PDA

View Full Version : Fender 75: volumeverschil kanalen oplossen



Agent_Smith
6 maart 2013, 12:28
Ik heb al ruim 25 jaar een Fender 75. Gekregen van mijn vader die er helaas niet meer is.
De versterker niet heel veel gebruikt omdat ik het ding eigenlijk altijd (soundwise) vervloekt heb en eigenlijk gewoon een marshall-man ben. Toch laatst weer aangezet. Speaker had ik al vervangen door een celestion 12 inch en goede JJ buizen erin. Daarvan is hij sowieso heel erg opgeknapt en wellicht toch wel bruikbaar in een nieuw project.
Twee zaken zijn echter altijd dramatisch geweest:
-de master volume is bijna niet te regelen. Rond stand 2 is het ongeveer (vol) aan of uit. Dit is denk ik wel op te lossen met een betere/andere potmeter?

-het volumeverschil tussen de kanalen is veel te groot. Nou, het punt is eigenlijk dat de Lead Master eigenlijk helemaal niet als lead volume werkt. Hij verandert de klank/verzadiging van het lead kanaal een beetje, maar volume ho maar. Heeft iemand een idee hoe ik het één en ander iets kan modificeren zodat ik gewoon het volume van het lead kanaal iets kan dimmen?

Ik kan me heel goed voorstellen dat niet iedereen bekend is met deze amp, maar ik meen dat PeeVee en guitarnijboer wel eens met de F75 bezig zijn geweest.

Hier even het schema. Niet het eenvoudigste ooit getekend. De master volume en lead master zitten links bovenin direct achter elkaar.
http://www.tremolo.pl/Firmowe/FENDER/Fender%2075W%20Lead%20Reverb%20JAPAN.gif

Buzzel
6 maart 2013, 17:45
Ik weet nog niet alles, maar de master knop vervangen voor een logaritmische knop zou misschien kunnen helpen. Mits deze al niet logaritmisch is.

cluseau
6 maart 2013, 19:48
Heb wel eens zo'n ding op de bank gehad. Werken je vactrols wel anders gaat de lead master ook niet werken.

driftkop
6 maart 2013, 23:11
Als ik het schema goed lees, is de Lead Master potmeter al logaritmisch. Links bovenaan, 100kL.

Agent_Smith
6 maart 2013, 23:15
Als ik het schema goed lees, is de Lead Master potmeter al logaritmisch. Links bovenaan, 100kL.

Okee, maar de 'L' kan toch net zo goed staan voor 'LIN'...?
Ik kan m natuurlijk gewoon vervangen door een nieuwe logaritmische (misschien 1M ofzo).

Agent_Smith
6 maart 2013, 23:21
Heb wel eens zo'n ding op de bank gehad. Werken je vactrols wel anders gaat de lead master ook niet werken.

Die zitten er twee in he? Eén om de reverb te schakelen en één voor de kanaalschakeling. Dat werkt allemaal uitstekend. Maar hoe test ik ze het best?
Het is trouwens altijd zo geweest, dat volumeverschil. Is het niet gewoon een beetje vreemde schakeling? Het lijkt wel (maar ik zie het misschien verkeerd) dat de lead master altijd in het circuit zit?

nico verduin
7 maart 2013, 00:06
zit hij ook maar als de vactrol daar vlakbij openstaat is het niet meer dan een relatief kleine serie weerstand omdat de GND van de lead master niet is aangesloten en heeft de lead master vrijwel geen effect. dus zou best eens kunnen zijn dat die vactrol of niet schakelt of defect is

guitarnijboer
7 maart 2013, 02:02
Aha, de Fender 75! De enige productieversterker die lijkt op een ODS.

Er zitten inderdaad twee optocouplers in de versterker, maar beide zijn voor het schakelen van de overdrive. De reverb aan/uit gebruikt geen optocoupler.

Ik heb de mijne helemaal opnieuw moeten opbouwen omdat de vorige eigenaar hem totaal gemodificeerd (gesloopt) had. De 100k pots zijn altijd lineair. Mijn versterker is op alle volumes goed in te stellen voor beide kanalen. Als dit bij jou niet lukt is er iets niet in de haak.

Wat goed is om te weten is dat de beide 'kanalen' afhankelijk van elkaar werken. De eerste volumeknop naast de input moet je dus ook meer zien als een inputsensitivity knop. Gewoon instellen op een level zodat je gitaar clean niet overstuurd dus. Dit is een logaritmische potmeter dus bij een lage stand heb je onvoldoende signaal voor je overdrive 'kanaal' die dus ook afhankelijk is van de stand van deze volume knop.
De master volumes moet je dus gebruiken voor je volume, de volume knop niet.

Zet dus je 1e volume knop op 7 of 8 en laat hem daar staan, ongeacht het clean volume level dat je nodig hebt. Het volume level stel je in met de mastervolume! Schakel vervolgens over naar overdrive. De overdrive klinkt het beste met de treble en middle boost beide uitgetrokken. Met de overdrive gain op 8 zou je nu een vet drive geluid moeten hebben. Overdrive zonder de midboost is niet echt bruikbaar naar mijn idee.
Het volumelevel match je nu met de lead master.

Het enige probleem met deze versterker is dat het lead kanaal alleen klinkt met de midboost en treble boost aan, en het cleane kanaal het beste klinkt met de mid en treble boost uit. Schakelen is dus nog steeds lastig ondanks de footswitch. Mesa/boogie heeft dit opgelost door automatisch de midboost aan te schakelen met het overschakelen naar het lead kanaal, maar deze Fender heeft dat dus niet.

Mijn instellingen (met strat): bright aan, vol 7, treb 7, mid 7, bass 7, gain 8, rev 3, lead master 2, master 2
Voor overdrive met de treble en mid boost aan. Zo zou de versterker prima in te stellen moeten zijn. Zo niet, laat hem dan nakijken.

Succes

Ps.

Zoals je kunt zien werkt deze Fender qua instellen dus precies het zelfde als de Dumble ODS. (ook al is hij niet precies het zelfde) Ook bij de ODS werkt de volume samen met de gain knop en klinkt het OD kanaal het beste met de midboost aan. De midboost van de Fender is wel ietsje anders en lijkt het meest op de preampboost van de Dumble.

Agent_Smith
7 maart 2013, 09:23
Dank heren! Okee, de optocoupler bovenin bij de master is dus meteen een verdachte, want de LeadMaster doet qua volume niks.
Ik zie nu idd dat beide couplers naar de 'pedal red' footswitch gaan en dus idd beiden voor de kanaalschakeling zijn.

Als ik het juist interpreteer dan staat op het pootje linksonder (de '-' denk ik) iets van -6,2v. Als de + (rechtsonder) dmv het pedaal aan de ground komt dan ligt de '-' onder de '+' en zal de twee bovenste aansluitingen 'aan' moeten schakelen (linksboven aan de ground dmv rechtsboven). Denk ik dat goed? Dan kan ik dat natuurlijk eenvoudig testen.

cluseau
7 maart 2013, 09:54
Dat werkt allemaal uitstekend. Maar hoe test ik ze het best?

Als je niet weet hoe je ze moet testen hoe weet je dan dat ze uitstekend werken :???:


Je kan de leadmaster potmeter gewoon even aan massa leggen, de koude kant dan wel he! Deze zit aangesloten op de vactrol.

De andere vactrol werkt net andersom, die moet open staan voor gebruik van het lead kanaal. Als die niet zou werken kun je het leadkanaal niet uit schakelen. Om die funtie te testen kun je de loper van de lead even aan massa leggen of de schakelkant van de vactrol overbruggen. Net waar je het makkelijkste bij kan.

De rest hebben de collegae al uitgelegd.


edit:
toen ik zat te schrijven heb jij hem inmiddels ff gemaakt zie ik :seriousf:

cluseau
7 maart 2013, 10:00
....... dan ligt de '-' onder de '+' .......

Lastig hé die negatieve logica. De vactrols krijgen op de min aansluiting een negatieve spanning aangeboden. Staat de footswitch open dan zijn beide aansluitingen van de vactrol negatief. Sluit je de footswitch dan komt de plusaansluiting van de vactrol aan massa niveau te liggen en de min aansluiting is nog steeds negatief gevoed.

Agent_Smith
7 maart 2013, 10:05
Als je niet weet hoe je ze moet testen hoe weet je dan dat ze uitstekend werken :???:



Toen had ik nog niet precies door hoe dat ding schakelt en bedoelde puur als argeloze gebruiker dat de kanaalschakeling het doet.

Nee, ik heb hem nog niet gemaakt :) Hopelijk later deze dag meer.

7ender
7 maart 2013, 10:52
Als ik het schema goed lees, is de Lead Master potmeter al logaritmisch. Links bovenaan, 100kL.

Die "L" staat voor Linear ,
A staat voor Logaritmisch
B staat ook voor linear
( vroeger was dit precies andersom )

of er stond Lin of Log op,.....

RA is weer omgekeerd logaritmisch,

of er stond weer iets op als ccw wat counter clockwise oid zou moeten inhouden

Dan heb je nog SPECIALE potmetertjes , die SPECIAAL gemaakt worden voor een fabrikant , SPECIAAL voor SPECIALE toepassing
met SPECIAAL verloop ,.....dwz geen standaard logatitmisch verloop

om maar te zwijgen over potmeters met zgn "loudness taps" in hifi-toestellen ....

( moet je eens proberen om daarmee thuis te komen ,....ik wens je alle succes van de wereld ! )

Kortom : Potmeter-aanduidingen = Een tering-zooitje :soinnocent:

7ender
7 maart 2013, 13:24
een aanpassing om volume-verschil tussen overstuurd en clean kanaal een beetje meer in verhouding te krijgen is helemaal niet zo'n eenvoudig/snel klusje .

een poos geleden ben ik 'ns bezig geweest met een Randell amp , waar die verhouding ook helemaal zoek was.
Eigenlijk vind ik dat gewoon een ontwerp-fout .

Agent_Smith
7 maart 2013, 19:35
Okee, probleem boven water: idd wat Cluseau meteen zei, de optocoupler doet het niet. Eerst gemeten. Niet geactiveerd exact -6,3v erop en bij schakelen valt die naar -1,xx. De LDR zijde is dus kaduuk want er komt nooit massa op de geschakelde uitgang. Daarna even gejumpert en de leadmaster werkt prima :) Dus geen ontwerpfout (gelukkig), want nu zijn de volumes uitstekend te matchen.

Maar dan een vervanger. Het onderdeel nummer is 013556. Moet ik ergens op letten welk type geschikt is? Waar haal ik zoiets het best (nu Nico ze niet meer heeft ;-) ) Dan vervang ik meteen die master pot, want dat is een drama (al sinds ik m heb).


***EDIT*** oh ik zie dat tonefactory (weet niet of ik de naam mag noemen eigenlijk...) één type heeft: VTL5C1. Compatible?

cluseau
7 maart 2013, 20:24
VTL5C1. Compatible?

Dacht het wel, ding hoeft alleen maar te schakelen. Wat zit er eigenlijk in?

guitarnijboer
7 maart 2013, 21:43
VTL5C1 is de goeie. En koop er meteen twee en vervang ze beide (tip)

Agent_Smith
7 maart 2013, 22:46
Thanks allen! Okee, ik ga er idd twee bestellen.
Wat er nu in zit weet ik niet exact. Er staat alleen merk/type op: VacTec - Vactrol op. Geen nummer ofzo.

Zal de versterker toch nog eens bruikbaar worden! :) De buizen en de speaker hebben in elk geval heel erg veel gedaan. Die standaard 15" (eminence vermoed ik) is een hopeloos natte-kranten-ding.

guitarnijboer
8 maart 2013, 02:21
Dit type zit erstandaard ook in. Het is de meest gebruikte optocoupler voor dit soort schakelingen.

Ik vind de 15 inch eminence juist erg fijn klinken, maar smaken verschillen...

Agent_Smith
8 maart 2013, 20:51
Okee, duidelijk! Dank je Richard, ook nog voor de gebruiksaanwijzing ;-)