PDA

View Full Version : PC's en CC's (help Chiel de zomer door)



Chiel
21 juni 2003, 16:48
PC's CC's . . . . :???:

Ik zit verdomme al mijn hele vrije zaterdag te spenderen aan die gein! :evil: Krijg het maar niet voor elkaar om mijn FX doos en Preamp te schakelen met de midimate. Toch maar eens het hele zaakie bij meneer Lenders dumpen (die doet dat soort dingen toch ook?). Binnenkort lekker lang vakantie. Heeft Paul tijd genoeg om alles in zo'n mooi 'Morris rackje' :wink: bouwen en kan ie meteen de midimate programmeren!!!

Overigens, die Bagends klinken i.c.m. de VHT echt waanzinnig! Ik gebruik een Ernst Fliek voorversterker en het clean is werkelijk mega. Klinkt bijna net zoals mijn oude Bassmannetje over een 2x15" kast, alleen wat gedefineerder. Crunch is ook erg lekker. Die Bagend's duwen als een gek wanneer ze op die VHT zijn aangesloten. Ik heb ook bijv. ook een Koch 4x12" aangesloten gehad (V30's) en een Koch 2x12" (Jensens). Dat werd al snel heel erg rommelig en het was meer aan het resoneren dan wat anders.
Ik heb ook een Soldano SP77 en die komt een beetje in de buurt van die CAE. Is ook erg lekker met die VHT. Je krijgt echt dat Hoepfffffff gevoel mee, zonder dat het geluid rommelig of chaotisch wordt. Ja, ja. Die combie moet je echt zeker eens proberen! :wink:

Overigens, srv-man is ook al besmet met het Bagend virus! (misschien ook wel binnenkort vht-man??).

morris
21 juni 2003, 18:06
Hey Chiel,

Bagend rocks! Ik weet nog goed toen ik ze de eerste keer hoorde. Ik speelde toendertijd op een Marshall 1960 4x12, en ik stond versteld wat voor een druk er uit die kleine kassies kwam... Ik heb ze on the spot gekocht.

v.w.b. PC's en CC's,
Paul heeft dat zo gefixt ja, maar wellicht dat we je hier ook kunnen helpen? Wat lukt er niet?

kokeleko
21 juni 2003, 23:09
Alles :-D

Chiel
22 juni 2003, 13:17
Uuuuh, idd alles lukt niet :cry: Ik krijg uberhaupt geen communicatie met de midimate en de FX en Preamp. Heb nog zo'n Boss GT3 en dat werkt perfect, alleen ondersteunt hij enkel PC's. Ik wil straks eigenlijk de onderste 5 buttons van de midimate PC's laten uitsturen (kanaal A, B, C en D van de Rover en het relais om de SP77 in te schakelen). De bovenste 5 buttons moeten CC's uitsturen t.b.v. de FX (Rocktron Intellifex).
Het is technisch allemaal mogelijk (midimate heeft software versie 2.1 onboard) alleen lukt het mij niet om het ding aan de gang te krijgen. Om budget technische redenen heb ik de aanschaf van de Ernst Fliek Navigator maar even uitgesteld en ik dacht dat de midimate wel een goed alternatief zou zijn. Is er iemand die sowieso ervaring heeft met de midimate? :(

morris
22 juni 2003, 13:25
ehhhh, de Ernst Flieck is helemaal een wazig apparaat, hij kan alles, maar hij is gewoon niet te programmeren zonder een masters in electronica :lol:

Met de midimate moet dat gewoon kunnen, ik heb zelf jaren een midimate gehad.
Ik zal het draadje even splitsen en dan zullen we eens kijken of we er met z'n allen uit kunnen komen.

morris
22 juni 2003, 13:42
zo.
even recap:
je hebt een Intellifex, Rover en de midimate he?
Het is me duidelijk wat je met de Rover wil doen, maar hoe wil je de CC's gebruiken i.c.m. de Intellifex?
Ik ken de Rover verder niet, heeft 'ie midi?
En vertel eens precies hoe je alles hebt aangesloten...

Rectifier
22 juni 2003, 13:43
Heb je echt helemaal geen communicatie tussen midimate en intellifex?
Als je de pre-amps even buiten beschouwing laat, moet je in ieder geval de intellifex toch kunnen aansturen?

wimmeltje
22 juni 2003, 16:03
Ben zie ik gelukkig niet de enige net het probleem. Alleen in het met een RSB-18 van Rocktron/Bradshaw. De loops werken goed, en de FX in mijn G-force aan/uit ook, maar als ik kanalen wil schakelen met mijn voorversterker blijven de lchtjes op het floorboard branden als ik een ander kanaal van mijn voorversterker aanzet. Ik zit er nu al een hele tijd mee te prutsen, en weet niet waar ik nog moet zoeken om te laten werken.... duzz, join the club.. :-D

Jimi Hendrix
22 juni 2003, 19:42
ehhhh, de Ernst Flieck is helemaal een wazig apparaat, hij kan alles, maar hij is gewoon niet te programmeren zonder een masters in electronica :lol:



Ik heb de navigator mkII en het is een waanzinnig apparaat en het programmeren valt reuze mee.
Ik gebruik hem in combinatie met Rivera KHR (en ook een bagend ;-)) en (nu nog) gmajor en heb zo al een ontzettend veelzijdige setup, met name door de CC en PC mogelijkheden van de navigator.

Echt een aanrader, dat ernst ding en ernst zelf trouwens ook!

srv-man
22 juni 2003, 21:09
Overigens, srv-man is ook al besmet met het Bagend virus! (misschien ook wel binnenkort vht-man??).

Inderdaad aan de Bagends en wel dankzij Chiel! En die VHT.......wie weet.

Maar even on topic, ik gebruik de midimate icm een Rover, G-Major en Intellifex, werkt allemaal prima.

Persoonlijk vind ik de Midimate niet echt een intuitieve interface hebben, maar heel erg moeilijk is het niet (ik kan het tenslotte ook :D )Waarschijnlijk communiceren ze niet op hetzelfde kanaal, de midimate werkt met een aantal parametersets (S1, S2, etc.). Ik zou maar eens beginnen met S1 op kanaal 1, de Rover op kanaal 1 en een paar patches programmeren.

Rectifier
22 juni 2003, 23:34
Dus m.a.w., ik moet ook aan de BagEnd's, want anders hoor ik niet bij de club :roll: :lol: :lol: :lol:

Kan de Intellifex weleens CC's??? Ik weet het niet hoor, ik heb em wel jaren gehad maar gebruikte alleen PC's en geen CC's.
En hij heeft toch alleen maar vaste banken.
Dus bv. chorus + delay of chorus + reverb
Je bent toch niet vrij in patching ofwel?

Jeetje, ik word oud, is al een paar jaar geleden dat ik dat ding had :wink:

srv-man
22 juni 2003, 23:58
Ja zonder Bagends hoor je er hier echt niet meer bij 8-) , caprice!

Met de Intellifex kun je wel CC´s gebruiken, maar niet als stompbox methode, want je kunt inderdaad niet elk effect afzonderlijk aan of uit zetten. Maar je kunt wel parameters beinvloeden via continuous control, hoewel ik daar persoonlijk niet veel heil in zie.

Rectifier
23 juni 2003, 00:39
Candyman heeft nog wel BagEnds in de aanbieding maar ik ben uitermate tevree met m'n Boogie cab's. Meer dan genoeg druk en ook een strakke sound. :)

Maar Chiel, wat wil je dan precies met CC's en de bovenste rij knoppen van je midimate?
Ik nam aan dat je met CC's de FX als stompbox mode wou gebruiken. Lijkt mij het meest voor de hand liggende.
Maar kan je niet gewoon tig programma's programmeren?

Ik neem aan dat je geen 300 sounds nodig bent. Immers je kan maar 4 kanalen op je Fliek gebruiken en 2 van de Soldano.

Chiel
23 juni 2003, 11:10
Wat een reacties! Kijk, hier heb ik wat aan. Ik gebruik nu een GT3 die enkel met PC's werkt. Je hebt maar 4 presets direct onder controle, en daarom moet ik heel veel combinaties maken (ik gebruik in totaal 5 preamp kanalen).
Nu heb ik bijv. op bank 1 (Clean Rover, Chorus Rover, Crunch Rover en lead Rover).
Op bank 2 (Chorus Rover, Crunch Rover, lead Rover, Soldano).
Etc.

Om het tapdansen tot het verleden te laten berusten, was het eigenlijk mijn bedoeling om de preamps met de onderste 5 buttons te controlleren en de bovenste 5 wilde ik gebruiken om presets te schakelen van de Intellifex (ik gebruik er 4). (Stompbox methode was leuk geweest, maar ik kan met vaste banken ook prima uit de voeten).

De Rover preamp heeft midi onboard en de zeer uitgebreide loop's e.d. (die jullie allemaal van de Lexicon FX moeten halen :razz: De Rover schakelt de Soldano (kun je onder een preset in de Rover opslaan) en het uitgangssignaal van de Soldano is tevens op de Rover aangesloten. (je kunt de preamps van de Rover bypass zetten en het signaal van een externe preamp erdoorheen jagen).
Het midisignaal is via de Rover naar de Intellifex doorgelust, maar ik heb het ook andersom geprobeerd.

Straks zou ik graag bijv. kanaal A van de Rover willen aanzetten met bijv. button 1. Vervolgens zou ik dan met bijv. button 6 CC's naar de Intellifex willen sturen (bijv. Chorus-Delay aan/uit en even later Hall reverb aan/uit oid). Dus ik zou dan in principe 5 verschillende CC's naar de Intellifex kunnen sturen die op zijn beurt 5 verschillende presets kan aanroepen. Een beetje duidelijk nu :-?

dml
23 juni 2003, 13:49
Duidelijk.
Even een paar dingen op een rijtje.

De Midimate wil je dus als volgt (controller mode):
Button 0 t/m 4 als Program Change
Button 5 t/m 9 als Continuous Control.

1. Bank 0 valt af want button 0 werkt niet, dus maar 4 presets
2. Heb je de CC's in de Midimate ook daadwerkelijk op ON staan?
3. Zo ja, heb je de CC's ook een nummer gegeven?
4. Zo ja, heb je de te controleren MOD's in je FX processor ook hetzelfde CC-nummer gegeven?
5. Alles hetzelfde midikanaal of werk je op de Midimate met verschillende SETS??

Zo heb ik het in mijn setup (Powertone II als amp, Gmajor als FX met Midimate):
De Gmajor schakelt de kanalen van de Powertone met de switch-output. De Midimate staat ook in de Controller-mode.
Met de onderste rij buttons schakel ik kanalen (Program Change), ook veranderen daarmee de presets op de Gmajor.
Met de bovenste rij zet ik effecten op de Gmajor aan of uit. LET OP: als je een bepaald effect in de Gmajor hebt toegewezen op een corresponderend CC op de Midimate, bijv. een aan/uit-status dan moet je deze status OOK op de Midimate programmeren.
Voorbeeld: CC16= Chorus ON/OFF, preset 1=clean+chorus. Dit betekent dat je de status van CC16 op de Midimate op ON moet hebben, doe je dit niet dan zet hij de Chorus, na het kiezen van preset 2, automatisch op OFF ongeacht de geprogrammeerde status op de Gmajor. M.a.w. de Midimate overruled alle CC-settings welke geprogrammeerd zijn op de Gmajor (SNAP JE HET NOG?? :-)

Ik zou eigenlijk moeten zeggen dat je een Rocktron All Access moet kopen om alle preamps ook nog eens onder de knop te krijgen: 10 presets en 5 FX aan/uit te zetten.

srv-man
23 juni 2003, 22:56
DML, voor mij ben je helemaal duidelijk, maar ik heb ook zelf de midimate en Gmajor. (Alhoewel met CC volgens mij Control Change wordt bedoeld).
Ik ben alleen bang dat het plan van Chiel niet gaat werken, om de volgende reden:
- de Intellifex wordt via presets (PC´s dus) geschakeld, dat kan met de onderste 5 (effectief 4 buttons in bank 0) gebeuren, geen probleem zover.
- de kanalen en de switch van de Rover (voor de Soldano) kunnen ook via CC´s worden geschakeld, dus dat zou dan met de bovenste 5 buttons kunnen gebeuren (4x Rover en 1x Soldano aan/uit).
Alleen daar komt het probleem, zoals dml al schreef worden de CC instelling per preset/patch in de midimate opgeslagen. Wanneer je dus van preset wisselt, schakelt hij automatisch naar in de midimate vastgelegde CC instellingen. Dat betekent dus dat er per preset een vast preampkanaal geselecteerd wordt, en dat wil je nu net niet, want dan wissel je niet alleen van effect maar ook van preampkanaal!

Sommige andere controllers (bijv. Bradshaw, ART X15, etc.) kunnen ook midi ontvangen. De Gmajor (ja ja, de midi-implentatie op de Gmajor is uitstekend...) is bijv. in staat zijn actuele CC instellingen naar een controller te verzenden waardoor je dit probleem niet hebt. Bij het wisselen van de presets blijven de CC instellingen dan ongewijzigd. Helaas kunnen zowel de Rover als de Intellifex geen CC info verzenden, dus daar kun je verder ook niet veel mee. Ik vraag me af hoe dat in de combi Rover-Navigator eigenlijk is georganiseerd?

Volgens mij is de enige optie voor Chiel met presets te gaan werken, een andere footcontroller biedt in dit geval denk ik weinig extra. Het alternatief is een fx-doos met stompbox-midi faciliteiten aan te schaffen (TC of Lexicon dus.....)

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar dat merken we dan vanzelf wel.

dml
23 juni 2003, 23:38
Tja, CC betekent toch echt Continuous Control(ler). Maar jouw "vertaling" naar Control Change dekt de lading ook wel.

Hmmm, als je idd de Rover kan schakelen met CC's dan gaat het hele verhaal al niet op!!! Simpel: button 5=kanaal 1 Rover, 6=kanaal 2, 7=kanaal 3, enz. On the flow krijg je dat je alle kanalen aan kan zetten??? Want dat is de werking van de CC's op de Midimate. Maar dat kan dus niet............

srv-man
23 juni 2003, 23:54
Het is niet alleen mijn vertaling, ook TC hanteert de term control change. Maar inderdaad noemt Rocktron het ook wel continuous control. Maar laat ons niet verder tobben, het is maar bijzaak.

Onderschat de kracht van de Rover niet, want die kan dus wel meerdere kanalen tegelijk aan hebben (dat je er geen ruk aan hebt is weer wat anders.... :-? )! Maar hoe het nu precies bij de Rover werkt met CC´s voor kanalen weet ik eerlijk gezegd ook niet, maar ze kunnen via CC´s worden geschakeld, aldus mijn gebruiksaanwijzing.
Eigenlijk ga ik het maar eens gewoon testen.....wordt vervolgd.

zZoRgO
24 juni 2003, 11:20
ik heb ff een off topic vraagje,...

die bagends, waar verkopen ze die?
en wat is de prijs zo +/-?

Chiel
24 juni 2003, 13:41
Uuuh Bagends verkopen ze bij 'the Candyman store' :-D

Wat het hele midi verhaal betreft, bedankt voor jullie reply's! Ik ga zo direct even weer stoeien. Toch ben ik bang dat het of een andere pedaal of een andere FX zo moeten worden voor hetgeen ik in gedachten had. Anderzijds zou ik ook prima uit de voeten kunnen met enkel PC's. Heb ik dus 10 presets direct onder handbereik (toch?). Eigenlijk zouden de Rover en de Intellifex dan in Omni-mode moeten werken zoals bij de GT3 het geval is (dat vereenvoudigd het één en ander aanzienlijk).

In ieder geval bedankt voor zover!


By the way srv-man, hebbie nog nooit kanaal A en B van de Rover simultaan gehoord???

Candyman
24 juni 2003, 19:23
Op gitaarmarkt staat een BagEnd te koop. 8-)

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=10821

Rectifier
24 juni 2003, 21:34
Zal wel nergens naar klinken, anders verkoop je ze toch niet :???:

:razz: :razz: :razz:
Hier krijg ik gedonder mee met mijn BagEnd gebruikende collega vriendjes....

Maar eh, Chiel, wat ga je nu doen???
(behalve je LB verkopen :wink: )
Navigator kopen ofzo?

Op zich is't natuurlijk prima te doen door gewoon Program's te maken. Dan mot je maar een paar keer "bank uppen"

Chiel
24 juni 2003, 22:47
Er begint al leven in te komen! (Thanx dml & srv-man!) Er is in ieder geval wel communicatie, alleen veranderen de verschillende parameters van de Intellifex en niet de presets. Wordt er wel een beetje ziek van, dus morgen maar weer even verder klooien :)

By the way, die Bagends zijn gewoon perfect voor mij. Een veel gehoord argument is dat ze te netjes klinken en te eerlijk zijn, maar in mijn optiek is dat nu juist hetgeen wat een speaker moet doen. Gewoon je Top, preamp en/of eindtrap zo gaaf mogelijk weergeven. Maar ja, het blijft natuurlijk gewoon een kwestie van smaak.

Wat de midimate betreft, op zich kan ik met 9 presets prima uit de voeten. Op de midimate heb ik die dan allemaal direct onder handbereik, zonder dat ik van bank zou hoeven te switchen. Dus het volgende is voor mij al meer dan voldoende:

1)clean Rover
2)clean Rover + chorus
3)clean Rover + chorus/delay
4)crunch Rover
5)heavy Rover
6)heavy Rover + delay
7)lead Rover
8)lead Rover + delay
9)lead Soldano

Wanneer ik de preloop functionaliteit van de Rover ga gebruiken (bijv. een tube screamertje in de preamp keten) dan is het niet zo erg om van bank te moeten switchen. Een Navigator zou daar een ideale oplossing voor zijn, maar vooralsnog voldoet de midimate prima (zeker gezien het prijskaartje :o .

Wordt zeer zeker vervolgd!

srv-man
24 juni 2003, 23:05
Er begint al leven in te komen! (Thanx dml & srv-man!) Er is in ieder geval wel communicatie, alleen veranderen de verschillende parameters van de Intellifex en niet de presets. Wordt er wel een beetje ziek van, dus morgen maar weer even verder klooien :)



Ik neem aan dat je 2ehands hebt gekocht, er zullen dan nog wel wat CC-instellingen in het geheugen zijn opgeslagen. Even resetten dus.

Rectifier
24 juni 2003, 23:12
Qua sounds heb je bijna dezelfde instellingen dan mij.
Ik gebruik zo nu en dan een tremelo of een compressor.

Chiel
24 juni 2003, 23:12
Dat had ik in den beginne al gedaan. Alleen zit er nu zoveel rotzooi van mij in, dat ik zojuist weer even een reset heb gegeven.

Chiel
24 juni 2003, 23:16
Tja meer geluiden heb je eigenlijk ook niet nodig. Oké, ik mis hier en daar nog wat van die overdreven reverb/delay/chorus/harmonizer achtige 'the Edge' sounds, maar wanneer die voorkomen dan mag onze gitaar spelende toetsenist zich hierop uitleven met zijn Voodu Valve :-D .

Rectifier
25 juni 2003, 11:55
En dan ga jij toetsen spelen zeker.......hahaha

Chiel
25 juni 2003, 12:03
Uuuh nee, bier drinken :lol:

vinni
21 mei 2004, 13:24
Hoi,
Diep deze oude topic weer eens op omdat ik
A: Geen nieuwe topica kan maken (zucht)
B: mijn vragen in het verlengde van deze topic liggen

Hoop dan ook op uitstekende reactie!

Waar het om gaat....

Ben van plan een midimate te kopen....maar dan moet ik zeker weten dat die kan doen wat ik wil

Vragen:
Er zijn verschillen in firmware....hoe maak ik het onderscheid?
Kent iemand de veschillen?

Wil graag in controlchangemode werken:
Lees in het bestaande topic dat je dan slechts 4 presets op de onderste rij hebt ne dat switch 0 afvalt.....klopt dit? Hoeveel presets heb je in deze mode?

Klopt het dat je in CC-mode op de bovenste rij vijf vaste CC's hebt die je niet per preset kan wijzigen? Hoe doe je dat dan met FX-blocken on/off zetten op bv. een MPX-1 (6 blokken) en dan nog taptempo?

Als je een preset programmeert in CC-mode kan je dan in die preset een willekeurige CC opnemen op een willekeurig midikanaal?

In CC-mode....klopt het dat je dan per preset ALTIJD de status van de CC-s moet meeprogrammeren...ook al gebruik je de CC-niet tijdens het nummer?

Klopt het dat je het geheugen (sysex) niet kunt dumpen?

Heeft iemand weleens problemen gehad met de stroom (spikes, stoppen door) waardoor het hele geheugen leeg was?

Heb zelf een MPX-1 met phantompower kan ik dat zo aansluiten op de Midimate? Als ik de manual lees gewoon over twee adertjes stroom naar binnen en klaar is Vinni!.....

Graag jullie reactie!

Vinni