PDA

View Full Version : Buizenversterker voor thuis



Paulski
3 maart 2013, 12:37
Ik heb wat centjes over en zou eigenlijk toch wel mijn 15W transistor willen vervangen voor een buizenversterkertje.

Probleem is dat de winkels in de buurt amper versterkers hebben die aan mijn eisen (zouden kunnen) voldoen, dus uitproberen zit er niet echt in...

Ook wil ik benadrukken dat ik nietaan de tweedehands wil. Behalve dat er amper iets te vinden is in de buurt, betaal ik liever wat meer voor een nieuwe zodat ik ook garantie heb. Vooral gezien het gaat om goedkopere, Chinese versterkers. Dus alsjeblieft geen PM's als "Ik weet dat je eigenlijk geen tweedehands wilt, maar ik heb hier...".

Waar ben ik naar op zoek:

Ik heb niet echt verstand van "tone", maar ik vond Marshall versterkers altijd wel mooi klinken, ook in combinatie met een distortionpedaal.

Clean
Ik wil redelijk wat headroom hebben, maar het gaat hier wel om slaapkamervolume (maar ook weer niet extreem zacht). Omdat ik met 1 druk op de footswitch/pedaal wil kunnen schakelen tussen clean en distortion, moet 'ie wel clean kunnen met humbuckers (waaronder EMG 81), met het gitaarvolume op 10. Het hoeft dan niet perfect clean te zijn, als het maar clean genoeg is voor de cleane stukken van bv Metallica. Wel wil ik dat de clean een beetje warm is. Hoeft ook weer niet zo heel erg, maar in ieder geval warmer dan een transistor clean, en dat je kunt horen dat het een buizenversterker is.

Distortion
Ik speel voornamelijk metal en metalcore, dus speel ik veel met distortion. High gain op de versterker zou leuk zijn, maar absoluut geen must. Voor de high gain heb ik een Metal Muff pedaal waar ik erg tevreden mee ben.

Verder hoeft er van mij geen reverb oid in te zitten, en een FX loop lijkt me leuk voor in de toekomst, maar absoluut geen must. Wel wil ik minimaal een 12" speaker, zodat ik meer punch en bottom-end heb dan van m'n huidige 8" speakertje.

Budget is 300-350 Euro. Absolute max is 400 Euro.

Versterkers waar ik mij in verdiept heb:

VHT Special 6 Ultra combo
Lees er bijna alleen maar goede verhalen over. Alleen over de speaker hoor ik soms klachten, maar dat is vooral van mensen die duurdere Celestions etc gewend zijn. En dat geldt wel voor de meeste versterkers in dit rijtje.

Laney Cub12
Heb ergens gelezen dat deze erg onbetrouwbaar zijn door een veel voorkomende productiefout. Geen idee of dat waar is, want als ik google kan ik daar weinig over vinden.

Bugera V22
Op de eerste batches na, lees ik bijna alleen maar positieve dingen hierover. Alleen hetzelfde verhaal met de speaker als de VHT. Al heb ik wel begrepen dat deze speaker veel bottom-end heeft.

Blackstar HT-5
Zit op het max van m'n budget. Lijkt mij een erg leuk ding, maar ondanks dat ik veel lees dat ie een mooie clean heeft, heeft iemand anders (op een ander forum) mij verteld dat hij met de zijne niet clean kan blijven met humbuckers op volume 10.

Orange Micro Terror
Ik weet het, is geen volledige buizenversterker, maar lijkt mij toch wel een erg leuk ding. Deze zou ik nemen met bv een 212 kast van Harley Benton (met V30's).

Natuurlijk zijn andere suggesties ook welkom, dit zijn gewoon de versterkers die het meest mijn aandacht trekken.

Mocht geen van deze versterkers zijn wat ik zoek, en gaat het ook niet lukken met mijn budget, dan houdt het gewoon op. Dan kijk ik wel weer verder als ik wat meer te besteden heb ;)

In ieder geval alvast bedankt voor jullie tijd!

grayfink
3 maart 2013, 12:46
Voor thuis moet je eigenlijk geen buizen willen :confused: Probeer voor de grap ook eens Fender Mustang II of III.
Als je toch persé buizen wil, de Bugera denk ik. Wat betreft het clean van de Blackstar, heb je enig idee hoe fucking hard dat gaat op volume 10? Zal in de praktijk niet snel gebeuren, tenzij je een vrijstaande woning hebt met wat ruimte naar de buren.

Paulski
3 maart 2013, 12:50
Modeling wil ik sowieso niet aan. Heb op een of andere manier niet zo'n lekker gevoel bij modeling versterkers.

En met volume op 10 bedoel ik het gitaarvolume, dat die versterker niet clean zal blijven op 10 snap ik :D

o0rollo0o
3 maart 2013, 13:30
De reden dat er een volumeknop op je gitaar zit is zodat je daaraan kan draaien om je geluid op te schonen. Niet om altijd op 10 te staan...

Paulski
3 maart 2013, 14:01
Dat kan best wezen, maar als ik met distortion speel en ik ga met het volume onder de 9 vind ik het net iets te doffig klinken.

Bassa
3 maart 2013, 14:07
Dat kan best wezen, maar als ik met distortion speel en ik ga met het volume onder de 9 vind ik het net iets te doffig klinken.
Kan heel makkelijk als je 1 kanaals heb. Je houd je volume op 10 voor de overdrive/distortion en als je clean wil spelen draai je de volume van je gitaar naar beneden. De ene amp/gitaar cleant (is dat een woord?) beter op dan andere.

dikkiedik
3 maart 2013, 14:28
HT-5 is wel leuk en heeft erg veel gain dus zeer geschikt voor metalcore. De Bugera V22 heeft een vintage voiced overdrive kanaaltje dus zal zeker niet geschikt zijn voor metalcore hoewel je met pedalen natuurlijk een eind komt, maar dat gaat ook ten kosten van je budget.

Wat dacht je van een tweedehands Blackstar HT-20? Kan ook erg goed op slaapkamer volume gebruikt worden en is voor 400 euro zeker op marktplaats te krijgen.

edje kadetje
3 maart 2013, 14:43
Wat dacht je van een tweedehands Blackstar HT-20? Kan ook erg goed op slaapkamer volume gebruikt worden en is voor 400 euro zeker op marktplaats te krijgen.

hallo ... lees alsjeblieft het eerste bericht van de TS

dikkiedik
3 maart 2013, 15:03
Sorry! overheen gelezen.

HT-5 nieuw valt overigens binnen de 400 euro, zeker moeite waard om te proberen.

Scarface
3 maart 2013, 18:16
http://i1224.photobucket.com/albums/ee366/Marlen999/Yamaha_THR-5_gitaarversterker_verlichting_05_zps83f26e80.jpg

Even iets geks,maar wat dacht je van deze Yamaha THR. Ik ben best onder de indruk van deze versterker.Ik heb er pas een aangeschaft,gewoon om dat hij compact is en ik ben best onder de indruk van het geluid..Er zitten veel mogelijkheden op en je kunt je I pad of zo op aansluiten..hij werkt dus ook voor audio.

Groet,
Marco

LRS
3 maart 2013, 21:49
Je hebt een PM

Paulski
4 maart 2013, 10:24
Kan heel makkelijk als je 1 kanaals heb. Je houd je volume op 10 voor de overdrive/distortion en als je clean wil spelen draai je de volume van je gitaar naar beneden. De ene amp/gitaar cleant (is dat een woord?) beter op dan andere.

Maar het probleem voor mij is, en daar was ik misschien ook een beetje onduidelijk over in m'n eerste post, dat ik niet vloeiend kan overschakelen via de knop op m'n gitaar. Bij de meeste overgangen heeft m'n rechterhand niet eens een "pauze" om even aan een knop te draaien. Maar nogmaals, het hoeft voor mij niet 100% clean te zijn. Als ik dan alleen clean wil spelen, vind ik het uiteraard geen probleem om met de knoppen te spelen (doe ik nu ook al).


HT-5 is wel leuk en heeft erg veel gain dus zeer geschikt voor metalcore. De Bugera V22 heeft een vintage voiced overdrive kanaaltje dus zal zeker niet geschikt zijn voor metalcore hoewel je met pedalen natuurlijk een eind komt, maar dat gaat ook ten kosten van je budget.

Pedaal heb ik al, dus dat is het probleem niet ;) Desondanks lijkt de HT-5 mij alsnog een logischer keuze voor mijn muziek, maar ik weet niet of ik de clean wel clean genoeg vind. De verhalen op internet lopen uiteen, en uitproberen zit er in de buurt niet echt in... behalve dan in een winkel waar ik liever niet meer kom.


http://i1224.photobucket.com/albums/ee366/Marlen999/Yamaha_THR-5_gitaarversterker_verlichting_05_zps83f26e80.jpg

Even iets geks,maar wat dacht je van deze Yamaha THR. Ik ben best onder de indruk van deze versterker.Ik heb er pas een aangeschaft,gewoon om dat hij compact is en ik ben best onder de indruk van het geluid..Er zitten veel mogelijkheden op en je kunt je I pad of zo op aansluiten..hij werkt dus ook voor audio.

Groet,
Marco

Leuk ding, maar ik ben totaal niet van de modeling versterkers. Maar zeg nooit nooit ;)

Kim Wilson
4 maart 2013, 11:39
Wat een flauwekul. "Ik ben niet van de modelling"... Ga het eens beluisteren op slaapkamerniveau. Beslis met je oren, niet met vooroordelen.

Paulski
4 maart 2013, 16:16
Het gaat mij niet om het geluid, maar het gevoel dat ik heb bij modeling versterkers. Kun je alsnog flauwekul vinden natuurlijk, maar zo heeft iedereen wel iets...


Op het moment ben ik nog het meest geïnteresseerd in de Blackstar HT-5 en de Orange Micro Terror (+ 212 cab). Kan alleen niets duidelijks vinden over de clean headroom van deze twee...

Kim Wilson
4 maart 2013, 16:20
Misschien moet je gewoon eens gaan testen. Die Orange dingen zijn idd erg leuk. Maar test daarnaast ook eens een Fender Mustang o.i.d., gewoon om dat ook eens te horen. Modelling is in de laatste paar jaar echt stukken beter geworden. Dan kun je dan alsnog besluiten om vier keer zoveel geld uit te geven aan een buizending waarvan je het potentieel toch nooit zult gebruiken.

FruscianteFan
4 maart 2013, 16:51
Voor thuis moet je eigenlijk geen buizen willen :confused: Juist thuis wil ik buizen! In bandverband hoor je amper of je nou op buizen of transistor speelt, juist thuis hoor je veel meer de details van je geluid.


De reden dat er een volumeknop op je gitaar zit is zodat je daaraan kan draaien om je geluid op te schonen. Niet om altijd op 10 te staan...
Op mijn gitaar zit een volumeknop zodat ik zachter kan, niet zodat ik cleaner kan.

TW-Pieter
4 maart 2013, 17:03
De andere gitarist in mijn band heeft een micro terror. Ik vind het een geinig ding, maar er valt (naar mijn smaak dan) geen fijn clean geluid uit te halen, alle headroom lijkt te missen... Met de gain lekker open klinkt 'ie wel weer zalig daaraantegen.

fredv
4 maart 2013, 20:25
Z-vex- nano amp?
1 Watt.
Kun je zelfs over een Marshall 4x12 kast spelen, als je die thuis zou hebben staan.
Weet alleen niet of die ook clean genoeg gaat.
Eenvoudig te checken op youtube.

Succes met je zoektocht!

DarknessAwaits
4 maart 2013, 20:39
Ik doe ook nog even een duit in het spreekwoordelijke zakje. Een aantal goede adviezen zag ik al voorbij komen, zelf testen was daarbij de nr. 1.

Wat ik daarbij nog wilde toevoegen:

1: Een Blackstar HT-5 heeft aardig wat gain, maar bakken vol... Nee, die van mij niet in ieder geval en ook niet met een opgevoerd buisje in de V1 positie.

2: Als je modeling niks vindt dan is dat nou eenmaal zo. Ik heb thuis 3 setjes staan, 1 volledig modeling (Eleven Rack), 1 buizen met digitale fx (Blackstar met G-Major) en 1 buizen met stompboxes (Koch Supernova). Alledrie leuk om mee te spelen en de modeling is ideaal om mee op te nemen. Dat gezegd hebbende, er zit toch altijd wel verschil in gevoel met modeling ten opzichte van het 'echie'. Maar daar was TS voor zichzelf ook al uit.

Tabula Rasa
4 maart 2013, 20:41
Clean headroom van een 5 watt buizenbak met 12 inch speaker voor thuisgebruik?

Ik heb een 5 watt geval thuis staan en dat is echt al een behoorlijke hoeveelheid vermogen. Die blijft clean tot de buren van 6 huizen verder komen klagen, daarna gaat de boel pas oversturen.

Denk toch eens na over modeling.... zoals iemand hierboven al zei: beslis met je oren.

telecastermaster
4 maart 2013, 20:56
Voor thuis moet je eigenlijk geen buizen willen :confused:

Second that. +1
Ga die Yamaha nou maar proberen, die klinkt gewoon erg goed (heb er ook eentje).
Dat is de beste slaapkamer-amp die er op dit moment verkrijgbaar is.

Verdere suggesties (als je echt moet) Fender Greta en Excelsior: http://www.musicgear.nl/2012/01/31/namm-news-de-greta-en-excelsior-pawn-shop-versterkers-van-fender/

http://www.musicgear.nl/wp-content/uploads/2012/01/Fender-Greta-Excelsior-amps.jpg
(http://www.musicgear.nl/2012/01/31/namm-news-de-greta-en-excelsior-pawn-shop-versterkers-van-fender/)

telecastermaster
4 maart 2013, 21:27
Ik zou deze topic eens doorlezen: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?160024-ZT-Amps-Lunchbox-%28review-van-een-ideale-thuis-oefen-amp%29
Staan veel wijze woorden in.

Scarface
4 maart 2013, 22:00
Second that. +1
Ga die Yamaha nou maar proberen, die klinkt gewoon erg goed (heb er ook eentje).
Dat is de beste slaapkamer-amp die er op dit moment verkrijgbaar is

+1 Daarom noemde ik hem al. Dat ding word hier in huis overal naar toe gesleept,zelfs in de tuin. Mijn vrouw en kinderen waren niet blij als ik mijn buizenversterkers in huis gebruikten. Die staan dus in mijn oefenruimte goed geïsoleerd.

Maar omdat ik niet altijd zin heb om in mijn oefenruimte te zitten heb ik hem aangeschaft..

Nogmaals, hij is zeker het beluisteren waard...

Groet,
Marco

denis.hermans
5 maart 2013, 09:07
Ik heb thuis een blackstar ht 5 en woon op een appartement.

Ik moet zeggen dat ik op zich erg tevreden ben over de versterker maar het afregelen van het vomume is wel echt millimeterwerk. Je gaat toch al snel van niets naar te luid. Dit geldt zeker als je met backing tracks speelt ( mijn versterker heeft geen line-ingang, waardoor je met 2 "geluidsbronnen zit).
Over gebrek aan headroom voor thuis zou ik me dus zeker geen zorgen maken.

Sterker :
Ik ben zelf aan het overwegen om voor de latere uren een modelling-"ding" met line ingang aan te schaffen.
In mijn verbeelding klinken die ook nog altijd wel een beetje als de pod 2.0 waar zo'n vervelend digitaal randje op zit. Ik mag er dus van uitgaan dat dat achterhaald is?


Let wel , ik vind het moeilijk om een doordachte koop te doen aangezien de presets van de modelling toestellen vaak gewoon "slecht" zijn. Ik heb ooit kort de mustang 1 getest en alle presets leken wel "met overdreven effecten " geprogrammeerd te zijn. Als je een goede speler bent kan je dit misschien wel compenseren om ene eerste indruk op te doen maar ik ben helaas maar een bescheiden hobbyist.

Recent ontdekte ik enkele mp3's van opnamen met de mustang 1 met door gebruikers zelf geprogrammeerde klanken en daar was ik wel van onder de indruk...
Topicstarter zou dus idd. modelling toch eens kunnen overwegen.

Een vraag waar ik nu wel mee zit :
Hoe moeilijk is het eigenlijk om zo'n mustang etc. zelf te programmeren ? Hoeveel tijd moet je er in steken zonder al te veel kennis van effecten ?

Hoe zit het met de prgrammeermogelijkheden van de yamaha is daar ook zoiets als "fuse software" of zijn de presets daarvan wel ok ?

@ ts : excuses dat ik deze vragen in jouw topic stel maar (wil zeker dit topic niet kapen) - maar ik neem aan dat deze vragen ook voor jou van belang kunnen zijn.

Kim Wilson
5 maart 2013, 09:28
Volgens mij kun je de Mustang naar hartelust via een USB-kabel met je computer instellen. De presets zijn idd vrij overdreven, maar als je de effecten naar eigen smaak instelt, komt er echt een heel volwassen en overtuigend geluid uit. Amp models klinken gewoon goed. Ik zou wel een Mustang II kiezen. De I heeft een te kleine speaker.

Eigenlijk zou Fender de Mustang serie ook als top moeten bouwen.

muffstuff
5 maart 2013, 09:38
Second that. +1
Ga die Yamaha nou maar proberen, die klinkt gewoon erg goed (heb er ook eentje).
Dat is de beste slaapkamer-amp die er op dit moment verkrijgbaar is.

Verdere suggesties (als je echt moet) Fender Greta en Excelsior: http://www.musicgear.nl/2012/01/31/namm-news-de-greta-en-excelsior-pawn-shop-versterkers-van-fender/

http://www.musicgear.nl/wp-content/uploads/2012/01/Fender-Greta-Excelsior-amps.jpg
(http://www.musicgear.nl/2012/01/31/namm-news-de-greta-en-excelsior-pawn-shop-versterkers-van-fender/)

Die excelsior krijg je ook niet over de zeik om de spreekwoordelijke buren van 6 huizen verderop niet langs te krijgen om te klagen. Ik heb sinds kort de frs versie, maar de volume op 10 uur is al tering hard, laats staan rond 12 uur, wanneer hij begint te oversturen

muziekschuur
5 maart 2013, 10:06
De Fender Super Champ XD past bij jouw budget. Wat is het? Het is een buizen versterker met een modelling preamp. En daardoor gaat ie van Fender clean naar Marshall overdrive bij elk volume. Past bij je budget en is een prima thuisversterker. En natuurlijk kun je daar ook een band oefendag mee doen...

De wat grotere Fender Mustang III zou dat ook kunnen. Maar is volledig modelling. Het voordeel van deze Mustang III is dat hij via USB met de computer verbonden kan worden en je zo een complete begeleiding in elkaar kan sleutelen. De Super Champ heeft ook USB zag ik net. Maar welke van de twee uitgebreider is.... Ik kan het je niet vertellen...

Als je echt dat donkere diepe laag wil genereren wat een 7 snaar neerzet. Of een goed gedowntunede gitaar met dikke snaren dan is het zinvol je budget wat uit te breiden. De Peavey 6505 1x12 is dan de versterker die je zoekt. Die heeft namelijk een volledig gesloten kast. Het is een echte metalbak. Maar je kan er zeker prima clean mee spelen. Gebruik dan een phase 90 erbij en je zal erg tevreden zijn, schat ik zo in..... . Zonder die phase 90 op het clean zoeken sommige mensen het fender clean en die heeft het niet... Het is een ander clean...

grayfink
5 maart 2013, 10:09
@KW: http://www.thomann.de/nl/fender_mustang_v_head.htm

Inderdaad makkelijk in gebruik en de Mustang I heeft slechts een 8" speakertje, dat dat dozig klinkt wekt geen verbazing.
Ik heb zelf de Mustang II voor iets meer dan 100€ via Marktplaats. Beste gitaargerelateerde aankoop in jaren.

grayfink
5 maart 2013, 10:11
Superchamp XD ook alleen maar lovende recensies over gelezen.
Zelf geen ervaring mee.

muziekschuur
5 maart 2013, 10:14
Met zo'n kleine Mustang is het natuurlijk heel leuk via de computer te spelen. Een paar nette hifi speakers aan je laptop hangen en je sound is daar... kamervullend of gewoon lekker een koptelefoon vol. Ik ben zelf erg te spreken over de Sennheiser HD201 koptelefoon. Sluit je oren goed af, zit lekker, klinkt briljant en voor nog geen 25 euro gewoon een nette prijs. Ik mix er zelfs graag mee. En ik heb echt wel duurdere koptelefoons..

tidalwave_sideburns
5 maart 2013, 10:25
Ik heb zo'n Tubemeister aangeschaft precies hiervoor. Zeer tevreden mee.

Paulski
5 maart 2013, 17:35
Ok, ik begrijp jullie goede bedoelingen, maar laat ik het even anders uitleggen...

Ik ben tevreden met m'n huidige versterker (H&K Edition Blue 15R), zowel clean als in combinatie met m'n pedaal, maarrr...

Ik mis de bottom-end en oomph van een 12" speaker. Het klinkt mij gewoon te "klein". Dus ik wil minimaal 1x12, en daar heb ik een hard hoofd in ;)

Maargoed, als het alleen de speaker is, zou de Edition Blue 60 misschien een logische keuze zijn. Maar als ik toch een nieuwe versterker ga kopen, wil ik het liefst buizen. Puur en alleen omdat ik dat mooi vind.

Wat betreft modeling. Ik heb nooit gezegd dat ik het niet mooi vind klinken, maar het gaat mij om het gevoel dat ik erbij heb. En dan heb ik het ook puur over modeling versterkers, niet modeling in het algemeen. Ik betaal daarom ook liever 400 Euro aan een buizenversterker, dan 300 Euro (want de goesdkopere hebben een, voor mij, te kleine speaker) aan een modeling amp waarvan ik toch amper gebruik maak van de mogelijkheden.

Mocht ik een "serieuze" versterker hebben staan in een oefenruimte, zou het misschien een ander verhaal zijn, maar dat is niet het geval. Ik hoop dat jullie nu wat beter begrijpen waarom ik zo koppig ben ;)

Scarface
5 maart 2013, 18:26
Wat mij betreft gaat er ook niets boven buizen. Dus ik snap zeker je punt. En dat is niet koppig,je weet wat je wil. Maar ik weet niet of je het gaat vinden.

Groet,
Marco

Buzzel
5 maart 2013, 19:59
Buizen zijn hartstikke mooi, totdat je het op kamerniveau probeert te houden. Je gaat te hard of je hebt te weinig headroom en dus geen clean of je knijpt je versterker zo dat hij klinkt als die H&K.

Je zegt de oomph van een 12" speaker te missen. Om die oomph te hebben moet je vaak toch wel aardig hard staan ;)

Paulski
5 maart 2013, 20:32
Dat is ook wel zo, maar ik vind zelfs op laag volume het verschil tussen 8" en 12" enorm.

Ik zit nu echt erg te twijfelen... over de clean headroom van de HT-5 maak ik me al wat minder zorgen (al is mijn volume thuis misschien alsnog harder dan het gebruikelijke "thuis volume"). Ik vind het echt jammer dat ik hem niet kan proberen. Bij bv Thomann zou ik 'm kunnen terugsturen als 'ie echt niet brvalt, maar dat kost mee ook weer iets van 30 Euro...

Maar ik vind de Cub12 ook nog steeds erg interessant. En er is ondertussen een nieuwe versie uit (met een H&H speaker..? Nog nooit van gehoord), dus lijkt mij dat eventuele kinderziektes er wel uit zijn. En voor 260 Euro zou ik dan ook nog geld over houden voor een speaker upgrade (schijnt vooral met een V30 erg goed te klinken).

Niemand hier die een Cub12 heeft? Of er een heeft bespeeld?

Kim Wilson
6 maart 2013, 10:03
Ik heb ooit een Epiphone Valve Jr gehad, ook een 5 watt bakkie. Met 2x12 cab eronder. Dat ding had een bepaalde sweet spot, die voor thuis te hard en in de band te zacht was. Vanaf dat moment ben ik er wel achter dat een buizenamp voor thuisgebruik niet werkt. Te beperkte gebruiksmogelijkheden.

De Fender Mustang 2 biedt voor nog geen €200 trouwens 40 watt en een 12" Celestion speaker.

En wat dacht je van de Fender Excelsior? 15" speaker, 13 watt, en nog geen 300 euries.

Tabula Rasa
6 maart 2013, 10:43
Mee eens. Mijn 5 watter is bij Mitch in de oefenruimte helemaal voluit geweest. Iedereen was zeer lovend over dat ding(en daar zaten wat kritische knakkers bij zoals o.a Lex, Mitch, Tristan en en Chris.

Thuis, zo hard als daar mogelijk is, is het lang niet zo lekker als voluit. die 12 inch begint nog niet eens fatsoenlijk te werken.

Paulski
6 maart 2013, 19:50
Ik heb er nog eens goed over nagedacht en ik ben op zich wel bereid om af te zien van een buizenversterker, maar een modeling versterker wordt het sowieso niet. Dan gewoon een transistor.

De Peavey Bandit 112 lijkt mij dan wel interessant. Alleen heb ik ooit eens over een Peavey Envoy 110 (uit diezelfde serie) gespeeld, en het Zoom Multi FX pedaal wat ik toen gebruikte (ik heb ook geen probleem met modeling an sich, maar modeling versterkers) klonk voor geen meter door die versterker. Maar dat hoeft natuurlijk niet te gelden voor m'n Metal Muff...


Een andere versterker waar ik nu best wel op zit te GAS-en is de AMT Stonehead:

http://www.youtube.com/watch?v=3Tq74hDx9J4


Deze kost 549 bij Thomann en dan zou er nog een cabje bij moeten (waarschijnlijk 112) bij moeten. Komt neer op bijna het dubbele van m'n budget... maar er zijn "omstandigheden" waardoor het misschien alsnog gaat lukken deze maand, dus ik wacht nog even af ;) (Gaat overigens niet om iets illegaals ofzo, ik zet het alleen liever niet op een openbaar forum).

Kim Wilson
6 maart 2013, 20:33
Ga nou gewoon eens testen. Afgezien van het feit dat wij uiteraard gelijk hebben, ben jij toch de enige die kan beslissen welke versterker het beste klinkt? Je gaat toch niet 400 euro overmaken naar Thomann voor iets wat je nog helemaal niet gehoord hebt?

Paulski
6 maart 2013, 21:34
Ik heb nooit gezegd dat jullie "gelijk hebben". Er zijn ook mensen die alsnog een buizenversterker op laag volume verkiezen boven een transistor. Persoonlijke kwestie dus. Voor mezelf zou ik daar alleen achter kunnen komen door thuis een buizenversterker te gebruiken.

En ik zou graag gaan testen, maar behalve misschien die Bandit hebben de winkels in de buurt de versterkers die mij aanspreken niet. En ik ga niet het hele land doorreizen om te testen, dan betaal ik me scheel aan het OV.

Bovendien weet ik uit ervaring dat testen in een winkel ook niet alles is. Toen ik m'n H&K testte in de winkel (met m'n eigen gitaar, pedaal en kabels) was ik meteen verkocht. Thuis op zolder was daar niets van terug te horen. In m'n kamer klinkt 'ie al stukken beter, maar ook niet zo mooi zoals toen in de winkel.

FruscianteFan
6 maart 2013, 21:50
Ik heb nooit gezegd dat jullie "gelijk hebben". Er zijn ook mensen die alsnog een buizenversterker op laag volume verkiezen boven een transistor. Persoonlijke kwestie dus. Voor mezelf zou ik daar alleen achter kunnen komen door thuis een buizenversterker te gebruiken.
hear hear.

DarknessAwaits
6 maart 2013, 22:39
Misschien kun je eens op gitaarhulp.nl kijken of er heel toevallig iemand in jouw omgeving is met een Blackstar, zodat je 'm eens zou kunnen uitproberen.

Mijn mening is dat een buizenversterker thuis gewoon prima kan, maar je zult er niet het maximale uithalen. Het klinkt nou eenmaal anders (leuker) op het niveau waarop je broekspijpen meetrillen.

Midwolda
6 maart 2013, 22:47
Ik snap dat dilemma wel.
Hier stond een oude Champ waar ik helemaal gek mee ben, 6 hele watten uit één 12AX7 en één 6V6, met een 8" speaker. Als je er veel op speelt ga je merken dat de speaker de beperkende factor is, dus heb ik een combokast gebouwd met de Champ en een 12" speaker er in. Ook op lage volumes is het geluid nu veel voller en groter, waarschijnlijk kan hij nu ook harder (grotere efficiëntie) maar dat weet ik niet want ik speel alleen thuis.
Daarnaast heb ik een oude 60 watt Elk transistor top met een 1x12" cabinet. Die gebruik ik de laatste tijd veel, want op lagere volumes haal ik toch de drive uit pedalen en een transistor versterker is veel consistenter in zijn "sound" bij verschillende volumes dan een buizenamp. En hij hoeft niet voor te gloeien en er slijt niks.
Moraal van dit verhaal is natuurlijk dat het met normale thuis-volumes allemaal niet echt veel uitmaakt
en dat ik gewoon een gearslut ben.

FruscianteFan
7 maart 2013, 00:09
Misschien kun je eens op gitaarhulp.nl kijken of er heel toevallig iemand in jouw omgeving is met een Blackstar, zodat je 'm eens zou kunnen uitproberen.

Mijn mening is dat een buizenversterker thuis gewoon prima kan, maar je zult er niet het maximale uithalen. Het klinkt nou eenmaal anders (leuker) op het niveau waarop je broekspijpen meetrillen.
Vanmiddag heb ik in een winkel (Stockenhof) e.e.a. uitgeprobeerd. Hagstrom Viking en wat delaypedalen over een Blackstar ministack. Wat het cabinet was heb ik niet op gelet (1x10 ofzo?) maar de top was een HT-5.

Dat ding ging in no-time over zijn nek. Voor mijn gevoel was het goed te vergelijken met hoe hard ik mijn Blues Junior thuis zet, maar ik had echt het gevoel dat ik totaal geen headroom had. Zacht tot medium aanslaan ging nog wel, maar als ik ook maar een beetje lomp deed was er van clean geen sprake meer. Zelfde ervaring heb ik overigens met de 40 watt Blackstar, waar ik onlangs een paar keer over speelde in een repetitiehok (maar dat is met hele band en oordoppen).

joesman
7 maart 2013, 08:12
Misschien vind je 1 watt buizen te weinig maar ik ben zelf heel tevreden over mijn Blackstar Ht-1r hier op mijn appartementje. Zowel clean als high gain de moeite en dit op zo een laag volume dat je echt niemand gaat lastig vallen. Bovendien ook nog de mogelijkheid om met hoofdtelefoon te spelen en met de emulated output leuk om stil opnames te maken. Je blijft altijd dat heerlijke buizengevoel houden, dat is wat ik er zo super aan vind.

Kim Wilson
7 maart 2013, 08:19
En ik zou graag gaan testen, maar behalve misschien die Bandit hebben de winkels in de buurt de versterkers die mij aanspreken niet. En ik ga niet het hele land doorreizen om te testen, dan betaal ik me scheel aan het OV.

Dat snap ik, maar zie ook de reactie van FruscianteFan over het testen van die Blackstar. Als je een nieuw ding bestelt en die blijkt achteraf toch niet zo geweldig als internet je wel heeft doen geloven, heb je óf een miskoop óf een hoop afschrijving als je toch wat anders gaat kopen.

Als je dan toch niet wil gaan testen (wat ik dom zou vinden, maar soit), zou ik tweedehands gaan zoeken. Mocht het toch niet aan de wensen voldoen, kun je er zo voor hetzelfde geld weer vanaf.

grayfink
7 maart 2013, 08:44
Yup, en op marktplaats worden ook genoeg laag wattage buizenversterkers aangeboden.

denis.hermans
7 maart 2013, 09:05
Ik kom nog even terug op die YAMAHA THR.

Ik heb een paar youtube filmpjes bekeken en die klinken inderdaad erg leuk. Verrassend goed zelfs.
In meerdere filmpjes wordt wel gezegd dat 1) het ding nog redelijk luid klinkt met open master
2) de versterker zou "geprogrammeerd" is dat hij net zo reageert zoals een buizenversterker , inclusief de reacties op het opendraaien of terugdraaien van het mastervolume .
Nu lijkt dat laatste misschien op het eerste gezicht wel erg leuk maar is dit nu wel gewenst indien je deze versterker koopt omdat je op fluistervolume een buizenamp wilt simuleren die bij wijze van spreken net niet op springen staat.
In die zin zou je dit gegeven ook als een "conceptfout" kunen beschouwen om even vervelend te doen. I
Of zie ik dat nu verkeerd ?

Groeten,

Denis

Roadburn
7 maart 2013, 09:32
Zonder voldoende volume maakt 't geen fukc uit wat voor versterker je gebruikt.
Transistor, emulatie of buizen, 0,0002 Watt/1Watt/1.000.000Watt... geen fuck.
Als je speakers niet "werken" klinkt zelfs een cd'tje via een hi-fi installatie kudt met peren.

Kim Wilson
7 maart 2013, 10:04
Dan moet je fatsoenlijke speakers aan je hifi-set hangen. Want dit is natuurlijk je reinste onzin.

Neem ook even het voordeel van koptelefoon en eventueel makkelijk opnames maken mee in je keuze, mocht je daar behoefte aan hebben. Voordeel van een goeie (modelling-) amp is dat ie ook op koptelefoon en bij opnames goed klinkt.

denis.hermans
7 maart 2013, 10:32
Ik heb gisteren wat geëxperimenteerd met mijn versterker en gemerkt dat als ik zo'n moddeling effectenbak in de loop steek dat ik dan mijn versterker wel op fluisterstand een overtuigende wijze een distortion klank kan laten voortbrengen ( via klankselectie effectbak). De klank lijkt ook nog net een beetje opgewarmd te worden door de buizen. Dit lijkt voor mij dus een goede oplossing.

Ik overweeg dus nu om de mustang floor te kopen.

Voordelen :
- compacter dan extra versterker
-meer controlemogelijkheden offline door lcd (vergelijkbaar met mustang iii)
- creeert meteen line ingang voor mijn versterker
- kan nog altijd gewoon via koptelefoon speklen als ik echt gne geluid kan maken

Nadelen
Geen verse 2 beschikbaar
andere ???

Kim Wilson
7 maart 2013, 10:37
Niet stand-alone te gebruiken als oefenversterkertje. Met de Floor moet je altijd een amp meenemen.

denis.hermans
7 maart 2013, 10:42
Da's juist maar voor mij niet onoverkomelijk.

Kim Wilson
7 maart 2013, 10:50
Voor mij is dat juist een vereiste. Dan kan ik die grote amp gewoon in de hoek laten staan en alleen naar repetities/optredens meenemen. Zo'n klein handig ampje kun je snel even pakken, gitaartje erin en spelen maar.

denis.hermans
7 maart 2013, 11:00
Ik ben maar een pruts-slaapkamer-gitarist dus optredens doe ik niet.

Floor kan ik bovendien nog redelijk makkelijk meenemen naar de gitaarles !

Roadburn
7 maart 2013, 11:13
Dan moet je fatsoenlijke speakers aan je hifi-set hangen. Want dit is natuurlijk je reinste onzin.


Boventoon, timbre etc., wel eens van gehoord?
Da's een effect dat niet alleen in snaren, maar ook in speakers optreedt.

Een noot op volume a (laag) klinkt anders dan dezelfde noot op volume b (hoog).

Bij een te laag volume hoor je bepaalde frequencies niet. Vandaar mijn statement over "niet genoeg volume = crap geluid"


Ik moet ook de hi-fi installatie (incl speakers) nog zien (horen) die bij elk willekeurig volume dezelfde frequencies laat horen

muffstuff
7 maart 2013, 11:28
Hallo paulski, ik ben in bezit van de fender frs excelsior (die nieuwe), mocht je die willen proberen, ik woon vlakbij jou. tram 12 vanaf sloterdijk en binnen 5 minuten sta je voor mijn huis.

Kim Wilson
7 maart 2013, 11:46
Boventoon, timbre etc., wel eens van gehoord?
Da's een effect dat niet alleen in snaren, maar ook in speakers optreedt.

Een noot op volume a (laag) klinkt anders dan dezelfde noot op volume b (hoog).

Bij een te laag volume hoor je bepaalde frequencies niet. Vandaar mijn statement over "niet genoeg volume = crap geluid"


Ik moet ook de hi-fi installatie (incl speakers) nog zien (horen) die bij elk willekeurig volume dezelfde frequencies laat horen
Nou, het kan aan mij liggen, maar op mijn hifi-set wil ik geen extra boventonen horen omdat de speakers bijna over de zeik gaan. Goeie hifi-speakers klinken ook bij lager volume al heel behoorlijk. Bij gitaarspeakers gebruik je de compressie van de speakers wel om een beter geluid te krijgen (en die zijn op lager volume idd wel stijver), maar dat is in het geval van de TS ook niet aan de orde.

DarknessAwaits
7 maart 2013, 14:46
Laten we deze niet vergeten: Fletcher–Munson curves (http://en.wikipedia.org/wiki/Fletcher%E2%80%93Munson_curves)

Plant
7 maart 2013, 15:57
Boventoon, timbre etc., wel eens van gehoord?
Da's een effect dat niet alleen in snaren, maar ook in speakers optreedt.

Een noot op volume a (laag) klinkt anders dan dezelfde noot op volume b (hoog).

Bij een te laag volume hoor je bepaalde frequencies niet. Vandaar mijn statement over "niet genoeg volume = crap geluid"


Ik moet ook de hi-fi installatie (incl speakers) nog zien (horen) die bij elk willekeurig volume dezelfde frequencies laat horen

Dat ligt niet aan de hifi installatie met speakers, maar aan ons gehoor zelf. De gehoorkromme is bij verschillende geluidsniveaus anders.

http://www.kn34pc.com/spr/fletcher_munson/fletcher_munson_835.jpg

Daarom zat er vroeger, op wat met toen hifi installaties noemde, een (niet uitschakelbaar) loudness-circuit op de volumeregelaar. Op lage volumestanden werd er zo wat meer laag en hoog weergegeven.

Al heb je een ideale versterker en luidspreker, op laag volume klinkt muziek altijd anders dan op hoog volume.

Jorikm
7 maart 2013, 20:50
Zelf een zeer tevreden gebruiker van de bugera v22, al zou ik hem laten staan als je er voornamelijk metalcore e.d mee gaat spelen.

Jorik.

davidof
7 maart 2013, 21:44
Idem hier, er staat een bugera v22 op mijn kamer. Perfect voor wat ik nodig had! Met een Boss power stack krijg ik er ook héééééél vette solo's uit. Terwijl die power stack op mijn transistor marshall niks is. Zo zie je maar wat lampen doen.

DarknessAwaits
7 maart 2013, 23:09
Licht geven, voornamelijk...Sorry, ik kan het niet helpen - iedere keer als ik weer "lampen" zie staan...

FruscianteFan
8 maart 2013, 01:30
Licht geven, voornamelijk...Sorry, ik kan het niet helpen - iedere keer als ik weer "lampen" zie staan...
Dat Belgen grappig zijn ben ik met je eens, maar volgens mij is er niet zo gek veel verschil tussen buizen en (gloei)lampen? Geven allebei licht, worden warm, zijn inmiddels door techniek voorbijgestreefd, niet zo betrouwbaar, grofweg dezelfde techniek...

Of vergis ik me? Zoja, nodig ik je van harte uit om dat uit te leggen.

Kakihara
8 maart 2013, 07:28
Licht geven, voornamelijk...Sorry, ik kan het niet helpen - iedere keer als ik weer "lampen" zie staan...

Ja, hoor, slimme Nederlanders: Het geeft licht en het wordt warm? Een buis!
Een buis dient bij mij om mijn stront van de wc-pot naar de riool(buis!) te vervoeren... Leuk, zo'n buizenversterker :soinnocent: ;)

tidalwave_sideburns
8 maart 2013, 07:45
Ja, hoor, slimme Nederlanders: Het geeft licht en het wordt warm? Een buis!
Een buis dient bij mij om mijn stront van de wc-pot naar de riool(buis!) te vervoeren... Leuk, zo'n buizenversterker :soinnocent: ;)

:D touche! Maar goed, Vlamingen poepen nooit in hun eentje op de wc.

On Topic: Bugera V22, 200 euro bij feedback (http://www.feedbackmusic.com/gitaar/bugera-v-22/100007252/105680)

cluseau
8 maart 2013, 08:38
Ja, hoor, slimme Nederlanders: Het geeft licht en het wordt warm? Een buis!
Een buis dient bij mij om mijn stront van de wc-pot naar de riool(buis!) te vervoeren... Leuk, zo'n buizenversterker :soinnocent: ;)

Ach er zijn ook veel domme nederlanders hoor, dom komt overal voor maar zolang ze niet in hun buizen versterker zitten te kakken vind ik het prima.

peter_heijnen
8 maart 2013, 09:05
Ik heb ooit gehoord dat herman brood eens in een vleugel heeft gekakt voor die terug moest naar de verhuurfirma. Maar ok, het was dan ook geen buizenvleugel. :)

Maar ontopic: ik vind een 'normale' versterker voor thuis nog steeds het fijnst. Modeling is handig, maar een amp is op de een of andere manier toch fijner. Het hoeft ook niet perse buizen, maar een goede buizenamp is m.i. nog steeds onovertroffen. (<-- mijn smaakje!)

Als ts echt niet kleiner wil dan 1x12 is er niets aan te doen, en anders zou hij toch eens kunnen kijken naar de tech21 tm30, maar dus wel met een 10"er erin.

Kakihara
8 maart 2013, 09:52
Misschien is de VHT Lead 20 (http://www.thomann.de/nl/vht_lead_20_combo_avgt120.htm) iets. Ik ben niet thuis in het hele metalcore-gebeuren, maar het lijkt me dat je daar toch aardig wat gain voor nodig hebt. Al is 20 watt buizen wat veel voor thuis. Of misschien Jet City-combo'tje... Andere mogelijkheden zijn volgens mij ook, een goedkoop topje (genre Kustom Defender 5H (http://www.thomann.de/nl/kustom_defender_5h.htm) of Palmer Eins (http://www.thomann.de/nl/palmer_eins.htm)) met daaronder een goedkoop speakerkastje van Palmer of Harley Benton. En daar dan een pedaaltje overgooien voor de nodige oversturing.

DarknessAwaits
8 maart 2013, 11:46
Ziet er uit als een mooie amp die VHT! Probleem voor TS blijft natuurlijk, hij kan 'm waarschijnlijk niet in de buurt beluisteren.

@TS: Heb je al gekeken naar mijn voorstel om gitaarhulp.nl 'in te schakelen'? Je zou bijv. bij mij een Blackstar HT5 kunnen uitproberen, maar ik ben woon wel wat te ver weg.

marter544
8 maart 2013, 12:16
Ik vind al die mini buizenbakken een vreemde keuze voor metalcore.. Ik zou toch voor iets lompers (lees met meer vermogen, meer/strakker laag en meer gain on tap) gaan. Dit lijkt me de beste keuze binnen je budget:

http://www.thomann.de/nl/bugera_6260212.htm

Roadburn
9 maart 2013, 12:45
Dat ligt niet aan de hifi installatie met speakers, maar aan ons gehoor zelf. De gehoorkromme is bij verschillende geluidsniveaus anders.

http://www.kn34pc.com/spr/fletcher_munson/fletcher_munson_835.jpg

Daarom zat er vroeger, op wat met toen hifi installaties noemde, een (niet uitschakelbaar) loudness-circuit op de volumeregelaar. Op lage volumestanden werd er zo wat meer laag en hoog weergegeven.

Al heb je een ideale versterker en luidspreker, op laag volume klinkt muziek altijd anders dan op hoog volume.

Precies mijn punt dat ik probeerde te maken met mijn uitspraak:
"Zonder voldoende volume maakt 't geen fukc uit wat voor versterker je gebruikt.
Transistor, emulatie of buizen, 0,0002 Watt/1Watt/1.000.000Watt... geen fuck.
Als je speakers niet "werken" klinkt zelfs een cd'tje via een hi-fi installatie kudt met peren."


?

denis.hermans
18 maart 2013, 16:13
Ik heb dit weekend mijn boss eband "herontdekt".
Dit is een desktop versterker die qua concept dus nauw aanleunt bij de thr reeks van yamaha.
Ik heb de "js-8" versie die is gebaserd op het gt 10 multieffect.
De nieuwere versie is gebaseerd op de gt 100. Prijs is ongever gelijk aan de thr 10 (399 EUR nu).

Ik was -naiëf en misschien ook wel een beetje lui - vroeger altijd vertrokken van de presets en daaruit had ik besloten dat dit het toch niet was.
Dit weekend toch een beetje getweakt en zeker met hoofdtelefoon bloeit dit ding nu helemaal open...
Moraal van het verhaal : leer je gear kennen vooraleer je weer naar iets nieuws uitkijkt.

M.i. voor delen tegenover thr 10 :
-alles is in te stellen zonder te koppelen aan pc
- veel meer userpresets mogelijk dan thr 10
- heeft line out
- je kan met het toestel opnemen zonder pc zodat je kritisch kan luisteren naar jezelf
- volumepedaal of pedaal voor switchen van klank kan worden aangesloten

Eventueel nadeel :
-werkt niet op batterijen
-ingebouwde speakers zijn beperkt (maar dit geldt ook voor de yamaha en hier is nog mogeljkheid tot aansluiten externe speakers )

Dus als er nog iemand een versterker zoekt op laag volume check zeker ook eens de boss e-band!
Dit is duidelijk veel meer dan een gadget.
De demo's op youtube zijn overigens zeer slecht en doen de boss se band mi. oneer aan.

muziekschuur
18 maart 2013, 16:18
De nieuw Tommi Iommi Ti15 is een 15 watt buizen combo die een 15 watt en 1 watt aansluiting heeft. En klinkt als een klok..

http://www.fullcompass.com/common/products/original/155731.jpg

http://www.fullcompass.com/common/products/original/155732.jpg

Bassa
18 maart 2013, 16:28
Die klinkt inderdaad heel erg goed.
Maar die looks.........Verschrikkelijk!!!!! Het doet me denken aan zo'n goedkoop transistortje.

muziekschuur
18 maart 2013, 16:53
Nee. Da's gewoon ruige metal. Ik vind het eerlijk gezegd gewoon iets nieuws. Zoiets als dit heb ik nog niet eerder gezien. Een serieuze metal amp die prima metal speelt bij huiskamer niveau. Dat als moeder en dochter tijdens de afwas gewoon gezellig twee stemmig gothic of metal meezingen zonder microfoon... Al met al een bijzondere creatie die denk ik door velen nog op waarde moet worden geschat.. Dit is echt iets heel speciaals... En dat voor rond de 400 euro...

En voor de 7 snarigen onder ons... Er zit een soort loudness knop op. Zodat je meer bas erbij draait bij laag volume. Gewoon slim design. En verder geen fratsen. Oh ja. En kun je zo op je puter aansluiten voor silent recording... Baoem..

Bassa
18 maart 2013, 16:54
Er zijn genoeg mensen die ervan houden. En voor die prijs is het inderdaad een heel mooi ding!!

Skinny Stupido
19 maart 2013, 12:08
ik vind de tommi ook niet mooi, deze wel ;

http://static.musicbusiness.fr/media/catalog/product/cache/7/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/l/a/laney-cub12r-3.jpg

http://www.nzmusician.co.nz/laney-combo-amp-1322.jpg