PDA

View Full Version : Waarde Les Paul studio 2001 ivm met verzekering?



Rock Bottom
28 februari 2013, 23:10
Hierbij even een vraag voor een maatje van een. Hij heeft een Gibson les paul studio wine red met flame top uit 2001 waar iemand van de week de hals van brak. Weet iemand zo wat toen der tijd de nieuw waarde was ivm met verzekering etc?

Heeft ook iemand hier ervaring met hoe je dat soort dingen aanpakt met de verzekering? Dagwaarde, reparatie of wat anders?

Alvast bedankt.

Jilles
28 februari 2013, 23:16
Reparatiekosten toch, als iemand anders hem stuk heeft gemaakt?

Rock Bottom
28 februari 2013, 23:22
Reparatiekosten toch, als iemand anders hem stuk heeft gemaakt?

Tsja dat is het juist. De bijna onoverkomelijke head crack zal na reparatie de waarde flink naar beneden halen.

Jilles
28 februari 2013, 23:32
Ja dat is juist zo kut van zo'n situatie. Je komt er nooit beter uit dan dat je erin bent gegaan, dat kun je op voorhand weten.

bosnialove
1 maart 2013, 00:28
Dagwaarde is in ieder geval, stel zonder halsbreuk, rond €800,- / €850,- als hij in goede staat is en indien hij de originele bruine koffer met roze binnenvoering heeft.

geert1976
1 maart 2013, 01:51
Dagwaarde is in ieder geval, stel zonder halsbreuk, rond €800,- / €850,- als hij in goede staat is en indien hij de originele bruine koffer met roze binnenvoering heeft.

Duh, Studio's worden zover ik weet standaard geleverd met een gigback en niet met een koffer, dagwaarde van een studio is gezien de huidige markt tussen de E 500,00 a E 650,00 al na gelang de staat.

Jay75
1 maart 2013, 10:06
Die komen met koffer ;)

bosnialove
1 maart 2013, 10:08
Duh, Studio's worden zover ik weet standaard geleverd met een gigback en niet met een koffer, dagwaarde van een studio is gezien de huidige markt tussen de E 500,00 a E 650,00 al na gelang de staat.

Duh, 2001 Studio's werden zover ik weer standaard geleverd met een bruine case en niet met een gigbag, dagwaarde van een Studio is gezien de huidige markt tussen de €800,- a €850,- waard indien hij in hele goede staat is en de originele koffer heeft.

Aikara
1 maart 2013, 10:44
Vraagt de verzekering niet om een taxatierapport? Ik heb onlangs gekeken of ik m'm gitaren aanvullend kon verzekeren, maar daarvoor moet ik een taxatierapport kunnen overleggen. Zo'n rapport is 3 jaar geldig geloof ik. Zonder zo'n rapport krijg je in geval van bijvoorbeeld diefstal maar een fractie van de waarde terug (verzekeringsmaatschappijen schrijven gitaren in 6 jaar af meen ik).

Oranjeaap
1 maart 2013, 14:29
Is die gitaar apart verzekerd?

Waarschijnlijk ligt de waarde rond de 600-700 als de gitaar echt een flametop heeft. Nieuw zal die zo'n 1100 euro gekost hebben in de winkel.
Na breuk reparatie denk ik 300-400, is wel afhankelijk van de kwaliteit van de reparatie.

Rock Bottom
1 maart 2013, 15:25
De gitaar heeft zijn originele bruine koffer met roze pluche nog en was nieuw ongeveer 2200
gulden wat ik begreep. Het pub is dat visite hem uit de standard liep en dat zijn verzekering vroeg om de waarde.

arjanb01
1 maart 2013, 17:39
600-650 euro is de waarde denk ik...

DemolitionColorScheme
1 maart 2013, 19:01
Duh, 2001 Studio's werden zover ik weer standaard geleverd met een bruine case en niet met een gigbag, dagwaarde van een Studio is gezien de huidige markt tussen de €800,- a €850,- waard indien hij in hele goede staat is en de originele koffer heeft.
Ik ben 't een keertje met 'm eens! Als het een LP Studio AAA Plus is (dus met een flamed maple top), dan zijn deze wel wat meer waard dan een reguliere LP Studio. Ik zou hem dan zo gokken op €800,- (met geluk dan).

In dit geval ligt het een beetje aan hoe de breuk is gerapareerd. Wat dus wèl zeker is is dat de waarde aardig daalt. Dus misschien €600,- (ook weer met geluk).

Dat verzekeringsverhaal ...
ik weet niet hoe interessant dat is voor een koper, om eerlijk te zijn. I could care less.

Rock Bottom
1 maart 2013, 20:40
De vriend in kwestie heeft de gitaar 12 jaar en ook al pakt hij als hb gitaar liever zijn ibanez artist am 100(kan ik gem niet kwalijk nemen heb bijna de zelfde gehad en super 58s? Die daarin zitten zijn beter dan de 49?'s in de gibson) maar heeft wel een band met de gitaar. Hij begon net een beetje het idee te krijgen dat hij hem meer hield vanwege de band en om de heb want gibson he. Loopt hoe typisch ook de drummer hem omver boem krak.

Ik vroeg ook al eens of de koffer er bij zat want ik dacht dus ook dat bij studios een gigbag zat.

De verzekerings agent wist er ook zo weinig vanaf maar opperde over reparatiekosten of een nieuwe. Maar moest alles nog uitzoeken

Fiendish
1 maart 2013, 20:50
I couldn't care less.

Fixed; want 'i could care less' is gewoon fout.

DemolitionColorScheme
1 maart 2013, 21:09
Fixed; want 'i could care less' is gewoon fout.
Gelijke hedde gij ...
Mijn excuses.

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTuJZMPeNrnG8ib37YWs5bsCZuG4qaCY CPFXFlPhnt4c9KzoOUMlQ

Erik70
2 maart 2013, 14:25
Denk er aan dat er een verschil is tussen marktwaarde en dagwaarde (voor de verzekering= realistische economische waarde na afschrijving van gebruik)
Een gitaar bijvoorbeeld die in 2001 zo'n 1100 euro nieuw heeft gekost zou nu best een marktwaarde van 600/700 euro kunnen hebben.
Echter de dagwaarde zou wel eens de helft of minder hiervan kunnen zijn.
Iemand die wel eens zijn net aangeschafte auto in de prak heeft (laten) rijden weet precies wat ik bedoel ;-)

Scarface
2 maart 2013, 15:20
Denk er aan dat er een verschil is tussen marktwaarde en dagwaarde (voor de verzekering= realistische economische waarde na afschrijving van gebruik)
Een gitaar bijvoorbeeld die in 2001 zo'n 1100 euro nieuw heeft gekost zou nu best een marktwaarde van 600/700 euro kunnen hebben.
Echter de dagwaarde zou wel eens de helft of minder hiervan kunnen zijn.
Iemand die wel eens zijn net aangeschafte auto in de prak heeft (laten) rijden weet precies wat ik bedoel ;-)

Uhhh,ja :(.... auto was net over het jaar. En daar werd ik inderdaad niet vrolijk van..punt was namelijk dat ik zelf schuld was.Uiteindelijk kreeg ik maar 80% van de nieuwwaarde na veel praten.

@TS

Ga er in het geval van de gitaar er van uit dat je vriend er zeker niet beter van word. Het enige wat hij kan doen is dat hij eist dat het onzichtbaar word gerepareerd,wat uiteraard onmogelijk is. Maar zo krijgt hij wel het meeste geld los voor de reparatie.
En hij moet zich niet laten afschepen,met een aangenomen bedrag van de verzekering. Verzekeringen willen dit nogal eens graag doen. Laat hem dus naar een goede luthier gaan,en een prijs opgaven laten doen..en voor de rest,maak het verhaal af en kleur de plaatjes.:)

Verzekeringen innen graag,uitbetalen word wat moeilijker..zeker in deze tijd..

Succes

Groet,
Marco