PDA

View Full Version : Gitaar maakt nog steeds geluid met volumepot dicht



Jasper.
28 februari 2013, 12:33
Hey,

Als ik bij mijn gibson de volumepots dichtdraai laat hij nog steeds wat geluid door. Dat was eerst niet zo erg want mijn JCM900 is lekker stil en ik heb hem thuis toch niet zo hard. Maar nu ik elke week oefen met de band word het wel irritant. Daar staan namelijk twee Randall lawaaibakken. Ik moet de tonepot er bij dichtdraaien om de irritante brom wat te verminderen.
Dus ik zou graag net zoals bij mijn boel gewoon stilte willen hebben als ik de pot dichtdraai. (Nou zit daar ook nog een killswitch op, nog handiger). Waar kan dit aan liggen? Slechte potmeters? Verkeerd bedraad? Volgens mij heb ik dit schema gebruikt:
http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_2v_2t_3w_2pp

Gr, Jasper

Deadspirrit
28 februari 2013, 12:43
Misschien is je knopje een beetje verdraait. Ik heb het zelf wel eens andersom gehad: Als men geluid open stond gaf hij geen geluid en als hij dicht zat ook niet. Je moet eens proberen (zachtjes!) op de volume knop te duwen. Misschien is hij een beetje omhoog gewipt waardoor je alleen nog maar het plastic draait en niet de schakelaar.

Plant
28 februari 2013, 13:29
Als volumepotmeter(s) niet naar '0' terugregelen, duid dat erop dat de groundverbinding er niet is.
In feite is een potmeter een variabele spanningsdeler:

http://www.breem.nl/fldbasis/pgbasis-01-files/fig05.gif

Als het R2-gedeelte van de potmeter niet aan ground zit, heb je alleen een regelbare serieweerstand R1 in je signaalweg zitten. Dit regelt in combinatie met je versterker wel wat volume, maar nooit helemaal terug naar 0.

Het niet aan ground zitten verklaart ook de brom, het loshangen van R2 vormt een mooie antenne voor storing.

Heb je wel aarddraadjes gelegd tussen de potmeterbehuizingen en naar ground verbonden?

Jasper.
28 februari 2013, 14:15
Ik heb de binnenkant eens goed bekeken. Hij klopte niet helemaal met het schema. En ik wou toch de twee PushPulls eruit (goedkope ondingen) dus heb hem helemaal opnieuw bedraad en gesoldeerd met de originele tonepots er weer in. Nu is het goed. Bedankt voor de antwoorden!

Jasper.
28 februari 2013, 14:16
Het niet aan ground zitten verklaart ook de brom, het loshangen van R2 vormt een mooie antenne voor storing.


Met mijn Bo-el heb ik het ook op die versterker. Gewoon een enorme lawaaibak op hoog volume.