PDA

View Full Version : Ik hou van Herman



zoon van Piet
1 maart 2013, 10:33
Met een zucht van verlichting..
Afgelopen dinsdag na de show heb ik de eerste fysieke exemplaren verkocht. En gisteren verscheen het album dan echt:

https://soundcloud.com/bertus-borgers/sets/ik-hou-van-herman/s-fyTZi

track by track info:
http://aceshighpromotion.nl/site/wordpress/?p=7162

Met een Blizzard/d'Buster, twee Earrings, een Orgelvreter, een Lefty, vier Borgers, de beste bassist van België (en omstreken) en een pensionado-saxofonist :)

Om mijn vreugde te uiten en de algehele sfeer te verhogen zal ik komende week dagelijks een nummer kort belichten, met achtergrondinfo, grappige verhalen of wetenswaardigheden.
En ik zal beginnen bij het begin: Beethoven!

zoals Malcolm McDowell zei: a bit of the old Ludwig van..
Een favo-componist van Herman en Bertus en vandaar dat we het Allegretto vd 7e symfonie bewerkt hebben voor elektrische gitaar. Want d'n ouwe beet mag dan niet geweten hebben wat rock is, hij wist heel goed hoe het zou moeten! De akoestische gitaar die ik in de show speel, heb ik daarom vervangen door de klassieke LP& Marshall combi. Hans Lafaille zorgt voor een uitmuntende drumtrack en samen is het een vreemd stukje rock. Voor de klassiekers onder ons: ik vervang een akkoord van Luudje door een meer straightforward rockakkoord, voor de rest volg ik het originele akkoordenschema. en het rockt..

duckman
1 maart 2013, 11:47
Tof, ben nu never be clever aan het beluisteren, wat een mooie stem heeft Nova!
Ik hou ook van Herman...

zoon van Piet
1 maart 2013, 11:58
Klein van stuk, groot van stem!
Nova is een ster..

arnoldtims
1 maart 2013, 16:39
Heb het nu lopen op de achtergrond. Klinkt professioneel hoor maar ja met zulke muzikanten kan dat ook.
Ben ook altijd wel een liefhebber van Herman Brood zijn muziek geweest. Je herkent niet veel terug van Herman zijn sound maar ik vind het erg smaakvol.

Henri H
1 maart 2013, 17:18
De LP & Marshall combi klinkt goed. :) De drumpartij "wringt" wel wat, maar is misschien even wennen.
'k Heb nu Get Lost opstaan, mooie stem inderdaad en lekker muziekje.

Ik ben nooit een grote Herman fan geweest, maar de solo van Never Be Clever was wel de eerste solo die ik uitgezocht had, en bijna foutloos kon spelen destijds.
Ik heb hem 1 (of 2?) keer live gezien, maar ook daar vond ik niks aan. Ten eerste was de zaal (BWH in Deventer) stijf uitverkocht, en dan liepen er mensen rond die je anders nooit zag, beetje opgeklopt sfeertje hing er vond ik.

't Was natuurlijk wel een markant figuur die lang niet door iedereen begrepen werd.

zoon van Piet
1 maart 2013, 18:41
Tja, dat wringen... ik vroeg nog of we daar wat aan moesten doen/oppoetsen/protoolen. Maar blijkbaar had het wel wat, niemand stoorde zich eraan -behalve de luisteraar ;)

Onze theatershow is semi-akoestisch in triovorm. Dus nog minder a la Brood, eigenlijk. Maar we zijn dan ook geen coverband, we doen een theatershow over de vriendschap tussen Bertus en Herman.
En gaandeweg de show krijgen mensen vaak meer begripbvoor de figuur Herman Brood. Zelfs mijn schoonmoeder! :)

Henri H
1 maart 2013, 19:53
Ik heb vanmiddag bijna alle nummers beluisterd, en kan me voorstellen dat mensen, vooral door de verhalen van Bertus, meer begrip krijgen voor de persoon van Herman.
Mooie sfeer hangt er in de muziek, en in de stem van Bertus.

Duhsjaak
1 maart 2013, 21:18
Hi ZvP
Laat ik het proberen te snappen, die pensionado saxofonist:
- Je kan de saxofonist wel uit de sax halen
- maar de sax niet uit de saxofonist?

En dan op zoek naar een toepasselijke smiley.

Namens een giga aantal hart en ziel Amsterdammers: Je broer heeft meer talent in zijn pink......
En ethisch? De heilig verklaarde Herman die tegen 14 jarige pubertjes voor aan bij het podium zei:"Doe het maar gewoon". En dan doelde hij op een shot nemen?

Afgezien van deze rant and rave: Ik wens jullie bijzonder veel plezier en succes. En Nova een droom start.
Vriendelijke groet, Gus

zoon van Piet
2 maart 2013, 13:08
Bertus is pensionado-directeur vd rockacademie. Maar zoals hij zelf zegt: een muzikant gaat nooit met pensioen.
Nu heeft ie weer meer tijd om muziek te maken :)

Vandaag aandacht voor track 2: Get Lost. De tekst van deze Brood-klassieker is en tijdje terug door uberfan Bono nog eens onder de aandacht gebracht. En nu doen wij het nog eens dunnetjes over in een coole jazzsfeer. Nooit gedacht datvik als ouwe rocker nog eens deel zou uitmaken van een jazzcombootje! Maar ik moet zeggen dat het een prima bandje is.. we hebben dan ook de fantastische ritmesectie van Hans Lafaille op drums en mijn Belgische vriend Steven van Gool op contrabas.
Nova zingt 'm fraai en haar vriend deed er nog een aanvullend zweverig gitaarpartijtje bij. Mijn gitaar is basis van alles, heel subtiel en basaal. Maar waarom meer spelen als de rest al zo goed is?
Bertus zet zijn baritonsax in voor de solo, terwijl ie gelijktijdig de dx7 bespeelt. Leve de studiotechniek!

Samenhangend hiermee is track 14: de single edit van deze song. Bertus en ik hebben zelden uiteenlopende standpunten. Maar dit is er een: ik vind single edits zonde van tijd en energie, het muzikale uitgangspunt is dat je onder de drie minuten uitkomt? En ik kreeg gelijk: die bril van hilversum wilde het niet draaien..

zoon van Piet
3 maart 2013, 13:56
Ik ga gewoon door met aflevering drie van mijn muzikale soap. En maak er dus een feuilletonnetje van met opnamewetenswaardigheden en -trubbels.

vandaag een mooie: rock & roill junkie.

https://soundcloud.com/bertus-borgers/03-rock-roll-junkie?in=bertus-borgers/sets/ik-hou-van-herman

Live spelen we hem met enkel mijn gitaar als begeleiding. Aanvankelijk hebben we dit nummer op willen nemen met elektrische gitaar en bas en drums. maar we klonken als.. de Wild Romance.. Dat werd het niet.

Nou had ik wel van tevoren een guidetrack ingespeeld met akoestische gitaar. En voor de gelegenheid - en met kennelijk ver vooruitziende blik- had ik die guide ingespeeld met de Kalamazoo archtop (http://www.bertusborgers.nl/index.php?id=10&instrument=8). Een gitaar die niet eens vintage meer mag heten, maar gewoon bejaard. akoestisch gespeeld, opgenomen met een mooie Neumann, dat ding klinkt werkelijk zoals ze niet meer gemaakt worden. Een flinterdun geluid, dat altijd te horen is, ook als het zacht in de mix staat.
Bertus is naar Rinus Gerritsen gegaan met mijn guide. En Rinus is een fervent techneut, helemaal gek van dingen met knopjes erop, met name oude synths en sequencers. ik heb ooit eerder met hem opgenomen, dus weet hoe Rinus als ware nerd tekeer kan gaan. Hij maakte een vette sequence-partij voor het nummer, met zijn ouwe Moog. Het Kalamazootje stak daar zo mooi bij af dat het gepromoveerd werd van guide naar voor 't echie.
Ik ben heel tevreden over de song en mijn partij. Deze versie is apart, anders dan anderen, krijgt zelfs de zegen van sommige technotovenaars en .. rockt eigenlijk gewoon nog steeds als de ziekte!

zoon van Piet
4 maart 2013, 11:52
Maandag is een vervelende dag, dus doen we maar eens een stukje vervelende, zwaar foute muziek! ;)

track 4: Okura Blues (https://soundcloud.com/bertus-borgers/04-okura-blues?in=bertus-borgers/sets/ik-hou-van-herman)

Dit is echt een stukje muziek zoals we dat in het theater brengen. Bertus vertelt over de ontmoeting met Herman in een hotelkamer nadat ze beiden in Amerika faliekant op hun bek zijn gegaan. Het gaat helemaal mis, Herman is aan de heroïne en allebei hebben ze genoeg van alles.

We spelen dus een stukje achtergrondmuziek zoals een fout flutcombootje dat in een hotellobby zou doen. Je moet er alleen de foute jacquetjes bijdenken. fout namaakhammond orgeltje, gitaar die alleen een fout en afgezaagd riedeltje speelt ( in dit geval nog wat verergerd door een toegevoegde ouwe Small Stone phaser, die maar niet uitgezet wordt..) en een sax die het melodietje daaroverheen blêrt.. en Bertus, die het verhaal vertelt in ware cowboy henk stijl..
We hebben voor de opnames alleen een ( al even fout spelende) ritmesectie toegevoegd. muzikaal is het pure kitsch, in het theater heet dat kunst :)

Net als je denkt dat het niet fouter kan...
Vlak voor de release, hoesje was al gedrukt, is Bertus in a'dam en bedenkt dat hun ontmoeting destijds niet in Okura plaatsvond, maar in het Sonesta.. dit nummer had dus eigenlijk anders moeten heten, met excuses aan het Okura, dus... :)

zoon van Piet
4 maart 2013, 15:39
Omdat het vandaag een lekker rustig dagje is ( met uitzondering van het uit de klauw gierende ‘mooiste gitaar’-topic) en omdat het hier een gitaarforum betreft even een kijkje naar de door mij op de opnames gebruikte gitaren.

Live speel ik alles op Clever na op mijn ouwe trouwe Arnold Hoyer jazzbak. Ik heb nog nooit een ander exemplaargezien zoals de mijne, die ik Arnold genoemd heb.
http://imageshack.us/a/img824/50/img0165ui.jpg
Handgestoken Hoyers zie je vaker, ik heb er zelf nog een, maar vooral de palissander achterkant is abolut einmalig, zoals de Duitsers zeggen.
http://imageshack.us/a/img651/8611/img0166xm.jpg
Op de plaat heb ik hem gebruikt voor de meeste cleane partijen. Op het podium gaat dat via een DI en wat effecten. In de studio hebben we het lijnsignaal verrijkt met het akoestische geluid via een microfoon ( zo’n roemruchte Neumann, je wordt echt beter als je alleen al dat ding voor je neus ziet staan..). Ik heb Arnold gebruikt voor tracks als Get Lost, Okura Blues en Vriend.



Voor de heavy rocksounds gebruikte ik de klassieke, meest voor de hand liggende optie:
http://imageshack.us/a/img593/629/foto0096cw.jpg
De Junior is uiteindelijk niet op de plaat gekomen. De LP is een Tokai uit 82 of 83, een van de eersten, en uitgerust met Duncans. Die is uiteindelijk gebruikt voor rockstukken als Beethoven ( met de Marshall) en Pop It ( met Marshall en Fender).
En dan met een paar prima mics ervoor..
http://p.twimg.com/AmQkVQZCQAAYH9Y.jpg

Een andere klassieke setup gebruikte ik voor Cowboy: strat op fender amp. Of het nou aan de Strat ( martens vintage-achtige strat) of de Pro Reverb lag, weet ik niet.. maar ik kreeg in ieder geval niet zo’n rijke cleane sound als verwacht mag worden van zo’n combi. Ik klink eerder als het gemene broertje van Mark Knoflook of zo, met een soms gemeen stekend soundje. Maar het heeft wel wat, vind ik! En daar gaat het om: het hoeft niet mooi te klinken. En deze sound schiet dwars door het saxkoortje -dat het geluid van de song bepaalt- heen als een mes door de boter.
Mijn Fender strat via de Marshall heb gebruikt voor wat begeleidingspartijen (Nightcat en Still Believe – al heb die laatse ook nog eens ingespeeld met een Hoyer elektrische gitaar, geen idee wat er uiteindelijk te horen is..).

De Kalamazoo van Rock & Roll Junkie heb ik al genoemd..
http://www.bertusborgers.nl/media/kalamazoo1.jpg


Op de dagen die in mijn agenda met rood aangemerkt stonden als ‘gitaardagen’ heb ik een heel arsenaal aan instrumenten meegesleept. En daar vervolgens meestal te weinig van gebruikt :). Maar op de dagen dat ik zomaar rondhing en plots een ingeving ( of opdracht) kreeg voor een impromptu partijtje, heb ik de zwaar onprofessionele instelling om gebruik te maken van de eerste de beste gitaar die toevallig voorhanden is. Het helpt wel als dat mooi spul van Gretsch of Fender is, natuurlijk..
Toen er een extra gitaarpartij moest komen bij Clever ( in de refreinen en de solo) Heb ik die ingespeeld op mijn ouwe Fender Jaguar, die Bertus al jaren van me leent.
http://imageshack.us/a/img220/1738/foto0154l.jpg
Niet de beste keus, zou je zeggen, want het staat in Cis en een shortscale gitaar drie halve noten lager stemmen..? Maar het resultaat is prima, vind ik. Volgens mij ( en zo te horen) heb ik het over een Fender Pro Reverb gespeeld, maar ik weet het niet zeker.
De rest van Clever is natuurlijk gespeeld op mijn 69er Guild, de koning van de twaalf snaren:
http://imageshack.us/a/img141/9710/img0102kku.jpg

en soms moet je iets opofferen.. het konijn is inmiddels dood..

Duhsjaak
4 maart 2013, 16:11
Hi ZvP
Afgezien van mijn zééér gemengde gevoelens ten aanzien van persoonlijkheid en muziek van de heer Brood, word ik bijzonder blij van dit draadje.

Ik hoop dat die week van jou heel lang duurt.
Vriendelijke groet, Gus

zoon van Piet
4 maart 2013, 18:20
:)

Graag van dienst! En broodhaters kunnen hun hart toch ophalen met de song van vandaag? Daar komt ie niet best vanaf!

Morgen weer meer, zeker nu ik een fan heb ;)

Harald
4 maart 2013, 19:08
Van de week op soundcloud de cd beluisterd. Ga ik denk ik nog een paar keer doen deze week :) Zit echt heel mooi spul tussen! En de achtergrondinfo is ook erg leuk. Houd daar altijd van. Vroeger had je van die teksten achter op de lp. Dat moet de Itunes generatie toch maar mooi missen. Zelfs als het een kleingedrukte LP hoes lang uiteindelijk alleen over mode gaat (was dat nu bij een plaat van Miles Davis, weet het niet meer?)

zoon van Piet
4 maart 2013, 19:19
Ach ja, vroeger... echte hoes-o-fielen hebben Jethro Tull's Thick as a brick in huis: leesvoer met soundtrack! ;)

Het zijn spannende tijden, wat dit betreft. Iedereen zoekt naar manieren om muziek en de toevoegingen onder de aandacht te krijgen.. dit is wel een aardige -al is het een hoop moeite voor twee reacties! ;)

Ik ben blij met positieve reacties. Negatieve mogen ook, natuurlijk :) maar positieve maken mn dag!

Henri H
5 maart 2013, 00:18
Ik lees het het met veel plezier, en vind Okura Blues een lekker deuntje. Bertus' stem én verhaal helpen ook enorm om het geheel wat "jeux" te geven, en een goeie sax-solo is ook nooit weg natuurlijk.
Die Small Stone klinkt waanzinnig, krijg er spontaan een GAS-aanval van, maar denk dat het met een Ross phaser ook wel zou lukken om die sound te benaderen.

Pepe
5 maart 2013, 00:50
Mooi werk P., net het album voorbij laten komen. Street is misschien wel het beste Nederlandse album, in mijn boek in ieder geval en pop it in pop it out with a knock on the knuckles..ik zeg DWDD, dat past precies.
Gisteren liep ik Margriet Eshuis tegen het lijf, ze stelde zich voor en ik zei.. jaaaa.. ik herken u van de foto van Street... prachtig album hoor...
Ik weet zeker dat ze die niet zag aankomen maar het elk woord was gemeend.

.. en nog een terzijde.. als ik Street noem MOET ik altijd even Ferdie "bell bottom" Karmelk erbij zeggen...

witterwit
5 maart 2013, 01:12
Ach ja, vroeger... echte hoes-o-fielen hebben Jethro Tull's Thick as a brick in huis: leesvoer met soundtrack! ;)

Het zijn spannende tijden, wat dit betreft. Iedereen zoekt naar manieren om muziek en de toevoegingen onder de aandacht te krijgen.. dit is wel een aardige -al is het een hoop moeite voor twee reacties! ;)

Ik ben blij met positieve reacties. Negatieve mogen ook, natuurlijk :) maar positieve maken mn dag!

omdat jij zoveel moeite doet zal ik een verhaal uit mijn jeugd vertellen: als kind zat samen met mijn moeder in de bus in zwolle. tegenover ons zaten twee jongemannen; duidelijk teveel gedronken. plotseling werd die ene "niet lekker" en kotste over onze schoenen. "wat doej now herreman"zei die andere. en volgens mijn moeder was de "kotser"ook nog "zo scheel as de neet'n" . was hij het wel of was hij het niet; ik zal het nooit helemaal zeker weten.

zoon van Piet
5 maart 2013, 11:37
Mooi werk P., net het album voorbij laten komen. Street is misschien wel het beste Nederlandse album, in mijn boek in ieder geval en pop it in pop it out with a knock on the knuckles..ik zeg DWDD, dat past precies.
Gisteren liep ik Margriet Eshuis tegen het lijf, ze stelde zich voor en ik zei.. jaaaa.. ik herken u van de foto van Street... prachtig album hoor...
Ik weet zeker dat ze die niet zag aankomen maar het elk woord was gemeend.



.. en nog een terzijde.. als ik Street noem MOET ik altijd even Ferdie "bell bottom" Karmelk erbij zeggen...

Aha, nog iemand die als jong ventje zwaar onder de indruk is geraakt! Zelf heb ik jarenlang sprekend geleken op de foto van ( de apestonede)Bertus zoals ie in die binnenhoes staat. En ik keek ook altijd zo uit mijn ogen ;)
In de show hebben we een stukje over het ontstaan van het titelnummer ( "Heej Bertus, kan je voor mij de akkoorden opschrijven van dat nummer Heatwave van Martha Reeves & the Vandellas?")
Ik heb Brood destijds gezien met Ferdie, maar ik werd pas echt geraakt toen ik The Wild Romance in een piepklein kroegje in Eindhoven zag, met de kersverse Lademacher. Tot die dag wist ik me geen raad als gitarist. Ik was imo te goed voor die slechte punkbands en niet goed genoeg voor een 'echte' band met echte muzikanten. Een dag later richtte ik mn eerste band op..

Ik zie jou nog wel eens komen kijken :) We staan geboekt in de Kleine Komedie, ergens volgend jaar, meen ik..

zoon van Piet
5 maart 2013, 11:38
omdat jij zoveel moeite doet zal ik een verhaal uit mijn jeugd vertellen: als kind zat samen met mijn moeder in de bus in zwolle. tegenover ons zaten twee jongemannen; duidelijk teveel gedronken. plotseling werd die ene "niet lekker" en kotste over onze schoenen. "wat doej now herreman"zei die andere. en volgens mijn moeder was de "kotser"ook nog "zo scheel as de neet'n" . was hij het wel of was hij het niet; ik zal het nooit helemaal zeker weten.

Dat kan haast niet missen, hè? Dat was 'm ! :)

Prachtig verhaal! Bedankt!

zoon van Piet
5 maart 2013, 12:13
We gaan even onverdroten verder. Vandaag op dubbele snelheid, want track 5 Never be Clever (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?159602-%28re-%29release-single-%28-album-komt-er-ook-aan-%29) is eigenlijk al behandeld, met hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?153543-een-paar-typische-opnametrubbeltjes-voor-wie-12-snaren-wil-spelen&highlight=typische) een relaas over alle problemen die je kunt krijgen als je per se op twaalf snaren wilt spelen.
Overigens is de 12 snaar opgenomen bij mij in de woonkamer:
http://imageshack.us/a/img845/5237/img0095ab.jpg

met bijbehorende dradenboel:
http://imageshack.us/a/img688/6964/img0091zas.jpg

We kunnen dus gelijk door naar track 6: Pop it (https://soundcloud.com/bertus-borgers/06-pop-it?in=bertus-borgers/sets/ik-hou-van-herman/s-fyTZi/s-fyTZi)
Een van mijn persoonlijke favorieten! :) Want peerke mocht voor deze echt lekker los gaan in alles-over-de-rooie rockmodus! :)

Dus heb ik de Tokai LP over de Marshall gejaagd, met een tikkie ouwe 808 tubescreamer ( juist voor dat beetje midboost). Technicus Ron luste het signaal ook nog door naar de fendercombo. Ik heb de begeleidingstrack twee keer gespeeld. Steeds in een take, geen patchwork of overdubs. De eerste klonk het best ( dat is altijd zo, toch?) en volgens mij hoor je die gewoon in zijn geheel, is er niet of nauwelijks aan gesleuteld. Ik heb ingespeeld op klicktrack, de ritmesectie moest naderhand toegevoegd worden. dat hebben Koen en Steven prima gedaan, ze volgen het alsof we met zijn drietjes staan te jammen. lekker losjes, met een beetje variatie in de timing. Het is 'maar' een drieakkoordending, maar ik ben apetrots op het resultaat.

Na de slaggitaar heb ik een keer over de hele track gesoleerd, uit de losse pols. Daarvan heeft Bertus naderhand vier strofen gebruikt voor de gitaarsolo. Geen idee of die van origine ook achter mekaar stonden, het zal wel knip en plakwerk zijn. maar ik vind het prima: kort en krachtig en to the point. Solo's interesseren me sinds een jaar of tien maar matig, moet ik zeggen. Minder dan goeie slaggitaren, in ieder geval.
Bertus had bovendien een briljante inval, meteen nadat ik die solotrack had gespeeld. Hij wees direct een stukje solo aan dat uitgeknipt werd en als intro voor de song geplakt. Fantastisch, het klinkt echt of het zo bedoeld was ( maar zo goed ben ik dus niet ;) )

Mijn gitaarspel is nog opgeleukt met een extra accentuerend gitaarpartijtje van Rudy v deventer. Dat heeft wel iets, al ben ik zelf meer onder de indruk van de spetterende zang van Nova: ze kan rocken! :blast:
Bertus verzorgt natuurlijk het saxkoortje ( niks uitschrijven: gewoon inspelen). Vooral tegen het einde wordt dat heerlijk funky.

En het meest blij word ik van de manier waarop Bertus en ik geprobeerd hebben een soulful negerkoortje neer te zetten voor de backing vocals. Pop dat thang! Wij - De Rooie Negers- zijn ook te huur voor uw opname! :)

Ik weet niet of Jannest hier nog meeleest, maar ik denk dat zo'n rocker ( negatief over Clever, en dat mag) deze interpretatie wel op prijs kan stellen.. :)

Harry
5 maart 2013, 13:54
ik heb geen tijd om te luisteren, maar ga dat snel doen. Ik hou van zowel Herman als Bertus, en het boek ligt, nog ongelezen, met handtekening van de meester zelf op mijn nachtkastje.

Bedankt voor je moeite om het allemaal met ons te delen. Ik ga er nog eens uitgebreid voor zitten!

zoon van Piet
5 maart 2013, 14:24
Leuk! heb je dat boek na afloop van de show gekocht, dan, vanwege de handtekening?
Dan heb je bij mij afgerekend! ;)

zoon van Piet
5 maart 2013, 15:26
Ik lees het het met veel plezier, en vind Okura Blues een lekker deuntje. Bertus' stem én verhaal helpen ook enorm om het geheel wat "jeux" te geven, en een goeie sax-solo is ook nooit weg natuurlijk.
Die Small Stone klinkt waanzinnig, krijg er spontaan een GAS-aanval van, maar denk dat het met een Ross phaser ook wel zou lukken om die sound te benaderen.

Ik heb wel wat geëxperimenteerd met effecten tijdens de repetities van deze show. Aanvankelijk deed ik deze partij met een envelope filter ( Ibanez AF 201), maar ik ging over op phaser, omdat ik die bij nog een nummer gebruik ( de refreinen van Let's get lost). Ik heb met nogal wat phasers geëxperimenteerd: script phase 90, die grote van Pearl (http://www.vintageguitar.com/1909/custom-pearl/) en mijn twee ouwe electro harmonix Small Stones (http://www.pedalarea.com/small_stone.htm). Aanvankelijk ging ik voor de meest geliefde versie, de zgn Orange Logo. Maar die gaf on the road binnen twee weken de geest, dus stapte ik over op de EH4800, die eigenlijk beter bevalt (en heel blijft - afkloppen! )
De 4800 is de meer extreme versie van de SS. en ik zet het schakelaartje ook nog eens op de heftigste stand. Mij staat bij dat de Ross geënt is op de MXR en die is wat mooier van kleur, wat opener en een tikkie liever. Maar de Ross heeft een depth-regelaar, daar zou je een eind mee kunnen komen..

Saillant detail: het was me ontgaan dat de EH 4800 niet ge-TBP-ed was. Ik heb intussen een stuk of 20 optredens en de opnames gedaan, zonder me daarvan bewust te zijn. Dus of ik heb geen oren, of het belang van TBP is lichtelijk overdreven. Ik zal het binnenkort eens doen..

speedmusic
5 maart 2013, 16:51
Mijn interesse is gewekt, gaan jullie meer theaters aandoen dan de vijf die vermeld staan?

HaroldA
5 maart 2013, 17:11
Mij staat bij dat de Ross geënt is op de MXR en die is wat mooier van kleur, wat opener en een tikkie liever. Maar de Ross heeft een depth-regelaar, daar zou je een eind mee kunnen komen..

Het wordt hoog tijd dat je een keer een Ross aan te tand kunt voelen!!! :ok:

zoon van Piet
5 maart 2013, 17:14
Theaterboekingen zijn van een heel andere wereld dan wat we als muzikanten gewend zijn.. ik krijg nu al speeldata binnen voor 2015 - en hoop dat ik dan nog leef! ;)
Maar er staat al een aardig aantal optredens, met name voor komend seizoen.

zoon van Piet
5 maart 2013, 17:15
Het wordt hoog tijd dat je een keer een Ross aan te tand kunt voelen!!! :ok:

Absoluut! :)

Zal ik eens koffie en koek inslaan?

HaroldA
5 maart 2013, 17:21
Absoluut! :)

Zal ik eens koffie en koek inslaan?

Ehm, kan ... maar iets met mijn verjaardag en optreden dit weekend ... schilderen ... repeteren ... :(

Ik hoop dat je nog leeft als ik eindelijk eens tijd heb! ;)

Harry
5 maart 2013, 17:34
Leuk! heb je dat boek na afloop van de show gekocht, dan, vanwege de handtekening?
Dan heb je bij mij afgerekend! ;)


nee, dat was helemaal mooi geweest! Ik was vorige maand jarig en vroeg het boek aan mijn vriendin, en erbij vermeld 'graag met handtekening'. Op de een of andere manier kwam dit bij Bertus terecht, dus heb ik een pagina met iets in de trant van
'altijd mooi, een lege pagina om lekker vol te krabbelen, Bertus'

:seriousf:

Ik wil de show graag nog zien, en dan proberen we het nog eens met de cd!

zoon van Piet
5 maart 2013, 20:09
Okee, dan zie ik je wel aan mijn merchandise stand ;)

met mijn strijdkreet: "Kom kopen mensen, want muziek maken is hartstikke leuk, maar er moet ook geld verdiend worden!"

en: 'Bertus komt straks signeren, maar hij moet eerst even bijkomen. Hij is immers al gepensioneerd'

zoon van Piet
6 maart 2013, 10:12
Vandaag serveren we weer een vers stukje muziek uit eigen keuken.
Track 7 slaan we over ( is een gesproken stukje met wat atmosferisch achtergrondkabbelgitaartjes - geen idee wie dat speelt, zou best een totaal versjaggerd stukje gitaar van mij uit een ander nummer kunnen zijn?)

track 8: Cowboy sing the blues (https://soundcloud.com/bertus-borgers/08-cowboy-sing-the-blues?in=bertus-borgers/sets/ik-hou-van-herman/s-fyTZi/s-fyTZi)

Een obscuur nummer geschreven door Herman, Bertus en broodgitarist David H. Brood schijnt het jarenlang op de setlijst gehad te hebben, maar ik ken het alleen van de versies die mn broer in de loop der jaren gespeeld heeft.

Voor dit nummer kreeg ik weer een hoofdrol toebedeeld. En ik heb het cowboygetrouw een tikkie country aangepakt. Maar dan wel een soort gevaarlijk redneck, geen hollywoodcowboy. Geen witte hoed, dus.

Fender op Fender, strat op silverface. Geen pedalen, normaal volume. De net niet cleane sound is erg venijnig en zeker niet zo mooi en schoon als van deze iconische combinatie verwacht mag worden. Maar hij snijdt door het saxofoonkoortje heen en daar ging het bij deze opname om.
Ik ben redelijk tevreden met wat ik speel. Gelijk binnengalopperen met een snerpend introotje, hier kom ik! Verder zijn het vooral fills en bibberige vibrato-akkoorden in de refreinen - die hoogste akkoorden vind ik heerlijk scherp!
Ik heb een heleboel fills gespeeld, zeker twee keer het hele nummer. er zijn er maar een aantal van in de mix terecht gekomen, en soms volgens mij op heel andere plaatsen dan waar ik ze gespeeld heb. Dat geeft niet, beter te weinig dan teveel, want ze petsen er nu wel lekker uit! Ja toch? Niet soms? Nou dan!
Ik heb de indruk dat een van mn riedeltjes twee keer gebruikt is. Dat stoort dan wel weer een beetje..maar ik neem aan dat de gewone luisteraar daar geen last van heeft.

Ik kreeg vier maten solo, maar heb ze niet gebruikt (*). Ik koos ervoor om daar een bekende gitaristische Broodquote te plaatsen. en ik werd gevraagd om helemaal op het einde, in het slotakkoord, snel nog even iets te doen en wat ik daar speelde past eigenlijk niet in de countrysfeer van de rest. Als ik daar over na had gedacht, was ik met iets anders op de proppen gekomen. Maar eigenlijk klinkt dit prima en dus zit ik er niet mee.

(*: goddomme.. dit is vast een van de vreemdste zinnen ooit op GN..)

Harry
6 maart 2013, 10:23
Okee, dan zie ik je wel aan mijn merchandise stand ;)

met mijn strijdkreet: "Kom kopen mensen, want muziek maken is hartstikke leuk, maar er moet ook geld verdiend worden!"

en: 'Bertus komt straks signeren, maar hij moet eerst even bijkomen. Hij is immers al gepensioneerd'

haha, dat moet zeker een keer lukken! Die Cowboy-song heb ik bij Brood nooit gehoord, maar nog wel ergens een bandje hebben liggen met die van Bertus.

Deze klinkt trouwens ook erg lekker!!

zoon van Piet
6 maart 2013, 10:30
Bertus speelde hem jarenlang met Groove Express, inderdaad. En dank je, ik ben best trots op deze versie. ik klink als mark knoflook in een slechte bui.. ;)

Henri H
8 maart 2013, 09:23
.... ik krijg nu al speeldata binnen voor 2015 - en hoop dat ik dan nog leef! ;)
......


...Ik hoop dat je nog leeft als ik eindelijk eens tijd heb! ;)Ik moest opeens aan deze, grappig bedoelde uitspraken denken toen ik hoorde dat Peer d'r niet meer was.

Damn, ik ga 'm missen. RIP peer.

Harry
8 maart 2013, 10:35
damn...... zeg dat wel......

schizo910
8 maart 2013, 11:57
...:(..:(..:(..:(...

HaroldA
8 maart 2013, 12:16
Ik moest opeens aan deze, grappig bedoelde uitspraken denken toen ik hoorde dat Peer d'r niet meer was.

Damn, ik ga 'm missen. RIP peer.

Wat de f... :(

Wow. Ben er letterlijk stil van ...

zoon van Piet
19 maart 2013, 00:54
Pfff...ik lees Peers laatste schrijfsels en ik schrik hier wel van ...nee hij is echt dood!
dank voor de reacties op zijn verhalen hier. Op mijn facebook site kunnen jullie gave optredens zien bij het laatste eerbetoon in de Effenaar Eindhoven . Dit verdiende hij meer dan groet Ankie Franssen ..mijn moeder zal trots zijn dat hij haar noemde hier. :-)

Harry
19 maart 2013, 10:02
ja, het moet bij mij ook af en toe nog landen.... als fan van zijn broer is dergelijke inside informatie natuurlijk prachtig, en voordat ik weer kon antwoorden was het gebeurd...