PDA

View Full Version : Muziek in melodisch mineur



Steven Heijstek
1 maart 2013, 23:27
Ik ben de laatste tijd flink aan het oefenen in het herkennen van de toonsoort en in welke toonladder een nummer staat. Het herkennen van de toonsoort gaan me inmiddels goed af. Pentatonisch en majeur haal ik er tegenwoordig ook steeds sneller uit.
Het valt mij op dat ik weinig nummers tegen kom die in melodisch mineur staan. Misschien komt dat wel omdat ik die nummers herken als majeur. Het is voor mij nog een flinke puzzel maar ik ben zeker op de goede weg.
kunnen jullie mij een paar nummers noemen die typisch melodisch mineur zijn. Dan kan ik daar eens mee aan de slag.

Alvast dank......Steven

HouseMetalJazz
2 maart 2013, 14:10
He, vaak staat enkel een (onder)deel van een song in MM. Vaak gaat het slechts om 1 of 2 akkoorden in een song, zoals het mineur-majeur-akkoord (1e trap), het mol 9-akkoord (2e trap) en het wereldberoemde (in jazz kringen) alt-akkoord (trap 7). Of er komt een keer een ii-V-I-tje langs (zoals D half verm. - G7alt - C min-maj). Songs die volledig in MM staan kom ik zo snel ook niet op...

Steven Heijstek
2 maart 2013, 15:05
Dank voor je antwoord HMJ. Ik zie nu dat ik harmonisch en melodisch door elkaar heb gehaald...... Beginnersfout. Daarom een nieuwe post met daarin nogmaals de juiste vraag.

Groet, Steven



Slotje

Gesualdo
2 maart 2013, 15:35
He, vaak staat enkel een (onder)deel van een song in MM. Vaak gaat het slechts om 1 of 2 akkoorden in een song, zoals het mineur-majeur-akkoord (1e trap), het mol 9-akkoord (2e trap) en het wereldberoemde (in jazz kringen) alt-akkoord (trap 7). Of er komt een keer een ii-V-I-tje langs (zoals D half verm. - G7alt - C min-maj). Songs die volledig in MM staan kom ik zo snel ook niet op...

De tonica is een simpele i. Gelukkig maar, want de imaj7 heeft nauwelijks een harmonische functie als tonica. Zelfs met een V7 krijg je de imaj7 nauwelijks getoniciseerd. Dat is de reden waarom bijna geen enkel nummer puur in de melodische mineur staat geschreven. Het harmoniseert zo slecht met 2 dim-akkoorden waarvan één (de vi*) nauwelijks functioneel is.

Het gebruik van de intervallen van de melodische mineur is grotendeels voorbehouden aan de melodie, eventueel in polyfonische contrapunt zoals een bekend voorbeeld de Bourée in E mineur van J.S. Bach:

http://i46.tinypic.com/hwwwsz.jpg

Waarbij je in maat 3 de klassieke ascenderende melodische melodielijn vindt en descenderende natuurlijke.
Uiteindelijk is dat ook de reden om een melodische variant te maken: de 7 fungeert als leading tone naar 1, maar zonder een natuurlijke 6 te introduceren, krijg je een vrij groot interval tussen b6 en 7 (1,5 toon) welke minder vloeiend in de oren klinkt dan het interval 6 > 7.

J.S Bach heeft verschrikkelijk veel melodische mineur gebruikt, dus luister naar zijn werk en kijk of je het hoort.

Steven Heijstek
5 maart 2013, 03:59
De tonica is een simpele i. Gelukkig maar, want de imaj7 heeft nauwelijks een harmonische functie als tonica. Zelfs met een V7 krijg je de imaj7 nauwelijks getoniciseerd. Dat is de reden waarom bijna geen enkel nummer puur in de melodische mineur staat geschreven. Het harmoniseert zo slecht met 2 dim-akkoorden waarvan één (de vi*) nauwelijks functioneel is.

Het gebruik van de intervallen van de melodische mineur is grotendeels voorbehouden aan de melodie, eventueel in polyfonische contrapunt zoals een bekend voorbeeld de Bourée in E mineur van J.S. Bach:

http://i46.tinypic.com/hwwwsz.jpg

Waarbij je in maat 3 de klassieke ascenderende melodische melodielijn vindt en descenderende natuurlijke.
Uiteindelijk is dat ook de reden om een melodische variant te maken: de 7 fungeert als leading tone naar 1, maar zonder een natuurlijke 6 te introduceren, krijg je een vrij groot interval tussen b6 en 7 (1,5 toon) welke minder vloeiend in de oren klinkt dan het interval 6 > 7.

J.S Bach heeft verschrikkelijk veel melodische mineur gebruikt, dus luister naar zijn werk en kijk of je het hoort.

Hahahaha....en jij denkt dat ik dat begrijp.....echt niet. Ik ben echt een absolute beginner op dit vlak. Ik vind het geweldig hoe gepassioneerd er over geschreven wordt maar dat gaat mij allemaal ver boven mijn pet.
Ik dank je voor je uitgebreide uitleg. Ik ga me eerst nog eens in de basis van de muziekleer inlezen (en spelen) en wie weet ga ik echt nog eens begrijpen wat jij allemaal schrijft.

Vol bewondering en veel dank......Steven

terrasbeest
5 maart 2013, 12:01
Hahahaha....en jij denkt dat ik dat begrijp.....echt niet. Ik ben echt een absolute beginner op dit vlak. Ik vind het geweldig hoe gepassioneerd er over geschreven wordt maar dat gaat mij allemaal ver boven mijn pet.
Ik dank je voor je uitgebreide uitleg. Ik ga me eerst nog eens in de basis van de muziekleer inlezen (en spelen) en wie weet ga ik echt nog eens begrijpen wat jij allemaal schrijft.

Vol bewondering en veel dank......Steven

Het is geen rocket science, hoor.
Als je de ' terminologie ' zou begrijpen ben je al een eind op de goede weg. Jouw voornemen om je te verdiepen in de basis van de ' muziekleer' is een eerste en noodzakelijke stap.
Beginnen met een ' exotische' toonladder als melodisch mineur lijkt me geen al te best idee, de ' gewone' majeur toonladder lijkt me daarvoor beter, omdat het meer vertrouwd in de oren klinkt.
Niks beter dan een voorbeeld :


http://www.youtube.com/watch?v=DZEw2ApNhyk


Als je problemen hebt, horen we het nog wel.

tidalwave_sideburns
5 maart 2013, 12:24
Volgens mij is Street Spirit van Radiohead in melodisch mineur, Go with the Flow van Queens of the Stoneage ook dan.
Veel van Rammstein ook.

Is melodisch mineur te omschrijven dat de IV en V een kleine terts hebben?

terrasbeest
5 maart 2013, 13:20
De melodische toonladder ( In C ) is C D Eb F G A B.

Als je deze toonladder harmoniseert, krijg je volgende vierklanken :

C Eb G B ( Cmin/maj7 ).
D F A C ( Dmin7).
Eb G B D ( Eb maj7 #5)
F A C Eb ( F7)
G B D F ( G7)
A C Eb G ( Amin7b5)
B D F A ( Bmin7b5 ).

Gesualdo
5 maart 2013, 14:42
Volgens mij is Street Spirit van Radiohead in melodisch mineur, Go with the Flow van Queens of the Stoneage ook dan.
Veel van Rammstein ook.

Is melodisch mineur te omschrijven dat de IV en V een kleine terts hebben?

Nee.

De 'definitie' is een mineur tonaliteit met een M6 en M7 (beiden diatonisch met majeur).

Zie ook de post van terrasbeest.

Een normale (natuurlijke mineur) is in intervallen: 1 - 1/2 - 1 - 1 - 1/2 -1 - 1
Een melodische mineur is in intervallen: 1 - 1/2 - 1 - 1 - 1 - 1 - 1/2
De harmonische mineur is in intervallen: 1 - 1/2 - 1 - 1 - 1/2 - 1 1/2 - 1/2

Luke-wannabe
5 maart 2013, 18:40
Volgens mij is Street Spirit van Radiohead in melodisch mineur, Go with the Flow van Queens of the Stoneage ook dan.
Veel van Rammstein ook.

Is melodisch mineur te omschrijven dat de IV en V een kleine terts hebben?
Nee dat is juist géén melodisch, maar authentiek mineur. Kleine 6 en 7 dus.

Je komt eigenlijk zo weinig (pop)muziek tegen die in melodisch mineur 'staan' omdat die ladder geharmoniseerd niet heel mooi is. Melodisch zie je het wel eens. Grote zes en 7 en dan een mineur tonica.