PDA

View Full Version : Gitaar kopen, tips?



janseke10
7 maart 2013, 20:04
Ik wil binnenkort graag een nieuwe gitaar kopen. Ik speel nu een aantal maanden, en speel nog altijd op de oude klassieke gitaar die eerst weg stond te stoffen op zolder. Ik wil voor 500 euro zowel een western gitaar als een fatsoenlijke hoes en standaard kopen. Ik denk dat die laatste twee wel moeten lukken, maar ik kom er wat de gitaar betreft echt niet uit. Wat zouden jullie mij aanraden? Ik wil geen beginnersgitaartje aangezien ik hier echt wel even mee vooruit wil kunnen. Alvast bedankt.

Elvee
7 maart 2013, 21:12
Misschien zit er iets voor je bij:
http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/index.php?cPath=550_620_647&sort=2a

janseke10
7 maart 2013, 21:54
ziet er goed uit, maar zegt me allemaal niet zoveel. Natuurlijk ga ik hem uiteindelijk kopen in de winkel na getest te hebben, maar het is wel fijn daar aan te komen met al enige ideeën in je achterhoofd. Waar zouden jullie voor gaan met mijn budget?

Flipkoos
7 maart 2013, 21:59
Hangt er een beetje van af welke klank je zoekt, en welke soort muziek je speelt. Ben je vooral een fingerpicker, dan zou ik voor een kleiner model gaan (OM, GA, Parlor), ben je meer van de akkoorden strummen dan eerder voor een dreadnought of een jumbo. Wat ik in die prijsklasse zou aanraden is eens te gaan kijken naar Simon & Patrick/Seagull, Blueridge en Eastman.

Rizz
7 maart 2013, 22:22
Zo'n beetje alle merken in je sig, Flipkoos? ;). Smaak heb je iig!

Grand Auditoriums zijn wel wat meer allround, doen ook prima akkoordjes strummen verwerken. Ligt er ook een beetje aan hoe groot je zelf bent.. Dreadnoughts en Jumbo's zijn flinke gitaren. Ik ben 1.93m met go-go gadget* armen, maar heb ook wat moeite met een Jumbo. Ik zie dat je nog vrij jong bent, dus ik schat in dat je met een wat kleiner model beter uit de voeten kunt..

Je hebt wat merken gekregen en je hebt een behoorlijk budget, dus loop 's een winkel binnen en bespeel wat gitaren. Laat je ook 's wat aanreiken, misschien word je wel verrast, wie weet? Belangrijkste is dat de klank en bespeelbaarheid voor jou geschikt is. Schrik niet van de pijn in je tengels, stalen snaren zal je even aan moeten wennen. Het zijn dunnere snaren en ze staan onder een hogere spanning..


(*Als je niet weet wat dit betekent: zoek maar 's op Inspector Gadget tekenfilms, dan snap je het wel.. ;))

DLDB
7 maart 2013, 23:50
(*Als je niet weet wat dit betekent: zoek maar 's op Inspector Gadget tekenfilms, dan snap je het wel.. ;))

Zeg dat nou niet. Iedereen weet toch wie inspector gadget is? Nu voel ik me oud ;)

Rizz
8 maart 2013, 07:36
Zeg dat nou niet. Iedereen weet toch wie inspector gadget is? Nu voel ik me oud ;)

Face it! :seriousf: Ik geloof nooit dat iemand van 13 Gadget kent, of het moet toevallig zijn.. Ik zag laatst weer een aflevering en met de mooie tekenfilms van tegenwoordig is dat niet meer interessant.. Dus ja, je bent oud!

janseke10
8 maart 2013, 08:38
Nog nooit van gehoord inderdaad :p

Ik doe een mix tussen fingerpicken en strummen, al valt er niet veel te strummen op mijn klassieke gitaar. Dan komt er echt een afschuwelijk geluid uit. Verder ben ik 1.70 lang, niet echt denderend dus.

Flipkoos
8 maart 2013, 21:16
Zo'n beetje alle merken in je sig, Flipkoos? ;). Smaak heb je iig!



Bijna Rizz...die ken ik het beste :-)

Skinny Stupido
19 maart 2013, 22:45
probeer eens blueridge
de meeste goedkopere gitaren klinken als triplex, ik wilde een martin kopen, maar had net niet genoeg geld, ik kon me wel in de schulden steken en toch een martin kopen of??, toen bood de winkelier me een blueridge aan, een lekker vol geluid, voor de helft van de martin prijs. als je wil kan ik je morgen het type dooorgeven, nu ligt er boven een kind te slapen, dus nu even niet ;)

http://www.gremlinmusic.co.uk/blueridgeintro.htm

Muzieknono
20 maart 2013, 07:57
Ik kan je de Sigma DR 28 echt aanraden, goed afgewerkte, makkelijk bespeelbare, geweldig klinkende gitaar.
Ik speel al een paar jaar en heb er laatst een gekocht na veel zoeken en vergelijken met vooral duurdere merken, de 100 en 200 serie Taylors halen het er niet bij, ok, een Martin van 1500 euro klonk beter.
Mvgr. Dirk Jan :B

Skinny Stupido
20 maart 2013, 10:35
sigma dr 28
http://www.youtube.com/watch?v=hGjuLScbEBE

Blueridge BR-40CE

http://www.youtube.com/watch?v=A058wSIX1Ds
en
http://www.youtube.com/watch?v=dOMC-8wShSc

Skinny Stupido
20 maart 2013, 10:40
deze sigma klinkt beter als de dr28, ik weet niet hoe de prijs is, maar de 28 vind ik :soinnocent:
http://www.youtube.com/watch?v=5O3QCk4WU2k

even verder zoeken vind ik de dr 28H deze scheelt een paar tientjes met de dr 28, maar klinkt stukken beter,
http://www.youtube.com/watch?v=jlNgoDsbzrs
meer info op;
http://www.sigma-guitars.com/index.php?id=233

Rizz
20 maart 2013, 10:44
Je bedoelingen zijn ongetwijfeld de beste, maar hoe kan je nu horen of een gitaar goed klinkt vanaf een jijbuisfilmpje? Ik heb dat nooit begrepen, zelfs niet als vergelijk tussen gitaren. Dit kan je toch alleen maar live horen?! En ja, ik doe bijna alles met het internet, maar sommige zaken zijn toch echt aan de 'echte" winkel voorbehouden.. Maar dat is slechts mijn mening..

Skinny Stupido
20 maart 2013, 11:13
je hebt gelijk, in de winkel hoor je het beter.
maar een warm geluid herken je direct, triplex ook, en dat kan best thuis met een paar goede boxen.
je zal het altijd in de winkel moeten (na)vergelijken, maar van thuis uit kan ik best beoordelen OF ik ergens voor ga kijken of niet.

voorbeeldje, luister deze via boxen, niet via labtopspeakertjes;
http://www.youtube.com/watch?v=2iGhrbXGBkQ
zou je hiervoor naar de winkel gaan of niet??

-Martijn-
20 maart 2013, 11:14
maar van thuis uit kan ik best beoordelen OF ik ergens voor ga kijken of niet.

Die filmpjes zeggen inderdaad helemaal niks; gigantisch verschil in opnameafstand, andere camera, andere ruimte, andere gitarist, plectrum enz... Kijk als er iemand zit die de genoemde gitaren om zich heen heeft staan en ze allemaal laat horen kan het wel een beeld geven van de gitaren, maar deze filmpjes zijn appels met peren vergelijken.

Hypercub
20 maart 2013, 11:30
Ikzelf heb na wat gitaren te hebben uitgeprobeerd voor een epiphone EJ200ce gekozen.
Speelt erg lekker, mooi vol geluid en is ook prima te versterken.

Rizz
20 maart 2013, 11:41
je hebt gelijk, in de winkel hoor je het beter.
maar een warm geluid herken je direct, triplex ook, en dat kan best thuis met een paar goede boxen.
je zal het altijd in de winkel moeten (na)vergelijken, maar van thuis uit kan ik best beoordelen OF ik ergens voor ga kijken of niet.

voorbeeldje, luister deze via boxen, niet via labtopspeakertjes;
http://www.youtube.com/watch?v=2iGhrbXGBkQ
zou je hiervoor naar de winkel gaan of niet??

Helaas, geen geluid op m'n werk. Wat Martijn zegt: er zit vaak teveel verschil tussen de filmpjes en het wordt oko nog eens vreselijk gecomprimeerd, waardoor je ws. hier en daar wat frequenties mist.. Ik zat van de week naar een filmpje van een gibson LG2 te luisteren en vond het compleet ruk, terwijl in het echie het een bijzonder klinkende gitaar is.. Misschien is de akoestiek van de ruimte waar dit filmpje opgenomen wordt, wel compleet anders als die van de winkel en klinkt die op youtube vreselijk klinkende gitaar wel briljant in de winkel. Je zou zomaar voorbij gitaren kunnen lopen die enorm goed zijn. Maar goed: To each his own en als dit je helpt om beter een keus te maken, ga vooral je gang.

Edit: Oh ja en ik heb een aversie tegen recensenten, ik wil gewoon niet oordelen over wat een ander over iets zegt, zeker niet als ik zoveel geld uitgeef aan iets wat enorm persoonlijk is..

-Martijn-
20 maart 2013, 11:48
Het probleem van al die reviews die op Youtube te vinden zijn is de opzet en de manier waarop ze met elkaar vergeleken worden. Meestal is het zo amateuristisch dat je een goedkope Fender beter kan laten klinken dan bijvoorbeeld een Martin D28.

Rizz
20 maart 2013, 11:51
Het probleem van al die reviews die op Youtube te vinden zijn is de opzet en de manier waarop ze met elkaar vergeleken worden. Meestal is het zo amateuristisch dat je een goedkope Fender beter kan laten klinken dan bijvoorbeeld een Martin D28.

Precies: teveel variabelen.

Skinny Stupido
20 maart 2013, 12:02
Helaas, geen geluid op m'n werk. Wat Martijn zegt: er zit vaak teveel verschil tussen de filmpjes en het wordt oko nog eens vreselijk gecomprimeerd, waardoor je ws. hier en daar wat frequenties mist.. Ik zat van de week naar een filmpje van een gibson LG2 te luisteren en vond het compleet ruk, terwijl in het echie het een bijzonder klinkende gitaar is.. Misschien is de akoestiek van de ruimte waar dit filmpje opgenomen wordt, wel compleet anders als die van de winkel en klinkt die op youtube vreselijk klinkende gitaar wel briljant in de winkel. Je zou zomaar voorbij gitaren kunnen lopen die enorm goed zijn. Maar goed: To each his own en als dit je helpt om beter een keus te maken, ga vooral je gang.

Edit: Oh ja en ik heb een aversie tegen recensenten, ik wil gewoon niet oordelen over wat een ander over iets zegt, zeker niet als ik zoveel geld uitgeef aan iets wat enorm persoonlijk is..

laatste linkje is in iedergeval niet van een recentie, maar was gewoon de vraag, als je dit geluid hoort, zou je hiervoor naar de winkel gaan ja of nee.

-Martijn-
20 maart 2013, 12:19
Klinkt zeker mooi, maar het is dichtbij opgenomen en van alle kanten bewerkt; compressie, galm, equalizer enz. In je huiskamer klinkt een gitaar niet zo. Bovendien is het moeilijk te horen welke gitaar wat speelt.

Skinny Stupido
20 maart 2013, 12:45
klopt, maar ze klinken alle 3 goed, volgens mij, 1 takamine, 1 martin en 1 59er jumbo gibson
allemaal niet uit de goedkope series.
toeval wil, toen ik eens in een gitaarzaak een aantal accoustische gitaren probeerde(zonder dat de prijzen erbij stonden)
bleek achteraf, alles wat ik goed vond klinken, koste meer als 2000 euries.
alles wat ik hiermee wil zeggen is, boven een bepaald bedrag, klinken ze allemaal wel goed