PDA

View Full Version : Andere pickups in mijn Telecaster...



Vincent1985
5 maart 2013, 13:12
Een tijdje terug heb ik nieuwe DiMarzio elementen in mijn Telecaster gezet. Een Twang King bij de hals en een Tone Zone T (humbucker in single coil formaat)bij de brug. Dit heb ik gedaan om qua geluid meer in de buurt te komen van m’n Les Paul model. Daarin zitten twee oude DiMarzio humbuckers en die vind ik te gek klinken. Maar als ik beide gitaren mee neem naar optreden speel ik bijna alles met die Les Paul ondanks dat ik voor bepaalde nummers toch die Tele wil gebruiken. Na heel wat testen, proberen en afstellen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet echt bij die LP in de buurt kom. Misschien ben ik toch meer een humbucker man!

Maar des ondanks vind ik die Tele wel een hele vette gitaar die ik eigenlijk liever niet weg wil doen omdat ie qua sound niet bevalt, hij ziet er gewoon vet uit!
Daarom zit ik er sterk aan te denken om twee humbuckers in m’n Tele te zetten, namelijk Fender ’72 Reissue humbuckers. Je ziet wel vaker dat deze twee humbuckers of andere in een Tele zijn ingebouwd.
*
Zeggen jullie van: NIET doen, zonde van die Tele, of is dit juist wel het proberen waard? Waarom zou ik dit wel of niet moeten doen?

Graag jullie mening!

muffstuff
5 maart 2013, 13:23
Helemaal niet zonde toch, uiteindelijk gaat het er toch om dat je er op speelt. Wat heb je aan een gitaar die je niet gebruikt omdat het geluidniet jouw ding is? Of heb je ook een vriendin die je puut om de looks hebt? Upgraden die hap! En ook je tele! ;)

Vincent1985
5 maart 2013, 13:28
Een gitaar laten staan omdat de sound niet helemaal top is, is natuurlijk zonde. Maar je sound heeft natuurlijk niet alleen met je pickups te maken toch? Ook de houtsoort van de body etc heeft toch ook invloed op je sound...? Enfin, het is wel een definitieve beslissing natuurlijk want als je humbuckers is je Tele zet moet je body toch ook uitgefreesd worden...

Naast die '72 reissue pickups nog andere goede suggesties voor in een Tele??

Pepe
5 maart 2013, 13:35
Ik zou er niet snel aan beginnen, gaten frezen voor de humbuckers en een Tom brug ipv de asbak waardoor nog meer gaten en geboor.

Er zijn toch genoeg alternatieven? Een duncan hotrails of Lil'59

Napoje
5 maart 2013, 13:40
Nou als je van die twang king afwilt moet jij mij maar even pm sturen...

Kakihara
5 maart 2013, 14:37
Het is een grote (en definitieve) ingreep. Ik zou zelf eerst de tweedehandsmarkt afstruinen op zoek naar humbuckers in telepickup-formaat, zoals de al aangegeven hotrails of Lil'59, of een EMG setje, vooraleer over te gaan op zoiets drastisch.
Qua echte humbuckers, mooi alternatieve voor WRRI kan je bij The Creamery (http://www.at-the-creamery.co.uk/custom-handwound-pickups-from-the-creamery/wide-range-thinline-humbucker-replacements.html) vinden.

Tupelo
27 maart 2013, 00:16
Wanneer het om SD hotrails of Lil'59 gaat zou ik voor de Hotrails gaan.
Lil'59 voor tele schiet je verder niets mee op wanneer je van humbuckers houdt.

Ik heb er één in mijn blade telecaster en ik kan nu niet bepaald zeggen dat het echt humbucker sound is.
Zou dat zo zijn, dan zou ik 'm er snel uit knikkeren (en het staat al een poos geagendeerd).

Die van mij is zo aangesloten dat ik 'm singlecoil, serie & parallel kan schakelen.
In alle drie de posities blijft twang & hoog de boventoon voeren.
Het mist ook de compressie die een beetje bij humbuckers komt kijken.

Ik geloof dat zo een Lil'59 toch echt bedoeld is als brugpup voor een telecaster zonder teveel ruis.
(overigens overweeg ik om 'm eruit te gooien, omdat ik 'm vaak juist singlecoil schakel).

Een hotrail heeft wat meer de mids, bass- en compressie als een fullsized humbucker.
Sowieso wat meer geschikt om met gain te spelen.

Die Lil'59 is mijns inziens clean ook wat te hot; maar gelukkig heb ik actieve toonregeling.
Toch gaat 'ie er eerdaags uit, mijn tele mag wel weer wat meer telecaster klinken, ook in brugpositie.

Vincent1985
9 april 2013, 13:29
Na wikken en wegen heb ik toch besloten om m'n Tele weg te doen. Ik heb hem verkocht en zaterdag gaat ie de deur uit!
Ik kon toch op een of andere manier niet goed wennen aan de sound. Ondanks dat ligt ie wel lekker in de hand, maar toch gaat ie weg.

Er komt een PRS SE Custom 24 uit 2012 in Tobacco Sunburst voor in de plaats. Heb ik toch m'n humbuckers en kan ik ze ook splitten door middel van de push/ pull schakelaar!

Scarface
9 april 2013, 14:57
Auw! Draadje gemist.

Jammer dat je hem hebt verkocht!

Fenders zijn de beste gitaren om om te bouwen. Ik ben ook niet voor hak, breek en boor werkzaamheden. Maar als een Fender je ligt, waarom niet uit proberen. Vaak kun je alles bij een Fender ongedaan maken. Je hebt namelijk een body en een hals(hahaha):cheerup:.

Ik zat zelf ook met dit dilemma . Ik vond mijn Tele te iel. Dat heb ik opgelost met andere pickups.Ik wil een buigijzer op mijn Tele, word opgelost met een Bigsby, met ja hoor een vibromate om boorgaten te voorkomen:soinnocent:...Uiteindelijk zou het mij niet zoveel uit maken en mogen die gaten geboord worden.

Ik kijk naar bijvoorbeeld Gilmour zijn black Strat dat is een echte Frankencaster mod op mod op mod...hij heeft uiteindelijk de gitaar die hem het beste bevalt nu.....waarom kunnen wij dat niet doen? Waarde??

Bij een Gibson kan dat niet want dat is poetshout eenmaal iets aan veranderd,en je kunt het nooit meer teug draaien zonder dat je het ziet. En dat maakt een Fender voor mij zoveel beter....;)

Uiteindelijk gaat het toch om wat je het beste bevalt,en die zoektocht kan je hele leven duren...

Hahaha,dat is eruit!!

Groet,
Marco

Napoje
9 april 2013, 15:47
Had hem geruild voor een tele deluxe ofzo... Die ligt net zo lekker in de hand en heeft vette humbuckerts.

muziekschuur
9 april 2013, 18:15
Totdat je bij die {iele} telecaster een Marshall JTM45 koopt en ineens een kei rock geluid krijgt met die Tele.... Ik ben het met je eens. Had eens tele en heb die weggegeven. Met mijn amps kon die Tele niks... Maar vergeet niet dat een Tele over een Fender bassman (waar Marshall op gebaseerd is) en over een Marshall JTM45 je een onwijs rockgeluid krijgt. De Stones gebruiken die sound al net zo lang als dat de rock muziek oud is...

Maar op jouw versterker werkte het niet. Gelukkig zijn er meer Fender gitaren dan haren op je hoofd. Dus don't worry be happy.

RS-Rik
10 april 2013, 20:27
+1 voor wide-range humbuckers. Maat van me heeft een Tele custom met 2 wide-range humbuckers (De squier met Fender humbuckers) en die zijn echt fantastisch. Iets meer "open" dan een gewone humbucker met een wat "lossere" crunch dan een gewone humbucker. Maar wel een heel volwassen en "goed" geluid. Ik speel graag op dat ding.

Sowieso die hele gitaar is heel erg goed. Zeker de hals, maple hals, gelakt, fretwerk ongelofelijk goed (voor 300 euro). Dikke +1

Vincent1985
14 april 2013, 20:02
Beste allemaal,

Eerder heb ik aangegeven dat ik mijn Telecaster had verkocht. Nu heeft degene die hem afgelopen zaterdag zou komen ophalen afgebeld. De gitaar is dus nog niet verkocht!
Hij staat wederom op MP, dus als er eventueel nog gegadigden zijn......

Dat wilde ik toch even met jullie delen.

Voor meer info zie de MP advertentie.

Groeten,
Vincent

Vincent1985
16 april 2013, 13:30
Sorry,

De advertentie is even van MP af. Omdat ik dit weekend even in dubio zat om m'n Tele te houden en humbuckers in te zetten of toch m'n Tele verkopen en een PRS SE Custom 24 2012 aanschaffen. In eerste instantie neeg ik naar het inbouwen van humbuckers in m'n Tele maar die PRS heeft toch eigenlijk wel m'n voorkeur gewoom omdat het een fatastische gitaar is met humbuckers die splitbaar zijn!

Zouden jullie hetzelfde doen .... ?

Suggesties zijn welkom, ondertussen gaat de Tele vanavond weer in de verkoop!
Vincent