PDA

View Full Version : Fender Mustang brom/mains hum



Willem56
5 maart 2013, 22:12
Ik heb een Fender Mustang 2 van iemand overgenomen.
De versterker heeft een brom als deze niet op een geaard stopcontact word aangesloten.
Ik dacht/hoopte dat dit enkel een probleem was met sommige buizen versterkers. (ik heb een Bugera V5 van Rat Valve te leen gehad en die was compleet stil met een ongeaard stopcontact).
Mijn oude Roland Cube deed het ook prima zonder geaarde aansluiting.

Mijn vraag is:
zijn er mensen die 'n Fender Mustang gebruiken en geen last hebben van "mains hum" met een ongeaard stopcontact ?

Gearjunkie
5 maart 2013, 22:51
Willem, ik heb zo'n ding niet dus blijf je het antwoord schuldig. Waarom ik wel reageer is omdat ik me afvraag of jij en vele anderen met jou, het belang van randaarde inzien. Komen metalen delen (dus ook je gitaar) onder spanning, dan ben jij de geleider naar aarde. Velen ervaren dat als zeer onprettig, of zijn helemaal niet meer in staat om deze ervaring überhaupt te delen.

Om brom te verminderen moet je zorgen dat er geen dimmers, pc schermen ed in de buurt zijn en dat je niet met je gitaar te dicht bij je versterker gaat staan of zitten.

Echt, zorg voor een geaard stopcontact of rol een kabeltje uit vanuit de keuken, badkamer of cv-hok. Doe het voor je eigen veiligheid!!

cluseau
6 maart 2013, 09:34
Daar kan ik me helemaal bij ehhhhhh.....aansluiten zeg maar http://home.casema.nl/jajop/cluseau/electricshock.gif

LRS
6 maart 2013, 09:45
In mijn gitaarkamer op zolder had ik geen geaard stopcontact beschikbaar. Ik heb er toen eentje bij de Gamma gehaald, en een aarddraadje getrokken naar de dichtstbijzijnde verwarmingsleiding. Wordt dit door de experts gezien als afdoende? Ik ervaar geen brommende versterkers btw.

Kim Wilson
6 maart 2013, 10:16
Brom kan door zoveel dingen worden veroorzaakt. Elke adapter of trafo is al een potentiële veroorzaker. Ik heb het zelfs al eens meegemaakt dat een kabel over de versterker (Fender Bassman RI) t.h.v. een trafo een ongelofelijke bak storing opleverde. Kabeltje iets verleggen was genoeg om hem weer fluisterstil te maken.

Waarschijnlijk heb je dus last van een externe storingsbron. PC, dimmer, TL-balk, telefoonoplader... Probeer de amp eens te verplaatsen. Of je gitaar pakt wat storing op (vooral bij single coils), maar als je wat experimenteert met positie en richting, zou je daar verbetering/verslechtering in moeten horen. Zo niet, is dat niet het probleem. Als het door de amp zelf opgepakt wordt, moet je die even op verschillende plekken proberen. Of even het licht uitzetten, de PC afsluiten, adapters uit de stopcontacten halen, gewoon zoveel mogelijk bronnen uitschakelen.

En wat betreft de aarde sluit ik me volledig aan bij de personen hierboven.

Willem56
6 maart 2013, 11:36
Bedankt voor de reacties. Allemaal duidelijk pro geaard stopcontact.

Alleen kan ik mij niet goed voorstellen dat iedereen met een oefenversterkertje thuis speciaal een geaard stopcontact gaat aanleggen. Bijna alle huizen hebben tegenwoordig enkel aarde in keuken en badkamer. Ik zit niet altijd op de zelfde plek te spelen en om dan telkens 10 meter snoer door het huis te moeten leggen voor een aarde stopcontact.... daar word ik niet vrolijk van.
Ken ook geen verhalen waarbij het met normaal gebruik mis is gegaan.

Dus ik hoor toch ook graag de ervaring van ongeaarde gitaristen :-)

En ook wil ik nog steeds graag weten of er Fender Mustang gebruikers zijn die ongeaard en zonder brom door het leven gaan.

Oftewel: ik hoop de verlengsnoer-optie toch nog te kunnen ontwijken.

Kim Wilson
6 maart 2013, 11:44
Tegenwoordig ligt juist overal aarde. Vroeger was dat idd anders. Ik weet niet hoe oud je huis is, maar als ie na 1980 gebouwd is, heb je grote kans dat er aarde in elke centraaldoos ligt. Dan is het een kwestie van een aardedraadje door de buis naar het stopcontact trekken en een nieuw stopcontact monteren. Ik had ook idd alleen in de keuken aarde, maar inmiddels heb ik meer dan de helft van de stopcontacten voorzien van aarde. Door het hele huis. Dus elke slaapkamer heeft ook minimaal één geaard stopcontact.

denis.hermans
6 maart 2013, 12:00
Op bepaalde forums wordt gesproken over een "fizz"probleem bij deze versterker.
(Dit zou moeten verholpen zijn bij de nieuwe v2 reeks.)

Is dit niet wat je ervaart ?

Willem56
6 maart 2013, 12:04
Ik weet niet hoe oud je huis is, maar als ie na 1980 gebouwd is, heb je grote kans dat er aarde in elke centraaldoos ligt.

Dat wist ik niet. Goed dat ze die malle zuinigheid in de bouw overboord hebben gegooid.
Mijn flat is van rond 1975. De stoppenkast zou helemaal vernieuwd moeten worden om overal aarde te krijgen.

Willem56
6 maart 2013, 12:09
Op bepaalde forums wordt gesproken over een "fizz"probleem bij deze versterker.
(Dit zou moeten verholpen zijn bij de nieuwe v2 reeks.)

Is dit niet wat je ervaart ?

De fizz is er wel een beetje maar is niet mijn probleem. Dit gaat echt om een lage harde brom die verdwijnt als ik de amp op een geaard stopcontact aansluit. Klinkt hetzelfde als je het topje van de stekker van je gitaarsnoer aanraakt terwijl deze in een amp zit met het volume aan.

Willem56
6 maart 2013, 12:39
Net dit gelezen:
http://www.fender.com/news/grounded-electrical-connections/

geeft de pro geaarde stopcontacters helemaal gelijk.
Jammer dat het vervangen van de electra in mijn flat een duur grapje is. Dan misschien toch maar proberen te wennen aan een onhandig verlengsnoer....zucht : maar in iederr geval niet mijn laatste zucht ;)

cluseau
6 maart 2013, 13:22
De stoppenkast zou helemaal vernieuwd moeten worden om overal aarde te krijgen.

Dit is bullshit, iedere groepenkast heeft een aardleiding en deze is zo door te trekken. Randaarde gaat trouwens om de groepenkast heen. De meeste huizen hebben ook centraal dozen systeem dus je kan overal heen met je randaarde. Koop een trekveer en ruk alle bedrading uit de betreffende pijp. Je kan de oude bedrading hergebruiken maar ik zou voor nieuw gaan, werkt veel makkelijker. Voer de nieuwe draden door en neem de groen/gele randaarde gelijk mee. Eitje

Willem56
6 maart 2013, 13:27
Dit is bullshit, iedere groepenkast heeft een aardleiding en deze is zo door te trekken. Randaarde gaat trouwens om de groepenkast heen. De meeste huizen hebben ook centraal dozen systeem dus je kan overal heen met je randaarde. Koop een trekveer en ruk alle bedrading uit de betreffende pijp. Je kan de oude bedrading hergebruiken maar ik zou voor nieuw gaan, werkt veel makkelijker. Voer de nieuwe draden door en neem de groen/gele randaarde gelijk mee. Eitje

O.K. Wist niet dat het 'stierenpoep' was. Ik zal me erin verdiepen. In de bedrading wel te verstaan !

Kim Wilson
6 maart 2013, 13:29
Dit is bullshit, iedere groepenkast heeft een aardleiding en deze is zo door te trekken. Randaarde gaat trouwens om de groepenkast heen. De meeste huizen hebben ook centraal dozen systeem dus je kan overal heen met je randaarde. Koop een trekveer en ruk alle bedrading uit de betreffende pijp. Je kan de oude bedrading hergebruiken maar ik zou voor nieuw gaan, werkt veel makkelijker. Voer de nieuwe draden door en neem de groen/gele randaarde gelijk mee. Eitje
Gaat randaarde niet door de aardlek? Dat zou het vernieuwen van de meterkast (van stoppen naar aardlek) kunnen verklaren. Maar jouw oplossing werkt idd ook goed genoeg.

cluseau
6 maart 2013, 16:45
Gaat randaarde niet door de aardlek?

Uhhh nee, de aardlekschakelaar heeft nix met randaarde te maken te maken en is heel iets anders.

jerome
6 maart 2013, 19:52
Dit is bullshit, iedere groepenkast heeft een aardleiding en deze is zo door te trekken. Randaarde gaat trouwens om de groepenkast heen. De meeste huizen hebben ook centraal dozen systeem dus je kan overal heen met je randaarde. Koop een trekveer en ruk alle bedrading uit de betreffende pijp. Je kan de oude bedrading hergebruiken maar ik zou voor nieuw gaan, werkt veel makkelijker. Voer de nieuwe draden door en neem de groen/gele randaarde gelijk mee. Eitje

Een maat van mij knoopte de nieuwe draden aan de oude en trok dus met de oude bedrading de nieuwe door de pijp... Simpel en toch geniaal.... :)

cluseau
6 maart 2013, 20:35
Een maat van mij knoopte de nieuwe draden aan de oude en trok dus met de oude bedrading de nieuwe door de pijp... Simpel en toch geniaal.... :)

Heb ik idd ook wel eens gedaan maar als je dezelfde draden wil gebruiken gaat dat niet op natuurlijk.

Kim Wilson
6 maart 2013, 20:38
Ach, wat kost een paar meter installatiedraad nou helemaal? Een draad erbij doorheen douwen gaat sowieso (bijna) niet lukken, dus je zal toch minimaal één bestaande draad op moeten geven.

Dicky Dick
11 maart 2013, 19:43
Ik heb zelf ook een mustang 2 staan en inderdaad moet je hem op een geaard wkd inpluggen anders is er een brom.
Lijkt me sowieso beter om dit te doen en zit niet voor niets een geaarde stekker aan.
Vg dick

7ender
12 maart 2013, 08:01
In mijn gitaarkamer op zolder had ik geen geaard stopcontact beschikbaar. Ik heb er toen eentje bij de Gamma gehaald, en een aarddraadje getrokken naar de dichtstbijzijnde verwarmingsleiding. Wordt dit door de experts gezien als afdoende? Ik ervaar geen brommende versterkers btw.


Dit wint officiëel niet "de beker" ,.....maar is wel een goeie oplossing .

( gewoon een stukkie verwarmingsbuis blank schuren ,....en een randaarde-klem aanbrengen )

klaar ! :sssh:

7ender
12 maart 2013, 08:21
je kan ook 5 kuub zwarte potgrond midden in je kamer laten storten ,.....en daar een draadje in steken ...


.....jaahaaahhh ,....wél een een geel/groen draadje hè ,....anders werkt 't natuurlijk niet ... :D:D:D


( als je dan niet zat "aarde" hep ,...dan weet ik 't ook niet meer :soinnocent: )

cluseau
12 maart 2013, 09:00
Bedoel je dit? Al gedaan, werkt niet lekker.


http://www.amps-unlimited.nl/pics/randaarde.jpg


Maar zonder gekheid, de verwarming werkt goed tegen de brom maar kan zeker niet je veiligheid garanderen.

7ender
13 maart 2013, 04:08
Volgens voorschrift dient de ketel altijd geaard te wezen , dus igv "effe gauw een oplossing" is 't voor mij al mooi zat.

( als alles van de cv maar goed met elkaar verbonden is met dik-/dunwandige metalen buizen )

Guuz
17 april 2013, 13:29
Ik heb hem niet geaard en geen last van brom!

cluseau
17 april 2013, 13:47
Ik heb hem niet geaard en geen last van brom!

Brom wordt veroorzaakt door de straling van omliggende leidingen en onder spanning staande delen. Als die niet in de buurt zijn zou het kunnen dat je idd geen brom hebt. Dat geld echter niet voor alle lokatie's.

Heb je ook nooit last van als je 230V~ door je vingers krijgt dan zou ik geen moeite doen om hem te aarden. :blast:

Rhayader
17 april 2013, 16:10
Inderdaad: als je pas bij 380V begint te zweten, hoef je niets te aarden.

PS...., wel of geen bloemen?

Misery Signals
17 april 2013, 18:45
Bij ons in België wordt elke woning al sinds tijden verkocht met elektrische keuring. En daar horen geen ongeaarde stopcontacten meer bij hoor. Na controle door een bedrijf volgt er een afkeuren. Dat moet binnen het jaar aangepast en herkeurd zijn. Bij verhuur moet alles zelfs gewoon volledig in orde zijn of er komt niemand in. Ik heb vorige maand een door mij en pa volledig gerenoveerd huis gekocht, mijn appartement verkocht en pa is tegelijkertijd een appartement beginnen te verhuren...

Maar wat het ook zij: Blijf aub met je apparaten weg van ongeaarde stopcontacten!!

MS