PDA

View Full Version : Jem 10 gekocht! (-:



burt
22 juni 2003, 17:31
Yeahhhh!! Sinds donderdag ben ik de nieuwe eigenaar van

Ibanez Jem 10th Anniversary #005 !!

Het arme ding was in behoorlijk slechte staat! De lak op de elementen (een bekend probleem) is voor minstens 50% weggesleten en de zwarte verf heeft nogal wat 'dings' en krassen.

Dit is wat ik er aan ga doen of wat ik overweeg eraan te doen:

-De elementen opnieuw (chrome) verven of nieuwe kapjes kopen en die chrome verven

-De gravure opnieuw zwart maken (ik denk gewoon met oost-indische inkt, maar dat moet ik nog uitzoeken)

-De toets schoonmaken (misschien heel licht schuren) en olieen, de frets polijsten

-Het serie-nummer in de headstock graveren (het zit er nu een beetje 'opgeplakt', maar het is een beetje afgebladerd en 2 cijfers zijn al bijna niet meer te lezen.)

-De achterkant van de hals schuren (?). Een jem10 nek is 'rauw', unfinished hout. Dat voelt echt super lekker, alleen op dit exemplaar is die hals zo 'vies' dat hij een beetje 'verzadigd' aanvoelt, alsof hij gelakt is. Ik denk dat er zweet met vuil is ingetrokken. Ik weet niet of ik dat eruit kan krijgen, maar even licht opschuren zou al veel helpen denk ik. Ik zie wel een beetje op tegen het losmaken van de hals...

-De body en de slagplaat zijn beschadigd. Op sommige plekken zie je het hout. Ik weet niet of ik echt opnieuw wil lakken, maar ik denk dat ik de hout-plekken wel even zwart wil maken dat de beschadiging wat minder opvalt. Desnoods gewoon even met benzine-stift, maar misschien verpest ik dan wel dat ik 'm ooit 'echt' kan verven en lakken. (vingers?)

-De tremolo gaat natuurlijk helemaal uit elkaar, wordt ontroest en ontstoft en weer mooi in elkaar.

-De locking-nut moet iets hoger want de hoge e loopt aan tegen de 1e fret als je 'm open aanslaat.

-Op de slagplaat zitten wat krassen. De slagplaat heeft een ruw relief, alsof hij in 1 richting heel ruw geschuurd is (machinaal). Misschien kan ik achterhalen hoe ze dat doen en op een vergelijkbare manier de krassen wat maskeren of misschien zelfs wel eruit schuren.

-Misschien dat ik er dan ook maar meteen nieuwe snaren opleg. ;->

Ik heb ook al het een en ander op Jemsite gepost, maar als jullie tips of suggesties hebben: die zijn van harte welkom!

oh, en dit allemaal betekent dus niet dat ik nou m'n eigen Jem10 niet meer terug wil!!!

The Mule
22 juni 2003, 17:37
Wow, klinkt als een flinke hoeveelheid werk, maar zal wel een leuk en (hopelijk) bevredigend klusje zijn. Je hoefde waarschijnlijk geen hoofdprijs te betalen?

Veel succes, en laat anders tussendoor eens wat vorderingen zien, lijkt mij persoonlijk erg interessant!

sash
22 juni 2003, 17:38
Cool! Congrats!

Piczzzzzzzz

Static-M
22 juni 2003, 17:48
Vet dude!

amon
22 juni 2003, 18:14
mooi hoor, ik hoop dat het je gaat lukken voor je, maar mag ik vragen wat dat ding in die staat wel niet gekost heeft...?

Negative K3 fan
22 juni 2003, 21:15
een relic jem :D

heb je picahz?

Anders Destium
22 juni 2003, 21:28
Felici, ik hoop dat je nog wel het gevoel van je oude een beetje terug vindt :wink: Is op zich nog wel redelijk geluk hebben dat je zo'n zeldzaam type binnen een paar maanden weer vindt...

Misschien is het de moeite waard om toppers te doen? Dat zijn stickers die precies op je elementen passen. Je hebt nu in ieder geval

Klussen aan zo'n instrument is natuurlijk niet heel vervelend (hij gaat er normaal gesproken op vooruit...) , ik heb wel van dit soort herkenbare problemen met mijn blue floral pattern

Ik ben zelf ook druk bezig hem weer toonbaar te maken/ in goede staat te krijgen (is veel meer werk dan ik dacht :( ) . Maar er is ook goed nieuws: Ik heb vandaag de SD Full-shred eruit gehaald en de oude paf pro er weer in gezet, dat scheelt al weer (ziet hij er in ieder geval weer uit als origineel van een afstand... De problemen die ik nog moet verhelpen zijn er ook een paar vervelende:

- Maple fretboard is niet echt schoon te noemen, zoiets schoon krijgen is heel tijdsintensief omdat je voorzichtig moet zijn.
- Vrijwel alle schroefjes zijn flink roestig
- De pole-pieces van de elementen zijn ook vlekkerig gecorrodeerd...
- De schroeven van de brug zijn niet meer top
- De brug is op sommige punten ook wat roestig...

Maar van meer dan een meter afstand zie je dit soort dingen gelukkig niet :)

srv-man
22 juni 2003, 21:28
Yeahhhh!! Sinds donderdag ben ik de nieuwe eigenaar van

Ibanez Jem 10th Anniversary #005 !!

-De toets schoonmaken (misschien heel licht schuren) en olieen, de frets polijsten

--De achterkant van de hals schuren (?). Een jem10 nek is 'rauw', unfinished hout. Dat voelt echt super lekker, alleen op dit exemplaar is die hals zo 'vies' dat hij een beetje 'verzadigd' aanvoelt, alsof hij gelakt is. Ik denk dat er zweet met vuil is ingetrokken. Ik weet niet of ik dat eruit kan krijgen, maar even licht opschuren zou al veel helpen denk ik. Ik zie wel een beetje op tegen het losmaken van de hals...


Gefeliciteerd! Maar dat schuren zou ik je niet aanraden. Van Dick Dijkman kreeg ik de tip het allerfijnste staalwol (type 00000 of zoiets) hiervoor te gebruiken. Dat spul is zo ragfijn dat als je het op een batterij legt het in de brand vliegt! Maar een ongelakte hals krijg je er behoorlijk goed mee schoon.
Succes!

burt
17 juli 2003, 21:34
Even een update...

Ik heb het met fijn schuurpapier gedaan, en daarna met staalwol. De hals zelf daarna weer met wat schuurpapier om hem een beetje ruw te maken. MAN wat een verschil! Ik was er echt helemaal blij mee.

Gisteren heb ik de gravure met een aluminium-marker ingekleurd. Potje alcohol ernaast en met een theedoek alles weg poetsen dat langs de groef terecht komt. Dat scheelt ook heeeeel veel! Nu de gravure weer echt zwart is, zijn de krassen veeel minder opvallend.

De 2 humbuckers heb ik ook even goed met alcohol gepoetst. Er zat een ontzettende lading chaam en snot op, nu glimmen ze weer een stuk beter en vind ik het minder erg dat de chromen verf van de randjes is afgebladerd. Het middelste element ziet er nog steeds niet uit, maar ik hoop dat ik bij Serlui een los kapje kan bestellen. (hebben die gasten uberhaupt wel internet?! Of willen ze gewoon niks van me weten?!)

De toets heb ik ook met staalwol opgeschuurd, en dat ziet er al een stuk beter uit. De frets heb ik ook opgeschuurd, maar die moet ik misschien nog polijsten (iemand tips?)
Er zit volgens mij nog wel veel rotzooi in de groefjes in de toets. Ik weet niet zo goed hoe ik dat eruit krijg, iedere keer als ik begin met poetsen heb ik het idee dat ik 'nieuwe' rotzooi uit die groefjes losmaak en over de hele toets uitsmeer. Er lijkt geen eind aan te komen...

Ik heb ook de zadeltjes open gemaakt en de zwarte blokjes (die behoorlijk geroest waren) opgeschuurd, en verrek, die zijn van binnen ook chroom. Heel mooi bij de rest van de chromen hardware. Dat zwart zal wel tegen het roest zijn, dus god mag weten wat ik me nou weer voor ellende op de hals heb gehaald, maar voorlopig ziet het er veel vetter uit dan toen ze nog zwart waren! Ik denk dat ik de schroefjes op de toplock ook maar ga doen. De schroefjes bij de zadeltjes misschien ook, maar als het snel roest, is dat misschien wel een slecht idee vanwege hand-zweet.

Ik wou de body gaan polijsten, dus ik heb even een stukje op een brakke studie-gitaar geprobeerd, en die heeft nou een mooie matte vlek op de achterkant. Volgens mij moet er iets van wax op ofzo, maar dat weet ik dus eigenlijk niet zeker. (oh ja, en 1 bruine vlek van waar de polijst-spons te warm werd!!)

Anders, weet jij wat je aan die roestige pole-pieces kan doen?

Als ik alle zooi en ranzigheid die ik van die gitaar af gepoetst heb zou bewaren, had ik nou ongeveer al genoeg om een halve Duitser te maken! ;->

burt
17 juli 2003, 21:37
Oh, en de krasjes waar je het hout zag, daar heb ik dus even met een benzine stift geprust, met een doekje alcohol veeg je het zo van de lak af, en het hecht aan het hout, dus van meer dan 30 centimeter zie je het niet meer. Geen 'echte' oplossing, maar het helpt wel.

roppie
17 juli 2003, 22:00
plaatjes voor en na? :)

Anders Destium
17 juli 2003, 22:05
Mooi dat ie erop vooruit gaat :)

Ik ben laatst bezig geweest met mijn JEM, hij is onderhand al weer van ruige playerscondition richting nette players condition, near mint is nog net teveel van het goede :wink:

Die polepieces heb ik behandeld met cola (écht waar). Ik had aan mijn moeder gevraagd wat werkte tegen roest op schroefjes en dit was dé truc uit grootmoeders hoed, allesreiniger ed werkte niet echt. Door alle roestige dingen hiermee te behandelen zijn ze van het roest af, alleen glimmen doen ze niet. Dit is een relatief vervelend klusje, maar omdat je ze ziet verbeteren loont het de moeite :wink:

Ik heb de lo-pro uit elkaar gehaald en de blokjes en alles eerst met cola gedaan, hierna met wattenstaafjes en wasbenzine alle hoeken en gaten gedaan en daarna nog een keer de dingen die nog niet gelukt waren. Het resultaat mag er zijn: Behalve de nu doffe (anders dan roestige)polepieces ziet de gitaar er weer hartstikke vet uit! Je kan als je met wattenstaafjes en cola werkt het geheel ook aardig in de hand houden, je hoeft op deze manier ook geen cola te verspillen :wink:

Succes, het is zeker de moeite!

urezna
17 juli 2003, 23:21
Die polepieces heb ik behandeld met cola (écht waar). Ik had aan mijn moeder gevraagd wat werkte tegen roest op schroefjes en dit was dé truc uit grootmoeders hoed, allesreiniger ed werkte niet echt.

Kan kloppen ja, het zuur in de cola is goed tegen de roest. Waarschijnlijk dat citroensap ook zal werken, maar ja, cola is wat makkelijker he? ;-)

Nou laat maar es fotootje zien, als je klaar bent, moet wel een fraai diong worden denk ik...

burt
17 juli 2003, 23:45
... ik vroeg me af...

Als je ze in cola legt gaat de roest wel weg... maar heb je dan nog die zwarte coating? Ik dacht dat dat zwart er zat om te voorkomen dat het roest. Roest het toch, betekent het dat je zwarte coat stuk is. Haal je het roest weg, zie je het metaal dat eronder zit.

Zodoende heb ik dus die blokjes maar opgeschuurd. Misschien als ze gaan roesten zal ik ze opnieuw opschuren en coaten met iets. We zien wel.

Wattenstaafjes met cola... geniaal. Ik ga het eens proberen. Had je moeite met de cola weg te krijgen? Er zit nogal wat vuil 'tussen' de humbuckers, en daar kom ik nogal moeilijk bij. Zo'n humbucker uit elkaar halen om schoon te maken zit er ook niet echt bij. :-/

En die foto's die komen eraan! Ik hou jullie op de hoogte.

bert k
18 juli 2003, 00:28
Na het opschuren even lakken met blanke lak. Roest ie niet meer.http://www.smilies.nl/yellows/a_smil08.gif

Budino
18 juli 2003, 11:50
Gratz Dude, wel binnekort ff een pic maken he :)




Greetz Budino 8-)

burt
18 juli 2003, 19:34
Oh, en de prijs is op zich ook geen geheim.

Ik had op ebay 1777 Euro geboden. Leek me wel een leuk bedrag, alleen werd ik op het laatste moment overboden, kwam de gitaar op 1787 terecht. Ik heb de hoogste bieder gemaild en gezegd dat ik best meer voor die gitaar wou uitgeven, en dat als hij hem toch alleen maar voor de winst zou kopen (hij is een bekende gitaar-handelaar in Amerika), dat ik 'm dan alsnog wel wou kopen. Met andere woorden, ik heb hem 250 dollar gegeven (met transactie kosten ongeveer 230 Euro), en ik mocht de gitaar zelf ophalen (60 Euro reiskosten, maar ik ging met een maat en het was een te gekke dag uit, dus die rekenen we voor het gemak niet mee), kom je verdomd dicht in de buurt van de 2000 Euro.

Anders Destium
18 juli 2003, 19:51
Bij een gitaar die zó zeldzaam is mag je blij zijn dat je er nog 1 vindt, alleen jammer dat deze in (veel) slechtere staat was dan je oude... Ik denk dat je hem met je klusjes al minstens 500 euro in waarde hebt laten stijgen :wink:

PS Was de andere bieder toevallig Rich Harris? Vroeg het me gewoon af.

burt
18 juli 2003, 20:17
Ik had kennelijk niks teveel gezegd met 'bekende gitaar-dealer uit Amerika': Het was ons aller Rich 'IbanezRules.com' Harris.

En inderdaad ben ik blij dat ik 'm heb kunnen bemachtigen. Gisteren sloot er weer een Duiste veiling op een Jem10, ik had geboden, maar op het laatste moment werd hij me toch echt te duur. (Is voor 2106 onder de hamer gegaan geloof ik).

En over Ebay.de gesproken, ik heb dus vandeweek een Jem10 koffer weten te bemachtigen. Die is in nog slechtere staat dan die gitaar zelf, maar ik ben er super blij mee. Nou heb ik weer een setje: een certificaat (van mijn gestolen Jem10), een gerachte Jem10 en een gerachte Jem10 koffer, geen van alle iets met elkaar te maken.

Toch is het mij een raadsel wie er in hemelsnaam een lege Jem10 koffer over heeft, want die zijn er even veel als Jem10s zelf. Ik vraag me trouwens ook af waar die koffer allemaal wel niet geweest is. Dat ding heeft ECHT veel meegemaakt. (-:

Enfin, met koffer is die gitaar sowieso al een heeel stuk meer waard. Ik denk dat Rich er wel 2800 Euro voor zou durven vragen als hij klaar is.

jorrit
19 juli 2003, 10:11
vet verhaal! krijgen we nog foto's te zien??/

burt
22 juli 2003, 15:36
Jazeker. Nog een weekje of 2 bikkelen aan m'n afstudeer-film, en dan heb ik wat meer tijd voor andere dingen. Een van de dingen op m'n lijstje is een Jem10 site. Er komt een gallerij, een registratie plek, met ruimte voor foto's en Jem10-histoires, een info/trivia plek, een tech-hoek, en nog VEEEEEL meer... (ofzoiets). Ik zal er ook een soort verslag van mijn Jem10 op zetten, met voor- en nafoto's enzo.

Ik had een extra tremolo pook besteld, dus ik heb gisteren de oude (die toch al niet meer echt mooi zwart was) opgeschuurd en gepolijst. Bevalt me een stuk beter: een glimmende pook in plaats van zwart. Binnenkort heb ik ook weer een zwarte, dus dan kan ik lekker kiezen. (-:

Gisteren het middelste element los gehaald, het kapje los gemaakt en de pole pieces met een vijltje te lijf gegaan. Nou glimmen ze echt.

Ik heb alle zwarte schroeven met cola ont-roest, met alcohol ontvet en met benzine stift weer mooi zwart gemaakt. Ik ben heel benieuwd hoe lang het mooi blijft. Voorlopig ben ik wel tevreden.

Hij's bijna weer bespeelbaar. Ik kan echt NIET wachten!

Jemboy
23 juli 2003, 15:21
Nou Burt, Wel een hoop werk aan deze Jem10th. Je vraagt je af hoe sommigen ze in zo'n slechte staat krijgen? Maar ja!!
Toch gefeliciteerd!!! Heb 4,5 week geleden mijn tweede Jem aangeschaft via GitaarMarkt. Deze was gelukkig in een zeer goede staat (een Jem77FP uit '88). Trouwens, op GitaarMarkt staat ook een Jem10th te koop.
Ser.#: 730. Hij vraagt er €2150,- voor (heb hem toen gemaild).
Dus als je intresse hebt.

burt
24 juli 2003, 02:11
Jaring Seers, een erg sympathieke man. Hij had uitgevonden dat mijn Jem10 vermist was, en belde me op om te vragen of ik nou een Jem10 zocht. Omdat hij het zo lullig vond wou hij mij het eerste bod geven.

Misschien als ik deze gitaar helemaal in orde heb... (-:

Jemboy
24 juli 2003, 11:04
Vreselijk zeg!!! Je gitaar gestolen!!! En dan ook nog een Jem!!! Ik zou er niet aan moeten denken als dat bij mij zou gebeuren!!! Nee, ik vind het echt erg voor je. Ik hoop voor je dat je hem ooit nog eens terug krijgt.