PDA

View Full Version : Voelen snaren van verschillende merken hetzelfde aan?



Luca P
3 maart 2013, 12:47
Ik heb een gitaar geleend met 0.11 snaren erop. Net als mijn gitaar.
Toch voelt deze stugger aan.
Hoe kan dat?
Komt het omdat het van een ander merk is?

-Martijn-
3 maart 2013, 13:08
Is de actie overal hetzelfde als op je eigen gitaar?

Rizz
3 maart 2013, 13:21
Is de actie overal hetzelfde als op je eigen gitaar?

:seriousf:

On the serious side: ja, dat kan.. Elixir polyweb zijn spekglad en Martins zijn gladder als D'addario's.. Iessasiempel

Elvee
3 maart 2013, 13:58
:seriousf:

On the serious side: ja, dat kan.. Elixir polyweb zijn spekglad en Martins zijn gladder als D'addario's.. Iessasiempel

Zijn Elixer polyweb gladder dan Elixer nanoweb?

Rizz
3 maart 2013, 14:05
ja, veel gladder, de nanoweb zijn wel gecoat, maar ontworpen voor een meer "natural" feel

Eko
3 maart 2013, 14:13
Ja , de materialen kunnen verschillen. Dus ook het gevoel. Daarnaast voelt ook dikteverschil anders aan. Een roundwound of een flatwound voelt ook anders aan.

-Martijn-
3 maart 2013, 16:44
:seriousf:


Ik weet niet wat je hiermee bedoeld, maar topicstarter heeft het over stug. Stug heeft met de transversale verplaatsing te maken; hoe hard je moet duwen om ze tegen de fret te krijgen. Het gaat dan om de dikte van de snaar en vooral om de afstand tussen snaar en fret. Het merk maakt helemaal niks uit, 0.11 is 0.11.

Het ene merk/type speelt inderdaad stroever dan het andere, bijvoorbeeld door een coating of door rechthoekige windingen, maar stroef en stug moeten zeker niet door elkaar gehaald worden.

lcvanderhelm
3 maart 2013, 20:15
Als je geen bends gebruikt heb je gelijk.Wij gitaristen zijn echter verslaafd aan bends en vibrato en dan doet de gladheid van de snaar er wel degelijk toe,met betrekking op de stugheid.

Rizz
3 maart 2013, 20:22
Ik weet niet wat je hiermee bedoeld, maar topicstarter heeft het over stug. Stug heeft met de transversale verplaatsing te maken; hoe hard je moet duwen om ze tegen de fret te krijgen. Het gaat dan om de dikte van de snaar en vooral om de afstand tussen snaar en fret. Het merk maakt helemaal niks uit, 0.11 is 0.11.

Het ene merk/type speelt inderdaad stroever dan het andere, bijvoorbeeld door een coating of door rechthoekige windingen, maar stroef en stug moeten zeker niet door elkaar gehaald worden.

Ik zie nu dat ik het verkeerd gelezen heb, excuus aan de TS en aan jou.. Er wordt vaak bijdehand gedaan en zo heb ik het gelezen..

Luca P
3 maart 2013, 20:37
Ik bedoel, biede gitaren zijn nagenoeg het zelfde afgesteld.
Snaren even hoog, zelfde dikte 0:11. Wel een ander merk denk ik.
Toch voelt de ene bij het opdrukken veel zwaarder aan.
Zou toch niet moeten bij dezelfde maat?

aaronstonebeat
3 maart 2013, 20:46
Welk type bruggen en configuraties van stemmechanieken hebben die gitaren?

Rizz
3 maart 2013, 20:57
Ik bedoel, biede gitaren zijn nagenoeg het zelfde afgesteld.
Snaren even hoog, zelfde dikte 0:11. Wel een ander merk denk ik.
Toch voelt de ene bij het opdrukken veel zwaarder aan.
Zou toch niet moeten bij dezelfde maat?

Toch wel, ik heb laatst 's in een vlaag wat gekeken naar snaarspanningen bij verschillende merken en er zit nog wel wat verschil in. Niet veel, maar misschien wel voelbaar. Ik heb verschillen gevonden van 1 lbs met dezelfde diktes. Dat gecombineerd met andere bruggen/bevestigingen/hoek vanaf de nut en je bent al een heel end

beruk
3 maart 2013, 21:42
Zou toch niet moeten bij dezelfde maat?
Tja, geen idee waarom maar deze
http://www.americanmusic.com/images/xlarge/67669_x.jpg
zijn bizar soepel vergeleken met:
http://www.daddario.com/resources/jdcdad/images/products/da_prod_EXL115_main_2.jpg
Ik kan niet anders bedenken dat het metaal van een andere samenstelling moet zijn

Marbles
3 maart 2013, 21:48
Ja, voor mijn gevoel ook. Ik vind d'addario, DR, Britewires wel lekker spelen, maar Slinky's voelen bij bends een beetje elastiek/spaghetti-achtig voor mij.

Hotpepper01
4 maart 2013, 13:25
Ik bedoel, biede gitaren zijn nagenoeg het zelfde afgesteld.
Snaren even hoog, zelfde dikte 0:11. Wel een ander merk denk ik.
Toch voelt de ene bij het opdrukken veel zwaarder aan.
Zou toch niet moeten bij dezelfde maat?

Stug en soepel bij het benden/opdrukken. Daar gaat de vraag over... Even vooraf. De 0.11 zegt alleen iets over de dikte van de dunste snaar. En daarmee dus niets over de dikte van de andere 5 snaren. Stel dat jullie beiden dezelfde gitaren zouden hebben en beiden van hetzelfde merk, een gelijke set snaren zouden hebben, dan zou er geen andere variabelen kunnen zijn dan onderlinge afwijkingen in materiaalsamenstelling en snaardikte. En die zullen er ongetwijfeld ook zijn.
De meest waarschijnlijke verklaring is verschil in materiaalsamenstelling. Als je opdrukt, een bend maakt, dan belast je de snaar, die dan tijdelijk iets oprekt en na loslaten weer terugkeert naar zijn uitgangspositie. De rek die je teweegbrengt (bij dezelfde kracht) is afhankelijk van het toegepaste materiaal. Elk materiaal heeft zo zijn eigen rek, in materiaalkunde noemen ze dat de elasticiteitsmodulus. En omgekeerd is het dus ook waar dat als je opdrukt, bijvoorbeeld bij beide gitaren op dezelfde snaar naar dezelfde noot, dat het ene materiaal net wat soepeler is dan het andere. En dus voelt de ene gitaar net iets stugger aan als de andere gitaar.

Elvee
4 maart 2013, 21:09
..... een gelijke set snaren zouden hebben, dan zou er geen andere variabelen kunnen zijn dan onderlinge afwijkingen in materiaalsamenstelling en snaardikte.

Maar dan zijn het toch geen gelijke sets snaren?

Robin...
4 maart 2013, 21:34
Verschillende legeringen van materialen kunnen een hoop uitmaken. Ook heeft het aantal procent koolstof in het metaal veel invloed hoe het materiaal gedraagt op verschillende krachten. (Leuke opleiding die ik volg hoor dat werktuigbouwkunde) ;)

Jilles
5 maart 2013, 08:40
Voordat we in de kleine details gaan kijken, en omdat ik het nog niet voorbij het zien komen: Hebben de gitaren wel dezelfde mensuur? (Afstand topkam tot brug)

showband
5 maart 2013, 08:53
ik dacht lang dat het weinig uitmaakte voor mij. Omdat ik meer aan de diktes dan aan de kwaliteit hang. De goedkoopste pakjes van tien bij feedback ben ik al content mee.

Maar laatst "ach wat maakt het uit, eens proberen" een steje van de goedkoopste bij thomann mee laten komen.
WAT EEN BAGGER!

dat is

ik weet niet welke legering daarin gedaan is maar veel beter dan pisbakkenscherven kunnen ze er niet voor omgesmolten hebben.
Was niet op toon te krijgen en voelde uit de zak al ruw aan.

voor 90 cent een leerrijke ervaring. ;)

D3nnis
5 maart 2013, 12:08
Is de mensuur van beide gitaren gelijk?

edit: oh, Jilles was me al voor

wireman
9 maart 2013, 11:15
Het is in basis gewoon een kwestie van 'feel en sound'... al dat technische gelul over mensuur, legeringen en dergelijke... ik heb daar geen verstand van. Ik weet wel dat een setje D'adario's 011 anders aanvoelen dan Slinky 011. Het gaat mij puur om de feel en om de klank.. en die smaak verandert nog wel eens.. Nu heb ik weer 011 Slinky's op mn strat zitten. Ik heb nog een tijdje Infeld's gehad.. ook super, maar de zuurgraad van mijn handen is nogal hoog en ze oxideerden als een malle.. Slinky's houden het een paar weekjes uit.. prima! Misschien volgende maand weer even op Boomers oid.. Zo blijf je herontdekken.. De feel van de slinky's is nu weer prima.. Op mn Gibson zitten eigenlijk altijd Slinky's.. Mn strat wil ik nog wel eens onderwerpen aan een testje.. Dan doe ik er na verloop van tijd weer een setje Slinky's op (omdat ik die altijd in huis heb) en die bevallen dan weer super.. Zo blijf je wisselen.. ik dan tenminste..