PDA

View Full Version : Bijgeluiden digitale effecten



EdJ
4 maart 2013, 20:23
Hallo,

van een kennis kreeg ik een paar,vrij oude,digitale effecten.
Het gaat om een SE-50 van Boss en een LXP-1 van Lexicon.
Ze doen het wel dat wil zeggen ze maken geluid.
Helaas zijn ze niet te gebruiken vanwege de harde bijgeluiden in de vorm van een soort van kraken.
Ik heb de potmeters doorgespoten,omdat gekraak bij de LXP-1 hoofdzakelijk te horen is als je aan de knoppen draait,maar dat hielp helaas maar even.
Heeft iemand enig idee of de apparaten nog te redden zijn(en hoe)?

Alvast hartelijk bedankt,Ed

Dirk_Hendrik
5 maart 2013, 19:22
Constante bijgeluiden of geruis, geknetter, geplop en dergelijke. Ook aanwezig met inganssignaal en/of daarvan afhankelijk? Beide apparaten zijn ook een jaar of 20 oud. Dan krijg je te maken met verouderingskarakteristiken van sommige componenten. Elko's als nummer 1.

EdJ
5 maart 2013, 20:56
Dank je.
Bij de lxp-1 zijn er eigenlijk alleen bijgeluiden als je aan de pots draait.Echter wél knetterhard en duurt ongeveer een paar seconden.
Bij de boss zijn er een paar standen waar weinig bijgeluiden zijn,voor de rest geknal,geknetter en geplop.
Het waren best aardige effecten,staat me zo bij,dus wel de moeite waard om er wat tijd in te steken.
Elko`s eerst maar vervangen dan.Verder nog zaken waar ik aan moet denken?
Stom,maar ik heb de batterij ook nog niet vernieuwd(kwam er net pas achter dat die erin zat).
Nogmaals bedankt,Ed

Buzzel
6 maart 2013, 10:07
Potmeters vervangen zou dan misschien een oplossing kunnen zijn? Ook even kijken of de jacks niet verroest zijn. En elco's.

EdJ
15 maart 2013, 16:01
De Boss doet het weer prima.Elko`s en batterij vervangen en pot doorgespoten met contactcleaner.
Lexicon beschouw ik maar als verloren;frame zit aan de pots en die kan ik niet vinden.
De boss heeft genoeg galm en delay.

Dank voor de hulp!

telecastermaster
15 maart 2013, 17:26
Bij de lxp-1 zijn er eigenlijk alleen bijgeluiden als je aan de pots draait.Echter wél knetterhard en duurt ongeveer een paar seconden.


Heb hetzelfde probleem met een LXP-1. Jammer, want het is echt een heel fijne reverb.

EdJ
19 maart 2013, 23:29
Ik heb `m nu niet open maar is het niet een kwestie van meten of er dc op de pots staat en,als dat zo is,zoeken waar dat vandaan komt en die condensatoren vervangen?
Schiet me nu ineens te binnen.
Zal binnenkort even meten of dat zo is.
Staat het er niet op dan moet ie maar naar de gemeentestort.
De boss is écht een heel fijn apparaat trouwens.Ze komen nog weleens op de markt voor een paar tientjes zag ik.

cluseau
20 maart 2013, 07:21
Ik heb `m nu niet open maar is het niet een kwestie van meten of er dc op de pots staat en,als dat zo is,zoeken waar dat vandaan komt en die condensatoren vervangen?



Er mag best wel een beetje DC op de pots staan maar niet extreem. Je zou eigenlijk ff het schema erbij moeten hebben om een juiste beoordeling te kunnen maken. Zo'n ding is echt wel te fixen hoor maar de tijd die er in gaat zitten hé.

Dirk_Hendrik
20 maart 2013, 10:47
Staat het er niet op dan moet ie maar naar de gemeentestort.

Laat het effe weten als je dat gaat doen. Ik neem em in dat geval graag van je over. In een ander geval wil ik ook best aan de slag om te zorgen dat hij het voor jou weer gaat doen. En voor die tijd ben ik niet zo bang. Dat gaat wel loslopen. Ook zonder schema.

EdJ
20 maart 2013, 11:44
Het was eigenlijk mijn bedoeling `m op te knappen en op marktplaats te zetten.Ik zoek een phaser,misschien dat er wat te ruilen zou vallen op die manier.Zal `m dit weekend proberen en heb ik de spullen niet in huis/gaat het me teveel tijd kosten ga ik graag op je aanbod in.

EdJ
19 april 2013, 15:47
Da`s nou ook wat;heb ik eindelijk tijd om wat aan de lexicon te doen,ontbreken op de elko`s de mintekens.
De minkant is toch MEESTAL de kant waar de waarde en het max voltage staat aangegeven?
Ik zou natuurlijk ook overal eerst kunnen meten maar misschien is dit sneller;)

cluseau
19 april 2013, 15:57
Da`s nou ook wat;heb ik eindelijk tijd om wat aan de lexicon te doen,ontbreken op de elko`s de mintekens.
De minkant is toch MEESTAL de kant waar de waarde en het max voltage staat aangegeven?
Ik zou natuurlijk ook overal eerst kunnen meten maar misschien is dit sneller;)

Het aluminium bekertje is de min, plus is duidelijk geisoleerd.

EdJ
19 april 2013, 16:03
Ik meet wel even...ze staan rechtop.
Maar bedankt

EdJ
19 april 2013, 16:44
Iemand enig idee hoe ik non polarized elko`s herken?
Dan staat het er toch op?
Het vreemde is dat op bij alle andere elko`s de plus netjes op de print staat aangegeven maar bij een stel 10uF en een 2.2uF staat niets.
Meten werkt ook niet omdat ik bij allen dezelfde waarde(gelijkspanning) meet aan beide kanten van de elko.
Ik ging ervan uit dat er wel een hoge en lagere kant zou zijn tov de massa.

cluseau
19 april 2013, 17:00
Iemand enig idee hoe ik non polarized elko`s herken?

Moet er op staan, "bipolair of twee plussen". Zo niet is hij niet bipolair.

Dirk_Hendrik
19 april 2013, 17:21
of de text "NP".

EdJ
19 april 2013, 17:57
BP staat erop.Helaas want die heb ik natuurlijk niet in huis en alles hier is dicht.
Hopelijk hebben ze ze,anders gaat het nog lang duren...
Zal vanavond in ieder geval de 1000uF`s vervangen en eens zien wat ìe doet.
Vreemd trouwens;er zit een batterij in maar het apparaat heeft helemaal geen pre sets ofzo.
Vervangende batterij heb ik wél.

cluseau
19 april 2013, 22:35
BP staat erop.Helaas want die heb ik natuurlijk niet in huis en alles hier is dicht.


Vreemd trouwens;er zit een batterij in maar het apparaat heeft helemaal geen pre sets ofzo.
Vervangende batterij heb ik wél.

Wat is het stuknummer van die BP elko?

Dit ding heeft wel RAM hoor dus hij slaat wel degelijk iets op.

EdJ
19 april 2013, 23:13
Ik moet even wachten tot er iemand thuis komt want ik kan het niet lezen,zelfs niet met het brilletje van het kruidvat.
Wél RAM?
Hmmm.Random acces memory,volgens mij.Verder zou ik niet weten wat het is.
Zal morgen radio Adema bellen of zij de elko`s heeft.
In ieder geval hartelijk dank voor de hulp!

cluseau
19 april 2013, 23:51
Wél RAM?
Hmmm.Random acces memory,volgens mij.

idd........


Er gaat dus iets verloren als je de batterij losmaakt tenzij het ding aan staat. Alleen wel tricky met spanning er op, moet je geen sluiting maken.

nico verduin
20 april 2013, 08:48
Random acces memory,volgens mij.Verder zou ik niet weten wat het is.
RAM staat inderdaad voor Random Access memory en daar hebben we door de jaren vele varianten van gekend:
- Ferriet kernen (grote oude mainframes: 60'er jaren)
- Statische ram's: Hoefde je niet te verversen als de stroom er maar op stond, beperkt in omvan (tot iets van 4K x 1bit: 70'jaren)
- Dynamische rams: Moesten constant ververst worden, goedkoop en grotere capaciteit: midden 70'jaren)
En daarna allerlei varianten of combi's,
Nu wordt veel gebruik gemaakt van EEProms (Electrically Erasable Programmable Read Only memory) voor settings ed. Daar kun je gewoon de stroom afhalen en na de spanning er op weer wissen en her programmeren. En ook daar heb je weer allerlei technologiën voor).
Grote kans dat die ic's in dat apparaat van jou nog spanning nodig hebben om bepaalde interen settings te behouden. Vandaar de batterij.

EdJ
20 april 2013, 16:43
Ik laat de batterij maar even zitten totdat het écht nodig blijkt `m te vervangen..
Helaas moet ik nog anderhalve week wachten op de 10uF np`s.
Ik zet de boel maar weer even op zolder:(