PDA

View Full Version : Gitaar stiller dan de anderen



davidof
4 maart 2013, 22:02
Hallo!

Bij mijn Ibanez AGR73t heb ik nogal een lage output tegenover mijn andere gitaren, wat als gevolg heeft dat ik bij gitaarwissel telkens mijn setupinstellingen moet aanpassen. Weet iemand hier een oplossing voor?

Bedankt!

wietse
4 maart 2013, 22:12
volumepot van de andere gitaren lager draaien?

B-stone
4 maart 2013, 22:18
Andere pups? Of een volume pedaal toevoegen?

davidof
4 maart 2013, 22:21
volumepot van de andere gitaren lager draaien?
'volume'pot bij gitaren vermindert niet alleen het volume maar maakt ook de sound een pak dunner imo .. en als ik met distortion/overdrive speel is dat al zeker onmogelijk.


Andere pups? Of een volume pedaal toevoegen?

Er zitten 'mini humbuckers' in.. Nogal speciale gevallen denk ik, volume pedaal is wat ver gezocht hoor denk ik. Ik hoopte eerder op een ietswat technische oplossing, pot vervangen ofzo? Andere weerstand?

Hendriks
4 maart 2013, 22:25
Andere pots gaan niet werken , elementen wat hoger draaien , of een booster op je bord.

Mitch
4 maart 2013, 22:31
Nee, je andere gitaren zachter draaien is niet hetzelfde. Je zou een boost aan kunnen zetten als je naar de zachtste gitaar gaat. Bedoel je trouwens dat je alleen je versterker anders moet instellen of ook pedalen? Als het alleen de versterker is zou ik alleen gain of master hoger draaien. Maar als het ook zo is dat je dan de levels op sommige pedalen moet aanpassen wordt het lastig. Een booster vooraan in de keten kan dan een prima oplossing zijn.
Maar goed, soms is het gewoon een tikkie lastig. Als de sound goed is zul je moeten aanpassen. Als je niet bang bent om de sound te veranderen zou je kunnen overwegen iets hottere elementen te plaatsen. De keus in mini humbuckers is wat minder groot, maar is een optie. Maar goed: hotter pups is ook weer iets andere sound.
Maar ik snap je punt wel hoor, soms werkt het met wissels gewoon lastig, terwijl het verschil in sound te goed is om het niet te doen. Persoonlijk kies ik dan voor optredens gewoon voor de meest praktische opties. Dus voor de gitaren die wel in klank van elkaar verschillen, maar zo weinig mogelijk in output.

davidof
4 maart 2013, 22:36
Nee, je andere gitaren zachter draaien is niet hetzelfde. Je zou een boost aan kunnen zetten als je naar de zachtste gitaar gaat. Bedoel je trouwens dat je alleen je versterker anders moet instellen of ook pedalen? Als het alleen de versterker is zou ik alleen gain of master hoger draaien. Maar als het ook zo is dat je dan de levels op sommige pedalen moet aanpassen wordt het lastig. Een booster vooraan in de keten kan dan een prima oplossing zijn.
Maar goed, soms is het gewoon een tikkie lastig. Als de sound goed is zul je moeten aanpassen. Als je niet bang bent om de sound te veranderen zou je kunnen overwegen iets hottere elementen te plaatsen. De keus in mini humbuckers is wat minder groot, maar is een optie. Maar goed: hotter pups is ook weer iets andere sound.
Maar ik snap je punt wel hoor, soms werkt het met wissels gewoon lastig, terwijl het verschil in sound te goed is om het niet te doen. Persoonlijk kies ik dan voor optredens gewoon voor de meest praktische opties. Dus voor de gitaren die wel in klank van elkaar verschillen, maar zo weinig mogelijk in output.

Hmm oké, ander pickup zou het dus worden als ik gelijke volume's wil.. Ik gebruik mijn boost pedaal al voor tijdens solo's, de sound zit echter wel redelijk lekker(neck pickup dan toch). Misschien in de toekomst eens kijken voor andere mini humbuckers ;)

pasqual
4 maart 2013, 22:43
Heb je toevallig twee inputs op je versterker? In de regel, als je twee inputs hebt, verschillen ze t.o.v elkaar. Er zit dan zo'n 10db verschil in zodat de ene input voor single coil gitaren is ( of lage output gitaren ) en de andere voor humbucker gitaren. Dan zou je dus bij het wisselen van gitaar ook van input moeten wisselen. Op deze manier hef je het volume verschil grotendeels op. Andere optie is zoals Mitch al terecht opmerkte een boostpedaal als eerste in de keten en even goed afstellen t.o.v. elkaar.

Cocobolo
4 maart 2013, 23:14
Ik ben hier niet zo kundig in dus me niet gelijk afstraffen, maar...kan het helpen om de pooltjes van de pickups (of het gehele element) omhoog te draaien op de mini humbuckers en eventueel iets omlaag op de andere gitaren?

arnoldtims
5 maart 2013, 07:46
Die opmerking is zo gek nog niet hoor.
Als de elementen op die zachtere gitaar lager staan dan bij de anderen kun je het element in zijn geheel wat hoger zetten.
Zou het niet met de pooltjes doen.
Maar als het element een stuk minder output heeft en er is geen ruimte meer om omhoog te gaan dan lukt hier ook niet mee.

Als het gaat om een wisseling op het podium dan hoef je toch alleen maar een zwengel te geven aan de master van de versterker.
Gewoon even een streepje zetten bij de volume knop dan weet je precies waar je hem moet zetten. Als je de master van je versterker al helemaal open hebt staan dan zou je idd ook nog een booster kunnen gebruiken die je alleen aan zet als je de Inbanez gebruikt.
Als het voor thuis gebruik is dan zie ik het probleem niet zo.
Klinkt die Ibanez zoals je wilt dan vind ik het vervangen van de elementen wel een paardenmiddel.

nusti
5 maart 2013, 09:33
Ik zit met precies hetzelfde probleem. Ik heb een les paul met een jb/jazz combi erin en een firebird met mini humbuckers.
Er zit een behoorlijk verschil in output, de firebird heeft een veel lagere output.
Ik heb 3 boost mogelijkheden in mijn pedalchain. Een lpb om de pre-gain omhoog te knallen. Een clean boost aan het eind van de chain en een volume pedaal voor swells.
Het probleem zit hem echter in het volgende. Ik heb een mxr dist3 en een ehx muff in de chain staan. Als ik met de lp speel stel ik de pedalen zo in dat de clean/overdrive qua volume goed staat. Switch ik van gitaar dan pas ik het volume van de versterker aan. Als ik echter de overdrive pedalen gebruik is de verhouding clean/overdrive helemaal weg. Overdrive knalt er dan enorm hard uit en moet ik ook nog de outputs van de pedalen gaan aanpassen.
Iemand hier een oplossing voor? Ik wil vrij snel kunnen wisselen en dat ik de amp iets harder moet zetten is nog te doen, maar om ook de pedalen te moeten aanpassen is niet heel handig.

Tupelo
5 maart 2013, 09:40
Iets in de Gate/Limiter/Compressor sfeer..?

oigun
5 maart 2013, 12:42
Boostertje/preamp in je gitaar bouwen?
http://www.axesrus.co.uk/On-Board-Effects-s/1883.htm

Mitch
5 maart 2013, 13:07
Ik zit met precies hetzelfde probleem. Ik heb een les paul met een jb/jazz combi erin en een firebird met mini humbuckers.
Er zit een behoorlijk verschil in output, de firebird heeft een veel lagere output.
Ik heb 3 boost mogelijkheden in mijn pedalchain. Een lpb om de pre-gain omhoog te knallen. Een clean boost aan het eind van de chain en een volume pedaal voor swells.
Het probleem zit hem echter in het volgende. Ik heb een mxr dist3 en een ehx muff in de chain staan. Als ik met de lp speel stel ik de pedalen zo in dat de clean/overdrive qua volume goed staat. Switch ik van gitaar dan pas ik het volume van de versterker aan. Als ik echter de overdrive pedalen gebruik is de verhouding clean/overdrive helemaal weg. Overdrive knalt er dan enorm hard uit en moet ik ook nog de outputs van de pedalen gaan aanpassen.
Iemand hier een oplossing voor? Ik wil vrij snel kunnen wisselen en dat ik de amp iets harder moet zetten is nog te doen, maar om ook de pedalen te moeten aanpassen is niet heel handig.

Herkenbaar. Ik heb ook twee drives op mijn board en dat wil met sommige gitaren wel eens heel veel harder of zachter uitpakken. Met alleen de versterker anders instellen kom ik er dan meestal niet. SOms helpt het wel om de gain op de amp hoger te draaien en niet de master. Een compressor aan het eind van de keten, ingesteld als limiter wil ook nog wel eens handig zijn. Maar eerlijk is eerlijk: juist om dit soort redenen ben ik blij dat ik meerdere gitaren heb, zodat ik de beste 'koppeltjes' met elkaar kan laten samenwerken.
Het scheelt ook wel in de context. In de ene band is een beetje meer volume al irritant, bij de ander maakt het niet veel uit. Wij zingen met zijn drieën (gitaristen en bassiste), dan wil je geen extra volume verschillen van je instrument omdat de monitor met zang eigenlijk belangrijker is.

nusti
5 maart 2013, 13:20
Een compressor heb ik even geprobeerd, maar op de een of andere manier werkt dat voor mij niet fijn. Ik gebruikte toen een boss cs3.
De gain stel ik zo in dat de gitaar nog net clean klinkt, met de lpb duw ik de gain op zodat ik een lekkere overdrive krijg. Dit doe ik zo bij beide gitaren.
Om een pre-amp in mijn gitaar te bouwen vind ik iets te ver gaan. Ik ga vanavond eens kijken of ik die lpb op een andere manier in kan zetten.
Anders wordt het streepjes zetten op de pedalen of andere pickups voor de firebird. De pickups in de firebird kunnen trouwens niet hoger gedraaid worden. In de lp kunnen ze niet lager, ben een hele avond bezig geweest om de verhouding tussen de jb en de jazz goed te krijgen zonder dat ik defenitie van 1 van de 2 kwijtraakte, oftewel deze staat goed.

Ik speel in een coverband met met muziek van de jaren 60 tot nu. Vaak spelen we 4 sets van een klein uur. Twee sets op de lp en twee op de firebird, maar om nu elke set te beginnen met alles opnieuw af te stellen is vervelend. Zit net publiek niet op te wachten.

Eko
5 maart 2013, 14:26
Ik heb een tijd hetzelfde probleem gehad en gewoon ergens een gebruikte Boss GE gekocht. Dat is een equalizer waar je ook je volume mee kunt regelen. Voordeel daarvan was dat je ook je geluid eventueel kunt aanpassen aan de hogere output. Kostte een paar tientjes en werkte perfect.

Mitch
5 maart 2013, 14:31
Da's een goeie optie en anders blijf ik toch ontzettend fan van de Barber Tone Press. Werkt heel anders dan een CS3, in de praktijk. Niet goedkoop, maar een setje pickups is dat ook niet en af en toe kom je 'm wel tweedehands tegen.

DennisZw
5 maart 2013, 14:38
ik heb net een bill lawrence l500xl humbucker met de post binnen gekregen, als je die wilt hebben wil ik hem voor 20 euro wel opsturen. ik betaalde er 60 euro voor maar heb geen gitaar meer om hem in te stoppen. hij was bedoeld voor m'n strat die ik verkocht heb. :)