PDA

View Full Version : Fretbuzzzz gaat niet weg



Toaster
22 juni 2003, 13:24
Ik heb laatst mijn fender strat laten afvlakken. Ik dacht hiermee mijn frettbuzz weg te kunnen halen. (afvlakken was overigens ook gewoon nodig hoor).
Het afvlakken is perfect gedaan (ook gerecrowned, en de hals goed geolied, hals ook opnieuw afgesteld, perfect dus)

Ik heb echter nog steeds een irritante fretbuzz op mijn de lage E A en D. :-(

De hoge snaren zijn te verwaarlozen. Ik heb het hier nog niet over gehad met mijn reparateur maar hoe kan ik dit verhelpen?

Zadeltjes omhoog?
Hals laten afstellen?

Laat het me weten alsjeblieft.

pimmetje
22 juni 2003, 15:49
Het eerste wat ik zou doen is idd ff de zadeltjes een slagje omhoog. Als dat niet helpt (of pas helpt als de hoek richting kam echt absurd wordt), dan zal je idd ook nog met de hals moeten gaan klooien. Maar eerst dus gewoon de zadeltjes...

Theije
22 juni 2003, 16:34
Ik zit ook met hetzelfde probleem, als ik met distortion speel valt het niet zo op maar clean wel heel erg.

Toaster
23 juni 2003, 11:22
bump 8-)

telecastermaster
23 juni 2003, 11:36
Wat is die fretbuzz precies??

Ik heb een ES335 copy waarvan de B en G snaren een soort buzz vertoonden; het leek wel of die sneren niet vrijuit konden trillen ofzoiets. Van het weekend heb ik de gitaar geintoneerd met mijn nieuwe Peterson VS-1 tuner en het probleem is weg. :)

Toaster
23 juni 2003, 12:04
Bij intoneren verplaats je toch de zadeltjes naar voren of naar achteren :???:
Daar wordt de snaar toch alleen maar langer of korter van. Kun je hier dan je fretbuzz mee op lossen ????

Intoneren ga ik sowieso niet zelf doen want dan wordt het een gebed zonder end.

De zadeltjes omhoog schroeven kan ik wel eens zelf proberen.

O ja de fretbuzz verschijnt meestel op één a twee frets onder de ingedrukte fret. (ik kan het niet helemaal zien)

marc_o
23 juni 2003, 12:27
Direct terugbrengen naar degene die de klus gedaan heeft en zeggen "zoek het uit, ik kom terug als je het opgelost hebt"

Izegrim
23 juni 2003, 13:00
Als het aan je brug ligt moeten de zadeltjes omhoog. Anders moet je of je hals verstellen als je een microtilt hals hebt of de kromming controleren. Wat misschien een heel aardig alternatief is, is een setje dikkere snaren monteren. Daarmee flapperen ze minder snel tegen je frets en je hals gaat onder de hogere spanning zelf iets meer krommen. Bij mijn ouwe gitaar bleek het heel effectief. Je moet er wel rekening mee houden dat je je brugveren moet spannen en de intonatie moet controleren, maar de stap van bijv. .010 naar .011 zal daar weinig invloed op hebben. Succes!

Ize

pimmetje
23 juni 2003, 13:19
Bij intoneren verplaats je toch de zadeltjes naar voren of naar achteren :???:
Daar wordt de snaar toch alleen maar langer of korter van. Kun je hier dan je fretbuzz mee op lossen ????

Intoneren ga ik sowieso niet zelf doen want dan wordt het een gebed zonder end.


Intoneren is idd het verkorten of verlengen van je snaar. Maar 't kan in hele lichte gevallen van fretbuzz wel 'ns helpen.

Je zegt dat je sowieso niet zelf gaat intoneren omdat dat een gebed zonder end wordt... vind ik 'n beetje vreemd. Het intoneren is juist een goed punt om mee te beginnen als je het afstellen van je gitaar wilt gaan leren.

Persoonlijk intoneer ik ongeveer iedere maand m'n (een) gitaar. Ik heb ongeveer 1x per maand een optredentje. Dan zet ik een kleine week voor het optreden nieuwe snaren op de te gebruiken gitaar en intoneer ik 'm de dag van 't optreden... of misschien de avond ervoor... zoiets. Met een tremolo is 't idd wat meer gekut, maar dan moet je ook maar geen gitaar met een tremolo kopen :D.

Izegrim
23 juni 2003, 14:01
Iedere maand intoneren? Wow, is dat niet wat overdreven? Wat valt er te intoneren als je steeds dezelfde snaren gebruikt? Als je iedere maand moet intoneren zit er het een of ander los lijkt mij: je hals of de stelschroeven op je brug. Ja of je moet zo'n verschuifbare brug hebben, dan kan ik het me voorstellen. Kun je me uitleggen waarom je dat iedere maand doet?

crowdsurfer
25 juni 2003, 17:51
kam door iemand die er verstand van heeft een stukkie verder laten insnijden, heb ik ook gedaan