PDA

View Full Version : Muziek in harmonisch mineur (niet melodisch zoals in mijn voorgaande post).



Steven Heijstek
2 maart 2013, 15:03
Sorry......in mijn voorgaande vraag harmonisch en melodisch door elkaar gehaald.....daarom nu de herkansing.

Ik ben de laatste tijd flink aan het oefenen in het herkennen van de toonsoort en in welke toonladder een nummer staat. Het herkennen van de toonsoort gaan me inmiddels goed af. Pentatonisch en majeur haal ik er tegenwoordig ook steeds sneller uit.
Het valt mij op dat ik weinig nummers tegen kom die in harmonisch mineur staan. Misschien komt dat wel omdat ik die nummers herken als majeur. Het is voor mij nog een flinke puzzel maar ik ben zeker op de goede weg.
kunnen jullie mij een paar nummers noemen die typisch harmonisch mineur zijn. Dan kan ik daar eens mee aan de slag.

Alvast dank......Steven

Gesualdo
2 maart 2013, 16:13
Ligt er een beetje aan wat je definitie is van 'in harmonische mineur'. Een nummer staat in 'mineur' waarbij er gebruik kan worden gemaakt
van de leading tone 7 in V i.p.v v. Dit is toch wel zo'n 80-90% van alle nummers in mineur. Als je doelt op het specifieke gebruik van de augIII en vii* dan daalt het percentage al drastisch.

Net zoals bij het gebruik van de melodische mineur is de harmonische mineur grotendeels voorbehouden aan de melodie. Volledige harmonisatie zul je niet snel aantreffen.

Elvee
2 maart 2013, 16:39
Hallo Steven,

Gisteren zat ik een solo-tje te spelen, noteerde de gebruikte noten en kwam er n.a.v. jouw vraag na wat puzzelen achter dat het gebaseerd is op de toonladder B harmonisch of melodisch mineur. De G (harmonisch) of Gis (melodisch) kwam niet in het stukje voor. Een nummer ben ik nog niet voor je tegengekomen, wel 2 links met alle toonladders en bijbehorende akkoorden.
http://www.popschoolmaastricht.nl/college_ladders_akkoorden.php
http://www.popschoolmaastricht.nl/college_songwriting_akkoorden_toonsoorten.php

HouseMetalJazz
2 maart 2013, 16:43
Same answer: Gaat meestal om delen van een song. Goed voorbeeld vind ik altijd 'Don't let me be misunderstood' van Santa Esmeralda. Akkoorden: Am - G - F - E. Dus een E ipv Em. De grote terts van E, de g#, is de majeur-7 van Am. Dus die Am zou in HM een mineur-majeur-akkoord zijn. Maar in de song houden ze een 'gewone Am aan. Dus alleen het deel E is een HM-deel. Hele song staat verder in C (of Am), behalve het E-akkoord waarover je A HM kunt spelen.

Hier (http://www.youtube.com/watch?v=tP27A1RYba0) is ie trouwens... ;-)

Gesualdo
2 maart 2013, 17:14
Dus alleen het deel E is een HM-deel. Hele song staat verder in C (of Am), behalve het E-akkoord waarover je A HM kunt spelen.


Precies, want ze spelen ook een VII (harmonie vanuit de natuurlijke mineur) i.p.v. een vii*. De V i.p.v. v vind je in het overgrote deel van alle nummers in mineur omdat het een betere resolutie geeft naar de i.

Voorbeeldje:


http://www.youtube.com/watch?v=zq0DldWTXdA

Waarbij ze beginnen met de v, maar tijdens 'finding some soul in this town...' overschakelen naar de V (waarin de bas zelfs de majeur 7 speelt) voor extra spanning en resolutie aan het einde van het refrein (vanaf 0:54).

Zoals ook in het geval van de melodische mineur is de tonica gewoon een mineur i.p.v. een mineur/majeur vanwege de dissonantie en daardoor het gebrek aan tonica-functie zoals bij de (relatief) consonante mineur. Elke additieve 7 doet af aan de capaciteit van het akkoord om als 'af' te klinken. Doorgaans worden ze gebruikt om spanning te creëren wat moet leiden tot een -in het gehoor- fijn klinkende resolutie. De mineur of majeur 7 was zelfs ten tijde van contrapunt in de Renaissance (welke grotendeels was gebaseerd op een reine stemming in C) een 'verboden' interval omdat dit kon leiden tot de tritone-interval. Zo was de F > B een tritone, maar ook de E > Bb. Maar goed, tijden zijn veranderd.
Nu smullen we daarvan: V7 :)

'Waarover je HM kunt spelen', slaat de spijker op z'n kop. Het is een toonladder voor een melodie, niet om een stabiele harmonische basis mee te creëren, hoewel het harmoniseren van de harmonische toonladder wat lekkerder in het gehoor klinkt dan de afschuwelijke melodische harmonisaties.