PDA

View Full Version : AMT komt met solid state 12AX7 en 6L6 buizen



Heynis
4 maart 2013, 00:11
Ik had al langer het vermoeden dat het er binnenkort wel een keer van zou komen, maar AMT heeft het blijkbaar als eerste voor elkaar. Ik ben heel benieuwd of het daadwerkelijk gaat reageren als een echte buis, kijkend naar het enorme aantal factoren wat invloed heeft op de werking van zo'n ding.

http://e...e-tubes.html (http://eshop.amtelectronics.com/6l6-12ax7-amt-electronics-solid-state-tubes.html)

peter_heijnen
4 maart 2013, 09:19
Dat zou wel erg fijn zijn...

Wanneer ongeveer gaat het er allemaal van komen?

Midwolda
4 maart 2013, 09:33
Zo'n blauw geanodiseerde staat natuurlijk wel waanzinnig in een verlichtte H&K top... :eek:

o nee, daar zit geen 6L6 in

Little Jay
4 maart 2013, 09:49
Wauw..... interessant!
Dat gaat vast een hoop discussie losmaken.
Uiteindelijk kun je dan je vintage Twin of Bluesbreaker toch gewoon omtoveren in een transistorbakje :D

Mitch
4 maart 2013, 10:49
Solid state pre amp 'buisjes' waren er toch al? Ik kan even niet op de naam komen... is al eens gepost hier, waren stervensduur en als ik me goed herinner niet veel anders dan een paar FETs.
Wel grappig dat AMT juist vaak buisjes in zijn pedaaltjes stopt, ghehe...

nico verduin
4 maart 2013, 10:55
Solid state pre amp 'buisjes' waren er toch al? Ik kan even niet op de naam komen... is al eens gepost hier, waren stervensduur en als ik me goed herinner niet veel anders dan een paar FETs.
Wel grappig dat AMT juist vaak buisjes in zijn pedaaltjes stopt, ghehe...Volgens mij ook. Een aantal jaren terug stonden ze op een of andere beurs dacht ik. Wel mooi design trouwens :)

marc_o
4 maart 2013, 11:25
Bestaat al even inderdaad. AMT is wel zo'n merk dat je eens in de gaten moet houden, maken erg leuke spoullen en op de beurs in Frankfurt was ik ook zeer onder de indruk van hun 4 kanaals 50 watt transistortopje....kost geen drol.
Er waren wat tests op Youtube, niet van dit merk, maar een ander en ik hoorde geen verschillen hoor, en zeker in bandverband zou je het niet meer horen.

guitarguru
4 maart 2013, 11:42
Ik heb zo halverwege de jaren 90 wel een combo gehad, waar men een soort nepbuizen inpropte. Wat was het merk ook alweer....... Ja, Carlton Pro Series, met "smooth tubes". Klonk geeneens verkeerd. Maar die kon je volgens mij niet zomaar uitruilen met echte buizen...

HaroldA
8 september 2013, 02:47
"Waarschijnlijke levering op 30.09.2013"

http://www.thomann.de/nl/amt_warm_stone_12ax7_ws.htm

https://sphotos-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash2/562930_521109207931366_1526487383_n.jpg

arjanb01
8 september 2013, 07:54
Oké dus als ik deze dingen in m'n engl prop heb ik dus nooit meer buizenonderhoud nodig en kan ik gooien en smijten met dat ding als hij warm is ? Zou top zijn !

Squier4ever
8 september 2013, 09:21
Oké dus als ik deze dingen in m'n engl prop heb ik dus nooit meer buizenonderhoud nodig en kan ik gooien en smijten met dat ding als hij warm is ? Zou top zijn !

Hij wordt niet meer echt warm dan lijkt me :)

HaroldA
8 september 2013, 13:42
Oké dus als ik deze dingen in m'n engl prop heb ik dus nooit meer buizenonderhoud nodig en kan ik gooien en smijten met dat ding als hij warm is ? Zou top zijn !

Nee, dan sloop je nog steeds je buisvoeten e.d. Als je echt wil smijten met je buizenamp met SS "buizen" moet je gewoon een SS versterker kopen. Is nog veel goedkoper ook!


Hij wordt niet meer echt warm dan lijkt me :)

:???: heb je die koelribben gezien?!?

arjanb01
8 september 2013, 13:50
Dus eigenlijk is het enige voordeel dat deze 'buizen' nooit meer vervangen moeten worden? En wat zou je er in moeten proppen als er ecc83 buizen inzitten? Is toch een 6l6 equivalent ? Want deze Amt dingen zijn er alleen in 6l6 en el34 en 12ax7 voor de pre amp sectie.

AoDf
8 september 2013, 13:57
Dus eigenlijk is het enige voordeel dat deze 'buizen' nooit meer vervangen moeten worden? En wat zou je er in moeten proppen als er ecc83 buizen inzitten? Is toch een 6l6 equivalent ? Want deze Amt dingen zijn er alleen in 6l6 en el34 en 12ax7 voor de pre amp sectie.

ecc83 is een andere naam voor de 12ax7 pre amp buis.

HaroldA
8 september 2013, 13:58
ecc83 is een andere naam voor de 12ax7 pre amp buis.

... zoals ook in de afbeelding staat.

lespaulnmarshall
8 september 2013, 20:37
En waarom kopen wij ook alweer een buizenversterker? Oh ja, om de buizen, die klinken zo goed! Laten we ze dus allemaal gelijk maar even voor transistoren vervangen!!

Philippe
8 september 2013, 21:12
Met AMT heb ik eigenlijk alleen maar positieve ervaringen, dus ik ben zeker niet te beroerd om deze "buizen" een keer aan de tand te voelen.

Midwolda
8 september 2013, 21:16
En waarom kopen wij ook alweer een buizenversterker? Oh ja, om de buizen, die klinken zo goed! Laten we ze dus allemaal gelijk maar even voor transistoren vervangen!!

Ja, ik snap het ook niet echt, geloof ik. :chicken:

pasqual
8 september 2013, 22:51
Eerst maar eens wat gebruikers reviews lezen en horen voordat ik overga tot aanschaf.
Ik zou liever een paartje 6l6/5881 hebben; nooit meer de versterker open moeten maken voor de bias af te stellen! ( toch??? )

HaroldA
8 september 2013, 22:58
nooit meer de versterker open moeten maken voor de bias af te stellen! ( toch??? )

Nou, volgens mij wel, maar je bias verloopt nooit meer.

Eko
10 september 2013, 20:12
Er wordt al ca 40 jaar geprobeerd een buizengeluid te maken met transistors, maar dit lijkt een oplossing. Wil niet zeggen dat het DE oplssing is. Gewoon een keer uitproberen bij een winkel of versterkerbouwer. Voor iemand die veel speelt , en dus buizen slijt, zou het een oplossing kunnen zijn. Mits het geluid prima is. In sommige maanden speel ik 10-20 keer op podia , samen met een aantal repetities en jamsessies is het aantal branduren redelijk hoog. Om nog maar te zwijgen van de kwetsbaarheid.
Maar een kwartet 6L6 met enkele 12ax7 en 12ax7 zal niet goedkoop worden. Misschien en optie om een kleine amp eerst eens om te zetten en uit te proberen?

almarvk
11 september 2013, 09:44
Ik ben erg benieuwd of dit nu echt een revolutie gaat worden. Ik heb een preamp pedaal van AMT wel 's mogen horen (een JCM variant) en dat was zeker niet verkeerd. Jammer dat dit merk nog behoorlijk onbekend is, want het maakt goede spullen en ook nog 's echte nieuwe producten. Niet zomaar een kloon van iets.

Ben dus benieuwd, vooral naar het voordeel van deze buizen, het gemak er van en natuurlijk de tone.

Freeqi
11 september 2013, 10:17
:-)

gelijk. Eerst eens horen maar indien slim gedaan kan wel aardig in de buurt komen en nuttig zijn ... voor sommige mensen. Beter een goed setje fets dan eindbuizen van 20 jaar oud, nooit serviced, half poisoned cathodes en een screengrid die 50% lekt ?

lijkt me weer zo iets dat ff hype wordt en dan 'net niet' gaat worden. Beetje Line 6 verhaal. Leuk idee, nuttig en soms erg handig maar als je the real thing wil ... koop dan the real thing ?

maar eerst eens horen en meten !

HaroldA
11 september 2013, 10:41
maar eerst eens horen en meten !

Misschien is een mix wel het beste: kan me voorstellen dat ze het als PI perfect doen, maar als V1 het te "kil" wordt. En als je cleane headroom zoekt, kunnen ze misschien wel perfect zijn als "eindbuizen" ...

caliban
11 september 2013, 16:57
Ik ga denk ik binnenkort wel zo eens een 12ax7 kopen en zien wat het geeft. Zie het niet als iets noodzakelijk of iets waar ik al lang naar zit te snakken, maar wil het wel eens proberen. Alleen al omdat het 'raar' is

Braindead
12 september 2013, 16:31
Houd ons op de hoogte van je bevindingen. Ik ben ook zeer benieuwd naar zo'n buis. het hele technische verhaal boeit me niet (behalve dat ze langer mee moeten gaan dan een echte buis). Als het goed klinkt dan is het goed. Als je ze combineert met echte buizen moet er toch wel een acceptabel geluid uit te halen zijn. Misschien alleen de preamp of juist alleen de eindversterker hiervan voorzien.

Bijl
13 september 2013, 10:51
Ik ga denk ik binnenkort wel zo eens een 12ax7 kopen en zien wat het geeft. Zie het niet als iets noodzakelijk of iets waar ik al lang naar zit te snakken, maar wil het wel eens proberen. Alleen al omdat het 'raar' is

AMT is niet het soort bedrijf dat ongeloofwaardige troep op de markt zet, dus ik ga het ook proberen.

Mijn Fryette Sig:X klonk iets killer dan een nieuwe die ik in een winkel probeerde en waarschijnlijk is een van de 12AX7's licht microfonisch, dus ik ga er binnenkort ook één proberen in de V1 of V2. Mocht het toch niks zijn is het altijd handig als reservebuisje omdat het minder kwetsbaar is. Jammer dat er nog geen KT88's zijn :-)

Ik heb al een AMT Legend 2 series D2 (Diezel VH4) pedaal die ik gebruik als backup voorversterker, voor direct recording en om thuis mee te oefenen en dat is een fantastisch ding.

HaroldA
13 september 2013, 11:06
Ik ga denk ik binnenkort wel zo eens een 12ax7 kopen en zien wat het geeft. Zie het niet als iets noodzakelijk of iets waar ik al lang naar zit te snakken, maar wil het wel eens proberen. Alleen al omdat het 'raar' is

Ditto ...

Buzzel
16 september 2013, 12:39
Ik geloof niet zo in deze technologie, het zal wel goed klinken, maar de hele reden om een buizenamp te kopen gooi je dan een beetje weg. Dit soort 'buizen' lijken mij het best om mee te nemen als backup.

Plant
16 september 2013, 13:16
Kijk, het voorbeeld van de conservatieve gitarist :ok: (en dat schijnen 'we' te zijn volgens dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?162686-Waarom-zijn-Gitaristen-conservatiever-als-Bassisten&) topic).

Deze technologie zal de echte buis niet verdringen zolang er maar genoeg gitaristen per se 'the real thing' willen. Wie gebruiken nu nog buizen? Gitaristen en high-end audiofreaks (vreemd genoeg zijn die laatste ook zo dol op de harmonische vervorming en vinden dat 'natuurlijker' klinken ;) ).

Als die groepen niet zo verknocht waren aan buizen, zouden ze allang nergens meer in zitten. Zware troep met al die trafo's, kwetsbaar en gevaarlijk hoge spanningen :stop:

HaroldA
16 september 2013, 13:18
Ik geloof niet zo in deze technologie, het zal wel goed klinken, maar de hele reden om een buizenamp te kopen gooi je dan een beetje weg. Dit soort 'buizen' lijken mij het best om mee te nemen als backup.

Dus jij gebruikt ook geen solid state rectifiers? (diodes) Of een solid state overdrive pedaaltje?

Buzzel
16 september 2013, 18:22
Dus jij gebruikt ook geen solid state rectifiers? (diodes) Of een solid state overdrive pedaaltje?

Dat jij graag tegen iedereen in wil gaan betekend niet dat ik een punt heb harold.

Het gaat mij meer om de AMP zelf. Je koopt een dure buizenbak met dikke trafo's omdat er veel vermogen wordt gevraagd. Het hele circuit draad op hoogspanning alle onderdelen zijn duurder bla bla bla. Vervolgens duw je er een 'buis' in die alle voltages omlaag haalt de zooi door een transistor gooit en het dan weer omhoog haalt.

Allemaal leuk een aardig, maar als je er dan toch transistors in duwt, koop dan gewoon een goedkopere transistor bak.


En een diode gelijkrichter is nog altijd geen transistor. Buizengelijkrichter en diode gelijkrichter is een heel ander verhaal.

Plant
16 september 2013, 18:54
Vervolgens duw je er een 'buis' in die alle voltages omlaag haalt de zooi door een transistor gooit en het dan weer omhoog haalt.

Je hebt ook hoogspanning transistoren hoor. Er hoeft helemaal niks omlaag en omhoog.


En een diode gelijkrichter is nog altijd geen transistor.

't zijn allebei PN-overgangen.

Dirk_Hendrik
16 september 2013, 18:59
Dus eigenlijk is het enige voordeel dat deze 'buizen' nooit meer vervangen moeten worden? En wat zou je er in moeten proppen als er ecc83 buizen inzitten? Is toch een 6l6 equivalent ? Want deze Amt dingen zijn er alleen in 6l6 en el34 en 12ax7 voor de pre amp sectie.

Zie de post die AoDF na deze postte en ga daarna nadenken over hoe je je huiswerk moet doen alvorens een forum vol te spammen met je wijzheden en zo verschrikkelijk door de mand te vallen ;)

Misery Signals
17 september 2013, 00:25
Nounou zo'n dingen moeten ook niet uitvergroot worden...

Het is wel een interessant gegeven, iets dat nog niet aangekaart is...

Voor mij persoonlijk zie ik het nut van zo'n dingen momenteel niet. Ik heb vier buizenamps en als buizen versleten zijn, worden ze vervangen door andere buizen.

Moest AMT nu veel types op de markt brengen, zou het mss nog handig zijn om je amp naar smaak te tweaken qua buizenkeuze. gesteld dat de sound ergens op lijkt natuurlijk.

MS

HaroldA
17 september 2013, 00:31
Het gaat mij meer om de AMP zelf. Je koopt een dure buizenbak met 1) dikke trafo's omdat er veel vermogen wordt gevraagd. Het hele circuit draad op hoogspanning alle onderdelen zijn duurder bla bla bla. Vervolgens duw je er een 'buis' in die 2) alle voltages omlaag haalt de zooi door een transistor gooit en het 3) dan weer omhoog haalt.

1) de dikke trafo's worden niet ineens uitgeschakeld als je er een "transistor"-buis in stopt. Ook neemt "het vermogen" ook niet af.
2) Die transistoren kunnen goed op hoog voltage werken
3) Is niet nodig als je het voltage niet verlaagt

Vooralsnog heb je dus geen punt.

polviggen
17 september 2013, 08:26
Ik zie er het nut niet van in, buizen zijn me betrouwbaar genoeg, speel al zo lang op buizenamps en heb maar heel zelden stukken gehad.
zo'n volledig solidstate topje of de pedalen van amt lijken me wel tof.

paulusdeBKB
17 september 2013, 09:02
Of het al dan niet een perfecte vervanging voor buizen zal blijken, zal blijken. Wat ik met name interessant vind, is dat ze kennelijk een schakeling hebben weten te maken die het gedrag van buizen nauwgezet simuleert. En als ze die schakeling hebben, kan die voor nieuwe versterkerontwerpen dus gewoon op de printplaat, toch?

De koelribben zien er wel uit als echte stofnestgeneratoren. Ik hoop dat ze worden geleverd met kruimeldief

Rick trodat
17 september 2013, 10:03
Ik zie er het nut niet van in, buizen zijn me betrouwbaar genoeg, speel al zo lang op buizenamps en heb maar heel zelden stukken gehad.
zo'n volledig solidstate topje of de pedalen van amt lijken me wel tof.

Als je er veel mee rond-tourt dan gaan ze in mijn beleving ongeveer 2 jaar mee (eindbuizen)

polviggen
17 september 2013, 10:50
een nieuwe set kost nog altijd maar iets meer dan de auto voltanken. dat valt toch best mee.

en na die 2 jaar meten ze al slecht ? ik laat mijn buizen wel doormeten als ik twijfels heb, en als ze het nog goed doen op de testbank vervang ik niet.

HaroldA
17 september 2013, 11:31
Ik heb Nico(?) horen zeggen dat de huidige productie eindbuizen 1500-2000 branduren meegaan, mits fatsoenlijk behandeld. 12a*7's veeeeel langer.

polviggen
17 september 2013, 12:15
dus je vervangt in feite buizen waarvan je niet weet of ze versleten zijn ? als je ze niet laat uitmeten door een amp tech weet je dat toch niet .

HaroldA
17 september 2013, 12:39
dus je vervangt in feite buizen waarvan je niet weet of ze versleten zijn ? als je ze niet laat uitmeten door een amp tech weet je dat toch niet .

A) Nieuwe buizen: €14,95/stuk, gratis verzenden vanaf €100,-
B) Buizen door laten meten: 2x verzendkosten + €2,50/stuk, om vervolgens A) als advies te krijgen ;)

Buzzel
17 september 2013, 20:15
1) de dikke trafo's worden niet ineens uitgeschakeld als je er een "transistor"-buis in stopt. Ook neemt "het vermogen" ook niet af.
2) Die transistoren kunnen goed op hoog voltage werken
3) Is niet nodig als je het voltage niet verlaagt

Vooralsnog heb je dus geen punt.

die dikke trafo's heb je niet nodig in een transistor versterker. Ze zijn veel efficiënter, veel metaal kost veel geld.

Plant
17 september 2013, 21:20
die dikke trafo's heb je niet nodig in een transistor versterker. Ze zijn veel efficiënter, veel metaal kost veel geld.

Het enige waarop je bespaart bij een transistorversterker is de uitgangstrafo. Die is namelijk niet nodig, omdat je rechtstreeks een laagohmige speaker kunt aansturen. De voedingstrafo blijft net zo dik. Je hebt een lagere voedingsspanning maar een hogere te leveren stroom. Het uitgangsvermogen moet immers ergens vandaan komen.

HaroldA
17 september 2013, 21:22
die dikke trafo's heb je niet nodig in een transistor versterker. Ze zijn veel efficiënter, veel metaal kost veel geld.

Die zit al in je buizenversterker. Als je deze transistor-buizen in je buizenamp stopt kun je niet ineens je outputtrafo verwijderen.

polviggen
17 september 2013, 21:30
Ik denk eigenlijk wel dat er best hele goeie solidstate versterkers kunnen gemaakt worden maar dit niet zoveel gedaan wordt omdat de meeste gitaristen toch buizen willen. Als er flink wat r&d wordt ingestoken en de versterker ook genoeg mag kosten moet dat toch doenbaar zijn.

HaroldA
17 september 2013, 21:38
Ik denk eigenlijk wel dat er best hele goeie solidstate versterkers kunnen gemaakt worden maar dit niet zoveel gedaan wordt omdat de meeste gitaristen toch buizen willen. Als er flink wat r&d wordt ingestoken en de versterker ook genoeg mag kosten moet dat toch doenbaar zijn.

http://eshop.amtelectronics.com/guitar-head-and-power-amps-stonehead-tubecakes/amt-stonehead-50-4-guitar-head-amplifier.html

Midwolda
17 september 2013, 21:44
Ik denk eigenlijk wel dat er best hele goeie solidstate versterkers kunnen gemaakt worden maar dit niet zoveel gedaan wordt omdat de meeste gitaristen toch buizen willen. Als er flink wat r&d wordt ingestoken en de versterker ook genoeg mag kosten moet dat toch doenbaar zijn.

Hmm... de best klinkende transistor versterker die ik ooit had was een vroege jaren zeventig Elk. Ouderwets dikke trafo's, elco's en torren. Gebouwd als alternatief voor die dure en kwetsbare buizenversterkers, en de prijs maakte het elektrische gitaarspelen betaalbaar voor een hele generatie. Een heel ander apparaat natuurlijk dan de moderne trannies, met hun SMD en COSM en complete effectenplanken in een enkele chip verstopt.

HaroldA
17 september 2013, 21:49
Een maat van mij heeft een Acoustic 220 trannietop gekocht die hij beter vindt klinken dan z'n Ampeg V4BH buizentop.

Plant
17 september 2013, 22:04
Ik snap het punt van Buzzel denk ik wel. We hebben de volgende situatie:

Er bestaan al decennia buizenversterkers met de bijbehorende technologie, werkend op hoge voedingsspanning en met voedings- en uitgangstransformatoren. Mogelijk zijn er miljoenen van die dingen in gebruik.

Je wilt nu iets nieuws met transistoren maken wat precies zo klinkt. Maar vervolgens maak je het zo dat het ter vervanging in bestaande buizenversterkers is te gebruiken. Dus moet het werken op hoge voedingsspanning, de karakteristieken hebben en nog steeds met een uitgangstrafo werken.

Je moet zo'n kromme weg bewandelen om iets te creëren dat als een buis klinkt en in bestaande versterker gebruikt kan worden, terwijl buizen zelf ook nog steeds bestaan. Wat heeft het dan voor zin?

Je kunt beter een geheel nieuwe technologie met transistoren creëren die echt als een buizenversterker klinkt, dan dat je krampachtig iets met transistoren gaat maken wat je kunt integreren in 'verouderde' techniek.

Mr. Dynamite
18 september 2013, 11:38
Eens met Plant, dit gaat in mijn ogen alleen werken als alle normale buizen op zijn of ontiegelijk duur worden.
Het blijft een vervanging voor je huidige buis en daar zit op een enkeling na niemand echt op te wachten.
Die buizenamp heb je aangeschaft omdat je dat gaaf vind, inclusief de verouderde electronica die erin zit.
Degene wie er open voor staan die kopen dan wel een goede transistor bak, volgens mij moet je dat gewoon apart zien.
Ontwerp een transistor bak die je 1:1 tegenover je plexi kunt zetten en zeggen kijk, het kan dus wel. Dan gaan er meer mensen om dan dat je een of andere gare buis ontwikkeld voor een nog te vinden markt lijkt mij.

Buzzel
18 september 2013, 12:35
Wat plant zegt ja!

Even terug komen op het transformator verhaal. Je kan de heater tap wel weggooien. Een bassman 100 heeft buizen die 4 ampere voor de heaters vraagt (trafo zelf geeft 8 amp). Als je alles vervangt met die fopbuizen heb je maar liefst 110mA nodig! en dan waarschijnlijk alleen om wat ledjes te laten oplichten. Je hebt dus eigenlijk een hele secundaire winding op je dure trafo die je niet nodig hebt! Dat bedoel ik.

Dutch66
18 september 2013, 13:52
Het is natuurlijk ook de manier om de conservatieve buizen purist op andere gedachten te brengen.

Prop is zo'n SS 12ax7 in je JMP, tja klinkt vet toch, nou dan kun je voortaan maar beter onze
volledige SS ampjes gaan gebruiken...

Ik moet eerlijk zeggen dat het AMT ampje in het filmpje van Harold me ook wel enigszins
verbaaste.

En inderdaad, ik zal ook zeker voor die prijs 1 of 2 van die SS 12ax7 aanschaffen, erg benieuwd
hoe deze als V2 of PI uitpakken..

marter544
19 september 2013, 14:06
Ik ben ook heel benieuwd naar deze, de Retro Channel RR1:


http://www.youtube.com/watch?v=Q6eQVVnKbKM