PDA

View Full Version : Klein akoestisch liedje gemaakt. Wat vinden we daar van?



Herman
3 maart 2013, 23:24
Dag luitjes!

Ik ben bezig geweest met 't uitwerken van een nieuw liedje. Heb nog even getwijfeld of ik t zo kort wil laten of toch nog uit ga breiden, maar op zich ben ik best tevreden met hoe het nu is. We gebruiken het met de band als een soort interlude, om 2 nummers aan elkaar te "plakken".

Ben benieuwd wat jullie er van vinden! Tevens een van mijn eerste experimenten met een fatsoenlijke mic, en dus ja, ik weet dat ik opname technisch gezien nog bergen te leren heb. Het ging me dan ook niet om de perfecte opname. ;)

https://soundcloud.com/herman-klompmakers/running-away-from-patience-2

Shoot!

Herman
4 maart 2013, 22:33
Niet zo bijzonder dus? ;)

Robert&Co
5 maart 2013, 08:15
Ik vind 't mooi Herman! :ok:

Groet'n Robert

arnoldtims
5 maart 2013, 08:20
Als je hier wat plaatst dan hoop je op veel en snelle reactie's, dat gebeurt dus niet altijd en soms komt een topic langzaam op gang.
Maar dat zegt helemaal niks over de kwaliteit.
Vind het een erg mooi stukje muziek, doet me erg denken aan de jaren 70 en word er een beetje melochaniek van.
Het mag van mij wel een beetje langer worden en uitgroeien tot een volwaardig nummer.
Op mijn computer speakers klinkt de mix trouwens wel goed, mooi droog.

Harald
5 maart 2013, 08:31
Mooi geschreven. De meerstemmige zang is ook goed. De solozang doet het niet voor mij. Of het stem, het vlakke, of de uitspraak is, durf ik niet te zeggen. Zal een combi zijn. En dit verdient gewoon een volwaardig nummer te zijn.

arnoldtims
5 maart 2013, 08:42
Stem is misschien wat vlak maar doet me in de verte denken aan James Taylor en dat is toch niet slecht dacht ik zo.

Duhsjaak
5 maart 2013, 10:11
Hi H
Ik vind het een heel aardig liedje. Als in heel leuk. Ik ben errug happy met deze post.

Mijn liefde voor interludes heb ik van de debuut LP van Ars Nova. Het nare met fenomenaal goede debuut LP's is dat het lastig is om dat te evenaren. Dat is Ars Nova dan ook niet gelukt. Zij hebben nog een aantal zeer sympathiek klinkende dingen gemaakt, maar het niveau van de eerste is naar mijn smaak toch niet meer gehaald.

Misschien is het een idee om tijdens een optreden veel van die kleine tussendoortjes te maken? Ik heb zelf wel met dat idee gespeeld, omdat dat de beruchte stiltes tussen de nummers voorkomt. En met die stilte-stemmethodes van nu, kan het ook makkelijker. Het vergt veel discipline van de bandleden (ondermeer om niet door de interludes heen te gaan lopen praten of kloten) maar als geheel zou ik zo weer te vinden zijn voor zo'n idee.

Dus anders dan anderen, vraag ik mij wel af of dit nummer sterk genoeg is om 4 minuten op zichzelf overeind te blijven staan. Als interlude dus niet alleen sympathiek, maar ook effectief.

De zang ben ik bijzonder positief over, ook de solozang. Een van de mooiste concerten die ik ook heb gezien is dus precies van de persoon waar de heer Tims op doelt in het Carré in Amsterdam.

Mannen èn vrouwen (anders dan Oor altijd heeft gemiept) hebben daar een optreden voor hun kiezen gekregen dat een toonbeeld was van speelplezier, mooie liedjes en heerlijk ontspannen vakmanschap. Ik heb de cassette van de radio uitzending mooi bewaard, ondanks dat de straalzender kuren vertoonde en er een ruis in zit alsof je naar een 78 toerenplaat luistert.

Wij luisteren de laatste jaren onwillekeurig teveel naar Ze Fois of Hollent. En de onvermijdelijke curbing/belting 'artiesten' die daar door je strot worden geduwd. We luisteren zo veel daarnaar, dat we bijna zouden vergeten dat mooie kleine liedjes die relaxed worden voorgedragen ook een plaats hebben op het podium.

Nog effe, en we zijn ervan verlost. Dan treedt vermoeidheid en verveling op. Misschien krijgen we dan een wedstrijd in het onderschreeuwen (in plaats van je zelf overschreeuwen).

Voor jou, voor wat het waard is:
Niet twijfelkonten en in paniek raken als je niet gelijk respons krijgt.
- er is ook leven buiten GN
- soms heb ik het gehoord
- soms wil ik het nog eens een paar keer horen voordat ik wat zeg
- (iets dat een heel aardige training/ontwikkeling is voor mijzelf)
- (iets waar ik jaaaaren eerder mee had mogen beginnen)
- misschien heb ik het gehoord over speakers
- misschien wil ik het eerst nog eens beluisteren over een koptelefoon

Ik ben niet de maat der dingen. Maar ook voor anderen zullen er behoorlijk wat redenen zijn waarom ze niet gelijk reageren. Dit zijn zo maar wat dingen die voor mij gelden.

Gedraag je waardig. Je bent goed. Dat je publiek even tijd nodig heeft voor het proces van waardering, soit. Daarom ben jij artiest en zijn zij (wij dus) publiek.

Niet twijfelen, jezelf niet overschreeuwen, je hebt een heel eigen plekje in dit veelkleurige gedoe te pakken. Lekker verder gaan. En ook eens de liedjes (s.v.p.) posten die dienen als Bookends voor deze interlude.
Vriendelijke groet, Gus

Dippides
5 maart 2013, 14:04
Stem is misschien wat vlak maar doet me in de verte denken aan James Taylor en dat is toch niet slecht dacht ik zo.
Ik dacht ook direct aan James Taylor.

B~Rock
5 maart 2013, 14:10
Nice. Persoonlijk zou het voor mij qua sound wat breder mogen, en ik vindt de vocals niet zo fijn erin zitten (te veel op de voorgrond en voor zover ik kan beoordelen op mijn oordopjes zit er een wat riante hoeveelheid hoog in). Verder vooral doorgaan.

Herman
5 maart 2013, 21:50
Thanks allen! Met deze reacties kan ik best leven. :)

Een van de redenen die ik zelf kan verzinnen dat m'n zang wellicht wat vlak is/klinkt, is dat ik dit redelijk aan de lage kant is voor mij. Een optie zou zijn is de capo verder omhoog te gooien, maar dan past het niet meer bij de nummers waar we het nu met de band achteraan gooien. ;)

Dat het qua sound of opname nog een stuk beter kan geloof ik direct, ik heb dan in principe ook nog vrijwel geen ervaring met opnemen, laat staan met het bewerken van de opnames.

Grappig om James Taylor voorbij te horen komen, ik ken eigenlijk bijna niks van de beste man. Misschien eens opzoeken dan! Voor mij is het qua muziek/gitaar vooral een soort van "ode" naar Tim Christensen denk ik, zijn akoestische werk is te gek!

@ Gus,
Tof dat je er weer zo uitgebreid op reageert!:) Altijd leuk om te lezen. Voorlopig blijft het ook bij dit stukje denk ik, wellicht dat ik het ooit in de toekomst nog wat verder uitwerk, maar het fungeert als interlude op het moment erg goed. Het nummer waar het achteraan komt zijn we nog aan het uitwerken, en daar gaan we vanavond waarschijnlijk nog een "snippet" van posten. Post ik dan de "bookends" wel even! ;)

Dippides
5 maart 2013, 22:13
Grappig om James Taylor voorbij te horen komen, ik ken eigenlijk bijna niks van de beste man. Misschien eens opzoeken dan! Voor mij is het qua muziek/gitaar vooral een soort van "ode" naar Tim Christensen denk ik, zijn akoestische werk is te gek!Ik bedoelde dat vanwege je stem en manier van zingen.

Dippides
5 maart 2013, 22:20
En na nog een keer luisteren had ik ineens The Road van Jackson Browne in m'n hoofd.