PDA

View Full Version : Pedals



SuicidalPenguin
3 maart 2013, 16:37
hallo medegitaristen

ik speel nu ongeveer anderhalf jaar gitaar, en vind het wel een keer tijd voor een upgrade.
de sound van mijn Fender Mustang I is goed voor de prijs, maar toch heb ik het gevoel dat ik er wel een beetje 'te goed voor ben', omdat ik nu echt verschillen kan horen tussen versterkers die ik nog niet kon horen toen ik begon met gitaar spelen.
mijn gitaar is een Squier (bij Fender) Bullet Strat.

dus mijn vraag: is het de moeite waard om pedals te kopen? of moet ik eerst een betere versterker/gitaar hebben? en heeft iemand goede aanraders voor pedals/versterkers?

ik wil graag blues/rock spelen.

cheers

Marbles
3 maart 2013, 16:46
Hey,

Tja.. bij blues denk ik toch gauw aan een simpele setup: Goede gitaar in een licht overstuurde buizenamp. Voor de basics zou hooguit een tubescreamer-effect voldoen, maar zal over jouw versterker niet zo goed klinken (Klinken vooral goed over een buizenversterker). Mijn advies: Kijk of je 2ehands een Fender Blues jr. versterker kunt vinden. Als je gitaar nog lekker speelt zul je daar het meest gelukkig van worden. Als 2e upgrade zou ik je gitaar doen. De muziek die je speelt vraagt echt om een goede basis. Effecten zijn meer 'versiersels' . Als je niet een bepaald effect 'mist' maar puur je geluid wilt upgraden: Een buizenversterkertje. Dat zal het grootste verschil gaan maken.

Bassa
3 maart 2013, 16:47
Mijn mening: eerst betere versterker.

Dirk_Hendrik
3 maart 2013, 16:51
Om pedalen als versiersels af te toen is wel erg kort door de bocht. Er zijn zat pedalen (niet pedals) die je een klankverandering geven die je met een gitaar en versterker niet gaat redden en vrij veel gebruikt worden binnen blues/rock. Ik denk bijvoorbeeld aan een wahwah.

Maar op het moment dat je wat specifieker post watvoor blues/rock (geef eens wat voorbeelden) is het gemkkelijker om je van passend advies te voorzien.

Enne,
Dit is de gitarenrubriek. Even naar beneden staat een hele rubriek gewijd aan pedalen.

GuitarL91
3 maart 2013, 16:54
Ik zou naar een andere gitaar gaan kijken. Je geeft aan het verschil in geluid van versterkers te horen, dan zou een andere gitaar in vergelijking tot je Squier Bullet Strat wonderen doen in mijn ogen. Als je het geld er voor hebt, zou ik in ieder geval een betere gitaar kopen. Je kunt een Bullet Strat wel beter laten klinken maar dat levert echt niet het geluid op waar je naar streeft. Daarom zou ik dat geld liever investeren in een goed basisgeluid voor je gitaar. Dat zal wel een eye-opener voor je zijn, dan kan je daarna wel verder kijken. Met een Fender Mustang I zou je daar wel een fatsoenlijk geluid uit moeten krijgen imo :)

Marbles
3 maart 2013, 16:55
Om pedalen als versiersels af te toen is wel erg kort door de bocht. Er zijn zat pedalen (niet pedals) die je een klankverandering geven die je met een gitaar en versterker niet gaat redden en vrij veel gebruikt worden binnen blues/rock. Ik denk bijvoorbeeld aan een wahwah.


Tuurlijk, ik gebruik zelf erg veel pedalen, maar ik denk dat we het er beiden over eens zijn dat vooral voor een rauwe en pure stijl als blues een buizenversterker en een goede gitaar wat belangrijker zijn dan een wah-wah?

(Ik denk ook dat de poster niet wist waar zn/haar bericht moest, als iedereen het nu over versterkers gaat hebben had het naar versterkers gemoeten. Zou iedereen hem/haar een nieuwe gitaar aanraden zou de post hier goed staan)