PDA

View Full Version : Greg Bennett GD 100S vs Greg Bennett D1



MellowYellow
6 maart 2013, 16:28
Goedemiddag allemaal,

Ik heb onlangs besloten om gitaarles te gaan nemen en na enig onderzoek een Greg Bennett GD 100S besteld voor 129 euro. Ik had gelezen dat deze voor zijn prijs prima klinkt en ook fijn speelt voor een beginner.
Op de website stond dat deze gitaar direct leverbaar was en daarom binnen 1 werkdag verstuurd zou worden, maar nu blijkt dat er problemen zijn en dat de gitaar pas eind van de maand weer op voorraad komt. Balen want ik kan natuurlijk niet wachten. Maar nu kwam de muziekwinkel met een aanbod, namelijk om in plaats van de GD100 S, voor dezelfde prijs een D1 te leveren ter waarde van 155 euro. Wat mij betreft natuurlijk super service! Maar nu vraag ik me wel af of iemand enig idee heeft hoe deze gitaren vergelijken? Is de D1 ook goed geschikt voor een beginner? Weet iemand b.v. ook iets over de actie, is deze laag?
Ik heb deze vragen ook net gemaild naar de muziekwinkel in kwestie maar wie weet kan ik hier ook nog wat onafhankelijke informatie krijgen.

Rizz
6 maart 2013, 16:34
Ik zou wachten op je eerste gitaar, deze heeft een massief bovenblad en heeft iig mijn voorkeur.. (beter geluid na verloop van tijd.) Die 1d (gelamineerd bovenblad) lijkt mij helemaal niets, maar goed, je bent beginner en je kan ook deze kopen en als je het een beetje kan, kan je altijd een betere aanschaffen!

Edit: Maar goed, ik kan het ook helemaal mis hebben en de D1 is de dbetere gitaar, daar wil ik vanaf zijn.. Het maakt in beginsel ook niet heel veel uit..

Lage actie wordt verkregen door een fatsoenlijke afstelbeurt die je bij je muziekwinkel bij aanschaf standaard moet krijgen, anders kost het je een paar tientjes..

MellowYellow
6 maart 2013, 16:58
Hoi Rizz,

Bedankt voor je reactie. Als ik me niet vergis heeft de D1 ook een massief bovenblad, van Nato hout (geen super hout lees ik op internet maar wel iets beter dan gelamineerd). Die goedkopere heeft volgens mij sparren hout. Geen idee of dat beter is.

Rizz
6 maart 2013, 17:05
In de regel is het zo dat het er echt bij moet staan dat het een massief bovenblad is.. (Solid) Nato is een hardhout en zal een copmpleet ander geluid geven als 1 met een naaldbomen top (licht en stijf). Daarom vraag ik me af of ze uberhaupt wel te vergelijken zijn.. Ik vind bijv vol mahonie gitaren niet klinken, maar er zijn hele volksstammen die er mee weglopen, dus dat is echt aan jou..

-Martijn-
6 maart 2013, 17:40
Je kunt hem ook in een echte winkel kopen en zelf luisteren wat het verschil is. Dan kan je ook meteen vragen of ze hem (eventueel voor een leuke prijs) goed voor je afstellen.

mastermind
6 maart 2013, 17:41
De D1 heeft Nato gelamineerd bovenblad. Mijn voorkeur gaat uit naar de GD100S serie, persoonlijk net wat beter qua klank en bespeelbaarheid (vaak wel ff goed laten afstellen).

MellowYellow
6 maart 2013, 17:45
Bedankt allemaal. Ik ga er nog eventjes over nadenken. Overigens worden bij deze winkel alle gitaren voor verzending helemaal afgesteld, dus dat is tof. :)

Mrmilksop
7 maart 2013, 17:49
Ik heb een tijdje terug gewoon voor erbij ook een GD100S gekocht 2dehands..
Even af laten stellen toen en ik moet je zeggen ik vind het een heerlijke gitaar
Ik heb ook een crafter GAE6n die zit in de prijsrange boven de 300 euro maar ik speel liever op de GD100
Klinkt mooier klinkt voller en speelt lekker snel en soepel

-Martijn-
7 maart 2013, 20:58
Overigens worden bij deze winkel alle gitaren voor verzending helemaal afgesteld, dus dat is tof. :)

Ik denk dat de winkel bedoelt dat ze de afstelling van de fabriek goed genoeg vinden, en desnoods nog wel even een slag aan de halspen willen draaien.
Niet dat dat niet goed genoeg is hoor, maar niet in verkooppraatjes trappen; in deze prijsklasse gaat er echt niet iemand nog een uur aan de brug en kam staan vijlen om de bespeelbaarheid helemaal optimaal te krijgen.

MellowYellow
8 maart 2013, 15:08
Ik denk dat de winkel bedoelt dat ze de afstelling van de fabriek goed genoeg vinden, en desnoods nog wel even een slag aan de halspen willen draaien.
Niet dat dat niet goed genoeg is hoor, maar niet in verkooppraatjes trappen; in deze prijsklasse gaat er echt niet iemand nog een uur aan de brug en kam staan vijlen om de bespeelbaarheid helemaal optimaal te krijgen.

Hoi Martijn,

Dat zou kunnen. :) Het gaat als ik het goed heb begrepen om het afstellen van de actie, hals, brug en de intonatie maar geen idee of dat is waar jij het over hebt.