PDA

View Full Version : ZT Amps Lunchbox (review van een ideale thuis/oefen-amp)



hoofd
4 maart 2013, 18:25
Een maand geleden heb ik een ZT Amps Lunchbox aangeschaft. Ik zocht al een tijd naar een goede versterker voor thuis, exclusief voor thuis. Ik heb de verschillende standaards (modelling, laag watt buizen, transistor) geprobeerd, maar dit is 'm voor mij. Eerst plaatjes, daarna leg ik uit waarom.

http://www.pedalgeek.com/images/product_pics/zt/ztlb2_big.jpg



Dit kleine onooglijke apparaatje is echt heel klein, net iets groter dan een Pignose. Zie hier het dingetje in mijn thuisopstelling, in de boekenkast naast mijn bureau:

https://dl.dropbox.com/u/25905983/Photo 04-03-13 17 07 33.jpg

Erachter en ernaast liggen wat effectpedalen, een stuk of tien in totaal. Deze kleuren mijn geluid.


Wat ik zocht

Zoals gezegd zocht ik al een tijdje naar een versterker die enkel thuis gebruikt zou worden. De eisen waren dat het een simpele versterker moest zijn (less is more), stevig en goed gebouwd (ik wil niet voorzichtig zijn) en bovenal dat het wat aan moet kunnen aan geluid. Niet zozeer in volume, maar wel in bereik en helderheid. Enkele van de pedalen in de directe omgeving van de amp zijn een suboctaaffuzz (Blue Box), een freaky phase ding (Ibanez PM7) en nog wat van die zooi. Alles gaat bovendien door een RAT. Ja, dat is misschien overkill, maar dat vind ik nou eenmaal leuk. Deze pedalen kleuren mijn geluid dusdanig dat een versterker geen te eigen karakter hoeft te hebben. Met wat draaien aan knopjes vind ik wel een geluid waar ik mee kan werken. Als ik het echte warme buizengeluid wil, dan ga ik wel naar mijn Vox AC15 toe, dat is mijn beste buizenbak.

Deze eisen houden dus in dat ik geen modelling hoef, immers, ik hoef geen honderden versterkersimulaties en dito effecten, die heb ik zelf. Niet dat ik vies ben van digitaal, absoluut niet, maar ik heb geen behoefte aan de opties die modellingversterkers mij bieden. Bovendien, maar dat terzijde, vind ik modellingversterkers toch altijd een overduidelijk net-helemaal-niet geluid hebben, dat uiteindelijk toch gaat irriteren.

Ook hoef ik geen laag wattage buizenbak. Ik heb een mooie buizenversterker, ik zoek juist iets dat zachter gaat en nog steeds goed klinkt. Je kan zeggen wat je wil over al die kleine buizenbakjes, maar ze zijn goedkoop, dat hoor je gewoon, en ze zijn klein, dat hoor je al helemaal. Prima als het je ding is, maar ik voel me al vrij snel erg lullig klinken met zo'n klein dingetje, helemaal als er een kleine speaker in zit. Een paar effecten erover gaat dan ook vrij snel over in een brei. De speaker zou minimaal 12" moeten zijn wil het doorkomen, maar een 12" is voor thuis eigenlijk ook gewoon te groot, tenzij je omgeving erg tolerant/apathisch is.


Wat ik kreeg

Goed, de versterker. Het is een simpel ding, zoals je ziet bovenop vier knopjes, aan de achterkant wat dingetjes en aansluitingen, niks om van in de war te raken en niks is overbodig. Prima, helemaal goed. Naar verhouding is 'ie best zwaar, stevige behuizing, die kan zeker wel een paar keer ergens vanaf vallen zonder teveel schade. Top. Naar verluid is het ding 200 watt en kan het 121 Db produceren op anderhalf meter afstand. Dat geloof ik zo, niet getest, maar 't geeft wel aan dat het flink wat aankan.

De gitaar rechtstreeks in de versterker geeft een helder clean geluid, heel eerlijk. In de basis heb ik alles op 12:00 staan, behalve de volume, die staat op 09:00. De tone-knop haalt aan de ene kant van het midden wat mids weg en aan de andere kant van het midden haalt het bass en treble weg (voornamelijk bass). Middenstand is neutraal. De ambiance-knop voegt een ruimtelijke nuance toe, of niet. Het zou het effect van een open of gesloten combo moeten simuleren, anderen noemen het een soort reverb, ik laat 'm in het midden en gebruik een Holy Grail ;).
De gain-knop is een echte gain-knop, geen distortion-toevoeg-knop. Heb je een instrument met een zwak signaal, dan voeg je wat toe. Heb je een sterk signaal, dan haal je wat weg. Again, 12:00 is de neutrale stand.

De speaker is 6,5". Dat klinkt klein. Echter, het ding is wel 200 watt. Dat klinkt groot. De speaker is grootst in zijn compactheid. Mijn vermoeden is dat ze flink inspiratie hebben geput uit de (auto-)hifi-wereld om op zo'n formaat zoveel gitaargeweld eruit te knallen.


Wat ik hoorde

Zoals gezegd hoorde ik een helder, eerlijk clean. Met een beetje tweaken kan je zo je draai vinden voor jazz of tokkelwerk, lekker fel en direct of wat minder en zwakjes. Het heldere en eerlijke karakter blijft echter en dat is een grote plus voor een oefenamp. Je wilt je foutjes immers horen, niet verdoezelen. ;)
Met dit clean kan ik andere mensen hiermee prima overweg zien live in een kleine setting (singer-songwriter, licht caféwerk, dat soort). Niks voor mij, maar vriendin heeft kleinkunst-ambities, die zal er wellicht gebruik van maken live. Ik weet niet hoe lang het clean zo clean blijft, ik heb geen behoefte om 'm op oorlogssterkte open te schroeven, maar ik denk dat 'ie dat best lang vol kan houden.

Effect slikt deze versterker als dagelijkse kost en hij vindt het heerlijk! Het maakt eigenlijk niet uit wat je ervoor gooit, het klinkt goed. Nu wil ik er nog wel eens een flinke brei van maken, maar ook daar kan 'ie prima mee overweg. Het geluid is goed gebalanceerd, nergens flubberig of andere tekens dat 'ie de overdaad maar lastig vindt, de speaker is bijzonder sterk. Nu duik ik graag ook in het laag en daar gaat de Lunchbox ook graag in mee. Natuurlijk is het niet zoals een grote kast op hoog volume, maar bekeken in verhouding kan je niks beters krijgen dan dit.




Natuurlijk kan je er ook conventionele geluiden uithalen. Een bluesy randje, een strak metalgeluid, een stevige rockgitaar of een swingende funk, kan allemaal, als je het zelf kan maken. Wat dat betreft is het eerlijke karakter erg fijn of confronterend. Beginners zullen de versterker waarschijnlijk niet leuk vinden, maar voor de gevorderde gitarist die weet hij wil en kan, die zal het zeker eens moeten checken. Voor de prijs hoef je het niet te laten, zeker tweedehands niet.



Tot zover mijn review.

hoofd
4 maart 2013, 18:26
Godverdomme, wat een verhaal... Beter lezen jullie die shit!

FNaRK
4 maart 2013, 19:38
De speaker is 6,5". Echter, het ding is wel 200 watt. Dat klinkt groot. De speaker is grootst in zijn compactheid.

yeah right :stop:

Nitefly7
4 maart 2013, 21:21
Ik heb 'm zelf ook gehad, en ben het grotendeels met je eens.
Heb het ding een tijd met een big band gebruikt, en dat was voor repetities (en live met een mic ervoor) ook erg goed en jazzy te doen.
De 6,5" klinkt echter wel altijd klein, in vergelijking met andere dingen, en dan is zelfs een 8" studio monitorspeaker (met tweeter) voor wat meer basdruk iets prettiger.

Qua speaker moet ik wel zeggen dat iedere extension cab het geheel wel kwadratisch beter maakt, en m.i. is de ZT met een 10" of 12" cab een prima podiumversterker.

Deze ZT en mijn oude (en verkochte) Henriksen Jazzamp blijven tot nu toe de prettigste versterkers waar ik zowel thuis, repeterend als live erg erg veel plezier van heb gehad.

DarknessAwaits
4 maart 2013, 23:15
Toevallig had ik vorige zaterdag een vriend over de vloer die er ook een heeft. Nóg toevalliger was dat hij 'm ook mee had en heb ik 'm dus ook ff beluisterd.

Erg indrukwekkend voor zo'n kleine unit. Eenmaal aangesloten op een 2x12 hoor je goed wat je anders mist, maar als compacte oefenamp - perfect. Hij gebruikt 'm overigens ook als versterker bij optredens (ook in combinatie met een aantal effecten).