PDA

View Full Version : vraag: solo met akkoorden aanslag ???



dvmutzy
22 juni 2003, 17:22
hallohallo,
ik zie vaak(?) gitaristen een solo spelen op bv 1 snaar, iig er klinkt duidelijk maar 1 noot, maar met hun rechter hand slaan ze steeds alle 6 de snaren aan, alsof ze akkorden spelen.
nu vraag ik me af hoe het komt dat er maar 1 noot klinkt, en niet alle 6. ik zie ze in ieder geval niet met bv hun (linker) wijsvinger de rest van de snaren dempen, wat ik dan had bedacht.

iam
22 juni 2003, 18:33
zoals dave grohl van de foo fighters zeker? laatste clip

ik vraag me dit eignlijk ook wel af :)

pimmetje
22 juni 2003, 19:41
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar ik denk dat dempen met de wijsvinger weinig zin heeft. Je hoort dan misschien die andere 5 snaren niet als tonen, maar je zou dan wel geluid moeten horen van die snaren... zeg maar 't geluid van bijvoorbeeld xxx5xx in tabs.

Sowieso moet je ook niet te veel op clips afgaan. Die zijn natuurlijk lekker een beetje gekunsteld om de muziek heen... maar als hij dat gedrag live ook vertoont, zou ik eerder denken aan een soort parabool-slag. Een parabool met de top op het punt waar 't plectrum die ene snaar raakt dus. Je begint dus wat verder van de snaren af met je slaghand (bij een snaar aan de buitenkant), beweegt richting snaren totdat je de gewenste snaar hebt geraakt en beweegt weer van de snaren af totdat je (voor)bij de snaar aan de andere buitenkant bent.

Je kan 't nog iets verfijnen door je hand gewoon recht te laten bewegen en je plectrum van of naar de snaren te laten gaan door een beweging van duim en wijsvinger (of ringvinger als je daar je plectrum mee pakt).

Negative K3 fan
22 juni 2003, 21:25
stevie ray vuahgan en dat soort figuren doen eht ook, de truuk is dat je met je rechterhand alle snaren dempt behalve degene diue je indrukt, dan ram je over alle snaren, hoor je een noot, maar ook een percussief geluid van al de andere snaren, zogenaamde rakes.

ColtraneMatrix
23 juni 2003, 16:23
SRV slaat nie al zijn snaren aan in dat geval
hij voelt aan waar de snaar staat door ervaring en kan er gewoon hard op tokkelen van een grote afstand. (is meer voor op te scheppen)

roppie
23 juni 2003, 18:01
die vent van Muse slaat ook alle snaren aan en speelt maar een noot, bijvoorbeeld bij de 'solo :P ' van sunburn

Guitarik
26 juni 2003, 14:32
Ik doe dat ook vaak als ik nummers van de peppers speel. Ik demp de overige snaren met mn linkerhand. Ik weet eigenlijk niet precies hoe ik het doe, ik gebruik iig ook mn duim.

Wilson
26 juni 2003, 20:24
stevie ray vuahgan en dat soort figuren doen eht ook, de truuk is dat je met je rechterhand alle snaren dempt behalve degene diue je indrukt, dan ram je over alle snaren, hoor je een noot, maar ook een percussief geluid van al de andere snaren, zogenaamde rakes.

ja maar dat is wat anders, srv doet dat expres, zoals bijvoorbeeld in cold shot en pride and joy, om idd zon percussie effect te creeeren. Hier gaat het erom dat je gewoon 1 snaar hoort terwijl het lijkt alsof iemand gewoon alle 6 de snaren aanslaat. Waarschijnlijk is dit dat gewoon slecht playbacken in de clip of de verklaring van pimmetje

dvmutzy
28 juni 2003, 01:10
hey, kwas net op het elektrische gitaren faq :lol:, en daar stond het volgende:

Q: Wat is sweep picking? :speed:

A: Het is een bepaalde techniek waarbij je je plectrum helemaal doorhaalt naar beneden en weer naar boven. Het is als het ware net als een akkoord aanslaan. Het belangrijkste is dat je de snaren niet door mag laten klinken en je moet de snaren in een vloeiende beweging aanslaan. De kunst is het om dit zo vloeiend mogelijk te doen dus niet aanslaan per snaar. Het vergt iets meer uitleg en het is erg moeilijk om het duidelijk te maken via internet. Hier is een goede link waar John Petrucci het idee van sweep picking uitlegt: http://www.guitarworld.com/lessons/artists/1996/9609.petrucci.html
(de link is in het engels)

Jerry
28 juni 2003, 02:07
Sweep picking=meerdere noten apart gespeeld, in 1 beweging. Iig niet wat de topicstarter bedoelt.

dvmutzy
30 juni 2003, 16:18
ikzelf was de topicstarter!
nu ik die link heb gelezen begrijp ik inderdaad dat het bij sweep picking om arpegios gaat en niet wat ik bedoelde.
maar ik denk dus dat je bij wat ik bedoelde inderdaad gewoon de andere snaren mute, maar met je duim en niet met je wijsvinger. ik heb het namelijk nog eens aandachtig gebestudeerd. zo hou je nog 4 vingers over om mee te spelen. (alleen mijn handje is hier net iets te klein voor)
alle mensen die hier op hebben gereageerd iig bedankt! :satisfie:

Wilson
30 juni 2003, 19:26
muten met je duim????? dan moet je je hand wel heel erg in de knoop leggen! is wijsvinger niet veel handiger?? houd je nog 3 vingers over=zat!

pimmetje
30 juni 2003, 20:28
Ik mute vrijwel constant met m'n duim, maar dan wel die van de slaghand dus. Da's overigens niet bij zo'n overdreven beweging, maar juist bij kleinere solo-bewegingen. Dan laat je je duim bij aanslag van een snaar gewoon licht rusten tegen de lagere snaren (zodat ik eigenlijk de hele tijd HEEL licht langs die snaren veeg). Op die manier kunnen die tenminste niet open mee gaan doen. Hoger gelegen snaren demp ik wel met de hals-hand.

dvmutzy
1 juli 2003, 00:17
veel gitaristen muten met hun linker duim. ikzelf gebruik mn duim eigenlijk alleen om de E bij het open D akkoord te dempen.
maar nog even over de techniek: volgens mij leg je je hand in een bepaalde knoop :lol: zo, dat je dus maar een snaar hoort en dan beweeg je die knoop gewoon heen en weer over het fretboard. :wink: