PDA

View Full Version : Hulp bij polijsten



Paul Schermer
1 maart 2013, 21:01
Goedenavond,

Ik ben vandaag begonnen met het polijsten van de gelakte gitaar, maar 't wordt niet zo mooi als ik hoopte. Tot nu toe alleen de nek. als die bevalt durf ik verder met de body. Zie foto's hieronder.

Ik gebruik commandant 4 (voor machine en hand), dat breng ik aan met een tshirt en wrijf het op met een ander stuk tshirt.

De vraag is, wat doe ik fout?

Had ik beter moeten schuren?
gebruik ik teveel, of juist tekort polijstpasta?
Is dit niet gek voor commandant 4 en moet ik er met 7 of speedshine overheen?
Of moet ik gewoon harder poetsen?

't Lijkt wel of de lak meer glom voor het (schuren en) polijsten dan er na..:(

Alle tips zijn welkom!
Alvast bedankt.

De foto's:
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/542674_10151433218210822_1742562870_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/530872_10151433218220822_1372942894_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/385969_10151433218170822_104134750_n.jpg

barno
1 maart 2013, 21:10
ik denk dat je meer had moeten schuren. de lak moet volledig dof en vlak zijn voor je gaat polijsten.

oigun
1 maart 2013, 22:53
Schuren zoveel mogelijk met een schuurkurk voor de kleinere stukken een gum gebruiken. schuurpapier 1000/1500/2000 Minimaal eindigen met 1500 anders krijg je het niet glanzend (kan wel maar dan ben je wel even zoet)

Han S
1 maart 2013, 23:14
En niet te hard drukken met dat schuren want dan krijg je krasjes. Laat het schuurpapier zijn werk doen. Zoals gezegd minimaal 1500 en liever 2000. Er zijn betere polijstpasta's dan Commandant, van Farecla of 3M bijvoorbeeld.

Paul Schermer
1 maart 2013, 23:31
Daar was ik al bang voor. Bedankt voor de bevestiging.

Ik had gehoopt dat ik er wel mee weg zou komen, maar moet dus nog een middagje flink (voorzichtig) schuren. En opzoek naar wat 1500 en 2000 grid papier. (laat ik het dan maar goed doen ook) :soinnocent:
Ik heb al commandant, dus daar ga ik mee verder.

Hebben jullie nog tips voor het voorkomen of verwijderen van die cirkelvormige krassen?
Ik heb iets gelezen over iets wat speedshine heet, met watten opwrijven?

Grtz

Han S
1 maart 2013, 23:43
Wat ik op de foto's zie zijn schuurkrassen en die poets je niet weg. Korrel 2000 heeft elke autospuiter voor je en er zijn nog veel kleinere korrels, tot 6000 geloof ik.

fred dons
2 maart 2013, 09:21
sowieso niet met een t-shirt poetsen, daar kun je wel mee beginnen maar je moet eindigen met een nieuwe/schone poetsdoek of nog beter puur katoenen watten, je shirt maakt nu die krasjes
ik gebruik voor het laatste stukje carpolish of stew mac swirlremover en ik let er op om niet meer in rondjes te poetsen maar in de lengte richting

Paul Schermer
2 maart 2013, 11:05
Ik bedenk met net dat ik nog een stapeltje (nieuwe) katoenen luiers heb liggen. Tip van de opticien, die gebruiken ze ook voor het poetsen van brillen. krast zeker niet. Dat zal geschikt zijn voor het verwerken van de commandant.
Het vervolg met de speedshine maak ik dan af met watten (schijfjes?).

Dit laatste product is trouwens lastig te vinden. Halfords heeft het niet en online bestellen kost meteen weer 4 a 5 euro verzenden extra...
Heeft iemand een goed alternatief hiervoor?

fred dons
2 maart 2013, 16:38
gewoon een carpolish, hoeft niet perse speedshine te zijn, let er alleen op dat er geen siliconen in zit

crazycow
2 maart 2013, 19:07
Micromesh is ook wel aardig om te gebruiken om de krassen kwijt te raken. Ik heb de kleine (iets van 4x4 cm), maar ze zijn er ook in groter formaat. De korrel van micromesh is afwijkend van de standaard schuurpapierkorrel (1500-12000). 1500 staat volgens mij gelijk aan 400 schuurpapier en 8000 aan 2500 schuurpapier. 12000 ?
Daarna alsnog polijsten trouwens.

Wat betreft siliconen, inderdaad zonder. Heb wel een tijdje terug een kastje gepolitoerd die heel lang was bewerkt met een poetsmiddel met siliconen. Het schijnt dat schellak zich er niet zoveel van aantrekt want het is gewoon strak geworden. Ik heb het opgezocht op internet en schellak schijnt een goede sealer te zijn voor met siliconen bewerkt hout. Nogmaals, gewoon toch maar niet gebruiken.

Paul Schermer
3 maart 2013, 17:33
Carpolish zonder cilicone dus. dat moet lukken. :ok:

Maar eerst schuren. Heeft iemand 'n goede schuurpapier-verkoop-tip? De bouwmarkt en verf speciaalzaak stopten bij 1000 grid, de bekende online gitaarbouw shops vragen 4,50 verzendkosten (soms zelfs 6,50)!! voor twee velletjes lijkt me dat wat duur...

even googlen op schuurpapier heeft niet veel opgeleverd...

Grtz

Tabula Rasa
3 maart 2013, 17:36
Een autospuiter kan je waarschijnlijk wel helpen aan wat papier. Zal niet al te duur zijn.

Als je online gaat bestellen met hoge verzendkosten. Neem dan in ieder geval niet 2 velletjes. Je hebt sowieso veel meer nodig, ook al bij 1 gitaar. Sla het in grotere aantallen in1. Het gaat echt wel allemaal op in korte tijd.

Han S
3 maart 2013, 18:24
Die autospuiter had ik in post 6 al genoemd, ga voor korrel 2000. Die velletjes zijn kleiner dan de korrel 1000 vellen en kosten ongeveer een euro per stuk.

barno
3 maart 2013, 18:27
ga ook maar voor 1000 en 1500 want daarzonder ben je weinig met 2000. hier zijn die vellen even groot hoor :) ik koop ze in speciaal zaak plastische kunsten.

oigun
3 maart 2013, 19:37
guitarsupplies heeft het ook.

Cocobolo
3 maart 2013, 19:44
Toevallig heb ik contact met iemand en kan daar 1250 vel (!) kopen voor 125 euro. Eigenlijk een koopje, maar ja, ik heb geen 1250 vel nodig :D

oigun
3 maart 2013, 19:48
Ik wil de helft wel overnemen :D

Han S
3 maart 2013, 19:51
Ik heb wel eens goedkope vellen waterproof 1000 gehad maar die waren kut met peren, binnen no time versleten en ze gaven krassen. Voor mij niets anders meer dan 3M vellen en die zijn qua afmeting de helft van de normale vellen en dan heb ik het dus over de grid 2000. Die zijn ook uiteindelijk goedkoper omdat ze veel langer scherp blijven en ze zijn betrouwbaarder, er zit niet toevallig een groter korreltje tussen dat de krassen maakt.

Cocobolo
3 maart 2013, 20:20
De partij waar ik het over heb is van het merk Sait, ik meen dat dat prima is.
Oigun, ik mail je wel even voor het geval je serieus bent

danielw
3 maart 2013, 20:29
sait is erg goed, ook op rvs! :)

Cocobolo
3 maart 2013, 20:30
sait is erg goed, ook op rvs! :)

RVS? Verkocht ! :seriousf:

oigun
3 maart 2013, 22:42
De partij waar ik het over heb is van het merk Sait, ik meen dat dat prima is.
Oigun, ik mail je wel even voor het geval je serieus bent

Ja, over dat soort dingen maak ik geen grapjes :D

Han S
3 maart 2013, 23:09
Als de partij jullie te groot is wil ik ook wel een deel voor mijn rekening nemen. Welke grid is het?

Cocobolo
3 maart 2013, 23:53
P400 tot P1500.
Verpakkingen dus van 50 vel.
Oigun heeft ook interesse, barno ook. Er is zelfs nog veel meer dan het aantal dat ik noemde.
Waarschijnlijk ga ik dan maar een keertje het nodige ophalen, het is een dik uur bij mij vandaan (in de buurt van Eindhoven) maar als we het inderdaad een beetje verdelen is het wel de moeite waard lijkt me.

EDIT :
@topicstarter : sorry ! ik besef me dat we een beetje jouw topic vervuilen!

Han S
3 maart 2013, 23:58
Okay, ik hoor het wel en sorry TS, hoe gaat het poetsen?

Paul Schermer
4 maart 2013, 20:19
Haha, geen probleem hoor, 't forum is voor iedereen.

Ik heb toch maar online besteld, heb 'n webwinkel gevonden die wel normale verzendkosten rekent.
800/1200/1500/2000

Ben begonnen met 1000, maar krijg toch niet alle 'glimmende spikkeltjes' er lekker uit. Dus toch maar 'n tikje grover. (niet de muppet:seriousf:)

Hopen dat het snel binnen is, dan kan ik weer verder. :ok:

Jorikm
5 maart 2013, 18:22
Grover dan 1000 natschuren is echt niet nodig, en ik raad het je zelfs af!
Als je al zoveel moet schuren, is er waarschijnlijk iets niet helemaal lekker gegaan met het zetten van de blanke lak.

Mijn advies is met een scotch-brite padje (ken je vast wel, dat spul wat ook op een schuursponsje zit) de hele boel matteren (doodschuren/dofschuren) en vervolgens een nieuwe laag blanke lak zetten. Probeer dit te doen in een ruimte van 15+ graden en het liefst niet buiten i.v.m. stof en zand wat in je natte lak waait. Voor het spuiten de spuitbus even 10 minuten in warm water zetten zodat de lak wat dunner wordt en vervolgens een heel dun laagje zetten, aan laten drogen, en daarna een goede dekkende laag zetten.
Net zo lang spuiten totdat je een mooie gladde natte laag hebt, dan ook écht stoppen anders krijg je zakkers!

Hoe mooier je de blanke lak zat, hoe minder schuurwerk (en daarmee risico!) je hebt.

Jorik.

Edit:

Als je het goed doet, zou het er VOOR het schuren al zo uit moeten zien:

http://i1118.photobucket.com/albums/k613/Jorikm/shopje_zpsd66becee.jpg

Ik heb dit hierna alleen maar met 2500 af moeten toppen om de kleine stofjes er uit te schuren.
Gewoon gespoten met blanke lak van de action, dus geen professioneel spul ofzo!

Paul Schermer
6 maart 2013, 09:11
Hai Jorik,

Bedankt voor de tip. De lak ziet er niet zo strak uit als op jou foto, maar gezien er al twee bussen overheen gespoten zijn (en het nu op is) voel ik niet zo veel voor nogmaals lakken. Hoe strakker hoe beter natuurlijk, maar het hoeft niet winkel-strak. Ik probeer het toch voorzichtig met 800, eerst de achterkant, voor het geval dat...

Dat scotch brite, met welke schuurkorrel kan je dat vergelijken? of zijn daar ook gradaties in?

Jorikm
8 maart 2013, 00:39
Als er al 2 bussen lanke blak op zitten heb je in ieder geval al minder kans op doorschuren.
Vergeet alleen niet dat je na korrel 800, echt veel moet naschuren (schuurladders) om alle krassen af te bouwen tot korrel 2500.

Scotch brite is niet echt te vergelijken met een schuurkorrel, het werkt compleet anders..
Het komt in verschillende groftes, of beter gezegd, scherptes. Rode scotch is het scherpst, dan komt de oranje/bruin kleurige, en dan de grijze. Afhankelijk van de kleur die de gitaar heeft bepaal je de scotch die je gaat gebruiken. Zilver is heel erg gevoelig voor schuurkrassen dus daar gebruik je een oranje of een grijze scotch voor, bij zwart en andere hele donkere kleuren kun je gerust de rode gebruiken.

Jorik.