PDA

View Full Version : Pink Floyd sound



fronteradriver
7 maart 2013, 15:14
Ik ben een fan van pink floyd...in het bijzonder van de gitaarsolo uit comfortably numb..

maar hoe krijg ik die sound uit mijn bugera V22 ?
welk geluidspedaal heb ik nog nodig?


thanks

muffstuff
7 maart 2013, 15:24
Ik ben een fan van pink floyd...in het bijzonder van de gitaarsolo uit comfortably numb..

maar hoe krijg ik die sound uit mijn bugera V22 ?
welk geluidspedaal heb ik nog nodig?


thanks
'[David Gilmour] is obviously using a couple of effects, like a Big Muff and a delay, but it really is just his fingers, his vibrato, his choice of notes and how he sets his effects. I find it extraordinary when people think they can copy his sound by duplicating his gear. In reality, no matter how well you duplicate the equipment, you will never be able to duplicate the personality.'
—Phil Taylor, Pink Floyd's technician.[13]

yavin
7 maart 2013, 15:50
Kijk vooral eens op deze site:

http://www.gilmourish.com/ onder het kopje 'Buyers Gear Guide'...

Mitch
7 maart 2013, 16:31
In ieder geval een goeie delay. Een strat is ook niet weg, een Big Muff is een beetje overkill voor die solo. Een drive die iets meer sustain geeft is wel handig, als je Baggera dat niet heeft.

wireman
8 maart 2013, 13:15
Welkom bij de club..

Kijk inderaad eens op de site van Gilmourish. Bjorn is echt een PF freak en komt erg in de buurt met zijn sound. Voor de rest.. Gilmour is de man!! Die benader je niet zomaar.. Wat Mies al zegt.. Goeie delay, lekkere drive, strat en janken maar!

waarschuwing!! Begin er zowieso niet aan!! (kost klauwen met geld, tijd en frustratie.. geloof me!!)

Scarface
8 maart 2013, 13:38
Welkom bij de club..

Kijk inderaad eens op de site van Gilmourish. Bjorn is echt een PF freak en komt erg in de buurt met zijn sound. Voor de rest.. Gilmour is de man!! Die benader je niet zomaar.. Wat Mies al zegt.. Goeie delay, lekkere drive, strat en janken maar!

waarschuwing!! Begin er zowieso niet aan!! (kost klauwen met geld, tijd en frustratie.. geloof me!!)

Yep,helemaal mee eens,het ergste is de frustratie....:mad:

Ik ben al blij als het er op lijkt...:crazyhappy:

Maar laat je niet uit het lood slaan. Er staat genoeg op Gilmourish,en er is een hoop te beluisteren op Youtube,van mensen met dezelfde wens..

Groet,
Marco

muziekschuur
8 maart 2013, 13:49
http://www.kitrae.net/music/Division%20Bell%20pedals_enhanced.jpg

ErikM
8 maart 2013, 14:00
Om te beginnen: een rat een chorus en een delay op 330 ms. En dan oefenen tot je vingers zeer doen, of dat je goed genoeg vindt.

En vooral niet te veel geld uitgeven aan big muffjes met gouden letters en Hiwatt versterkers met platina verlichting, het gaat om het gevoel, en om de lol!

arjanb01
8 maart 2013, 14:12
Om te beginnen: een rat een chorus en een delay op 330 ms. En dan oefenen tot je vingers zeer doen, of dat je goed genoeg vindt.

En vooral niet te veel geld uitgeven aan big muffjes met gouden letters en Hiwatt versterkers met platina verlichting, het gaat om het gevoel, en om de lol!

En vergeet een compressor niet, dat gebruikt hij heel vaak voor z'n leadsound. Luister maar eens naar de solo van another brick in THE wall, vooral de studio versie.

Mitch
8 maart 2013, 15:01
Goldtop met P90s direct in de tafel toch? ;) Maar inderdaad, een compressor, subtiel ingesteld, al dan niet met drive is ook wel een belangrijke.

yavin
8 maart 2013, 16:06
Niet zomaar een compressor natuurlijk... het moet wel een Boss CS-2 zijn....

...al heb ik persoonlijk nooit begrepen waarom juist deze in Gilmour-land door iedereen opgehemeld wordt. Ik hoor zelf al haast niet eens of de compressor aan staat, laat staan dat ik hoor wel merk of type het is... :hide:

the sure thing
8 maart 2013, 17:50
Goldtop met P90s direct in de tafel toch? ;) Maar inderdaad, een compressor, subtiel ingesteld, al dan niet met drive is ook wel een belangrijke.

+1. En een hele zachte aanslag. Was een tijd geleden uitgebreid in n documantaire te zien.

E-J
9 maart 2013, 11:22
Als je echt in de buurt wilt komen: een fuzz (liefst een oude Big Muff) wil je toch wel echt hebben voor die typische sound. Er zijn genoeg klonen van een dergelijke "Ram's Head" Big Muff op de markt, ook voor onder de 100 euro. De recente USA Big Muff klinkt behoorlijk anders en zou ik niet aanraden. Ik zou dan eerder gaan voor een Proco Rat. Compressor is niet nodig, Gilmour heeft deze live enkel gebruikt om op grote podia z'n geluid (vooral de lagere noten) wat strakker te krijgen.

Misschien wel het belangrijkste: werk goed aan je bends en vibrato.