PDA

View Full Version : Fender Excelsior FSR....



muziekschuur
7 maart 2013, 11:33
Heeft iemand al op de nieuwe Fender Excelsior FSR gespeeld? De speciale speaker en mogelijke veranderingen aan het circuit maken me nieuwsgierig.... Zou die erg anders zijn in feel als de eerste generatie bruine excelsior amps?

muffstuff
7 maart 2013, 11:36
Ik heb de nieuwe versie, baby blue. Hoe die zich verhoudt tot de oude? Geen idee. Ik wil nog wel die dark bright switch vervangen voor een pot, want het is beide net niet. hoewel ze zeggen dat zon speaker eerst ingespeeld moet worden op luid volume voor x aantal uur? Daar ben ik nog niet aan toegekomen want dat ding gaat gewoon pleuris hard voor een amsterdams appartementje. gevolg is dat ik mijn buren niet plezier met mijn kattengejank ;)

muziekschuur
7 maart 2013, 11:49
Pak een ipod, doe die in de ingang en laat hem nauwelijks hoorbaar spelen. 24 uur later is de speaker ingespeeld. Is overigens een Weber volgens de wandergangen.... Misschien al ingespeeld?

muffstuff
7 maart 2013, 12:16
maar hij moet toch op hoog volume omdat dan de conus flink heen en weer gaat?

refused199
10 maart 2013, 12:13
Afgelopen week de 2 verschillende Excelsiors naast elkaar gehad. De verschillen zijn enorm. Alleen al het volumeverschil. De nieuwe variant gaat met de nieuwe speaker veel harder! (staan de nieuwe versies pas op 9 uur dan staat de oude versie al op 13 uur.
Wat betreft de geluidsverschillen zijn deze ook aanzienlijk. Ik ben destijds afgehaakt bij de oude Excelsiors door het overheersende ongedefinieerde laag, een gebrek aan helder midden, en schelle bright mode. Het geheel leek niet in balans. Ook werd de oversturing op hoger volume erg fizzy. De bende werd hierdoor snel ondefinieerbaar bij samenspel.
De nieuwe versies van de Excelsior zijn wat dat betreft wel een grote sprong vooruit. Het hoog is niet meer zo schel, het laag en midden zijn netjes in balans én gedefinieerd. In totaal zorgt dat voor een heerlijk evenwichtig geluid dat veel meer richting het vintage Fender geluid neigt dan de oude bruine versie.

Squier4ever
11 maart 2013, 17:16
Afgelopen week de 2 verschillende Excelsiors naast elkaar gehad. De verschillen zijn enorm. Alleen al het volumeverschil. De nieuwe variant gaat met de nieuwe speaker veel harder! (staan de nieuwe versies pas op 9 uur dan staat de oude versie al op 13 uur.
Wat betreft de geluidsverschillen zijn deze ook aanzienlijk. Ik ben destijds afgehaakt bij de oude Excelsiors door het overheersende ongedefinieerde laag, een gebrek aan helder midden, en schelle bright mode. Het geheel leek niet in balans. Ook werd de oversturing op hoger volume erg fizzy. De bende werd hierdoor snel ondefinieerbaar bij samenspel.
De nieuwe versies van de Excelsior zijn wat dat betreft wel een grote sprong vooruit. Het hoog is niet meer zo schel, het laag en midden zijn netjes in balans én gedefinieerd. In totaal zorgt dat voor een heerlijk evenwichtig geluid dat veel meer richting het vintage Fender geluid neigt dan de oude bruine versie.

Ik heb de bruine uit de eerste serie. Hoorde laatst een youtoob clippie van iemand die er een andere speaker in had gezet. Klonk erg lekker hoewel ik al zeer tevreden ben over de stock amp. Met de switch op dark, de gitaar en accordeon input gejumpered en gitaar in de mic input klinkt het wat gebalanceerder ook. Erg fijne amp nog steeds en echt oorverziekend hard.

Mitch
11 maart 2013, 17:25
Pak een ipod, doe die in de ingang en laat hem nauwelijks hoorbaar spelen. 24 uur later is de speaker ingespeeld.
Voor zolderkamergebruik :???:
Zoveel mogelijk grote bewegingsuitslagen moet -ie maken. Open akkoorden uit laten rinkelen, wat staccato werk. Als 't effe kan op een beetje volume.
Hoe snel of hoe sloom reageert -ie, knettert 't hoog... verbeteringen in die kwaliteiten, dat bereik je niet met een spelertje op minimaal volume hoor. En nee, dat is niet alleen theorie, ik heb die methode ook in de praktijk wel eens geprobeerd. Nul resultaat. Dit weekend heeft mijn nieuwe speaker lekker mogen bibberen onder een half open gedraaide AC30, uurtje of zes, met een opgenomen stuk gitaar door een looper heen. Dát zet zoden aan de dijk, maar da's nog niet 'klaar' hoor.

B-stone
12 maart 2013, 13:57
Voor zolderkamergebruik :???:
Zoveel mogelijk grote bewegingsuitslagen moet -ie maken. Open akkoorden uit laten rinkelen, wat staccato werk. Als 't effe kan op een beetje volume.
Hoe snel of hoe sloom reageert -ie, knettert 't hoog... verbeteringen in die kwaliteiten, dat bereik je niet met een spelertje op minimaal volume hoor. En nee, dat is niet alleen theorie, ik heb die methode ook in de praktijk wel eens geprobeerd. Nul resultaat. Dit weekend heeft mijn nieuwe speaker lekker mogen bibberen onder een half open gedraaide AC30, uurtje of zes, met een opgenomen stuk gitaar door een looper heen. Dát zet zoden aan de dijk, maar da's nog niet 'klaar' hoor.

Bind je dan een matras of kussens ofzo voor je speakers?

muffstuff
12 maart 2013, 14:03
De nieuwe variant gaat met de nieuwe speaker veel harder! (staan de nieuwe versies pas op 9 uur dan staat de oude versie al op 13 uur.

precies wat ik ervaar dus, die oude versie zou eigenlijk beter zijn voor thuis gebruik als ik het zo lees en die nieuwe voor band gebruik?

muffstuff
12 maart 2013, 14:04
Bind je dan een matras of kussens ofzo voor je speakers?

Dempt dat het volume genoeg dan?

Kim Wilson
12 maart 2013, 14:04
Het mooiste zou zijn als je twee speakers hebt en die uit fase tegenover elkaar zet. Dan kun je ze redelijk hard aanzetten, maar hoor je er relatief weinig van. Deze methode wordt door de betere hifi-winkels gebruikt. Maar goed, da's niet aan de orde.

Een speaker moet flink werken voordat er wat meer beweging komt in de conus. 24 uur op minimaal volume helpt niks, zoals Mitch ook al zei. Liever drie dagen continu op flink volume.

muffstuff
12 maart 2013, 14:07
Een speaker moet flink werken voordat er wat meer beweging komt in de conus. 24 uur op minimaal volume helpt niks, zoals Mitch ook al zei. Liever drie dagen continu op flink volume.

Dan trappen mijn buren de deur in denk ik :seriousf:

Maar ach, komt op den duur dan wel, ik zou ook ff geen locatie weten waar ik dat ding 2 dagen op volume aan kan hebben zonder dat iemand er last van heeft.

Mitch
12 maart 2013, 14:08
Bind je dan een matras of kussens ofzo voor je speakers?

Er bestaan van die speciale dingen voor, noemen ze "oefenruimtes" :D

B-stone
12 maart 2013, 16:30
Er bestaan van die speciale dingen voor, noemen ze "oefenruimtes" :D

ahhh kijk das natuurlijk helemaal mooi, ik ken alleen van die dingen waar je betaald voor 3 uur en er toch altijd weer iemand na je is. en je dus never nooit niet een amp daar 3 dagen op half volume kan laten lopen :seriousf:

ik zag het mij al voor mij in huize mitch: "schat de baby huilt" waaaaaaaaaat???? ja de speakers moeten worden ingespeeld, nog maar anderhalve dag. Dan klinken ze goed :ok:

muffstuff
12 maart 2013, 16:33
ahhh kijk das natuurlijk helemaal mooi, ik ken alleen van die dingen waar je betaald voor 3 uur en er toch altijd weer iemand na je is. en je dus never nooit niet een amp daar 3 dagen op half volume kan laten lopen :seriousf:

ik zag het mij al voor mij in huize mitch: "schat de baby huilt" waaaaaaaaaat???? ja de speakers moeten worden ingespeeld, nog maar anderhalve dag. Dan klinken ze goed :ok:
een oefenruimte inhuren voor 3 dagen, wah kost da? Is er wellicht een collectief iets te regelen voro mensen die hun speakers goed in willen werken, gewoon tien van die krengen 3 dagen lang op vol volume laten knallen?

muziekschuur
13 maart 2013, 14:39
De speaker uit de behuizing. En dan een testtoon downloaden. En die een dag of twee afspelen. Dat hoeft niet veel geluid te maken. Een mooie bromtoon op een loopje is prima.

Hier wat test tonen die je kan downloaden.

http://www.mediacollege.com/audio/tone/download/

muffstuff
13 maart 2013, 14:57
De speaker uit de behuizing. En dan een testtoon downloaden. En die een dag of twee afspelen. Dat hoeft niet veel geluid te maken. Een mooie bromtoon op een loopje is prima.

Hier wat test tonen die je kan downloaden.

http://www.mediacollege.com/audio/tone/download/

waarom uit de behuizing, kan toch ook gewoon mijn pc aansluiten op dat ding en daar uit een bromtoon afspelen via Logic bv?

Squier4ever
13 maart 2013, 16:25
waarom uit de behuizing, kan toch ook gewoon mijn pc aansluiten op dat ding en daar uit een bromtoon afspelen via Logic bv?

Zonder behuzing wordt het geluid niet versterkt door de kast, m.a.w. het volume is logischerwijs lager, dus de speaker kan harder werken.....

Mitch
13 maart 2013, 20:32
ik zag het mij al voor mij in huize mitch: "schat de baby huilt" waaaaaaaaaat???? ja de speakers moeten worden ingespeeld, nog maar anderhalve dag. Dan klinken ze goed :ok:
:seriousf:
Nee, een kleine werkdag op fors volume, dat haalde de ergste scherpte er wel vanaf. De eerste keer mee gerepeteerd nu en dat klonk al heel plezierig.
Maar goed, die Excelsiors met Eminence: ik lees er veel positiefs over, maar dat las ik ook over de originele versie. Dat modderige en snelle opbreken waren toen juist sterke verkooppunten, nu juist de toegenomen definitie en grotere headroom. Het kan verkeren.

Squier4ever
13 maart 2013, 23:28
:seriousf:
Nee, een kleine werkdag op fors volume, dat haalde de ergste scherpte er wel vanaf. De eerste keer mee gerepeteerd nu en dat klonk al heel plezierig.
Maar goed, die Excelsiors met Eminence: ik lees er veel positiefs over, maar dat las ik ook over de originele versie. Dat modderige en snelle opbreken waren toen juist sterke verkooppunten, nu juist de toegenomen definitie en grotere headroom. Het kan verkeren.

Zowel dat modderige als snelle opbreken herken ik niet zo... Mijne gaat zo snoeihard dat ik nooit aan opbreekvolume toe kom. Ik heb de mijne in de band nog nooit voorbij de 3-4 gehad qua volume. Slechts wanneer ik alleen speelde, maar dat was echt wel oorverdovend. Nu is het geen rockband maar toch. Daar zal het mss qua volume wel wat tekort schieten.

FruscianteFan
14 maart 2013, 11:16
ahhh kijk das natuurlijk helemaal mooi, ik ken alleen van die dingen waar je betaald voor 3 uur en er toch altijd weer iemand na je is. en je dus never nooit niet een amp daar 3 dagen op half volume kan laten lopen :seriousf:

ik zag het mij al voor mij in huize mitch: "schat de baby huilt" waaaaaaaaaat???? ja de speakers moeten worden ingespeeld, nog maar anderhalve dag. Dan klinken ze goed :ok:
Dan moet je het laatste dagdeel nemen. Mijn band repeteert officieel ook van 20:00 tot 0:00...

B-stone
14 maart 2013, 18:20
Dan moet je het laatste dagdeel nemen. Mijn band repeteert officieel ook van 20:00 tot 0:00...

Nahh wij zaten eerst ook van 20:00 tot xxx

Maar een speaker had ik er niet in kunnen laten spelen met de methode van mitch, dan moet je echt met je band een eigen schuur of zo hebben.;)

muziekschuur
11 april 2013, 09:17
SCHAAAAT IK ZIT OP HET TWOILEEEEETTTTTT....... NEEE>>>> PAAR DAAGEN VRIJ>>>>>> HERRIE? DAT IS M"N VERSTERKER>>>> NOG MAAR 2 DAGENNNNN...... DAN HEB IK TOOOOONEEEE>.... VOOR IN DE BAND>>>>>>

Eh,,,, jij moet ook.....? Daar die emmer met dat deksel.... Ja... Zit een zak in... Even dichtknopen als je klaarbent en buiten brengen... Oh schat is nog maar voor 2 dagen.... Pffff...... wees blij dat dit m'n hobby is... !!!!


.............


Plof.....


Eh.... Kijk nou..... Scheidingspapieren..... ? Nou breekt m'n klomp....

muziekschuur
30 april 2013, 22:26
Nieuwe eigenaren van een Excelsior FSR hier?

arcane
30 april 2013, 23:01
Nieuwe eigenaren van een Excelsior FSR hier?

Jep ik heb de Excelsior Green with Envy.Zie dit topic.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?160477-HNAD-Fender-Excelsior-Green-with-Envy

muziekschuur
8 mei 2013, 23:30
Toch wel de mooiste amp voor thuis...

En lijkt me ook heel cool met een rhodes orgel.
Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk