PDA

View Full Version : Probleempje Fender Bassman 50



telecaster01
27 februari 2013, 21:18
Collega gitaristen en techneuten,

Ik heb vandaag een Fender Basman 50 op de kop getikt die er verwaarloosd uitzag.
Nu heb ik geprobeerd of er nog leven in zat, maar 1 grote condensator aan de onderzijde van de versterker begon te lekken ( en te stinken/roken). Het betreft hier een F&T kondensator met 3 aansluitingen 1+2 aan de kopzijde en massastrip aan de zijkant.Ik neem aan dat die 2 aansluitingen (1+2) de plussen zijn en de lip de massa. De gegevens van deze defecte electrolyt elco zijn 50+50 uF en 450/550 Volt.Er zitten er 2 naast elkaar van dit type, maar om er zeker van te zijn dat de amp het voor de rest doet, wil ik eerst de defecte vernieuwen om te kijken of hij het voor de rest doet. Op ebay heb ik deze gevonden JJ Becherelko 50µF + 50µF / 500V . deze heeft de 3 aansluitingen op de kop 2Xplus en de min.Kan iemand mij vertellen of ik die zomaar kan veranderen?.

gloeidraad
27 februari 2013, 21:44
Ja hoor,dat kan prima.
Maar eerst de elko's ontladen hoor met een 100k weerstand ofzo.

Erik
Ps ik weet alleen niet of deze onder het kapje past ivm de diameter van de elko
Maar elektrisch gezien kan het prima

Gearjunkie
27 februari 2013, 22:01
Ik zou de maat inderdaad even opnemen en even de gegevens mailen naar bijv. Tonefactory. Dan zoeken zij wel de juist passende elco er bij. Kun je ook wat plaatjes voor de leuk posten??

telecaster01
27 februari 2013, 22:03
Bedankt voor je reactie Erik, ik ga een poging wagen, en onder het kapje is volgens mij ruimte genoeg.
Voor mijn "snappertje", zitten hier 2 elco's in 1 behuizing, of zit dat anders?
Zie ze wel op ebay, maar ik ga morgen even kijken of ik ze bij een elektronikazaak kan halen.
Ben echt benieuwd of er nog leven zit in die versterker!

Groet,
Kees

gloeidraad
27 februari 2013, 22:06
Tone factory heeft ze ook.
En die versterker krijg je altijd aan de praat:)

Erik

telecaster01
27 februari 2013, 22:36
Ik hoop het, hier nog wat foto's van het probleempje

http://imageshack.us/g/1/10037320/

jacky
27 februari 2013, 22:59
leuke versterker alle elcos uit de voeding en bias vervangen voor nieuwe en alle toegevoegde weerstanden vervangen voor de originele spulletjes.Ff kijken of de eindpitten ok zijn instellen en spelen blijft het mat en vlak dan pas de pre amp elcos vervangen

succes

nico verduin
28 februari 2013, 07:08
Er horen 2x70uF/350V elco's en 3 x 20uF 450/500V axiale elco's te zitten. Die bekers horen daar helemaal niet thuis. Daarnaast is het ook nog de vraag wat de kwaliteit van de buisjes is.

telecaster01
28 februari 2013, 08:18
Dan denk ik toch dat ik hem zo in deze toestand op internet te koop zet, want zo'n kunstenaar ben ik niet met een soldeerbout.........
In ieder geval bedankt voor het meedenken!

hanskop
28 februari 2013, 09:12
Over die elco's hoort een stalen kap te zitten. Die is waarschijnlijk weggelaten omdat die niet over die bekerelco's past. Zit die er nog bij?
Ik zie er wel wat in.

telecaster01
28 februari 2013, 09:51
Hallo Hans,

Kap heb ik nog, maar zit niet helemaal " aan " , waarschijnlijk door de Elco's, heb hem net weer in elkaar gezet en een beetje schoongemaakt ( kreeg stoflongen...)
Er zit geen logo op en ik vraag me af of de knoppen wel origineel zijn, maar daar is volgens mij nog allemaal aan te komen.
Het is toch een klassiekker lees ik op internet

hanskop
28 februari 2013, 10:19
Ja, is pre-CBS. heb je ergens een serienummer gezien. Papieren label aan de binnenkant van de kast. Elco's vervangen, misschien buizen. En knoppen is ook aan te komen. Het pilotlight is niet origineel, is ook te koop. Voor de rest ziet hij er best netjes uit.

7ender
28 februari 2013, 12:30
origineel maken wbt plaatsing van de elco's....

Die F&T beker-elco's met die schroefbussen waren echt bagger-dingen.

( ooit eens een hele doos vol nieuwe exemplaren maar gewoon weg-gedonderd in de kliko )

wat een troep ! :(

PeeVee
1 maart 2013, 17:39
Het is wel een blackface, maar géén pre-CBS (dan zou er Fender Electrical Instruments op de faceplate staan). Er zijn maar weinig FEI blackfaces, de meeste zijn gewoon CBS. PT lijkt me niet origineel, OT wel, choke staat niet op foto's.

Ik zou die beker elco´s zeker (laten) vervangen. Wat er na komt (wel origineel) ook trouwens. Als je 'mt verkoopt, doe die Mallory elco's er dan bij in een zakje (staat datum code op). Ik zou trouwens 2x100 uF@350VDC doen en dan nog 3x22 uF@500VDC. Die 100 uF elco's moeten met z'n tweetjes in serie staan en die caps staat dan elk weer parallel aan een 220k weerstand die nog op het boardje zitten. Is echt niet zo moeilijk. Misschien toch even een tech naar laten kijken.