PDA

View Full Version : Heb ik eindelijk de befaamde 'studio kwaliteit' behaald??



hjh360
6 maart 2013, 22:57
Dus, even voorstellen maar weer: ik ben een trotse eigenaar van een, nu wel toch complete, homestudio :)

Sinds kort heb ik al mijn gewenste gear binnen gekregen, waardoor ik dus naar hartelust kon opnemen.

Afgelopen 2 weken ben ik dus bezig geweest met het opnemen van een cover: 'Guns Out' door Young the Giant. Ik durf nog niet mijn eigen materiaal te recorden -lees verpesten-, voordat ik al mijn gear onder de knie heb, en weet welk resultaat ik zo ongeveer kan halen. Daarom dus gekozen om een leuk nummertje zo goed mogelijk te coveren, stap voor stap.

Het resultaat: http://www.youtube.com/watch?v=f6Eo43FaRtg

Zelf heb ik alles getracked en gemixed. Ik heb het laten masteren door een masterstudio. Dit masteren zorgde voor mijn gevoel net voor dat laatste stapje.

Ik had een jaar geleden nooit durven dromen dit soort kwaliteit te halen. Ben toch een beetje trots op mezelf, en nu is mijn vraag: mag ik trots op mezelf zijn??

Ik zit nu wel stoer te doen met mijn homestudio, maar is dit ook echt een degelijke track (audiotechnisch)? Ik weet dat ik niet zou zeggen dat dit is opgenomen in een slaapkamertje, maar misschien dat jullie dat dus anders ervaren.

Als jullie het een kut geluid vinden, laat het me zeker weten. Laat me aub alles weten wat jullie ervan vinden! Ik ben echt heel benieuwd naar de reactie's, aangezien ik echt denk dat ik hier toch wel wat leuks heb opgenomen. :noob:

Arvoitus
7 maart 2013, 02:32
Geloof me, je hebt hier echt wel iets leuks als je weet dat je een jaar geleden dit echt nooit voor elkaar zou krijgen.

Maar aangezien je om alles wat we ervan vinden vroeg, heb ik wel twee puntjes van kritiek:
Ik vind de kick en snare tegenvallen (samples?). De kick vind ik persoonlijk gewoon niet mooi klinken, en daarnaast ook niet echt lekker bij het nummer/soort muziek passen.
De zang is af en toe best overheersend dat hij andere instrumenten gaat overstemmen, en dat is een beetje jammer.

Trouwens, het leuke/handige van een cover is dat je één-op-één kan gaan vergelijken met je eigen versie. Je hebt een heel goede referentie, en zo kun je makkelijk dingen in je eigen mix aanwijzen die je mist.

guhlenn
7 maart 2013, 09:02
No offense, maar als je het moet vragen weet je het antwoord al: nee. maar je bent goed op weg, klinkt zeker niet verkeerd. De mix van de instrumenten is niet naar mijn smaak: vooral de drums, maar ook de bass mogen nog wel wat aandacht.

muffstuff
7 maart 2013, 11:01
Die vocals liggen nog niet erg lekker in de mix, probeer ze iets meer te pannen waardoor ze niet zo erg in het midden zit. Krijg het wat meer lucht zeg maar, check anders ook www.audiotuts.com over handige tips.

Ps ik heb het idee dat je monitor speakers te hoog staan, de tweeter moet op oorhoogte zitten.

Jimi Hendrix
7 maart 2013, 12:40
probeer de vocals eens wat (meer) te riden.
Dus met je fader/muis de dynamiek te beperken van de vocals. zachte lettergrepen omhoog en harde uithalen omlaag. Of omgekeerd, wat jij mooi vindt en wat jij de track sterker vindt maken. Dan evt. compressor post fader om 't af te maken. Of juist prefader.
De muziek kun je op deze manier ook dramatischer maken, in de chorussen bijv. drums en/of bas wat omhoog en dan weer terug. Idem met de masterfader. Mixen dus en niet te voorzichtig! ipv de track laten lopen met wat plugins erop.

een 'natuurlijke' maar ook 'profi' klank krijg je vaak pas door behoorlijk veel van dit soort dingen te doen.

nog een persoonlijke observatie: in 't begin (eerste paar jaar ofzo) ben je bezig te werken totdat je niks 'geks' meer hoort. als je techniek beter wordt en 'gek' niet meer betekent 'slecht', moet je juist weer 'gekke' dingen gaan horen/toevoegen -> emotie!

B~Rock
7 maart 2013, 12:49
+1 m.b.t. de vocals
+1 m.b.t. de drums (mist punch, wellicht toch wat meer compressie)
het laag is wat afwezig
Naar mijn persoonlijke smaak een ietsje te brede mix

Verder absoluut goed bezig, gewoon doorgaan.

hjh360
9 maart 2013, 13:21
Bedankt voor de tips!

Compressie is zeker nog een enorm verbeterpunt, weet ik. Vind het zelfs nog een beetje een vaag begrip, aangezien ik gewoon nooit/nauwelijks het verschil kan horen tussen een track met of zonder compressie. Hier moet nog wel wat verbetering te boeken zijn.

Verder was dit de eerste keer dat ik EZDrummer kon gebruiken, dus heb ik daar natuurlijk ook nog niet verder gekeken dan dat mijn neus lang is ;)

desalniettemin ben ik echt heel tevreden met het resultaat, en ik weet zeker dat ik alleen nog maar beter ga worden! :) Bedankt voor het reageren iedereen!

Baker
9 maart 2013, 17:01
Grappig, je hebt dezelfde monitoren en interface als ik. Wat heb je daar voor condensator mic?

Het is zeker geen studio kwaliteit, in de zin van dat het in de buurt komt van een professionele opname.
Maar ik vond het leuk en aangenaam om naar te luisteren. De panning en de zang klinkt mooi, maar de drums klinken wat vlak, en het laag is zoals al eerder gezegd afwezig. Het is er wel, maar het klinkt niet vet, lastig te omschrijven.
Hoe heb je de bas opgenomen trouwens? Ik vind de bas ook wat "Tone loos"

Experimenteer eens met wat EQ en compressie op die bas, en eventueel ook op de eind mix.

Ik vind het trouwens bijna onvoorstelbaar dat je het verschil niet of nauwelijks hoort tussen wel of geen compressie.
Je hebt dan of geen goede compressor, of je bent te voorzichtig met de settings.

Maar verder, goed bezig!

hjh360
17 maart 2013, 22:47
Bedankt voor alle reacties mensen! Hier heb ik wat aan!

Qua drums kan ik me helemaal vinden in de feedback. Het was de eerste keer dat ik EZDrummer gebruikte, dus vond ik het al gauw goed klinken, zonder echt kritisch te zijn.

Ook heb ik niet de beschikking over een (goede) basgitaar, waardoor ik de bas gewoon met mijn elektrische gitaar opgenomen heb (niet boos worden aub ;-)).

@Baker, ik heb de zang opgenomen met een Rode NTA1, via een Golden Age Projects Pre 73.

hjh360
17 maart 2013, 22:53
Heb nu trouwens een iets simpeler nummer opgenomen: 'The Scientist' van Coldplay.

http://www.youtube.com/watch?v=MJoMIaZilM0

Ik denk dat deze mix nog beter is. Ik vind de zang persoonlijk best goed gelukt :) De drums zijn wat minder prominent aanwezig, waardoor ik eigenlijk bijna geen aandacht hieraan heb besteed.

Ik heb dit nummer niet laten masteren, en wat je hier hoort zijn dus puur mijn eigen mixing 'skills'... Heb zoals de vorige cover weer het origineel zo dicht mogelijk geprobeerd te benaderen.

Jimi Hendrix
20 maart 2013, 08:04
Heb nu trouwens een iets simpeler nummer opgenomen: 'The Scientist' van Coldplay.

http://www.youtube.com/watch?v=MJoMIaZilM0

Ik denk dat deze mix nog beter is. Ik vind de zang persoonlijk best goed gelukt :) De drums zijn wat minder prominent aanwezig, waardoor ik eigenlijk bijna geen aandacht hieraan heb besteed.

Ik heb dit nummer niet laten masteren, en wat je hier hoort zijn dus puur mijn eigen mixing 'skills'... Heb zoals de vorige cover weer het origineel zo dicht mogelijk geprobeerd te benaderen.

dat masteren moet je je niet teveel van voorstellen, behalve als je bedoelt dat jouw mix 'zachter' is dan het origineel.
Wat me opvalt is dat bij Coldplay alles meer 'voorin' zit. Terwijl bij jou (door je gebruik van galm en teveel dynamiek op macro- (=fader rides) en microniveau (=compressie))en klankbeeld (EQ) alles een behoorlijke kerk verder naar achter ligt.
De galm zou ik EQ'en (hoog af met name). En experimenteren met predelay (een delay van bijv 100ms voor je galm plaatsen, misschien kan dit ook wel in je galmplugin). Hierdoor komen de sporen die je naar de galm stuurt minder in de galm te liggen.
Verder elke zangnoot die uitsterft/wegvalt omhoog duwen met je fader. 't verhaal van het liedje komt nu niet over. Meer compressie op de slaggitaren of die met meer ballen inspelen. Die elektrische slaggitaar op 't eind wordt echt flink aangeslagen bij 't origineel.
EQ: nu klinkt't allemaal een beetje hol. Kijk eens of je wat kunt weghalen in 't lowmid her en der. Die instellen op een hoge Q (4 bijvoorbeeld) en dan flink boosten (+10), en sweepen vanaf 200hz tot 600hz. Als je dan opeens tijdens het sweepen heel veel rommel of resonantie hoort, is dat een frequentie die je kunt cutten. Q wat ruimer maken (2?) en bijv. een db of 3 eraf daar. Pas op dat je de mix niet dun maakt! Voorzichtig wat hoog boosten op de hele mix (+2db shelf bij 10khz bijv.). Drums: probeer een shelf vanaf 2,5 khz. etc. Maar eerst kijken naar de lowmids.

en sparen voor een basgitaar!

muffstuff
20 maart 2013, 09:08
Ik zou zo een de esser plugin gebruiken want je S'en zijn te aanwezig. Ook vind ik de galm/reverb niet goed toegepast. Iets te lange reverb denk ik. Maar volg hendrix zijn tips en je komt een eind.

In eerste instantie ha dik niet door dat het de plectrum was van je gitaar, maar je gitaar geluid is te laag tov het algele gebeuren. Neem het wat harde rop zodat die bijgeluiden wat minder present wordt. In de mix kan je het volume toch wel weer aanpassen.

Wat betreft de uitvoering van de track, tja dat is een ander verhaal.

ps zie dat dagoosemusic je vorige track gemastered heeft. Die jongen was vroeger een zeer bekende techno dj in nederland( da goose) maar is toen gaan produceren op het gebied van dance muziek. Toffe dude is dat.

hjh360
24 maart 2013, 14:25
Bedankt weer voor alle reacties! Ik blijf op dit forum leren :)

Ik ben nog lang niet bekend met alle ins en outs van het recorden, en zal als ik de tijd heb eens jullie tips proberen toe te passen.

Ik ga volgende week met een maat van mij een nummer van Jamiroquai opnemen (met een echte bas ;)) dus ik zal daarbij wel behoorlijk met best moeten doen om dat redelijk te mixen. Ik zal in ieder geval zeker proberen wat tips daarin te verwerken. Ik hoop dat ik tegen die tijd ook dan weer op dit forum terecht kan voor wat kritiek/feedback?

Ik heb afgelopen week in de late uurtjes trouwens een ander nummer opgenomen; 'The Eraser' van Thom Yorke. Dit nummer is compleet anders dan de nummers die ik normaal opneem, en ben behoorlijk wat afgeweken van het origineel. Ik was hierbij vooral aan het experimenteren met verschillende vst's en plugins (allemaal freeware), om te kijken wat ik op dat gebied allemaal kan. Ook nu denk ik weer dat dit één van mijn betere mixen is ;P

http://www.youtube.com/watch?v=JmVRNqdk2Yw

Ik ga er van uit dat jullie weer genoeg te zeggen hebben, en natuurlijk hoor ik dat allemaal heel graag!