PDA

View Full Version : 12" > 12" ???



LRS
5 maart 2013, 22:36
Vanavond was het tijd voor een experimentje; ik wilde ff testen hoe mijn recentelijk aangeschafte Koch Studiotone zou klinken met de Budda Phat speaker uit m'n Superdrive V20. Niet dat ik ontevreden ben over de Koch speaker (is volgens mij een Italiaans gemaakte Jensen met een redelijk gebalanceerd geluid, voorzien van een Koch special design sticker), maar uit nieuwsgierigheid om te horen hoe hij klinkt met de Phat speaker (Eminence Governor, oftewel Eminence's variant op een V30). Dus: Phat speaker uit de V20 geschroefd, de Koch eens goed bekeken... Shit! Wat is dat ding mega compact gebouwd... Daar krijg je de speaker dus niet zomaar uit. OK. Versterker losgeschroefd en verwijderd, plankje aan de achterkant losgeschroefd en verwijderd, veergalm losgeschroefd en verwijderd, speaker kabel losgesoldeerd, 4 speaker schroeven en 4 speaker bouten losgedraaid, speaker uit de behuizing genomen, Phat speaker erin en... huh??? Past niet!!! De gaten in de baffle van de Koch behuizing liggen (marginaal) te ver uit elkaar. Iemand loopt hier de zaak te flessen. Bij de Koch speaker ligt het hart van de tegenover elkaar gelegen schroefgaten in de speaker rand 30cm uit elkaar. Bij de Phat speaker is dit 29,5cm. Aangezien ik alles gewoon heel wil houden en vooralsnog geen zin heb om voor deze test een nieuwe baffle op maat te zagen, heb ik alles weer terug in elkaar gezet en aangesloten. Lang verhaal kort; kan iemand mij vertellen of er een industrie standaard is voor de afmetingen van een 12" speaker, en zo ja, wat deze standaard zou moeten zijn? Ik heb in het verleden de 10" Celestions uit de cabs van m'n HT-5 vervangen door Emi's en die pasten zonder een centje pijn. Stel je voor dat ik voor de Koch een dure after market speaker gekocht zou hebben en hij zou niet passen zonder de behuizing van de combo te verbouwen, zou toch lullig zijn? Alvast bedankt voor de feedback!

Gearjunkie
5 maart 2013, 22:41
Of er een standaard is weet ik niet. Wel zie ik op speakers vaak slobgaten waardoor je zeker de marge hebt die jij beschrijft.

Midwolda
5 maart 2013, 22:43
Exact hetzelfde probleem heb ik pas ook gehad.
Zelfbouw kastje, baffle en speakermoeren op maat gemaakt voor een oude Celestion, wilde ik onlangs een nieuwe Eminence monteren en... huh??? Past niet!!! Moeren staan verder uit elkaar dan de gaten van de Eminence. Heb ik opgelost door de rand van de Eminence weg te dremelen op de plekken van de gaten, het klemt toch wel onder de ring & moer.

Dreverhaven
5 maart 2013, 22:58
Ik denk niet dat er standaard maten zijn. Ik heb een tijdje terug een setje JBL K-120's gekocht. Die wilde ik in m'n kast monteren, maar nu bleken de moeren veel te kort. Het frame van de K120 is namelijk veel dikker dan dat van de meeste 12" gitaarspeakers. Later kocht ik een K145, die hebben helemaal een belachelijk dik frame (en een achterlijk zware magneet, 9 kilo). Tja, dat past niet overal even lekker in.