PDA

View Full Version : Fret vlakken / levelen, waarmee?



muffstuff
5 maart 2013, 12:34
Ik wil binnenkort mijn hals eens goed gaan vlakken aangezien ik eer aadrige buz vanaf de 12e fret krijg. Ik kan wel de boel verhogen op de brug maar de actie is nu lekker.

Ik zag dat ron kirn een stuk aanrechtblad gebruikt hiervoor, maar dat kan ik niet 1 ,2 ,3 vinden.

Wel zie ik dat guitarsupplies dit heeft:

http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=fret-level-vijl&action=article&group_id=10000023&aid=466&lang=NL

Maar wellicht dat ik er ook iets anders voor kan gebruiken? Ik heb zelf al gemerkt dat een hoop zooi bij de praxis, zoals planken, soms zo scheef als een kiviet zijn.

Mijn vraag, voor degene die zijn eigen hals vlakt en kroont, waarmee vlak je dan?

Jilles
5 maart 2013, 12:36
Brede lange zoete ijzervijl zonder handvat, de staart omhoog gebogen.
Edit: Maar ik zal anderen alvast voor zijn, het is volgens mij niet de ideale manier.

Rizz
5 maart 2013, 12:40
Heb er hier al gezien met een alu profiel, of een alu waterpas oid.. De betere zouden recht moeten zijn!

Jilles
5 maart 2013, 12:50
Dat ding van GS ziet er trouwens wel goed uit, ben benieuwd wat de afmetingen daarvan zijn!

muffstuff
5 maart 2013, 13:23
Dat ding van GS ziet er trouwens wel goed uit, ben benieuwd wat de afmetingen daarvan zijn!
minimaal de lengte van wat de langste gitaarhals is, in dit geval dus een bass ?

muffstuff
5 maart 2013, 13:28
Heb er hier al gezien met een alu profiel, of een alu waterpas oid.. De betere zouden recht moeten zijn!

ja lu profiel zou in theorie recht moeten zijn. Ik heb bv zo'n lange rei voor het stukken, ding is 1 1,5 m lang, maar twijfel of dat niet doorbuigt?

stijnkenens
5 maart 2013, 13:47
Ik gebruik gewoon een berken multiplex lat van 60 cm en 22mm breed. Hoogte +/- 10 cm.
Over heel de lengte dubbelzijdige tape plakken (in 1 stuk en dan opzij afsnijden !) en daar ongeveer 100 grit schuurpapier tegenaan.

Toets afplakken, zo recht mogelijk trekken met de trussrod, en de fretjes markeren met een dikke stift.

Daarna voorzichtig erover gaan met de lat, enkel in de richting van de snaren.
Bij een gewone radius evenwijdig met de middellijn. En bij een compound radius de snaren volgen.

Daarna met een crownvijl alles terug rondzetten en schuren met 1000 en 2000, daarna 0000 staalwol. vergeet de randjes niet.

Dan de plakband verwijderen. snaren erop en afstellen !




s.

muffstuff
5 maart 2013, 14:02
Ik gebruik gewoon een berken multiplex lat van 60 cm en 22mm breed. Hoogte +/- 10 cm.
Over heel de lengte dubbelzijdige tape plakken (in 1 stuk en dan opzij afsnijden !) en daar ongeveer 100 grit schuurpapier tegenaan.

Toets afplakken, zo recht mogelijk trekken met de trussrod, en de fretjes markeren met een dikke stift.

Daarna voorzichtig erover gaan met de lat, enkel in de richting van de snaren.
Bij een gewone radius evenwijdig met de middellijn. En bij een compound radius de snaren volgen.

Daarna met een crownvijl alles terug rondzetten en schuren met 1000 en 2000, daarna 0000 staalwol. vergeet de randjes niet.

Dan de plakband verwijderen. snaren erop en afstellen !

s.
Ik zou zeggen dat je juist niet in de richting van de snaren dat moet doen omdat je dan rare hoeken in je fret aan het schuren ben. ik zou verwachten dat je dit doet in de breedte van de hals omdat hij dan zo de natuurlijk ronding volgt. Of doe je beide? Ik heb een gewone radius van 12 inche.

stijnkenens
5 maart 2013, 14:17
Ik zou zeggen dat je juist niet in de richting van de snaren dat moet doen omdat je dan rare hoeken in je fret aan het schuren ben. ik zou verwachten dat je dit doet in de breedte van de hals omdat hij dan zo de natuurlijk ronding volgt. Of doe je beide? Ik heb een gewone radius van 12 inche.

Je moet wel de ronding van de hals / frets volgen, natuurlijk. En niet enkel op de plek van de snaar blijven schuren.
Je mag van mij proberen. Ik heb het ook dwars op de hals geprobeerd, maar je gaat veel sneller een andere radius schuren, omdat je op bepaalde plekken meer of minder druk zet.

In de lengte richting werkt voor mij veel gemakkelijker, visueel zeer goed te controleren.

Met zo'n lange lat is het ook niet handig om dwars te schuren.

Een gewone radius: dan moet je evenwijdig met de middellijn blijven met je schuurlat, want je toets is een deel van een cilinder.




s.

Jorikm
5 maart 2013, 18:08
Ik gebruik hier een aluminium driehoekprofiel voor, breedte ongeveer 5cm en lengte 50/60cm. Deze beplak ik met dubbelzijdig tape (van dat hele dunne) aan de kant waar ik van weet dat hij vlak is, daar gaat weer schuurpapier korrel 180 op en zo vlak ik voorzichtig de frets.
Tip: Om te zien of iets mooi recht is kun je hem tegen een raam aanhouden, hiervan weet je dat hij voor 99,9% recht is.

Succes!

Jorik.

crazycow
5 maart 2013, 19:45
Naar mijn bescheiden mening:

Geen vijl gebruiken om frets te vlakken. Veel te grof. Gewoon schuurpapier (ik begin met 240).
De vijl van GS is waarschijnlijk ook veel kort. Ik heb er ook zo een maar gebruik 'm voor het afschuinen van de fretten aan de zijkant (dat werkt wel prima).

Dus inderdaad -zoals eerder gezegd- een stuk (recht) hout of een waterpas ofzo, beplakt met schuurpapier.

Schuren tot alle fretten geraakt zijn (de hals moet wel recht zijn) en dan kronen etc.

El_Mano
5 maart 2013, 20:05
Ik heb een stuk vierkante pijp met aan een zijde een strook van heel fijn schuurlinnen er op gelijmd. dat werkt prima. Overigens heb ik dat ook met een forse oude afgedankte vijl gedaan en die werkt voor mij het prettigst. Hoewel korter kan ik er mee uit de voeten.

Tabula Rasa
5 maart 2013, 21:24
Een hele kleine aanvulling=

Als je aan een setneck werkt en lui bent, tape dan op zijn minst de elementen helemaal af. Je wil geen schuurstof van de metalen frets in je elementen hebben en zonder afplakken gaat dat zeker wel gebeuren door de magneten.

-Martijn-
5 maart 2013, 21:57
Ik heb daar een radiusblok voor gebruikt. Die was maar 20 centimeter lang, maar ben tevreden over het resultaat.
http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/index.php?cPath=373_378&sort=2a

Tabula Rasa
5 maart 2013, 22:08
Ik heb daar een radiusblok voor gebruikt. Die was maar 20 centimeter lang, maar ben tevreden over het resultaat.
http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/index.php?cPath=373_378&sort=2a Prima tip, maar die van GS kost een tientje minder en is 5cm langer.

http://guitarsupplies.nl/index.php?item=radius-schuurblok-12_-25cm-lang_&action=article&group_id=10000020&aid=682&lang=NL

stijnkenens
5 maart 2013, 22:12
Een hele kleine aanvulling=

Als je aan een setneck werkt en lui bent, tape dan op zijn minst de elementen helemaal af. Je wil geen schuurstof van de metalen frets in je elementen hebben en zonder afplakken gaat dat zeker wel gebeuren door de magneten.


Jep, en bij een lespaul laat je best het nek element helemaal in het gat zakken, en verwijder je de pup ring, die zit toch in de weg.
Meestal laat ik de toggle switch ook zakken, die zit in de weg tijdens het crownen !


En zelf nog niet ondervonden, maar het gebeurt wel, gebruik zachte schilderstape voor de chromeerde kapjes: bij harde tape komt het chrome wel eens mee, als je het eraf probeert te halen.

Handige tip: haal de harde tape even langs een stuk stof (je broek, trui ...) dat verzacht de plak !



s.

-Martijn-
6 maart 2013, 02:25
Prima tip, maar die van GS kost een tientje minder en is 5cm langer.


Is wat goedkoper inderdaad!
Als de frets ver versleten zijn zou ik me trouwens kunnen voorstellen dat een schuurblok wat minstens zo lang is als de toets handiger is.

Napoje
6 maart 2013, 09:41
ik heb een lange wetsteen gebruikt die eigenlijk bedoeld is voor het slijpen van tuingereedschap maar het werkt prima.

oigun
6 maart 2013, 13:45
Een gewone radius: dan moet je evenwijdig met de middellijn blijven met je schuurlat, want je toets is een deel van een cilinder.




s.

Maar een taps segment van een cilinder is bol, vandaar dat ik wel de snaren volg met vlakken...

stijnkenens
6 maart 2013, 20:41
Maar een taps segment van een cilinder is bol, vandaar dat ik wel de snaren volg met vlakken...

Ha nee, want bij die taps toelopende toets blijft die dezelfde radius behouden, als je de snaren volgt, maak je er een kegel van.

Je moet het zien als een radius mal, maar dan 1 klein deeltje ervan, dus evenwijdig met de middellijn.



s.

barno
6 maart 2013, 20:54
Ha nee, want bij die taps toelopende toets blijft die dezelfde radius behouden, als je de snaren volgt, maak je er een kegel van.

Je moet het zien als een radius mal, maar dan 1 klein deeltje ervan, dus evenwijdig met de middellijn.



s.

spijkers op laag water maar toch: de snaren lopen niet evenwijdig met de middellijn hé stijn ;)

oigun
6 maart 2013, 21:02
Ga er maar eens hard over nadenken Stijn.;)

Tabula Rasa
6 maart 2013, 21:04
Ga er maar eens hard over nadenken Stijn.;)

Snaar loopt diagonaal over de cilinder en komt in het midden een bult tegen. De brug en topkam zijn onnodig hoog om deze bult te compenseren (wanneer je alleen langs de MIDDENAS van de hals levelt).

Mattia
6 maart 2013, 21:23
Oftewel, bouw gitaren met een compound (conische) radius ;-)

Levellen is niet super lastig, en er zijn vast YouTube filmpjes over. Ik doe het ongeveer op de Stijn manier als het heel erg is, maar anders met een stukje alu hoek met schuurpapier, onder elke snaar, terwijl de snaren op spanning staan en iets omhoog gezet (voordat de nut helemaal af is). Eerst snaar op spanning, dan hals recht (truss rod), dan vlakken. Soort poor mans StewMac neck jig

Tabula Rasa
6 maart 2013, 21:36
Mattia, dit is echt wel briljant. Daarna de halspen een heel klein tikkike lossen en klaar.

stijnkenens
6 maart 2013, 22:36
spijkers op laag water maar toch: de snaren lopen niet evenwijdig met de middellijn hé stijn ;)

Nee, dat weet ik ook.
Maar als je een cilindrische radius in je toets geschuurd hebt, met een radius blok, dan moet je nadien met een lange lat je frets niet levelen in de richting van de snaren, dan ben je een compound radius in je frets aan het schuren, terwijl je toets cilindrisch is.
Dan had je dan bij het radiussen van je toets al moeten doen, dat is (voor mij) niet de manier hoe je het moet doen.


Je snaren volgen zowiezo een veel grotere radius, ze liggen aan de topkam +/- een mm boven het toets oppervlak, en aan de baskant meer dan aan de treble. En aan de 12e fret is het bijna 3mm meer (vanaf de toets, niet de frets)
Wil je echt geen ratelende snaren dan moet je van in het begin naar een compound radius. Wat mattia ook al aangeeft !



s.

Mattia
6 maart 2013, 22:41
Mattia, dit is echt wel briljant. Daarna de halspen een heel klein tikkike lossen en klaar.

Het is een trucje van de immer briljante Rick Turner, dus ik alle eer aan hem.