PDA

View Full Version : Diy 2X12 cab, bouwverslag + info



thekid
28 februari 2013, 20:21
Hoi,

Ik ben dus van zin om een cab te bouwen. om eventueel later een topje op aan te sluiten (vox nighttrain)

Ik heb mooie noorse den planken op het oog, maar wou eerst even vragen; zijn er grootte verschillen in soorten pine? De dikte van de planken rondom (die de vierkant zouden maken) zijn 18mm dik.
De plank waar de speakers in gemonteerd zouden worden is 15mm dik. dan nog twee stukjes om achteraan in te zetten en ik heb mijn hout. Mis ik iets?

De verbindingen; is het mogelijk om de planken kops te verbinden of doe ik dit beter anders (verstek bv.)?
En gebruik ik lijm of kan ik ook vijzen gebruiken? ik zie veel mensen lijm gebruiken dus ik vraag me af waarom niet met vijzen.

Er komt tolex rond dus hoe het eruit ziet (vijzkopjes zichtbaar enz..) is minder van belang.
Het is een beetje gebaseert op een palmer cab die ik bezit, deze is gewoon in elkaar gezet zonder steunbalkjes dus gewoon vier planken met een plaat in. is dit de goede manier?

Ik zie hier enkele topics hieromtrent maar echte bouwverslagen zie ik niet echt, zijn er hier op het forum?

Alvast bedankt en als de bouw vanstart gaat kan je hier uitgebreid volgen.

Thiez
28 februari 2013, 20:36
Ik heb ooit een verticaal 2x12 kastje gebouwd. misschien heb je er wat aan. http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?135011-Verticaal-2x12-cabinetje-bouwen

Palmer kastje zit waarschijnlijk met 'fingerjoint' of 'zwaluwstaart verbinding' in elkaar. Op deze manier http://jawoodworking.com/wp-content/uploads/2008/09/box-joint.jpg
Daar pakt het zijn stevigheid dan van ipv een balkje in de hoeken. Zoals je kan zijn bij mijn cabinetje heb ik het gewoon koud op elkaar gelijmd en in de hoek een meranti balkje geschroefd voor stijfheid. Klinkt prima. Verschillende constructies mogelijk dus.

Tabula Rasa
28 februari 2013, 20:43
heb je de beschikking over een bovenfrees? Geleidertje is zo gemaakt.

http://i45.tinypic.com/21dkjmv.jpg

http://i48.tinypic.com/1h5pja.jpg

Thiez
28 februari 2013, 22:01
Dat ziet er inderdaad wel netjes uit met een bovenfreesje. Ik had die toen destijds nog niet. Heb het even met handzaag en wat nauwkeurigheid geprobeerd. Maar dan heb je al snel kieren. En dat is jammer als er 3 goed gaan en je verneukt de 4e of 5e. Heel frustrerend ;)

thekid
28 februari 2013, 22:26
Ik heb inderdaad een bovenfrees, enkel nog nooit mee gewerkt. Mss eens proberen op afvalhout eerst.
Als afmetingen had ik ong voorzien; 50cm op 60cm en 30 diep.

Nog een vraagje: de baffle is dat de plaat waar de speakers in zitten?

@tabula rasa; heb je een tip/handleiding om de geleiding te maken?

Midwolda
28 februari 2013, 22:37
Met de hand wil best hoor (zie foto). Met een frees is nauwkeuriger en sneller en makkelijker.

http://img600.imageshack.us/img600/156/p1050032s.jpg

En ja, de baffle is de plaat waar de speakers in zitten.

thekid
28 februari 2013, 22:54
oke, klein dillematje. met fingerjoints of zonder.

met: oogt vooral mooi als je geen tolex erover doet, en je gebruikt minder hout. (gewicht)
zonder: je moet latjes hebben om in de cab te verstevigen, en meer hout.

met die latjes zie ik meer zitten omdat dit een makkelijkere job is. alles op maat zagen en vijzen maar (bij wijze van spreken.)
moeten die latjes van hetzelfde houtsoort zijn of maakt dit geen fok uit?

Qua speakerdoek montage wou ik op de baffle blokjes op de hoeken zetten, de speaker doek op een frame vastmaken en zo met klitteband vastzetten op die hoeken die op de baffle zijn gezet.

kassie
28 februari 2013, 23:43
oke, klein dillematje. met fingerjoints of zonder.

met: oogt vooral mooi als je geen tolex erover doet, en je gebruikt minder hout. (gewicht)
zonder: je moet latjes hebben om in de cab te verstevigen, en meer hout.

met die latjes zie ik meer zitten omdat dit een makkelijkere job is. alles op maat zagen en vijzen maar (bij wijze van spreken.)
moeten die latjes van hetzelfde houtsoort zijn of maakt dit geen fok uit?

Qua speakerdoek montage wou ik op de baffle blokjes op de hoeken zetten, de speaker doek op een frame vastmaken en zo met klitteband vastzetten op die hoeken die op de baffle zijn gezet.

Fingerjoints heeft meer lijmoppervlak.. klemt zichzelf niet vast als zwaluwstaart. Een andere manier is om ontzettend sterke lijm te gebruiken. (bv epoxy) Dan maakt het allemaal niks meer uit (ook geen verstevigingslatjes). haal vooral ook stevigheid uit de baffle en de achterste posten waar je de achterplaat op schroeft. Zorg bv dat die posten een mm of 2 langer zijn zodat je ze erin perst als het ware.. kijk ook even of je een floating baffle wil, of een verlijmde. Schijnt ook iets met de resonantie te doen.

kassie
28 februari 2013, 23:48
heb je de beschikking over een bovenfrees? Geleidertje is zo gemaakt.


http://i48.tinypic.com/1h5pja.jpg

Je ziet dat die zwaluwstaart mislukt is. Want hij klemt zichzelf niet vast. Als het niet aan de lijm lag zou je de planken zo weer uit elkaar kunnen trekken.. terwijl je bij echte zwaluwstaart geen lijm nodig hebt. Die lijnen hadden dus precies andersom gemoeten.

Thiez
1 maart 2013, 17:34
Fingerjoints heeft meer lijmoppervlak.. klemt zichzelf niet vast als zwaluwstaart. Een andere manier is om ontzettend sterke lijm te gebruiken. (bv epoxy) Dan maakt het allemaal niks meer uit (ook geen verstevigingslatjes). haal vooral ook stevigheid uit de baffle en de achterste posten waar je de achterplaat op schroeft. Zorg bv dat die posten een mm of 2 langer zijn zodat je ze erin perst als het ware.. kijk ook even of je een floating baffle wil, of een verlijmde. Schijnt ook iets met de resonantie te doen.

Ontzettend sterke epoxy lijm zal nooit een fingerjoint of zwaluwstaart vervangen. En ook al gebruik je sterke lijm zou ik alsnog een verbinding of verstevigingslatje gebruiken.

De posten 2mm langer is ook wat veel van het goede. Dan druk je je verbindingen gewoon weer 2mm uit elkaar. Hij moet precies passend zijn of maximaal een half mm langer om te klemmen.

En tabala heeft nooit gezegd dat het een zwaluwstaart verbinding was. Dus het is gewoon een goed gelukte fingerjoint ;) Zeker met het handje zit dat er erg strak uit.

nico verduin
1 maart 2013, 18:46
Ach, ik heb toch heel wat kasten en cabinetten in het verleden gemaakt en dan gewoon de hoeken doorgeduvelt en met purlijm gelijmd. Geen hoek latjes nodig gehad hoor.
http://www.verelec.com/Wanadoo%20extension/Building%20Twin%20Reverb%20cabinet/index.htm
(ps. deze site blijft nog ff bestaan maar gaat tzt naar een nieuwe blog)

thekid
1 maart 2013, 20:39
Zeg nog een vraagje, ik zie bij sommige voorbeelden dat men de voorkant dikker maakt door rondom plankjes in te lijmen/schroeven.
Is dit nodig of is dit enkel voor de dikkere look? Als je dit doet dan moet je de baffle langs de achterkant erin zetten en daarna de versteviging in de hoeken, kan dit geen problemen met zich meebrengen? En het speakerdoek op een frame zetten en zo voor de baffle zetten met klitteband bevestiging is dit een goede manier van werken of zijn er betere?

Het vierkant is al af, foto's volgen.

Thiez
1 maart 2013, 21:13
Ach, ik heb toch heel wat kasten en cabinetten in het verleden gemaakt en dan gewoon de hoeken doorgeduvelt en met purlijm gelijmd. Geen hoek latjes nodig gehad hoor.
http://www.verelec.com/Wanadoo%20extension/Building%20Twin%20Reverb%20cabinet/index.htm
(ps. deze site blijft nog ff bestaan maar gaat tzt naar een nieuwe blog)

met duvels maak je er ook een soort verbinding in weer. Maar goed, alles is mogelijk. Ik zeg niet dat de ene manier fout is. Je kunt ook een cabinet maken van piepschuim en ducktape bij wijze van spreken. Maar het zal allicht weer anders klinken dan een houten cabinet.
Dus uiteindelijk is het gewoon proberen en kijken wat het doet. Er is geen goed of fout in cabinet constructie.


Zeg nog een vraagje, ik zie bij sommige voorbeelden dat men de voorkant dikker maakt door rondom plankjes in te lijmen/schroeven.
Is dit nodig of is dit enkel voor de dikkere look? Als je dit doet dan moet je de baffle langs de achterkant erin zetten en daarna de versteviging in de hoeken, kan dit geen problemen met zich meebrengen? En het speakerdoek op een frame zetten en zo voor de baffle zetten met klitteband bevestiging is dit een goede manier van werken of zijn er betere?

Het vierkant is al af, foto's volgen.

Ik heb zelf bij mijn cabinet ook latjes aan de voorkant gemaakt om een dikkere look te geven. Bijkomend voordeel vond ik ook dat je gelijk een sponning krijgt waar je de baffle tegenaan kunt maken. Ik heb op mijn baffel rondom een latje gelijmd en vervolgens gewoon het speakerdoek rechtstreeks op de baffle gespannen. Daarna in zijn geheel in het cabinet gezet langs de achterkant.

kassie
1 maart 2013, 21:46
Zeg nog een vraagje, ik zie bij sommige voorbeelden dat men de voorkant dikker maakt door rondom plankjes in te lijmen/schroeven.
Is dit nodig of is dit enkel voor de dikkere look? Als je dit doet dan moet je de baffle langs de achterkant erin zetten en daarna de versteviging in de hoeken, kan dit geen problemen met zich meebrengen? En het speakerdoek op een frame zetten en zo voor de baffle zetten met klitteband bevestiging is dit een goede manier van werken of zijn er betere?

Het vierkant is al af, foto's volgen.

Als je grillcloth op je baffle vast maakt en dan schroeft heb je een 'floating baffle' design... verlijm je de baffle met de kast dan is het beter om zo'n frame te maken. Er zijn pro's en con's voor beide manieren... In mijn dumble bouw heb ik de baffle aan twee posten verlijmd. Weinig resonantie, maar de baffle resoneert nog wel iets boven en beneden... (dat kun je bijvoorbeeld goed horen met de schuurmachine). Origineel van die cab is echter een floating baffle...

JohnLord
2 maart 2013, 12:31
Als je je speakers frontloaded monteert, is het verstandiger de baffle niet te lijmen, óf je front afneembaar te maken. Dan kun je altijd nog je speaker vervangen, mocht je dat willen of moeten. Je kunt de baffle ook iets dikker maken als je geen floating wilt en gewoon goed schroeven.

Tabula Rasa
2 maart 2013, 20:32
Kassie, ik had inderdaad nergens gezegd dat het zwaluwstaart was. Het is gewoon een oridinaire vingerverbinding. Maar het is wel extreem simpel te maken met een afvalplankje, een aar latjes die exact even breed zijn en een bovenfrees. Je maakt dan een geleider met onderaan een aantal `tanden` die je steeds een plek opschuift.

Ewoud Kuijt
3 maart 2013, 15:33
Hey Kid,

Kijk eens naar mijn twee verslagen (links onderaan mijn bericht).

Gewoon alles op elkaar met deuvels. Ook zeer stevig.

Ewoud.

kassie
3 maart 2013, 15:44
zeer mooie projectjes ook Ewoud!
Dat duvelen vind ik eigenlijk wel een hele goede tip. Nooit zo bij stil gestaan.

thekid
3 maart 2013, 22:54
Hoi
Het schiet hier aardig op. en indd het deuvelen werkt goed.
Nog geen tijd gehad om foto's te plaatsen maar ze komen eraan hoor.

Ik heb ondertussen een vox nighttrain onderweg. Nu welke speakers kan ik hier het beste voor gebruiken. Vooral welk wattage moet ik nemen als de vox 15watt is. moey k dan rond de 20 watt blijven, want ik zag mooie speakers staan voor een mooi prijsje maar deze zijn 35 watt.

kassie
3 maart 2013, 23:46
Vooral welk wattage moet ik nemen als de vox 15watt is. moey k dan rond de 20 watt blijven, want ik zag mooie speakers staan voor een mooi prijsje maar deze zijn 35 watt.

Dat is dikke prima, zolang het wattage van de speaker maar gelijk of hoger is dan de versterker. Het liefst natuurlijk nog wat met extra reserve.

Little Jay
4 maart 2013, 09:52
Cool, inspirerend topic! Ik heb nog een hoop "massief" (verlijmde delen) sparrenhout van Ikea-kastjes liggen met het idee daar eens een cab voor een Tweed-ampje of Bf Champ of zo van te maken. Zal mezelf kennende wel weer een eeuwigheid gaan duren, maar topic prikkelt alvast weer :)

Kim Wilson
4 maart 2013, 10:09
Ik heb hier een linkje naar het verslag van de bouw van mijn 2x12, wellicht heb je er wat aan:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?59422-Mijn-eigen-2x12-speakercab-fotoverslag

Ewoud Kuijt
4 maart 2013, 21:12
Hoi
Het schiet hier aardig op. en indd het deuvelen werkt goed.
Nog geen tijd gehad om foto's te plaatsen maar ze komen eraan hoor.

Ik heb ondertussen een vox nighttrain onderweg. Nu welke speakers kan ik hier het beste voor gebruiken. Vooral welk wattage moet ik nemen als de vox 15watt is. moey k dan rond de 20 watt blijven, want ik zag mooie speakers staan voor een mooi prijsje maar deze zijn 35 watt.

Ikzelf gebruik een Eminence Wizard in mijn 1x12 met de Night Train. Erg lekker.