PDA

View Full Version : Oefeningen voor picking techniek



davidof
4 maart 2013, 21:44
Hallo! ik heb in het verleden een 'verkeerde' of eerder mijn eigen picking techniek aangeleerd.. Gewoon geen logica maar wat mij best uitkwam. Nu zie ik meer en meer dat het toch belangrijk is dat je op de sterke tijden down & bij de zwakke tijden up pick't. Weet iemand doeltreffende en leuke oefeningen om hier aan te werken? Of eventueel andere ideeën hier rond?

HouseMetalJazz
5 maart 2013, 10:25
He, ik ben met hetzelfde bezig. Heeft er een beetje mee te maken dat ik mn startsnelheid wil opkrikken. Ik houd nu mn plectrum totaal anders vast. Echt op deze (http://www.theguitarsuite.com/how-to-hold-a-guitar-pick/) manier. Ik had hem anders vast waardoor ik meer afstand tot de snaren had. Ik zit daar nu veel dichter op.

En verder ben ik uren aan het maken op deze (http://www.youtube.com/watch?v=s6N8G7lTI2M) manier. Louter vanuit de pols, minieme beweginkjes maken. En dat constant. Saaie oefening maar op een gegeven moment heb je het te pakken en ben je razendsnel.

Verder is er veel te doen over het al dan niet verankeren van je plectrumhand op de body van de gitaar. Ik veranker matigjes. Helemaal los maakt me aan het zwabberen. Helemaal vast werkt ook niet. Er zijn er die zweren bij een zwevende hand, maar professionals die ik ken adviseren om echt te verankeren omdat dat je een strakke startsnelheid geeft. Ik ga er maar vanuit dat je er helemaal vrij in bent...

davidof
5 maart 2013, 10:43
He, ik ben met hetzelfde bezig. Heeft er een beetje mee te maken dat ik mn startsnelheid wil opkrikken. Ik houd nu mn plectrum totaal anders vast. Echt op deze (http://www.theguitarsuite.com/how-to-hold-a-guitar-pick/) manier. Ik had hem anders vast waardoor ik meer afstand tot de snaren had. Ik zit daar nu veel dichter op.

En verder ben ik uren aan het maken op deze (http://www.youtube.com/watch?v=s6N8G7lTI2M) manier. Louter vanuit de pols, minieme beweginkjes maken. En dat constant. Saaie oefening maar op een gegeven moment heb je het te pakken en ben je razendsnel.

Verder is er veel te doen over het al dan niet verankeren van je plectrumhand op de body van de gitaar. Ik veranker matigjes. Helemaal los maakt me aan het zwabberen. Helemaal vast werkt ook niet. Er zijn er die zweren bij een zwevende hand, maar professionals die ik ken adviseren om echt te verankeren omdat dat je een strakke startsnelheid geeft. Ik ga er maar vanuit dat je er helemaal vrij in bent...

Super, ik zal al eens beginnen met die youtube link ;) thanks

brucespr
30 mei 2013, 22:11
Ik ga het ook proberen, heb zelf ook moeite met strumming en picking dus volg elke tip met belangstelling dus bedankt daarvoor.

Makaai
6 juni 2013, 14:24
Verder is er veel te doen over het al dan niet verankeren van je plectrumhand op de body van de gitaar. Ik veranker matigjes. Helemaal los maakt me aan het zwabberen. Helemaal vast werkt ook niet. Er zijn er die zweren bij een zwevende hand, maar professionals die ik ken adviseren om echt te verankeren omdat dat je een strakke startsnelheid geeft. Ik ga er maar vanuit dat je er helemaal vrij in bent...

Dat zwabberen heeft met spanningen te maken van je spieren, je speelt te gespannen. Je merkt het ook als je probeert heel ontspannen iets heel langzaam te spelen. Dan begint je hand te zwabberen als een gek. We hebben dan de neiging om dan de snelheid op te voeren om dat te voorkomen. In feite gaan we dan andere spieren spannen om dat gezwabber te voorkomen.

Gewoon ontspannen blijven oefenen en laten zwabberen, na een tijdje houdt het wel op en merk je dat je veel ontspannender kan spelen zonder dat het gaat zwabberen. En je gaat ook merken dat je ook veel sneller kan spelen.

Belangrijk is eigenlijk bij het oefenen van bijv. een solo om dat eerst NIET in de maat te spelen maar gewoon proberen om elke noot eerst HEEL LANGZAAM zo perfect mogelijk zonder enige spanning van spieren/schouders etc. te spelen. Let er wel op dat je ALLEEN die spier spant die je nodig hebt om een fret in te drukken.
Als dat goed gaat probeer je op een langzaam tempo dat stuk op maat te spelen en steeds verder het tempo op te voeren tot het gewenste tempo.

De reden om dat heel langzaam te doen is dat je tijdens het oefenen je veel beter kan focussen op dit soort zaken.