PDA

View Full Version : sound in studio



keithfan
6 maart 2013, 09:46
We zijn laatst met onze band de studio in geweest en ik had nogal wat problemen met mijn solo sound. Nadat ik mijn solo had ingespeeld klonk deze heel ielig, terwijl het live altijd gewoon een volle sound is met dezelfde pedalen en afstellingen. Hoe kan het dat je sound op zo'n opname nou zo anders klinkt en hoe kan ik dit verhelpen?

Bates15
6 maart 2013, 09:53
hmmmm... dat heeft heel veel te maken met microfoon, plaatsing van de microfoon, hoe de techneut eq toepast danwel andere effecten toepast zoals compressors, limiters enz. Ik ga er van uit dat je een amp gebruikte en niet een modeling apparaat zoals bv een line6 bak.

keithfan
6 maart 2013, 09:58
Ik gebruik inderdaad gewoon een amp. Een van de nummers hebben we in een keer live opgenomen met solo's en al erbij. Dat is het enige nummer waarbij mijn solo wel klonk zoals die normaal klinkt en hoort te klinken. Kan het er door komen dat de microfonen die bij de andere instrumenten stonden toen dus ook deels mijn geluid opnamen en dat het daardoor meer klonk zoals het 'hoort'?

B~Rock
6 maart 2013, 09:59
Vaak hoor je jezelf in een live situatie ook anders terug. Ik vraag me wel af: in hoeverre wijkt deze sound af van je rythm sound (die als ik het goed heb wel naar wens klonk)?

Bates15
6 maart 2013, 10:05
als je een beetje forums leest en als ik naar mijn eigen ervaringen in de studio kijk (Hans corrigeer me als ik het fout zeg) dat is het een combinatie van close micing en ruimtelijke microfoons die een mooi totaal beeld maken. Het type microfoon maakt ook een wezenlijk verschil. De microfoons van de andere muzikanten zouden inderdaad 'per ongeluk' een mooi totaaltje gemaakt kunnen hebben. Bij EMI was er bijvoorbeeld in de nok van de studio een microfoon geplaatst die per ongeluk een keer naar de mix werd ge-route... dat was een gouden zet achteraf. (dat was trouwens in de jaren '80)

keithfan
6 maart 2013, 10:14
Mijn rhythm sound was inderdaad naar wens, maar dat komt dan denk ik ook doordat we de basis steeds met de hele band opgenomen hebben. we hebben dus niet met een klik gespeeld of iets, maar de basis als een live situatie opgenomen en zang en solo's en opvulling (acoustisch rhythm gitaar/percussie) er na overheen opgenomen.

showband
6 maart 2013, 10:21
live klinkt het harder en voel je de broekspijpen wapperen. Dat geeft per definitie het idee dat het mooier is.
je oren compressen, je lichaam resoneert kortom. Het is een totaalbeleving waar het geluid maar een deel van is.

Als je nu eens zachtjes zonder kleuring hoort hoe de setup klinkt. Dan val dat vrijwel altijd tegen. het kale geluid mist de context.

Allereerst moet je dus vooral niet terug gaan luisteren zonder andere insturmenten er om heen.
Een losse viool klinkt vreselijk en krasserig. Tot je er tien naast elkaar zet. Dan geeft het een vol, warm en rijk geluid.

ten tweede klinken de meeste gitaren erg slecht maar mis je dat door het volume.
in de studio kom je dus al heel lang niet de dikke 4x12's tegen maar kleine open back buizenamps.
studioamps lijken meestal niet op de stoere dingen die je op podia ziet. Gewoon omdat ze puur op geluid geselecteert niet het beste resultaat geven. Ze doen het wel goed in context.

de eerste stap van slaapkamer naar toneel is te leren dat je sound in het middengebied zit. Waar je thuis het laag en het hoog oppept om een "vol" geluid te krijgen. Met je in een band met een basgitaar op het laag en bekkens van de drummer in het hoog je noten laten horen waar ze zitten. in het 1Khz gebied samen met de zang.

Dan komt de stap van podium naar studio waar je brommetjes en kraakjes duidelijk hoort. En blijkt dat je veel te veel vervorming gebruikt. Waar blijkt dat de closed back gigantische kast wel ooomph geeft, maar dat het vertaalt naar "gerommel in het laag". Waar het mid gewoon niet vet en strak is door al die kastresonanties. Enz enz. Dat is meestal het punt dat muzikanten achter de muur van marshalls een mesa boogie neerzetten ;)

guhlenn
6 maart 2013, 11:38
l

ten tweede klinken de meeste gitaren erg slecht maar mis je dat door het volume.
in de studio kom je dus al heel lang niet de dikke 4x12's tegen maar kleine open back buizenamps.
studioamps lijken meestal niet op de stoere dingen die je op podia ziet. Gewoon omdat ze puur op geluid geselecteert niet het beste resultaat geven. Ze doen het wel goed in context.

Hear hear!

Han S
6 maart 2013, 11:48
Tja, welke microfoon? Hoe geplaatst? Meer info nodig om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Over die microfoon in de nok: ik was een keer een band aan het opnemen en druk per ongeluk op de verkeerde solo knop. En ik hoor in een keer een wereldgeluid, niet normaal meer, vol en vet.

Ik kijk welke ingang dat is en als de band is gestopt met spelen loop ik naar de opnameruimte om te kijken welke microfoon er op die ingang zit aangesloten. Dat is dus een Sennheiser MD441 die in een hoek staat en recht omhoog gericht, een microfoon die gewoon niet gebruikt werd. Maar toevallig stond die 'in the sweet spot'.

Het kan verkeren.

keithfan
7 maart 2013, 07:45
het was volgens mij een sennheiser microfoon, weet niet precies welk type. hij stond vast tegen de amp aan, bij de speaker uiteraard.