PDA

View Full Version : Toelatingsproef muziek



Tommeke90
1 maart 2013, 18:45
Ik zou graag een opleiding als muziektechnieker volgen.
Maar helaas zijn er bijna overal toelatingsproeven waar je eerst door moet, en dan nog nemen ze de beste eruit door gebrek aan plaatsen.
Zelf een aantal korte opleidingen die maar een paar maanden duren hebben dit.
Ik wil het echt wel doen, maar zou dan wel voorbereid moeten zijn.

Ik heb alleen niet zo heel veel ervaring, al zeker niet in studio.
Speel zelf ook wel wat gitaar, drum & piano.
Dus thuis kan ik wel wat opnemen met micro, midi & interface in protools. Maar daar stopt het dan ook.

Hebben jullie wat tips wat ik bv echt moet weten voor ik naar zo een examen vertrek?

Zoals het verschil in microfoons, condensator & dynamisch. Welke voor wat gebruiken,...
Zijn er nog zo dingen die ik gwn echt moet weten.. de basis zeg maar.

Alvast bedankt

peter_heijnen
2 maart 2013, 12:36
Tommeke, ik geef je op dit moment, ahv hoe je je eigen niveau omschrijft, weinig kans. Als het instituut kan kiezen uit de besten en jij kent de basisbegrippen nog niet eens maak je waarschijnlijk zelfs helemaal geen kans.

Welnu, je geeft aan wel echt graag te willen. In dat geval ben je nog niet verloren maar zul je voorlopig geduld en discipline moeten opbrengen. Mijn advies: doe nog geen proef en bespaar je de negatieve ervaring. Ga aankomend jaar hard zelf aan de slag en leer iig de basis. Internet geeft alles wat je nodig hebt.

Maar vraag ook op de instituten zelf wat de eisen zijn. Meestal is dat ook de allereerste stap! ;)

Tommeke90
2 maart 2013, 15:00
ik ga sowieso wel deelnemen dit jaar. Heb me al ingeschreven & moet binnen paar weken een portfolio samen stellen en opsturen.
Ook al haal ik het niet, weet ik wel hoe alles in zijn werk gaat, en hoe de examens zijn.
En een negatieve ervaring is nog steeds een ervaring. Niet schieten is altijd mis ;)

Positief denken dus.

Ik heb dus niet meer zo lang de tijd om me voor te bereiden, en alles leren en begrijpen is dus niet echt een optie.
Daarom wil ik de belangrijke dingen weten die ze kunnen vragen op examens.

Verdere tips zijn altijd welkom

paulusdeBKB
2 maart 2013, 20:02
Het Grote Opnameboek van Coen Raad lezen, en vooral begrijpen. Daar zou je een hoop van moeten opsteken. Verder kun je altijd nog de verkopers in de plaatselijke muziekwinkel de oren van het hoofd vragen.

Internet is een geweldige resource om meer te weten te komen over alles, ook recording. Maar het helpt als je weet wat je niet weet, zodat je gericht kunt zoeken.

En misschien heeft je bibliotheek oude nummers van Interface of Sound on Sound liggen?

Frits van Mourik
2 maart 2013, 23:44
ik ga sowieso wel deelnemen dit jaar. Heb me al ingeschreven & moet binnen paar weken een portfolio samen stellen en opsturen.
Ook al haal ik het niet, weet ik wel hoe alles in zijn werk gaat, en hoe de examens zijn.
En een negatieve ervaring is nog steeds een ervaring. Niet schieten is altijd mis ;)

Positief denken dus.

Ik heb dus niet meer zo lang de tijd om me voor te bereiden, en alles leren en begrijpen is dus niet echt een optie.
Daarom wil ik de belangrijke dingen weten die ze kunnen vragen op examens.

Verdere tips zijn altijd welkom

Hallo Tommeke,

Ik ben benieuwd, bij welke opleiding(en) je het toelatingsexamen wilt gaan doen.
Laat ff wat weten!
Overigens kun je natuurlijk altijd op dit forum terecht voor de wat lastiger vragen.

Tommeke90
3 maart 2013, 14:22
Hallo Tommeke,

Ik ben benieuwd, bij welke opleiding(en) je het toelatingsexamen wilt gaan doen.
Laat ff wat weten!
.

Het gaat nu om de Bachelor van 3 jaar - 180 studiepunten bij PHL music (hasselt BE)

http://www.phl.be/eCache/DEF/11/694.html

Han S
3 maart 2013, 15:52
En stel dat je die opleiding met succes voltooit, wat stel je je dan voor? Hoe denk je je brood te kunnen verdienen? Zowel Frits als ondergetekende zijn eigenaar van een opnamestudio en we weten door ervaring dat het niet meevalt om in de wereld van studio en PA een goed stuk brood te verdienen. Je moet daarvoor echt goed het vak beheersen en dat gaat niet alleen om het maken van een geluid en het bedienen van een mengtafel. Daar komt nog veel meer bij kijken en alleen de besten komen aan de bak.

Ik krijg het gevoel dat jij het wel leuk en interessant vindt, maar geen flauw idee hebt van waar het in feite over gaat. Er zijn heel veel jongens die vanuit een hobby met geluid al heel veel kennis hebben opgedaan en van daaruit proberen om van hun hobby hun vak te maken. Die jongens liggen een kilometer op je voor.

Het klinkt misschien erg hard, maar aan zoete broodjes bakken doen we hier niet en het is jouw toekomst waar we het over hebben. Denk daar goed over na want je kunt geen tijd verspillen aan onzin.

Baker
3 maart 2013, 16:04
Misschien zie je het wat negatief Han, het gaat niet alleen om opname techniek, maar een veel breder spectrum. Zie http://www.phl.be/eCache/DEF/11/702.html

Er zal toch wel vraag blijven de komende jaren naar goed opgeleide audio technici. En het is ook nog steeds zo dat een papiertje toch belangrijk is om aan de bak te komen. Het kan zo maar zijn dat een net afgestudeerde audio technicus met een bachelor diploma net even eerder gevraagd wordt dan die hobbyist zonder papieren. Of dat terecht is, is een andere vraag, maar volgens mij is die opleiding zo gek nog niet. Of zie ik het te rooskleurig?

skanky
3 maart 2013, 17:16
Er zal toch wel vraag blijven de komende jaren naar goed opgeleide audio technici. En het is ook nog steeds zo dat een papiertje toch belangrijk is om aan de bak te komen. Het kan zo maar zijn dat een net afgestudeerde audio technicus met een bachelor diploma net even eerder gevraagd wordt dan die hobbyist zonder papieren. Of dat terecht is, is een andere vraag, maar volgens mij is die opleiding zo gek nog niet. Of zie ik het te rooskleurig?

Sorry, maar NEE! Er is geen vraag naar audio technici. Voor een baan moet je mazzel hebben, of een netwerk. Ik spreek uit ervaring, ik ben al jaren bezig met een netwerk opbouwen, en het gaat nog steeds niet vanzelf. Ze komen niet vanzelf naar jou toe....

Tommeke90
3 maart 2013, 19:35
De school bestaat nog maar een paar jaar. Maar iedereen die tot nu toe afgestudeerd is, is op dit moment zeer goed bezig.
Zowel als muzikant, manager of technieker.

Toch weet ik ook dat je brood ermee verdienen niet vanzelfsprekend is.
Maar doen wat je graag doet is toch belangrijker.
Werk nu al meer als 3 jaar, een beetje tegen mijn goesting bij een bedrijf.
Dus ik wil het liever proberen en er voor gaan. Moest het dan niet genoeg zijn kan ik nog een part time job erbij nemen. Maar dat moet ik op dat moment zien.
Maar alles is beter dan ergens tegen je zin werken & weten dat je iets anders had kunnen proberen.

cale0
3 maart 2013, 20:00
De school bestaat nog maar een paar jaar. Maar iedereen die tot nu toe afgestudeerd is, is op dit moment zeer goed bezig.
Zowel als muzikant, manager of technieker.

Toch weet ik ook dat je brood ermee verdienen niet vanzelfsprekend is.
Maar doen wat je graag doet is toch belangrijker.
Werk nu al meer als 3 jaar, een beetje tegen mijn goesting bij een bedrijf.
Dus ik wil het liever proberen en er voor gaan. Moest het dan niet genoeg zijn kan ik nog een part time job erbij nemen. Maar dat moet ik op dat moment zien.
Maar alles is beter dan ergens tegen je zin werken & weten dat je iets anders had kunnen proberen.

Daar ga je nog wel van terug komen als je na je opleiding niet in je vakgebied terecht kan ;)
Daarnaast waarom wil je het überhaupt? Je lijkt het wel leuk maar je hebt voor de rest nog helemaal geen verstand er van?
Weet je überhaupt wel wat ze op die opleiding doen?

Als ik jou was zou ik er gewoon nu meer mee gaan doen en veel leren enzo ;)

-Martijn-
3 maart 2013, 20:13
Maar alles is beter dan ergens tegen je zin werken & weten dat je iets anders had kunnen proberen.

Ik heb wel eens een vakantiebaantje gehad op de administratie van een groothandel. Het zat daar vol met mensen die een of andere knutselstudie gedaan hadden.
Die waren er zelf inmiddels achter dat ze de komende decennia als een koos hersenloos lopendebandwerk moeten doen achter een computerscherm. Dát is pas tegen je zin werken.

Misschien zijn er wel andere vakgebieden die je ook leuk lijken en waar je zo aan het werk kan. Om plezier te hebben in je hobby heb je geen diploma nodig.

Han S
3 maart 2013, 20:17
Maar iedereen die tot nu toe afgestudeerd is, is op dit moment zeer goed bezig.
Zowel als muzikant, manager of technieker.

En waar komt die informatie vandaan? Let me guess: van het instituut zelf. Er was een Nederlands opleidingsinstituut dat adverteerde met die kreet, dat bij na iedere afgestudeerde een baan had gevonden. Maar er werd niet bij vermeld dat die baan waarschijnlijk bij de gemeente reiniging of de plantsoenendienst is gevonden. Zoals Skanky al zei, er is geen vraag naar geluidstechnici, er is een overschot aan mensen met een certificaat en voltooide opleiding. En die stageplaats? Weet je hoeveel verzoeken ik krijg voor een stageplek?

Ik weet het niet zeker hoor, maar volgens mij is het voornaamste doel van die opleidingsinstituuten het in stand houden van het instituut zelf. Daarvoor organiseren ze dagen waar de aspiranten zich mogen verlekkeren aan al die mooie apparatuur en worden ze opgegeild en in mijn beleving misleid met mooie verhalen.

De grote mooie studio's uit het rijke verleden zijn gesloten, of staan op het punt om te kapseizen. Iemand als Skanky werkt zich uit de naad om aan de bak te blijven, werkt met grote artiesten en ik kan je verzekeren dat een goede loodgieter twee keer zoveel verdient.

Iemand als Frits heeft een leuke studio, maakt prima opnamen en moet werken voor 30 euro per uur om aan het werk te blijven. Ik ben 70 jaar en ik werk nog om dat bedrijf zichzelf te laten bedruipen, want dat kost klauwen met geld. Winst maken? Vergeet het maar en ik kan heel arrogant beweren dat ik een goed geluid neerzet en erg snel kan werken. Zou ik geen pensioen hebben dan was ik al jaren geleden failliet gegaan. Ik kost het dubbele van Frits, kejje nagaan hoe leuk het is voor Frits en hoeveel uren hij moet maken om een plakje kaas op zijn boterham te krijgen.

In de jaren 90 verdiende ik goed geld, maar die markt is verdwenen dankzij de computer en er zijn momenteel wel honderd keer zoveel studio's en studiootjes dan 20 jaar geleden, toen een mooie mengtafel een kwart miljoen kostte en een 24 sporen professioneel tapedeck de winkel verliet voor een ton.

De folders en de verhalen van de opleidingen zijn prachtig, maar de harde werkelijkheid ziet er iets anders uit. Okay, het is een prachtig vak en ik heb gisteren heerlijk gewerkt met een erg goede band, waarin een erg goede gitarist die op dit forum bekend is. Prima jongens, heel gezellig en een dijk van een geluid, maar ik doe het alleen omdat het zo leuk is en ik verdien niks.

Ga voor tandarts of begrafenisondernemer, heb je altijd werk en het wordt goed betaald.

arjanb01
3 maart 2013, 20:51
Mooi verhaal han! Ik zit altijd met plezier je posts op dit forum te lezen. Maar geldt niet voor ieder persoon die in de muziekbranche werkt dat het sappelen is?? En dat het ieders bewuste keuze is om zijn of haar karige brood ermee te moeten verdienen? Daarom maak ik muziek puur voor de hobby op semi pro niveau. Geld verdienen doe ik in een ander vakgebied gelukkig.... Als je geen hits kunt of wil schrijven is dat al tegenwoordig de enige mogelijkheid om muzikaal actief te zijn. Het blijft een gok en wil je die gok wagen moet je niet gaan piepen dat je niks verdient!
Of je moet haast 300x per jaar gaan optreden wil je een salaris verdienen of heel creatief zijn en jingles voor bedrijven en reclames componeren, bijvoorbeeld voor de games industrie. Daar schijn je toch als componist leuk mee te kunnen verdienen!

witterwit
3 maart 2013, 21:41
Misschien zie je het wat negatief Han, het gaat niet alleen om opname techniek, maar een veel breder spectrum. Zie http://www.phl.be/eCache/DEF/11/702.html

Er zal toch wel vraag blijven de komende jaren naar goed opgeleide audio technici. En het is ook nog steeds zo dat een papiertje toch belangrijk is om aan de bak te komen. Het kan zo maar zijn dat een net afgestudeerde audio technicus met een bachelor diploma net even eerder gevraagd wordt dan die hobbyist zonder papieren. Of dat terecht is, is een andere vraag, maar volgens mij is die opleiding zo gek nog niet. Of zie ik het te rooskleurig?


ik ken een paar opname-studio's en volgens mij zit de eigenaar daar zelf achter de knoppen. m.i. is er eigenlijk helemaal geen behoefte aan geluidstechnici. ook bij optredens wordt het geluid vaak gedaan door iemand die bevriend is met de band, het is in deze tijd geen echte beroepskeuze; hobby-matig zijn er veel meer mogelijkheden, maar een hobby kost meestal geld dus verder gewoon aan het werk.

Tommeke90
3 maart 2013, 23:37
En waar komt die informatie vandaan? Let me guess: van het instituut zelf.


Ga voor tandarts of begrafenisondernemer, heb je altijd werk en het wordt goed betaald.

Dit komt van een goede kennis van me, die daar vorig jaar afgestudeerd is.
Hij is op dit moment super leuke dingen aan het doen. En hij heeft niet echt een reden om daar over te liegen.

Ik heb altijd werk als ik wil. Heb diploma Elektriciteit. Kan zoveel geld vragen als ik wil op dit moment.
Maar wil het gewoon niet.


Daar ga je nog wel van terug komen als je na je opleiding niet in je vakgebied terecht kan ;)


Ik ben ervan overtuigd dat ik na deze opleiding werk kan vinden. Dat zal wel geen fulltime job zijn, met een mooi loon.
Maar zou al blij zijn met hier en daar een leuk project. En als het moet, zal er dan nog een parttime job moeten bijkomen voor het financieel te kunnen redden.

Maar daar zie ik niet tegenop. Beter parttime een toffe job doen, die je graag doet. En parttime tegen je zin puur voor het geld.
Dan fulltime tegen je zin werken, & na je werk een beetje met je hobby bezig zijn zoals ik nu doe.

Ik bekijk de opleiding als 3 superjaren, waar ik superveel kan leren, en me echt wel kan amuseren.
In het ergste geval moet ik achteraf fulltime een kutjob gaan doen. Wat heb ik dan verloren? 3jaar spaarcenten?
Dan toch liever de 3 beste jaren van mijn leven...

De kans blijft wel klein dat ik eraan kan beginnen.
Maar ik zeg het nog eens.. : niet schieten is altijd mis

Han S
3 maart 2013, 23:39
Arjan, het is een prachtige job en als hobby helemaal geweldig, maar geen droog brood mee te verdienen. Hoe gaat dat? Ik bouwde in mijn schuurtje een oefenruimte voor de band waarin ik speelde. De hele tent goed geluidsgeïsoleerd met oude matrassen en wij lekker spelen daar. Ik kocht een 4 sporen bandrecorder en een Teac 6 kanaals mengtafeltje en ik nam demo's op met mijn bandje. Onlangs heb ik die op een CD gezet en het viel me op dat het ondanks dat het in 1984 op een niet professionele tapemachine en met goedkope microfoons was opgenomen, toch heel behoorlijk klinkt, dus ik heb talent.

Dat viel andere bandjes ook op en ik werd verzocht om ook hun demo's op te nemen. Dat deed ik graag en voor 10 gulden per uur. Het werd als snel platen opnemen en er kwam een 8 sporen recorder, spoedig gevolgd door 16 sporen. Er waren nog geen opleidingen zoals SAE etc, wij leerden het door vallen en opstaan.

Ik kreeg het erg druk en ik verkocht mijn huis en kocht een enorm huis met een loods er achter van 250 m². In de vakantie werkten we met vriendjes en een zoon van 's morgens vroeg tot 's nachts half twee om daar een studio in te bouwen. Na twee weken was ik een plaat aan het opnemen. Ik kocht een nieuwe 24 sporen recorder en er werden CD's en platen opgenomen van bands die behoorlijk bekend zijn geworden. Namen? The Gathering, Heideroosjes, Pestilence, Within Temptation, Genetic Wisdom en meer van die passanten.

Binnen no time kon ik er van bestaan en ik nam ontslag bij de baas waar ik een prima baan had en heel goed verdiende. Ik kocht een tweede 24 sporen machine en een grote geautomatiseerde mengtafel, plus een stuk of wat peperdure topmicrofoons en een paar heel aardige dure effectapparaten. Soms maakte ik weken van 80 uur en die werden allemaal betaald. Mijn hobby was mijn wwerk geworden.

Na 2000 werd het minder. De software werd goedkoop of gratis, de computers werden sneller en betaalbaarder en veel muzikanten gingen zelf hun shit opnemen. Het werd stiller en stiller en ik ging twee dagen werken in mijn oude vak en met die twee dagen verdiende ik een maandsalaris waar een politieagent van droomt. Helaas zijn de tijden voorbij waarin Jimi Hemdrix, Fleetwood Mac en Pink Floyd over budgetten konden beschikken waar studio's goed van konden bestaan en al die beroemde grote succesvolle studio's hebben moeten sluiten omdat ze onbetaalbaar waren geworden.

Maar dat was wel de weg die de meeste studio eigenaren hebben moeten gaan, beginnen met niks en vaak op je muil vallen en weer opkrabbelen. En dan gaan jongeren proberen om via een of andere vage opleiding succesvol te worden in de muziekbizz als weetikveel wat voor dienstverlener? Ik zeg: zonde van je tijd als je jong bent. Je wilt een goed salaris waar je een knappe woning van kan betalen en een gezin van kan onderhouden? Zoek dan een opleiding met een toekomstperspectief en ga muziek maken of opnemen omdat je dat leuk vindt, gewoon als liefhebberij.

Han S
3 maart 2013, 23:53
Dit komt van een goede kennis van me, die daar vorig jaar afgestudeerd is.
Hij is op dit moment super leuke dingen aan het doen. En hij heeft niet echt een reden om daar over te liegen.

Ik heb altijd werk als ik wil. Heb diploma Elektriciteit. Kan zoveel geld vragen als ik wil op dit moment.
Maar wil het gewoon niet.



Ik ben ervan overtuigd dat ik na deze opleiding werk kan vinden. Dat zal wel geen fulltime job zijn, met een mooi loon.
Maar zou al blij zijn met hier en daar een leuk project. En als het moet, zal er dan nog een parttime job moeten bijkomen voor het financieel te kunnen redden.

Maar daar zie ik niet tegenop. Beter parttime een toffe job doen, die je graag doet. En parttime tegen je zin puur voor het geld.
Dan fulltime tegen je zin werken, & na je werk een beetje met je hobby bezig zijn zoals ik nu doe.

Ik bekijk de opleiding als 3 superjaren, waar ik superveel kan leren, en me echt wel kan amuseren.
In het ergste geval moet ik achteraf fulltime een kutjob gaan doen. Wat heb ik dan verloren? 3jaar spaarcenten?
Dan toch liever de 3 beste jaren van mijn leven...

De kans blijft wel klein dat ik eraan kan beginnen.
Maar ik zeg het nog eens.. : niet schieten is altijd mis


Tommeke, ik houd je niet tegen, maar denk er goed over na. Ik zal je vertellen hoe het in Amerika gaat: kinderen van rijke pappies worden naar Full Sail gestuurd voor een opleiding van 30.000 dollar. Pappie laat een studio bouwen in 'the basement' en het kind gaat daar gratis opnemen om maar wat om handen te hebben.

Sound City bestaat niet meer. Die studio heeft ontelbare klassieke platen opgenomen en alles wat daar vandaan kwam klonk geweldig goed en ze hebben geen enkele ontevreden klant gehad. Drums klonken super, gitaren klonken buitengewoon goed en de mixen zijn vet maar toch heel transparant. Dat is het ouderwetse vakwerk en dat is er niet meer en dat kun je ook nergens leren.

Vergelijk het met topvoetballers, wielrenners en schaatskampioenen. Je hebt dat talent wel of je hebt het niet en het is nergens te koop, niet op de conservatoria, bij SAE en niet bij Full Sail. Als je het talent hebt kun je het ontwikkelen en je gaat opvallen. Zo werkt Skanky met Nick en Simon en werkt voor DWDD op TV. Dat gebeurt niet vanzelf en je kunt heel leuk met je papieren bij die gasten langsgaan, maar dat doen er al zoveel.

Denk er heel goed over na, het is jouw toekomst, maar het is wel erg mooi werk. Maar bedenk ook dat jij moet werken als de meeste mensen lekker vrij zijn. En ook in dit mooie werk zitten vaak kutklussen, net als met elke baan.

hjh360
4 maart 2013, 06:47
Hey Tommeke,

http://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/800544-top-5-things-you-want-intern-know-2013-a.html

Ik denk dat je in deze thread wel van toepassing op jou is. ;)

arjanb01
4 maart 2013, 11:30
Arjan, het is een prachtige job en als hobby helemaal geweldig, maar geen droog brood mee te verdienen. Hoe gaat dat? Ik bouwde in mijn schuurtje een oefenruimte voor de band waarin ik speelde. De hele tent goed geluidsgeïsoleerd met oude matrassen en wij lekker spelen daar. Ik kocht een 4 sporen bandrecorder en een Teac 6 kanaals mengtafeltje en ik nam demo's op met mijn bandje. Onlangs heb ik die op een CD gezet en het viel me op dat het ondanks dat het in 1984 op een niet professionele tapemachine en met goedkope microfoons was opgenomen, toch heel behoorlijk klinkt, dus ik heb talent.

Dat viel andere bandjes ook op en ik werd verzocht om ook hun demo's op te nemen. Dat deed ik graag en voor 10 gulden per uur. Het werd als snel platen opnemen en er kwam een 8 sporen recorder, spoedig gevolgd door 16 sporen. Er waren nog geen opleidingen zoals SAE etc, wij leerden het door vallen en opstaan.

Ik kreeg het erg druk en ik verkocht mijn huis en kocht een enorm huis met een loods er achter van 250 m². In de vakantie werkten we met vriendjes en een zoon van 's morgens vroeg tot 's nachts half twee om daar een studio in te bouwen. Na twee weken was ik een plaat aan het opnemen. Ik kocht een nieuwe 24 sporen recorder en er werden CD's en platen opgenomen van bands die behoorlijk bekend zijn geworden. Namen? The Gathering, Heideroosjes, Pestilence, Within Temptation, Genetic Wisdom en meer van die passanten.

Binnen no time kon ik er van bestaan en ik nam ontslag bij de baas waar ik een prima baan had en heel goed verdiende. Ik kocht een tweede 24 sporen machine en een grote geautomatiseerde mengtafel, plus een stuk of wat peperdure topmicrofoons en een paar heel aardige dure effectapparaten. Soms maakte ik weken van 80 uur en die werden allemaal betaald. Mijn hobby was mijn wwerk geworden.

Na 2000 werd het minder. De software werd goedkoop of gratis, de computers werden sneller en betaalbaarder en veel muzikanten gingen zelf hun shit opnemen. Het werd stiller en stiller en ik ging twee dagen werken in mijn oude vak en met die twee dagen verdiende ik een maandsalaris waar een politieagent van droomt. Helaas zijn de tijden voorbij waarin Jimi Hemdrix, Fleetwood Mac en Pink Floyd over budgetten konden beschikken waar studio's goed van konden bestaan en al die beroemde grote succesvolle studio's hebben moeten sluiten omdat ze onbetaalbaar waren geworden.

Maar dat was wel de weg die de meeste studio eigenaren hebben moeten gaan, beginnen met niks en vaak op je muil vallen en weer opkrabbelen. En dan gaan jongeren proberen om via een of andere vage opleiding succesvol te worden in de muziekbizz als weetikveel wat voor dienstverlener? Ik zeg: zonde van je tijd als je jong bent. Je wilt een goed salaris waar je een knappe woning van kan betalen en een gezin van kan onderhouden? Zoek dan een opleiding met een toekomstperspectief en ga muziek maken of opnemen omdat je dat leuk vindt, gewoon als liefhebberij.

+1 100% met je eens Han. Mooi verhaal weer, over hoe je in de jaren 80 langzaam vanuit je zolderkamertje een bedrijf opbouwde. Topverhaal !
En met wat je zegt dat muziek liefhebberij is tegenwoordig, ja daarom heb ik toen ik op het kruispunt stond of conservatorium te gaan studeren of een 'normale' studie te doen, dat laatste heb gedaan en dit geval WEL naar mijn ouders luisteren.... Nu maak ik muziek op hoog niveau omdat ik er plezier aan beleef en geld verdien ik bij mijn baas, waardoor ik een leuke 2 onder 1 kapper kan wonen, een gezin heb dat ik alles kan bieden wat gewenst is. Kortom, helemaal happy.
Ik heb hele trieste gevallen gezien, die weer naar hun oude vak teruggaan. Een van mijn oude gitaarleraren is weer gaan solliciteren als technisch tekenaar bij bouwbedrijven (!). Dus die mag op zijn 45e dat weer gaan doen waar hij begin jaren 90 mee gestopt was omdat hij conservatorium wilde doen en les wilde geven en schnabbelen. Daar is hij sinds ruim een jaar mee gestopt... Het kan verkeren inderdaad. Maar ik denk dat hij niet makkelijk weer aan de bak komt.

HouseMetalJazz
4 maart 2013, 21:11
Pak gewoon 3000 euro in de maand met eoa shitty baan, en doe verder vooral wat je leuk en interessant vindt!!! Het leven is te kort om straks op je 65ste te gaan spijt hebben dat je je intuitie niet hebt gevolgd.

Volgens mij is er zat te doen in het geluid. Dat moet je niet allemaal vertalen naar muziek opnemen etc.. Er zijn allerlei nieuwe media waar het aan de orde is. Dat hele internet moet van geluid worden voorzien, mensen zijn steeds meer bezig met eigen opnameprogrammatuur, we krijgen straks allerlei cross-overs tussen media etc.. Plus: hoe je het ook wendt of keert, geluid is een van de dingen die er altijd zijn, in welke vorm (muziek, herrie, stilte) dan ook. Dus ik denk dat je met goed verstand van geluid een heel eind kan komen in deze wereld. Misschien niet zozeer als ouwerwetse studio-eigenaar maar wel puur als geluidsdeskundige. Voor mijn part kun je als 'shitty-baan' gemeenteambtenaar worden en cafe's gaan handhaven of zo met een dB-metertje. Volgens mij word je gewoon opgeleid tot een goede technicus. Opleiding met een goede technische basis. Goed voor je hersencellen. Kun je altijd wat mee. Ik ken een hoop lui die biologie hebben gestudeerd maar die zitten nu allemaal in de ICT. Net als de filosofen overigens. Dus je zet jezelf niet bepaald schaakmat of zo.

It's a free world...

Tommeke90
4 maart 2013, 21:51
It's a free world...

:ok:

Zijn er ook nog tips & trucs buiten het advies om iets anders te doen?

(apprecieer wel wat iedereen hier zegt hoor ;) )

HouseMetalJazz
5 maart 2013, 10:34
Ik bedoelde juist: Doen!!! Mocht er (even) geen werk zijn in de branche, dan val je gewoon (even) terug op een shitty job om wat centen te verdienen.

Wat mij betreft horen mensen in de muziek ook straatarm te zijn. Je hoort toch te lijden voor je muze. Dus ik zou me niet teveel op geld richten. Neem vooral geen hypotheek, kinderen of andere kostbare zaken die je je vrijheid kosten. En dan lekker muziek maken!

Han S
5 maart 2013, 10:52
Volgens mij heb jij een uitstekende baan met een gouden toekomst.

B~Rock
5 maart 2013, 11:08
Ik zou me gewoon niet te druk maken over het feit dat je er wel/niet een fatsoenlijke boterham mee kunt verdienen. Doe iets wat je in de eerste plaats leuk vind. Gezien het feit dat je je hobby tot nu toe zeer beperkt ontwikkeld hebt (je mist nog een hoop basiskennis), kun je je afvragen of recording/geluidstechniek nu echt je grote passie is. Als dat werkelijk zo was dan had je er waarschijnlijk allang veel meer tijd in gestoken.

Indien dit wel zo is: ga recorden. Zorg dat je alles te weten komt en vooral zelf ontdekt door te doen, veel te doen! Zoals je al hebt kunnen lezen is dit een branche waar toch vooral de uitblinkers degenen zijn die er van kunnen leven. Als je niet het verlangen hebt om je continu te ontwikkelen en bij de top te horen dan is dat geen reden om lekker te recorden, alleen ga je waarschijnlijk nooit je hypotheek er van aflossen.

En zoals gezegd: bedenk ook dat het fijn is om een fatsoenlijk vast inkomen te hebben. Geld is in onze maatschappij ook een stuk vrijheid, alleen al omdat je met voldoende salaris een leuke studio kunt bouwen of makkelijk een dagje minder in de week kunt werken waardoor je weer meer tijd hebt om op te nemen. Gaandeweg kan het dan zo maar eens zijn dat je beseft dat je hobby uiteindelijk voldoende cash genereert om van te leven. Maar nogmaals: maakt het nu echt zo veel uit of je er van kunt leven, of gaat het om het plezier dat je aan het opnemen/engineeren beleeft?

muffstuff
5 maart 2013, 11:28
Een vriend van me heeft een soort gelijke studie gedaan op de HKU, naar mijn mening ook echt iemand met heel veel talent, heeft al meerdere eigen producties gemaakt. Hoewel mij als producent van eigen werk aan het werk is, verdient hij geen kut. Zelfs een platencontract bij het grootste houselabel in Nederland levert weinig op. Het is dat hij af en toe kan draaien in verre oorden, maar doordeweeks moet hij toch echt gewoon werken voor de kost.

Maw, doe het als dit je passie is, want dat is het belangrijkste. Maar geloof geen woord van wat die school je verteld, zij hebben jouw geld nodig! Een baan vinden, zoals eerder al gesteld, zal je waarschijnlijk niet lukken.

showband
5 maart 2013, 12:21
Ik zou me gewoon niet te druk maken over het feit dat je er wel/niet een fatsoenlijke boterham mee kunt verdienen. Doe iets wat je in de eerste plaats leuk vind.

ik loop ook rond in de wereld van de mensen die in de jaren 80 en 90 die keuze hebben gemaakt.
Die daar intens gelukkig mee waren en het iedereen aan lopen te raden.

Die vergeten er een beetje bij te zeggen dat toen zij uiteindelijk wat zochten er plekken zat waren als post/repro-afdeling loopjongen. In de bouw of de bloemen als schoonmaker, thuiszorg of horeca. NU zitten zelfs de gastarbeiders thuis te kniezen. Krijg je nul uren contracten voor 3,75 per uur voor je kiezen. Voor jou tien anderen.

cijfers vandaag:
De werkloosheid onder jongeren kwam afgelopen januari op 15 procent, tegen net geen 10 procent in januari 2011. De totale werkloosheid lag in januari op 7,5 procent. Het aantal hoogopgeleide jonge werkzoekenden (hbo en wo) verdubbelde in een jaar tot bijna 8000.

dat is geen wereld om lekker niet druk te maken over werk.

die vrienden die het risico namen in de eighties zijn nu tegen de 50 aan het lopen en zien hun laagbetaalde baantje die ze met pijn en moeite hebben weten bereiken zonder bruikbare opleiding nu ten prooi vallen aan de ontslagrechtversoepelingen.

muziekscholen gaan dicht, de subsidiestromen raken op, de feesten worden DJ's in plaats van bands. Dus in je vakgebied moet je zo f-ing goed zijn of bekend anders sta je op straat.

Ik ben gelukkig vroeg in mijn carriere teleurgestelde muzikanten tegengekomen die in de sixties gemakkelijk geld konden verdienen. Die, toen ik moest kiezen al, op reproafdelingen bij ministeries werkten. Die hebben hun pensioen net gehaald. De golf muzikanten die tussen 1975 - 1985 er in stapten zijn er slechter aan toe. Behalve als ze eind jaren tachtig op tijd in de ict zijn gestapt. In die tijd ging dat makkelijk. (Cap gemini is van die generatie nu het salaris 30% aan het terugschroeven....)

Als je denkt: wat een negatief stuk?
Dat is de bedoeling! DENK NA!

B~Rock
5 maart 2013, 12:32
@ Showband: volgens mij halen we exact hetzelfde punt aan. Ik zeg niet dat inkomen niet belangrijk is, ik zeg dat iemands motivatie om zich verder in recording te verdiepen moet voortkomen uit het feit dat je het geweldig vindt om te doen. Niet omdat je van de een op de andere dag besloten hebt dat je professioneel engineer wilt worden. Ik kan me zo voorstellen dat de meeste mensen die het wel "gemaakt" hebben er gewoon in zijn gerold doordat ze zoveel met hun passie bezig zijn, niet omdat ze dat op een bewust moment besloten hebben.

Han S
5 maart 2013, 12:35
Nee hoor, helemaal niet negatief, gewoon een prima verhaal en er valt inhoudelijk niets op af te dingen. Als ik zo'n post 21 lees krijg ik hevige jeuk aan mijn linker bal, maar ik reageer daar maar niet op.

The Bertman
5 maart 2013, 12:40
Pak gewoon 3000 euro in de maand met eoa shitty baan, en doe verder vooral wat je leuk en interessant vindt!!! .

Tja, leuke en enthousiaste post verder, maar bij die eerste regel vraag ik me toch af van welke planeet je komt. Ik ben heel benieuwd waar jij zo'n baan zonder verdere opleiding vandaan haalt.

witterwit
5 maart 2013, 12:42
post 21=bullshit

showband
5 maart 2013, 13:30
post 21=bullshit

goedzo!

Beslissingen hebben geen gevolgen.
Gevolgen zijn craptalk!

http://nos.nl/op3/artikel/462363-regeling-voor-jonge-werkloze-piloten.html

muffstuff
5 maart 2013, 13:57
goedzo!

Beslissingen hebben geen gevolgen.
Gevolgen zijn craptalk!

http://nos.nl/op3/artikel/462363-regeling-voor-jonge-werkloze-piloten.html

Precies, zit je dan met je 150.000 euro schuld.

Je moet je hart volgen, maar wle beseffen wat de consequenties zijn.

Han S
5 maart 2013, 15:15
Mooie discussie en je kunt niet ontkennen dat de TS op voldoende wijze is gewaarschuwd. Gaat hij desalweltemeer toch die opleiding volgen, dan horen we graag hoe dat gaat en wat zijn ervaringen zijn.

Tommeke90
5 maart 2013, 18:49
Mooie discussie en je kunt niet ontkennen dat de TS op voldoende wijze is gewaarschuwd. Gaat hij desalweltemeer toch die opleiding volgen, dan horen we graag hoe dat gaat en wat zijn ervaringen zijn.

Gewaarschuwd ben ik zeker, maar ga het zeker nog proberen.

The Bertman
5 maart 2013, 22:47
Nou, los van je kansen in de toekomst kan zo'n toelating een hele leuke en leerzame ervaring zijn. Ga er niet van uit dat je slaagt, ik denk dat je nog niet op dat niveau zit, maar je komt er ontzettend veel te weten. Maak ook van de gelegenheid gebruik om met veel mensen uit het vak te praten, daar kan je alleen maar wijzer van worden.