PDA

View Full Version : Fender usa strat 1990



michaelsteen
4 maart 2013, 14:26
Hoi medegitaarliefhebbers,

Ik zou graag jullie hulp hebben bij de aanschaf van een 2ehands strat.

Wat vinden jullie van deze gitaar:

http://link.marktplaats.nl/647584986

Ik ga em vanavond eens aan de tand voelen. Maar ik vind em qua prijs erg goedkoop. Het is een fender american strat uit 1990 uit de corona fabriek. Nu heb ik al wat onderzoek gedaan en ik kwam o.a. tegen dat fender strats uit de jaren 90 minder goed/cheap zijn. Kan iemand dat beamen?

De normale 2e handsprijs van een usa strat ligt toch zo rond de 600? Hoe komt het dan deze goedkoper is?

Hendriks
4 maart 2013, 15:20
Prima prijs , zit ook geen koffer bij ,dat maakt hem ook goedkoper.

Rooker
4 maart 2013, 15:36
Prima gitaar hoor. Wat Hendriks zegt. Geen koffer en kleur zwart is ook goedkoper als een sunburst. Zal zo'n E 850 nieuw hebben gekost. Dus 600 lijkt me nette prijs. Je zult over elk bouwjaar hier pro's en con's hooren. Belangrijkst is hoe je hem zelf vind klinken! Speel er even op en kijk vooral goed naar de technische staat. Is de hals recht? Sceuren deuken butsen? Zijn de frets nog goed? Dat zijn evt de wat duurdere reparraties.

michaelsteen
4 maart 2013, 15:50
Ok bedankt voor de replys. Ziet de gitaar er volgens jullie wel origineel uit? Niet dat ik daalijk een knock off koop:soinnocent:

Erik70
4 maart 2013, 16:56
Nu heb ik al wat onderzoek gedaan en ik kwam o.a. tegen dat fender strats uit de jaren 90 minder goed/cheap zijn. Kan iemand dat beamen?

...ach, dat riepen "ze" 10 jaar geleden ook over strats uit de 70-ies en die beginnen zo langzamerhand ook ineens "vintage-collector-hebbedingetjes-en-ik-betaal-er-stiekum-teveel-voor" te worden

In gitaarwereld is het hype geworden om alles (nouja..bijna..) wat oud is als goed en waardevol te bestempelen en alles wat net niet oud genoeg is af te serveren ter meerdere glorie van het echt oude.
(Hiermee niet zeggende dat ik bedoel dat alles wat oud is dus maar slecht hoeft te zijn)

Ik zou dus niet klakkeloos aannemen dat "gitaren die uit jaar x komen per definitie goed/slecht zijn". Gewoon zelf op spelen en je eigen oordeel vormen.


Op je laatste vraag: Zo op het eerste gezicht zie ik op de foto's niets verontrustends. Helaas krijg ik het serienummer net niet helder genoeg in beeld om te kunnen checken wanneer hij gebouwd is.

sjoerd5
4 maart 2013, 17:30
Your guitar was made at the
Corona Plant (Fender), USA
in the Year(s): 1990

hs0504
4 maart 2013, 17:50
Even uitkijken! Staat er bovenaan de kop American Traditional (kan het niet goed lezen)? Deze gitaren hadden een N90 nummer aan de voorkant van de headstock en werden gemaakt eind jaren 90. Het was een goedkopere versie van de American Standard.
Overigens zie ik dat de aangeboden gitaar 21 frets heeft. Dat bevestigt mijn idee dat het een American Traditional is.

michaelsteen
4 maart 2013, 18:10
Ik heb een uitvergrote ook onscherpe foto in mijn emailbox staan en er staat idd american traditional.
Na wat gegoogle lijkt het erop dat je inderdaad gelijk hebt over de american traditional.
Ik denk dat ik dan toch maar van de koop afzie.

Rooker
4 maart 2013, 19:02
Goh, goed gezien.. Is dat dat een voorloper van de HW 1 dan ofzo?

Maar hoeft nogsteeds niet te betekenen dat ie slecht is. Maar gewoon minder bieden.

hs0504
4 maart 2013, 19:20
Is dat dat een voorloper van de HW 1 dan ofzo?
Ja, volgens mij wel. Vriend van me had er een. Body van populieren hout, keramische elementen, goedkoper type brug (dan de standard).

loveu2man
4 maart 2013, 20:11
Wow, echt goed gezien! Haha :D Gelukkig maar dat de TS het even navroeg hiero!

LRS
4 maart 2013, 20:26
Ach, ik heb op m'n Mayer strat ook 21 frets en ik mis nr 22 nooit... Ik zou em kopen als ie em voor een leuk prijsje weg zou doen, en mochten de elementen echt tegenvallen, dan soldeer je voor 200 een setje bare knuckles erin en heb je een killer gitaar...

Tabula Rasa
4 maart 2013, 20:31
Ach, ik heb op m'n Mayer strat ook 21 frets en ik mis nr 22 nooit... Ik zou em kopen als ie em voor 500 weg zou doen, en mochten de elementen echt tegenvallen, dan soldeer je voor 200 een setje bare knuckles erin en heb je een killer gitaar...

Ja, maar de marktwaarde ligt lager als je hem wil verkopen. 200 eurotjes en als je zelf niet kan solderen komt daar weer wat extra bij om het te laten doen. Daarnaast las ik ergens dat de brug minder is. Upgrade met een dik stalen blok kost ook weer wat extra etc etc etc.....

Is wel even een momentje waard om over na te denken.

Rooker
4 maart 2013, 20:52
Nou dan zou ik lekker nog even doorsparen of geluk hebben met een echte USA. Als je al gelijk moet upgraden kun je beter iets kopen wat gelijk naar je zin is.

LRS
4 maart 2013, 21:05
Nou dan zou ik lekker nog even doorsparen of geluk hebben met een echte USA. Als je al gelijk moet upgraden kun je beter iets kopen wat gelijk naar je zin is.

Op zich mee eens, maar om nou te zeggen dat American Standard elementen zoooo lekker klinken... nee.

apekop
5 maart 2013, 00:42
Ach, ik heb op m'n Mayer strat ook 21 frets en ik mis nr 22 nooit...

Mijn Strat heeft ook 21 frets, maar ik mis die 22e fret toch best vaak. Het enige nadeel van mijn Strat (en vele andere Strat).
Is er nog een bouw- of klanktechnische reden voor 21 frets in plaats van 22 trouwens? beetje off topic, maar ala