PDA

View Full Version : marshall tech vraagje



Dude
22 juni 2003, 14:27
In mijn JCM800 2204 top (50 watt versie) uit 1983 zijn 2 (ok shoot me ik ben geen electronica wizzkid) weerstandjes??? doorgeknipt.

Ze zitten over de potmeter van de preamp en de High input heen, hier een foto om te laten zien..

Kan iemand me vertellen waarom deze zijn losgemaakt en of dit evt kwaad kan voor mijn amp...

http://gearheadbart.freewebspace.com/images/marshall_2204_cap3.jpg

Dude
22 juni 2003, 14:29
voor de duidelijkheid, het is dus die duidelijk aanwezige bruine ronde maar ook de minder duidelijk zichtbare bruine ronde over de potmeter heen.... :o

http://gearheadbart.freewebspace.com/images/marshall_2204_cap1.jpg

Al
22 juni 2003, 15:41
In mijn JCM800 2204 top (50 watt versie) uit 1983 zijn 2 (ok shoot me ik ben geen electronica wizzkid) weerstandjes??? doorgeknipt.

Kan iemand me vertellen waarom deze zijn losgemaakt en of dit evt kwaad kan voor mijn amp...



Het kan geen kwaad. Het zijn condensatoren. Ze zitten er om het geluid helderder te maken, meer hoog dus.
Is iemand aan het tweaken geweest.

Al

Dude
22 juni 2003, 17:53
ok, hij klinkt GEIL zo als die is, houwen zo dus ! ! !

bedankt wederom al !

PeeVee
23 juni 2003, 15:12
Dat zijn "bright" capjes.

Als je het volume dicht draait (lees: lager dan helemaal open), zet je eigenlijk een weerstand tussen ingang en uitgang van de potmeter.

Zo'n potmeter weerstand laat vaak wat minder hoog door dan mid en laag. Dat wordt gecompenseerd met zo'n condensatortje, in gitaren wordt het ook wel toegepast; een "treble bleed cap"; een soort bruggetje waar het hoog over kan (i.p.v. door de weerstand heen). Hoe hoger je het volume zet, hoe minder effect het heeft. Bij volume op 10 doet het niets, de weerstand van de potmeter is dan (zo goed als) 0.

Als je beetje te weinig helder hoog hebt, dan kun je ze weer aansluiten. Op Fender amps kun je ze middels een schakelaartje aan / uit zetten.

Dude
29 juni 2003, 02:21
dank u peavey, en ja hij heeft VEEL laag met de 4x12, van te weinig hoog heb ik nog niks gemerkt...

SteavisSmokin
29 juni 2003, 14:46
Hahahhaha nu snap ik het.....PeeVee staat voor Peavey en is dus Pleuns lievelingsmerk. Met name de Bandit serie behoort tot je favorieten zeker?

B.face
29 juni 2003, 16:29
Hahahhaha nu snap ik het.....PeeVee staat voor Peavey en is dus Pleuns lievelingsmerk. Met name de Bandit serie behoort tot je favorieten zeker?

Hij houdt iedereen constant voor de gek met zijn Fendergedoe :D

b.face

josh.vandenberg
29 juni 2003, 20:55
Die condensatortjes zou ik weer vast solderen.Dan wordt je geluid echt wel wat bijteriger en duidelijker .Vooral als je het volume wat dichtdraaid.Die op die potmeter zit gemonteerd bedoel ik.Dat ding die op de plug naar de potmeter zit gemonteerd zorgt ervoor dat je geluid wat hotter wordt.Die moet je zeker weer vastsolderen.Het zijn overigens een van de best klinkende versterkers.Ze blazen echt bijna elke versterker weg.