PDA

View Full Version : Musescore



Deadspirrit
5 maart 2013, 16:04
Hallo,

Ik probeer sinds vandaag het programma "'Musescore''. Opzich ziet het er mooi uit en werkt het prima, tot op zekere hoogte. Echt randomly stopt het programma ''rusten'' ertussen(Die ik dus ook niet kan verwijderen). Het domme is dus dat als ik opnieuw begin met hetzelfde stuk en niet dezelfde fouten maak kwa noot lengte doet hij het weer anders.
Heb er ondertussen al 4 uur lang aan gezeten. En ik ben nog niet verder. Iemand ervaring hiermee? Iemand tips?

Dribbel_
7 maart 2013, 15:22
Is het een volledige versie of een trial? Er zijn meerdere trials die ook dit soort rusten er tussen doen. Zodat je wel alle functies kunt gebruiken maar het uiteindleijk niet bruikbaar is.

Deadspirrit
7 maart 2013, 15:34
Geen idee eigenlijk. Ik denk de trial, aangezien ik niks heb betaald ofzoiets/

Jeroenvanhulsteijn
19 maart 2013, 20:52
Musescore is gratis. Tenminste, als we het over http://musescore.org/nlhebben.

Het programma zorgt dat je maat altijd gevuld is; met noten of met een rust. Dus als je in een 4/4 maat een noot van 1 tel (kwart noot) toevoegd, dan wordt de rest van de maat opgevuld met een rust van 1 tel en een rust van 2 tellen. Maar de maat blijft dus 4 tellen.

Stel dat je nu in je 4/4 maat de volgende opbouw hebt: kwart noot (1 tel), kwart rust (1 tel), halve noot (2 telen). Dun kun je van die kwart rust niet een halve noot maken, want dan zou je 5 tellen krijgen in je maat. Doe je dat wel, dan wordt de laatste halve noot veranderd in een kwart noot, zodat je weer 4 tellen hebt in je maat.

Ik gebruik overigens versie 1.2. Er is inmiddels een versie 1.3.

Gesualdo
20 maart 2013, 06:58
Persoonlijk vind ik die automatische rusten fijn, aangezien je je daar niet druk om hoeft te maken. Wil je je rust anders hebben dan pas je uiteraard de nootlengte aan. Dat werkt mijns inziens natuurlijker dan via een rust de nootlengte aanpassen, aangezien het uiteindelijk om de noten gaat :)

Het grootste nadeel vind ik persoonlijk de vocalen. Die hebben allemaal hetzelfde timbre. Dus een alto in het register van een sopraan of tenor klinkt exact hetzelfde. Nu zijn unisons melodisch gezien nooit echt wenselijk, maar soms kom je er niet onderuit. In plaats van 2 stemmen die dezelfde noot en toon zingen hoor je gewoon 1 stem. Beetje jammer.