PDA

View Full Version : Per ongeluk buizenamp zonder belasting aangezet ..



davidof
3 maart 2013, 00:26
Hey

Had even iemand mijn cab laten gebruiken maar hij had hem nadien niet terug ingestoken in mijn amp (marshall dsl100). Met als gevolg dat ik nadien zoals gewoonlijk mijn amp aanzet en begin te spelen .. Kwam echter niet veel uit (op laag volume). Nadien pas merkte ik dat ik aan het spelen was zonder dat de cab aangesloten was. Wat héél schadelijk kan zijn heb ik al vernomen, de amp werkt echter nog zoals voordien. Moet ik schrik hebben dat de buizen wat hebben afgezien? Of kan dat voor die 20 seconden niet echt kwaad.

Thx!

cluseau
3 maart 2013, 02:02
Hey

Had even iemand mijn cab laten gebruiken maar hij had hem nadien niet terug ingestoken in mijn amp (marshall dsl100). Met als gevolg dat ik nadien zoals gewoonlijk mijn amp aanzet en begin te spelen .. Kwam echter niet veel uit (op laag volume). Nadien pas merkte ik dat ik aan het spelen was zonder dat de cab aangesloten was. Wat héél schadelijk kan zijn heb ik al vernomen, de amp werkt echter nog zoals voordien. Moet ik schrik hebben dat de buizen wat hebben afgezien? Of kan dat voor die 20 seconden niet echt kwaad.

Thx!


Kwaad kan het zeker, het kan de wikkelingen van de uitgangstrafo beschadigen en ook de buisvoeten of zels buizen vernielen. Je hebt daarvoor wel een hoge output nodig. Dat wil zeggen dat je op flink volume de snaren moet kietelen om de amp in de gevarenzone te brengen. Als alles nog goed werkt heb je geluk gehad.

Hendriks
3 maart 2013, 09:26
Gewoon proberen , als het nog werkt ,heb je mazzel gehad.

davidof
3 maart 2013, 09:32
Oké thanks! :)

arjanb01
3 maart 2013, 09:50
20 seconden kan geen kwaad, 15 minuten lang aan zonder cab is de kans groot dat je alles stuk hebt. Ik heb het zelf ook gehad en had na 30 sec door dat de cab niet aangesloten was. Aansluiten en de boel deed het gewoon

davidof
3 maart 2013, 12:22
20 seconden kan geen kwaad, 15 minuten lang aan zonder cab is de kans groot dat je alles stuk hebt. Ik heb het zelf ook gehad en had na 30 sec door dat de cab niet aangesloten was. Aansluiten en de boel deed het gewoon

Ja was toch even schrikken, ik ga allesinds goed nadenken in het vervolg voor ik hem aanzet.

zjanke
3 maart 2013, 12:28
Vaste volgorde aanleren. Ik check consequent of mijn kabels aangesloten zijn (cabinet, doorlus tussen twee kanalen en spanning, al kunnen de laatste twee geen kwaad als ze er niet inzitten), volumes dicht staan en standby uitstaat voor ik mijn amp aanzet.
Kost in het begin wat opletten, maar kan wel veel schade voorkomen...

cluseau
3 maart 2013, 12:39
20 seconden kan geen kwaad,

Elektriciteit gaat met de lichtsnelheid weet je nog? Een fractie van een seconde is genoeg om je isolatie te kraken.