PDA

View Full Version : Gibson 2ehands tips



mvdelden
3 maart 2013, 18:21
Hallo,

Vraag is dit een goeie aanbieding, vooral omdat de gitaar al uit 1992 komt.
Ik heb al aardig wat informatie gelezen over Gibson, maar ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m650952020-zwarte-gibson-les-paul-studio.html

macwilliams
3 maart 2013, 18:45
Deze is uit '91.
Of het een goede is weet je pas als je hem gaat proberen.

Tabula Rasa
3 maart 2013, 18:55
Beste tweedehands Gibson tip:

Koop een Fender.







BTW, er is al een tweedehands tips topic.

DemolitionColorScheme
3 maart 2013, 20:40
Er is inderdaad al een gitaar tip topic, maar goed.
Early 90ies Gibson LP Studio, Ebony fretboardje. Voor €400,- / €500,-? Prima prijs! Zie wel een aardige beschadiging aan de achterkant, maar goed, dat is aan jou om te kijken hoe erg je dat zèlf vindt.

Tuners zijn vervangen door Grovers, dus even goed kijken of die er degelijk op gemonteerd zijn.
Sowieso kom je er pas achter als je hem probeert, maar ik heb geen slecht woord te zeggen over deze oude Gibbies. Grote kans dat deze ook niet zo weight relieved is als de wat nieuwere (lees: dus wèl loei zwaar in vergelijking tot de LPs van nu)

reckless_life
3 maart 2013, 21:48
FYI, yoor 600-650 Euro kan je altijd uitkijken naar een nieuwe Gibson LP Studio.

En volgens mij zijn die Studios helemaal niet loeizwaar. Volgens mij zijn Studios weight-relieved.

DemolitionColorScheme
3 maart 2013, 22:20
FYI, yoor 600-650 Euro kan je altijd uitkijken naar een nieuwe Gibson LP Studio.

En volgens mij zijn die Studios helemaal niet loeizwaar. Volgens mij zijn Studios weight-relieved.
We hebben het hier over een Studio uit '91, dat zijn niet dezelfde dingen als die nu uitgebracht worden. De grote kans is dat ze dus allen weight relieved zijn, maar rond de tijd werd dat soms nog anders gedaan. Ik heb meerdere Studio's gehad rond eind jaren 80 en begin jaren 90 die gewoon een heel stuk zwaarder waren dan een wat nieuwere uit bijv. 2006 of zo. Meerdere malen ook fysiek naast elkaar gehouden en opgetild en er zat een vrij groot verschil tussen qua gewicht. Een andere selectie betreffende mahogany is natuurlijk ook iets wat mogelijk is.

Nu, de discussie of dat een bepaald effect heeft ... dat kan oneindig lang doorgaan, maar de kàns (kans zei ik ook) is dat deze wat zwaarder is. Voor sommigen mensen fijn, voor sommigen niet.

Daarbij hebben deze oudere nog een ebony fretboard. Ik heb eigenlijk door de jaren heen best veel Studio's gehad en die oudere wonnen het elke keer en dat waren vaak ook best wel logge beestjes qua gewicht. Of ze dáárdoor ook beter waren, dat is een discussiepunt.

mesaman
3 maart 2013, 22:26
ik vind het een van de fijnste gitaren ooit gemaakt,zeker als je de prijs kwaliteit vergelijkt met de duurdere of andere uitvoeringen.
Persoonlijk was dit de keuze om voor een gibson studio te gaan. Ik kon kiezen uit een budget van 0 tot 3000 euro en had ook alle tijd voor
het maken van de keuze.

Oranjeaap
3 maart 2013, 22:33
FYI, yoor 600-650 Euro kan je altijd uitkijken naar een nieuwe Gibson LP Studio.

En volgens mij zijn die Studios helemaal niet loeizwaar. Volgens mij zijn Studios weight-relieved.

Fout, fout en fout.



Die studios die nu voor 600-700 worden verkocht zijn compleet anders dan de oudere studios. Trouwens, dit model studio (dan wel met rosewood toets) wordt nog steeds gemaakt/verkocht en kosten rond de 1100 nieuw in de winkel.

Studios uit begin jaren 90 zijn over het algemeen goeie gitaren, deze heeft een ebben toets, dat is altijd mooi meegenomen :)

Deze is weightrelieved maar dat zegt niet dat ie niet zwaar is. Ik heb hier een Les Paul Custom staan die heeft ook weight relief, maar is echt loeizwaar

Oranjeaap
3 maart 2013, 22:35
Hij is wel flink gebruikt dus 500 zou ik wel echt de grens vinden. Ik zou hem eens gaan testen, waarschijnlijk is het een lekker gitaartje.

reckless_life
3 maart 2013, 23:09
Fout, fout en fout.



Die studios die nu voor 600-700 worden verkocht zijn compleet anders dan de oudere studios. Trouwens, dit model studio (dan wel met rosewood toets) wordt nog steeds gemaakt/verkocht en kosten rond de 1100 nieuw in de winkel.

Studios uit begin jaren 90 zijn over het algemeen goeie gitaren, deze heeft een ebben toets, dat is altijd mooi meegenomen :)

Deze is weightrelieved maar dat zegt niet dat ie niet zwaar is. Ik heb hier een Les Paul Custom staan die heeft ook weight relief, maar is echt loeizwaar

Ik heb ook niet gezegd dat het om dezeflde "Studios" gaat, maar het zijn wel leuke alternatieven. Ik zou er zeker rekening mee houden als je een Gibson LP zoekt in die prijsklasse. Persoonlijk, vind ik 500 Euro veel te veel voor een afgeragde gitaar, ebbentoets of niet.

geert1976
3 maart 2013, 23:33
Ik heb ook niet gezegd dat het om dezeflde "Studios" gaat, maar het zijn wel leuke alternatieven. Ik zou er zeker rekening mee houden als je een Gibson LP zoekt in die prijsklasse. Persoonlijk, vind ik 500 Euro veel te veel voor een afgeragde gitaar, ebbentoets of niet.

Nou ik niet.

De Studio's zoals besproken in de advertentie, kun je niet vergelijken met de huidige exemplaren.
De oudjes zijn veel beter, ik heb zelf een oudje uit 1991 die nog veel afgeragder is en al vaak vergeleken met een nieuwe en die van mij wint altijd.
En wat maakt een beschadiging uit, hoef je je ook elke keer niet doodziek te voelen als er een kras of buts bij komt.
En wees blij dat die goed gebruikt is, dit houdt in dat het een goede gitaar is die telkens weer werd gepakt om te bespelen en dus een goed plankje is.

bosnialove
4 maart 2013, 00:17
Deze is weightrelieved maar dat zegt niet dat ie niet zwaar is. Ik heb hier een Les Paul Custom staan die heeft ook weight relief, maar is echt loeizwaar

Meen je dat? Ik vond hem erg licht, vooral voor een Custom. Herinner jij je nog toen ik zei dat jouw Custom erg licht was nadat ik hem had opgetild? Die van mij was een stuk zwaarder dan jouw Custom. De Studio en Classic had ik beide niet opgetild, dus daar weet ik niets van.

Roadburn
4 maart 2013, 10:45
Weight relief (gatenkaas) vanaf 1982/1983
Chambering laat in 2006

Vanaf 2007 is elke Gibson USA "Chambered", behalve LP Traditionals, die hebben "weight relief" (gatenkaas)

Alle Customshops (Standards en Customs) hebben "weight relief"

Alleen "Historic Reïssues" zijn tegenwoordig nog "solid" (Standards en Customs). Met uitzindering van de "Historic RI Chambered" series.

Mitch
4 maart 2013, 10:46
Gitaren blijven individuele exemplaren. Er zijn een paar dingen bekend over bouwwijze en gebruikte materialen, maar geen idee of het ding geweldig klinkt of middelmatig. En dan nog: voor de één klinkt -ie geweldig, misschien vindt jij er met jouw speelwijze wel helemaal niks aan. Uitproberen, liefst vergelijken met een andere gitaar die je goed kent is de enige methode om er iets over te kunnen zeggen.
In hoeverre ebben nou 'beter' is en meer of minder weight relief nou 'beter' is of niet is al zo vaak gekibbel om geweest, daar begin ik niet eens meer aan :listen:

Roadburn
4 maart 2013, 11:01
Een ding weet ik wel en dat is dat er geen jaarlijkse "verbrand je weight relieved/chambered Gibson" dag is. <---moet genoeg zeggen

DemolitionColorScheme
4 maart 2013, 11:41
Een ding weet ik wel en dat is dat er geen jaarlijkse "verbrand je weight relieved/chambered Gibson" dag is. <---moet genoeg zeggen
haha, that's cute ...

Anyways, het punt was dus:
- early 90ies Gibson LP Studio -> €400,- / €500,- ... Goede deal of niet?
Ja, wat velen van ons betreft wèl! Deze 90ies zijn simpelweg vaak ook beter en zijn - als je een kenner bent - ook meestal een stuk duurder dan zelfs nieuwe LPs die nu gemaakt worden en tweedehands verschijnen. Het interesseert me niet of je LP uit 2013 nèt de winkel uit is gekomen en je hem op MP zet - ik kies nog altijd een 80ies / 90ies LP Studio.

Zie het zo: ik zie regelmatig mensen nog €800,- / €900,- vragen voor hun nieuwe LP Studio's uit '11 / '12 / '13 en de betere oudere Studio's zowat voor de helft van die prijs? Omgekeerde wereld hè? Vandaar, uitproberen en grote kans dat je er stiekem wel een straffe van krijgt.

Pontimic
4 maart 2013, 11:54
Hij was mij ook al opgevallen..... vond hem ook al zo meevallen qua prijs, en toen kwam ik deze tegen. Die roept wel wat vraagtekens op..
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m650858684-gibson-les-paul-goldtop-tribute-60.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

DemolitionColorScheme
4 maart 2013, 12:12
Hij was mij ook al opgevallen..... vond hem ook al zo meevallen qua prijs, en toen kwam ik deze tegen. Die roept wel wat vraagtekens op..
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m650858684-gibson-les-paul-goldtop-tribute-60.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer
Je kunt ditsoort dingen beter in het twijfel topic plaatsen:
- http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?98432-Twijfel-over-een-advertentie-topic/page1126


... anders krijgen we straks 2 topics die eigenlijk naast elkaar gaan lopen.

Pontimic
4 maart 2013, 20:20
OK, zal ik doen.......niet aan gedacht :hide:

Bassa
4 maart 2013, 20:29
Hij was mij ook al opgevallen..... vond hem ook al zo meevallen qua prijs, en toen kwam ik deze tegen. Die roept wel wat vraagtekens op..
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m650858684-gibson-les-paul-goldtop-tribute-60.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer
Niks raars aan. Die waren vorig jaar nieuw 700 euros. Deze is goed gebruikt. De brug p90 is vervangen voor een humbucker. heb zelf zo'n 60s tribute, ook goldtop alleen die was heel erg gerelicd voor 300 gekocht....(ook op marktplaats).

mvdelden
4 maart 2013, 21:03
Bedankt voor de tips en goeie uitleg, ik ga hem waarschijnlijk proberen.

mvdelden
5 maart 2013, 14:13
Hallo,

Even een vraag, ik heb nog een gitaar zien staan op gitaarmarkt.nl
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=168801
Volgens mij is dit weer beter dan een studio of heb ik het mis.

Mitch
5 maart 2013, 14:32
Die opzichtige driedelige body en nek... moet je willen. Da's vooral cosmetisch hoor, maar tegenover een 90s Studio? Nèh.

DemolitionColorScheme
5 maart 2013, 14:51
Zijn wel okay dingen. Zijn een beetje aparte LPs. Grote kans dat deze van Walnoot is met T Top pickups en een bellycut heeft. Ze zijn ook wat dunner dan een reguliere LP. Best leuke bakken, maar wel een geheel andere klank, minder 'vet' ook. En stiekem zijn ze gewoon lelijk. ;)

Tupelo
5 maart 2013, 19:10
Hallo,

Even een vraag, ik heb nog een gitaar zien staan op gitaarmarkt.nl
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=168801
Volgens mij is dit weer beter dan een studio of heb ik het mis.

En te duur mijns inziens.
Body is walnoot trouwens, daar moet je van houden.
Ik heb er één gehad, en vergis je niet, een The Paul is geen Les Paul, ookal ziet 'ie er zo uit.
600 voor een exemplaar zonder neckcrack zou een mooie prijs zijn.

Bij MaxGuitars hebben ze er eentje a 1100 geprijst ofzo; dat gaat helemaal nergens over (mocht je dat als vergelijkingsmateriaal gebruiken, niet doen !)

Agent_Smith
6 maart 2013, 11:30
Degene die te koop staan, staan erg lang (soms jaren) te koop. Niemand wil die dingen en ze zijn dus aan de straatstenen niet te slijten.
Uiteraard hoeven het daarom geen slechte gitaren te zijn...

Midwolda
6 maart 2013, 11:52
Eensch met alle vier de reacties hier boven. En nog: deze heeft een ebben fretboard op een heerlijke hals. Het is een echt werkpaard, het ziet er niet uit maar je speelt er zo een avond mee weg. Een 1978-er Walnut is wel de beste uitvoering van de serie, en die T-Tops klinken echt goed.
Die uit de advertentie heeft een gefixte neckcrack en geen originele koffer (dat hoort een Protector 1 kees te zijn, die op de foto lijkt een 70's Ibanez case) dus ik zeg max 450. En dan ben ik nu toevallig ook nog even in een hele goede bui... :)