PDA

View Full Version : [Discussie] - Gitaar aan de muur hangen. Schadelijk? Ja/Nee? Waarom?



DemolitionColorScheme
2 maart 2013, 12:31
Ik weet niet of hier ooit al een topic over is geweest, maar ik ben de laatste tijd dit aan het proberen uit te zoeken nadat mijn vaste gitaar reparateur / tech zei dat het ophangen van je gitaren schadelijk kan zijn voor de neck, vooral bij zwaardere gitaren als Gibson LPs, als voorbeeld.

Ik ben toen een flinke tijd gaan rondzoeken op het internet en 95% van de mensen zegt dat het totaal geen kwaad kan, dat de string tension zoveel malen groter is dan het daadwerkelijke tegengewicht wat ophangen aan de neck zou kunnen geven.

Wat is jullie visie betreffende dit?
- Ophangen geen probleem?
- Zo wel, waarom dan?

stijnkenens
2 maart 2013, 12:36
Ik zou dan wel graag de redenen willen weten van die reparateur, inclusief gegrond onderzoek met resultaat ! Dit is weer zo'n www fabeltje.

Want dan zou je er ook niet op mogen spelen, want dat is ook schadelijk voor je gitaar ...


Er hangt +/- 60 kg snaar spanning aan je instrument, dus die 4 kg zwaartekracht zal het niet doen, zo los aan de haak.


Ik zeg net tegen iedereen: wil je je gitaar zien, hang ze op, zet ze niet in een standaard, want op een of ander onbewaakt moment loopt er toch iemand tegen.



s.

.slash.
2 maart 2013, 12:36
Geen probleem, je moet alleen oppassen met de lak, en sommige modellen hangen niet lekker --> Telecaster, Explorer, Firebird etc.

Midwolda
2 maart 2013, 12:37
Ik heb zeven Gibsons, en ze hangen aan de muur (als ik er niet op speel).
Heb ik een probleem? :chicken:

Ik merk geen verschil tussen een gitaar die lang in een standaard stond of eentje die lang aan de muur hing.
Gibsons spelen gewoon altijd lekker. :D

DemolitionColorScheme
2 maart 2013, 12:39
De neck was iets gaan krommen van een van m'n LPs en hij vroeg of ik ze ophangde, wat dus het geval is. Hij liet daarna een fysiek voorbeeld zien van hoe een gitaar aan haak aan de muur hangt, waarop het leek dat, door het gewicht van de body, er een soort van druk ontstaat die lichtelijk wringt tegen de neck, waardoor er - volgens hem - dus problemen zouden kunnen ontstaan.

En, inderdaad, dat was dus ook mijn punt. De snaarspanning is zoveel malen groter dan het additionele gewicht van het ophangen.
Ik hang ze liever zelf ook op, want dat geeft me meer ruimte èn - inderdaad - ze kunnen niet omver worden gelopen.

kunk
2 maart 2013, 12:59
Heb mijn LP(Tokai) ook altijd hangen. Heb deze gitaar ruim een jaar in mijn bezit en afgelopen week de hals ook rechter moeten zetten om steeds erger wordende frettbuzz te verhelpen. Dit zou dus de theorie van de gitaar tech kunnen onderbouwen.

Neem wel aan dat als dit weer bijgesteld is dit niet weer erger wordt zodat over een jaar alles weer moet worden aangedraaid?
Met mijn andere gitaren, acoustische Fender f3 en Ephipone Sheraton geen last trouwens. En die hangen al jaren.

DemolitionColorScheme
2 maart 2013, 13:00
Heb mijn LP(Tokai) ook altijd hangen. Heb deze gitaar ruim een jaar in mijn bezit en afgelopen week de hals ook rechter moeten zetten om steeds erger wordende frettbuzz te verhelpen. Dit zou dus de theorie van de gitaar tech kunnen onderbouwen.

Neem wel aan dat als dit weer bijgesteld is dit niet weer erger wordt zodat over een jaar alles weer moet worden aangedraaid?
Met mijn andere gitaren, acoustische Fender f3 en Ephipone Sheraton geen last trouwens. En die hangen al jaren.
Exact, dit was dus bij mij het exacte probleem. Overigens ook alléén bij LPs.

kunk
2 maart 2013, 13:08
Exact, dit was dus bij mij het exacte probleem. Overigens ook alléén bij LPs.

Weten we dat ook weer:ok:

DemolitionColorScheme
2 maart 2013, 13:17
Weten we dat ook weer:ok:
Nou ja, uit dit kunnen we nog niet geheel een conclussie trekken, toch?
Bij mij was het een kwestie van de trussrod bijstellen en het was weer zo goed als nieuw.

Ik vraag me dus af wáár dat probleem vandaan kwam. Want voordat ik de snaren eraf haalde, was alles prima - zoals altijd. Pas toen ik er een nieuw setje op legde kwam dit probleem opeens.

Dus, wat zou dat kunnen zijn? Temperatuur? Snaarspanning? (bij mij liggen er Baritone snaren op en hij staat in B standaard)
Of toch het ophangen? Het is niet dat dit probleem zich constant voor doet en het is nu geheel weg. Maar pas vanaf het ophangen is dit zich gaan voordoen. Dus ik zoek een beetje de oorzaak hier. Volgens de tech kwam het dus door het ophangen.

Swaag
2 maart 2013, 13:29
Het is trouwens wel schadelijk voor je muur. Al die gaten boren..

DemolitionColorScheme
2 maart 2013, 13:30
Het is trouwens wel schadelijk voor je muur. Al die gaten boren..
Klopt ...
Ik heb hem ook een kusje gegeven na het boren.

Rinze
2 maart 2013, 13:31
En daarom hangen in muziekzaken de gitaren aan haken, ook de hele dure? :chicken:

Het lijkt mij echt flauwekul en natuurkundig niet te onderbouwen. Mijn ervaring is dat de ene gitaar nu eenmaal vaker een (kleine) draai aan de trussrod nodig heeft dan de andere. Ik vermoed dat dat ligt een verschillen in het hout.

DemolitionColorScheme
2 maart 2013, 13:36
En daarom hangen in muziekzaken de gitaren aan haken, ook de hele dure? :chicken:

Het lijkt mij echt flauwekul en natuurkundig niet te onderbouwen. Mijn ervaring is dat de ene gitaar nu eenmaal vaker een (kleine) draai aan de trussrod nodig heeft dan de andere. Ik vermoed dat dat ligt een verschillen in het hout.
Dat eerste is niet per definitie echt een goed argument. Hij zei ook dat dat eigenlijk gewoon alles behalve slim is, behalve als gitaren bij de body óók nog ondersteund worden.

Tweede punt: het gaat niet zozeer om de trussrod, maar puur OF het effect heeft op een gitaar om hem op te hangen. Of het nu minimaal is of niet.

Nogmaals: ik zèg niks. Ik vraag het simpelweg.

barno
2 maart 2013, 13:53
gitaartechs... het zijn me toch kapoentjes somtijds :)

gezever van de bovenste plank dus.

B-stone
2 maart 2013, 14:16
ik hang mijn gretsch liever niet op ivbm stof wat in de f gaten gaat zitten. Hou hem daarom altijd in de koffer, ik zou hem wel graag ophangen maar wil geen stof gitaar.... hmmm moeilijk uitleggen wat ik bedoel :P

Rens Buursen
2 maart 2013, 14:16
Tweede punt: het gaat niet zozeer om de trussrod, maar puur OF het effect heeft op een gitaar om hem op te hangen. Of het nu minimaal is of niet.

Nogmaals: ik zèg niks. Ik vraag het simpelweg.

Als je de vraag zo gaat stellen kan je hm doodredeneren. Ja, het heeft effect op een gitaar als je deze ophangt. Er werken dan krachten op een andere manier op de gitaar dan wanneer je deze in een standaard zou zetten. Alleen is het een merkbaar verschil? Wanneer één iemand op deze aardkloot springt kan je daar ook aan doorberekenen wat het verschil is in onze baan om de zon maar dat zal zo klein zijn dat niemand er iets van merkt.

DemolitionColorScheme
2 maart 2013, 14:17
ik hang mijn gretsch liever niet op ivbm stof wat in de f gaten gaat zitten. Hou hem daarom altijd in de koffer, ik zou hem wel graag ophangen maar wil geen stof gitaar.... hmmm moeilijk uitleggen wat ik bedoel :P
haha, toch niet moelijk om uit te leggen. Je wilt gewoon geen stof in en op je gitaar. Klaar. ;)

DemolitionColorScheme
2 maart 2013, 14:18
Als je de vraag zo gaat stellen kan je hm doodredeneren. Ja, het heeft effect op een gitaar als je deze ophangt. Er werken dan krachten op een andere manier op de gitaar dan wanneer je deze in een standaard zou zetten. Alleen is het een merkbaar verschil? Wanneer één iemand op deze aardkloot springt kan je daar ook aan doorberekenen wat het verschil is in onze baan om de zon maar dat zal zo klein zijn dat niemand er iets van merkt.
Exact! Dat is het punt dus:
heeft het een merkbaar nadelig effect?
In mijn geval hadden het allerlei soorten oorzaken kunnen hebben. Wat ik dus wil weten of de oorzaak daadwerkelijk het ophangen was. :)

Rens Buursen
2 maart 2013, 14:27
Het enige waar ik nog wel in wil geloven is dat het misschien het proces versneld heeft door die paar kilo. Gitaren hebben zo nu en dan een beetje aandacht nodig en ik kan me wel ergens voorstellen dat het ophangen van een gitaar daar een verschil in maakt, maar als je de gitaar niet had opgehangen had je denk ik, mogelijk wat later, alsnog dezelfde problemen gehad. ;)

DemolitionColorScheme
2 maart 2013, 14:29
Dat zou heel goed kunnen, ja.

Scarface
2 maart 2013, 14:33
Ik kan mij eerlijk gezegd niets bedenken of en waarom het invloed heeft op een gitaar als je hem ophangt.

Maar,je kunt natuurlijk overal je bedenkingen bij zetten. Is plat neerleggen in een koffer beter of slechter als rechtop zetten? Standaard of hangen?...Ik weet het niet,zal allemaal wel..

Hoeveel gitaren hangen er in de wereld aan de muur? En ook in winkels... Als het vermoeden er al was dat het slecht zou zijn,stond het www er boem vol van.

Ik zou het verhaal van je tech bijna afdoen als een broodje aap verhaal,maar hij zal zijn redenen wel hebben.

Groet,
Marco

Pepe
2 maart 2013, 14:33
Ik hang daarom een gitaar ondersteboven op, suck on that gravity.
Behalve de hollow bodies, die hebben van die handige Fgaten.

DemolitionColorScheme
2 maart 2013, 14:36
Ik kan mij eerlijk gezegd niets bedenken of en waarom het invloed heeft op een gitaar als je hem ophangt.

Maar,je kunt natuurlijk overal je bedenkingen bij zetten. Is plat neerleggen in een koffer beter of slechter als rechtop zetten? Standaard of hangen?...Ik weet het niet,zal allemaal wel..

Hoeveel gitaren hangen er in de wereld aan de muur? En ook in winkels... Als het vermoeden er al was dat het slecht zou zijn,stond het www er boem vol van.

Ik zou het verhaal van je tech bijna afdoen als een broodje aap verhaal,maar hij zal zijn redenen wel hebben.

Groet,
Marco
Ja, dat was dus ook mijn eerste gedachten.
Hij weet wèl z'n ding en het is niet een of ander groentje, dus ik had niet gelijk zoiets van "Ach, wat lul je nou!?" - hij was het allemaal duidelijk aan het visualiseren en zoals hij het liet zien en uitlegde zat er wel een vorm van logica in.

j3r03n
2 maart 2013, 14:47
Hoeveel gitaren hangen er in de wereld aan de muur? En ook in winkels...
Music Store in Duitsland (een van de grootste en bekendste muziekwinkels van Europa) heeft Gibsons van +€2000 in met schuimrubber afgewerkte standaards staan, waardoor de hele lak naar de kloten gaat... Ach ja...

Overigens vind ik het verhaal dat ophangen slecht zou zijn maar flauwekul :)

Scarface
2 maart 2013, 14:49
Ja, dat was dus ook mijn eerste gedachten.
Hij weet wèl z'n ding en het is niet een of ander groentje, dus ik had niet gelijk zoiets van "Ach, wat lul je nou!?" - hij was het allemaal duidelijk aan het visualiseren en zoals hij het liet zien en uitlegde zat er wel een vorm van logica in.

Ja,ik geloof ook wel dat hij het best zal weten.

Ik denk alleen dat het probleem zich ook voor doet als je je gitaar in een koffer of standaard legt of zet. Ik denk dat het ook te maken heeft met hoe vaak gebruik je een gitaar? Als een gitaar voor lange tijd in een koffer legt kan het zijn dat je de hals ook bij moet stellen,hout werkt nu eenmaal. Wat voor hout is het? Nieuw/oud hout... Allemaal factoren die meespelen.

Ik denk dat het dus om het even is.

Groet,
Marco

DemolitionColorScheme
2 maart 2013, 14:50
Ja,ik geloof ook wel dat hij het best zal weten.

Ik denk alleen dat het probleem zich ook voor doet als je je gitaar in een koffer of standaard legt of zet. Ik denk dat het ook te maken heeft met hoe vaak gebruik je een gitaar? Als een gitaar voor lange tijd in een koffer legt kan het zijn dat je de hals ook bij moet stellen,hout werkt nu eenmaal. Wat voor hout is het? Nieuw/oud hout... Allemaal factoren die meespelen.

Ik denk dat het dus om het even is.

Groet,
Marco
Dat sowieso. Een gitaar heeft altijd om de zoveel tijd even een afstelbeurt nodig, dus misschien moeten we het daar maar op houden, ongeacht ophangen, in de koffer wegleggen of in een standaard zetten.

Ik blijf ze dus gewoon fijn ophangen. :)

Rens Buursen
2 maart 2013, 14:51
Wat nou als je hm mee de ruimte in neemt?

DemolitionColorScheme
2 maart 2013, 14:52
Wat nou als je hm mee de ruimte in neemt?
Dan stikt 'ie. :( haha

Scarface
2 maart 2013, 15:00
Dat sowieso. Een gitaar heeft altijd om de zoveel tijd even een afstelbeurt nodig, dus misschien moeten we het daar maar op houden, ongeacht ophangen, in de koffer wegleggen of in een standaard zetten.

Ik blijf ze dus gewoon fijn ophangen. :)

Ik weet wel zeker dat je dat gewoon moet blijven doen..:ok:

Groet,
Marco

kunk
2 maart 2013, 15:26
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6S6MLA3Q-D.jpg

De muur bij ons thuis heeft er blijkbaar ook moeite mee:soinnocent:

Midwolda
2 maart 2013, 15:55
Dat zou ik gewoon bij de NAM declareren, Kunk. :D

Deadspirrit
2 maart 2013, 16:01
Grappig dit te lezen, want ik hoor het ook vaker. Maarja, liever dat dan dat hij omver word gelopen en er onwijze putten in de lak komen.

Hotpepper01
2 maart 2013, 17:18
Bij mij hangen ze aan haken aan een slatwall. Okay, het kost wat, maar dan heb je ook wat. De haken zijn best handig, ze zijn draaibaar en als je een gitaar er in hangt, dan klikken er van die flippertjes dicht. Superveilig dit. En zeg nou zelf, is toch nog mooi om naar te kijken in mn gitarenkamer.

http://i1205.photobucket.com/albums/bb440/hotpepper01/DSC00643_zpse27bc6be.jpg

Braindead
2 maart 2013, 17:34
Daar kan ik uren naar kijken zo;n mooie collectie aan de muur!

Tja, als ik de openingspost zo lees dan snap ik het advies wel. Als ik gitaarreparateur was zou ik ook vooral zeggen dat je je gitaar (bij voorkeur Les Paul) in een, het liefst zeer instabiele standaard op een gammele vloer neer moet zetten en dan het liefst nog in de hal waar veel mensen langslopen. Heb je mooi wat te doen met al die gebroken headstockjes lijmen en bijspuiten.

DemolitionColorScheme
2 maart 2013, 17:38
Tja, als ik de openingspost zo lees dan snap ik het advies wel. Als ik gitaarreparateur was zou ik ook vooral zeggen dat je je gitaar (bij voorkeur Les Paul) in een, het liefst zeer instabiele standaard op een gammele vloer neer moet zetten en dan het liefst nog in de hal waar veel mensen langslopen. Heb je mooi wat te doen met al die gebroken headstockjes lijmen en bijspuiten.
Laten we vriendelijk blijven ...
Ik loop al tijden bij die kerel en heb er geen slecht woord over te zeggen. Super vriendelijke en oprechte man, dus ditsoort opmerkingen zijn nogal loos.

Scarface
2 maart 2013, 17:59
Bij mij hangen ze aan haken aan een slatwall. Okay, het kost wat, maar dan heb je ook wat. De haken zijn best handig, ze zijn draaibaar en als je een gitaar er in hangt, dan klikken er van die flippertjes dicht. Superveilig dit. En zeg nou zelf, is toch nog mooi om naar te kijken in mn gitarenkamer.

http://i1205.photobucket.com/albums/bb440/hotpepper01/DSC00643_zpse27bc6be.jpg



Kijk dat bedoel ik nou:mmmm: My cup of thea...Oh ja,Proost!!!!

Groet,
Marco

Sinner1980
2 maart 2013, 18:14
Onzin, ik heb zo'n guitar grip hand aan mijn muur geboord vd week. Mijn ESP'tje hangt er nu echt chique bij: aanrader!

DemolitionColorScheme
2 maart 2013, 18:15
Al m'n gitaren hangen al hoor ... ;)
http://i6.photobucket.com/albums/y244/DemolitionColorScheme/GibsonLtd-01_zps2dfa9ff2.jpg

Deadspirrit
2 maart 2013, 18:31
Bij mij hangen ze aan haken aan een slatwall. Okay, het kost wat, maar dan heb je ook wat. De haken zijn best handig, ze zijn draaibaar en als je een gitaar er in hangt, dan klikken er van die flippertjes dicht. Superveilig dit. En zeg nou zelf, is toch nog mooi om naar te kijken in mn gitarenkamer.

http://i1205.photobucket.com/albums/bb440/hotpepper01/DSC00643_zpse27bc6be.jpg

Wow, je hebt bijna mijn droom collectie hangen daar! Ik dacht eerst dat het een foto van een gitaarwinkel was :P

Daar over gesproken. In winkels hangen gitaren meestal ook. Dus dan zou zelfs de winkel het niet goed doen. En je mag toch wel van ze verwachten dat ze de gitaren niet gelijk slecht behandelen.

Braindead
2 maart 2013, 20:36
Daar kan ik uren naar kijken zo;n mooie collectie aan de muur!

Tja, als ik de openingspost zo lees dan snap ik het advies wel. Als ik gitaarreparateur was zou ik ook vooral zeggen dat je je gitaar (bij voorkeur Les Paul) in een, het liefst zeer instabiele standaard op een gammele vloer neer moet zetten en dan het liefst nog in de hal waar veel mensen langslopen. Heb je mooi wat te doen met al die gebroken headstockjes lijmen en bijspuiten.


Laten we vriendelijk blijven ...
Ik loop al tijden bij die kerel en heb er geen slecht woord over te zeggen. Super vriendelijke en oprechte man, dus ditsoort opmerkingen zijn nogal loos.

Mijn post was uiteraard met een knipoog bedoeld. ;) Zo dus. :)

soundbound
2 maart 2013, 21:23
ik geniet elke keer van het kijken naar de gitaren die aan muur hangen. Ik merk dat ik ze ook vaker pak als ik ze heb hangen, een koffer is voor mij dan weer een barrière om er eentje snel te pakken en ik krijg het er niet door om 5 koffers in de woonkamer te zetten :) Ik kan mij wel voorstellen dat het effect op de nek heeft, vooral ook omdat de body niet recht op de hals staat en er dus verschillende krachten op de hals komen. Bij mij hangen ze al een hele tijd aan de muur en ik merk nog geen grote verandering (ook de les Pauls niet). Dus ik blijf ze lekker bekijken!

kunk
2 maart 2013, 21:31
Dat zou ik gewoon bij de NAM declareren, Kunk. :D

Denk niet dat die NAM boys daar intrappen!:seriousf:

Tabula Rasa
2 maart 2013, 21:34
Neerleggen, ophangen, ergens tegenaan leunen. Het heeft allemaal waarschijnlijk wel een minimale invloed. Gewoon lekker ff afstellen en zoveel mogelijk op dezelfde manier stallen.

Jilles
2 maart 2013, 21:35
Natuurlijk is er aan een hanger een extra kracht die op de hals(verbinding) van de gitaar werkt. Groot genoeg om permanente invloed te hebben op je hals? Ik geloof er geen snars van, maar ik kan niets onderbouwen.
Teveel mensen denken dat een elektrische gitaar maar wát kwetsbaar is, terwijl ze echt wel wat kunnen hebben.