PDA

View Full Version : Guitar looping #5: Sigur Ros achtig met 2 loopers



Eezz
28 februari 2013, 11:30
2 loopers, een hoop galm en delay en wat inspiratie van Sigur Ros.


http://www.youtube.com/watch?v=MFUz3mU9jiw

Ik vind het vaak tof om met een soundscape te beginnen maar dan later wel met een groove en/of thema te komen maar dat is met 1 looper bijna niet te doen omdat een soundscape nauwelijks ritmische informatie heeft. Mijn oplossing is om met de looper die het laatst in de chain zit het ambient gedeelte op te nemen en de looper die daarvoor staat te gebruiken voor het song gedeelte. De scape blijft de hele tijd doorlopen maar dus los van de akkoorden.

De amps compressen ook flink met deze hoeveelheid geluid; wat minder hifi maar het draagt wel bij aan die verzadigde Sigur Ros vibe.

Ik upload wekelijks een video - naast de looping video's ook wat gear demo's en videosongs - dus als je het leuk vind en je hebt een YouTube kanaal: abonneer je!

guhlenn
28 februari 2013, 11:58
Ik vind het erg leuk gedaan, klinkt goed en dergelijke, maar een groove hoor ik er niet in. Meer film muziek of iets dergelijks. Wel 'the good kind' trouwens!

Eezz
28 februari 2013, 12:06
Thanks!

Akkoorden in een bepaald ritme is een groove in mijn vocabulaire. Ik bedoel met groove niet per se iets dat funky of dansbaar is of zo. Het gedeelte dat op 1:00 begint. Ik zou even niet weten hoe ik dat fenomeen anders zou moeten noemen. Slagje of begeleiding of zo?

guhlenn
28 februari 2013, 14:05
Oh ja, we hoeven er geen woordspelletje van te maken. Groove is voor mij niet perse dansbaar maar wel iets waar het ritme een belangrijek rol speelt. Whatever, het klonk goed.

Eezz
28 februari 2013, 14:08
Zo is het!

edje kadetje
28 februari 2013, 14:13
lekker hoor!

Heb je weleens geprobeerd hoe het werkt als je de twee loops niet een gelijke lengte laat hebben?
Bijvoorbeeld de scape 9 maten en de groove 8 maten. Zodat je fijne interferentie krijgt en elke loop in feite anders gaat klinken.

Eezz
28 februari 2013, 16:25
lekker hoor!

Heb je weleens geprobeerd hoe het werkt als je de twee loops niet een gelijke lengte laat hebben?
Bijvoorbeeld de scape 9 maten en de groove 8 maten. Zodat je fijne interferentie krijgt en elke loop in feite anders gaat klinken.

Eigenlijk is dat wat er bij deze track ook gebeurt; de lengte van die scape is niet precies de lengte van de groove loop. Daardoor is het steeds anders. Maar dat is eigenlijk een concept dat ik nog wel eens verder kan uitdiepen, ook in een wat concretere vorm, dat beide loopers iets ritmisch spelen. Wordt wel een rommeltje misschien, eens kijken of ik dat een beetje precies kan krijgen.

pasqual
28 februari 2013, 21:58
Mooi Evert, knap gedaan! Op gegeven moment lijkt het teveel voor de loopers om het te verwerken omdat het signaal iets vervormd. Erg sfeervol en ik heb dan ook meteen maar een abonnement genomen op je kanaal. Dit smaakt naar meer!

Duhsjaak
1 maart 2013, 10:28
Hi E
Als je uit wilt gaan van tracks zonder specifieke ritmische info is het dan misschien een idee om een drum dingetje of metronoom mee te laten lopen buiten het circuit om? Dan loopt er iets om op terug te vallen als je dat zou willen op een bepaald punt.

Even voor de zekerheid: niet omdat ik denk dat je dom bent. Als je dr toevallig net overheen hebt gekeken....

Afgezien van de verzadiging die jij prettig lijkt te vinden en ik persoonlijk net effe teveel, vind ik dat je weer een inventief stukkie hebt gemaakt.

Je hebt mij ondertussen aan het denken gezet over een periode, waarin ik muziekjes maakte, met tekst bijvoorbeeld in vieren (in te delen in vier gedeelten) en muziek in drieën of vijfen, waardoor ieder begin van een couplet op een andere grondtoon begint. Helemaal leuk en ontwrichtend is het dan, als je ook nog eindigt in een andere grondtoon. Ach, wat is die muziek toch leuk. Op de momenten dat je het totaal niet verwacht, hoor je iets dat je weer aan het denken zet.
Thanks!
Vriendelijke groet, Gus

Eezz
1 maart 2013, 10:54
Dat is een goede suggestie en de Digitech JamMan heeft daar een voorziening voor. Hij kan zelf een click genereren op basis van de loop die ik maak en dat signaal vervolgens naar een aparte output sturen. Live doe ik dat ook wel eens zo als ik met een drummer speel. De drummer krijgt de click dan op z'n hoofdtelefoon.

nak
1 maart 2013, 19:17
Wat een lagen op elkaar. Vind het heel sfeervol en je sologeluid mooi.
Enig puntje is een terugkerend vreemde noot 1:17, 1:29
Desalnietteplus mooi gedaan.