lokale piel-en-schroef-electronica-shop) van 3 kabels in een enkele output. Die output gaat naar de amp input van versterker nummer twee.
Ook versterker nummer twee krijgt de input van de Akai Headrush via de FX-return aangeboden.

U raadt het al, anders zou ik het niet posten: het werkt niet zoals ik wil. Ik schakel de Akai in en een stereo hemel breekt voor me open. Doe ik de delay uit, en bvb de chorus aan (of de ring thing, of de line 6)... helemaal niets, noppes, nada. Sterker nog, het effect is helemaal niet hoorbaar. Trek ik de stekkers er weer uit, dan hoor ik de effecten mono wel. Stereo dus niet, mono wel. Raarrrrr!!!!

Ik heb het hier uitgetekend, want misschien maak ik een denkfout met een schakeling. Alles wordt gevoed door een Pedalpower van Voodoo (een superaanschaf, altijd doen) en qua ruis is het allemaal zeer minimaal door een Boss NS-2 die zwel voor de input wat ruis weghaalt als terug naar de FX loop voor de Mesa Boogie.

Wat vinden jullie ervan, waar zit het euvel...? Bedankt voor het meedenken! Ik ben even uitgedacht.
EbouE

http://i275.photobucket.com/albums/jj298/DeTeng/pedalboardwiring_zpsc4be4cd2.png

EBOUE
8 maart 2013, 21:15
Opgelost!

De Line6 FM4 die vier presets heeft, moet een van de vier presets altijd ingeschakeld hebben, zonder dat ie in de patchbay hangt. Het stereosignaal lijkt de andere twee te overrulen. Is de FM4 niet ingeschakeld, dan doet niets het in stereo. Is dat wel zo, werken de EBS en EHX ook. Tof... hehe.... ;)