PDA

View Full Version : reduceerring voor boormal 'slotted headstock'



crazycow
27 februari 2013, 19:35
Ik heb een boormal (van LMI) voor het boren van gaten voor de stemmechanieken voor klassieke gitaar. De diameter is 10mm. Nou wil ik iets van verloop/reduceerringen(ik weet niet hoe dat heet) van 10 naar 6 mm voor een steelstring met 'slotted headstock' (hoe heet dit in goed Nederlands?) maar kan deze nergens vinden. Iemand een idee hoe ik hier aan zou kunnen komen of hoe dit op te lossen?

Rizz
27 februari 2013, 19:49
Misschien een domme vraag, maar waarom geen malletje zelf maken en 6mm gaten boren? Waarom te grote gaten boren die je niet nodig hebt?

zoektip: conversion tuner bushings..

crazycow
27 februari 2013, 21:23
Misschien een domme vraag, maar waarom geen malletje zelf maken en 6mm gaten boren? Waarom te grote gaten boren die je niet nodig hebt?

zoektip: conversion tuner bushings..

Da;s inderdaad een hele domme vraag! :) Grapje....

Ik kan zelf geen goed malletje maken. Ik heb een op zich vrij waardeloze kolomboor die veel te veel speling heeft om echt helemaal recht te boren. Gaat nog net voor steelstring recht door de kop heen, maar voor een klassieke is de marge echt te groot.

De conversion tuner bushings zijn niet wat ik bedoel. Het gaat om in feite een klassieke kop maar met steelstring rollers, dus zoiets als dit:

http://www.acousticmasters.com/00045S.jpg

stijnkenens
27 februari 2013, 21:36
Zou je niet zoiets kunnen vinden voor een bovenfrees: om van een 10mm as naar 6 te gaan?
Ik weet dat het bestaat voor 8mm naar 6,35mm. Misschien bestaat dat ook voor andere maten?

Dan kan je dat in het gat van je boor geleider steken, en met een 6mm boren.
Hoewel ik eerder 6,5 zou prefereren. En voor een klassieke 10,5.

Die speling kan je echt wel gebruiken, en is niet nefast voor de stemmechanieken.




s.

Rizz
27 februari 2013, 21:38
Ik had zelf ook wel gezocht en tot dezelfde conclusie gekomen.. Is er niet denk ik. Zou het stevig zijn?

crazycow
27 februari 2013, 21:52
@Stijnkenens: zal 'ns proberen, niet aan gedacht.
Ik heb zo'n ding wel liggen. Ik vind die speling geen probleem. Heb niet eens de LMI mal opgemeten, maar het is bedoeld voor een 10mm boortje. Kan zomaar zijn dat die mal net iets groter is natuurlijk.
Heb 'm al wel gebruikt met 10mm boortje en resultaat is strak.

@Rizz: misschien ben ik nou dom, maar ik snap je niet helemaal ;)

Cocobolo
27 februari 2013, 22:08
Hoe ziet de LMI mal er uit? Als het alleen een plaatje is dat je nodig hebt met een paar gaatjes van bijv. 6mm op exacte afstand, dan frees ik dat wel even op de machine voor je en stop het in een envelop (gratis uiteraard).

(mocht je mij een mail sturen : upcmail / chello heeft de hele dag (en volgens mij al sinds maandag) storingen : ik kan zelf niet mailen + weet intussen dat sommige mail totaal niet aankomt bij mij :dontgeti: )

Rizz
27 februari 2013, 22:29
@Rizz: misschien ben ik nou dom, maar ik snap je niet helemaal ;)

Ja nee, laat maar. Ik dacht aan het eerste deel vanaf de buitenkant wat in een te groot gat zit, maar die afstand is helemaal niet zo groot.

En dan nog, waarom zou je de "normale" versies niet kunnen gebruiken? Je hebt alleen 2 sets nodig.. Er zijn relatief platte te krijgen (http://www.stewmac.com/shop/Tuners/Tuner_parts/3_8_Conversion_Tuner_Bushing.html). Dit zijn niet de goede, slechts een voorbeeld..

crazycow
27 februari 2013, 22:32
Hoe ziet de LMI mal er uit? Als het alleen een plaatje is dat je nodig hebt met een paar gaatjes van bijv. 6mm op exacte afstand, dan frees ik dat wel even op de machine voor je en stop het in een envelop (gratis uiteraard).

(mocht je mij een mail sturen : upcmail / chello heeft de hele dag (en volgens mij al sinds maandag) storingen : ik kan zelf niet mailen + weet intussen dat sommige mail totaal niet aankomt bij mij :dontgeti: )

Heel erg bedankt voor je aanbod.
Hij ziet er zo uit:

http://www.lmii.com/CartTwo/thirdproducts.asp?CategoryName=Rout%2FShape%2FDril l&NameProdHeader=Classic+Tuner+Drill+Jig

Een plaatje alleen gaat waarschijnlijk te dun zijn om echt goed recht te boren (voor mij althans met m'n lousy kolomboor), ik denk dat ik toch iets lengte nodig heb om de boor goed te kunnen richten (kolomboor of handboor maakt dan natuurlijk niet echt uit).

RS-Rik
27 februari 2013, 22:44
néén! Ze vragen 60 dollar voor dat ding. Als je het van staal of alu maakt kost het in materiaal nog geen euro. Op de freesmachine heb ik dit in een kwartiertje a 20 minuten gemaakt.
Dan heb je dus een blok van de afmetingen zoals beschreven op de site dezelfde hoogte, breedte, lengte, en de gaten van goeie diameter en juiste spacing.
De alignment-lijntjes kan ik er ook op maken door met een puntig freesje (beetje zoals een boor) een heel klein lijntje door het materiaal te trekken.

Mocht je dit nodig hebben, als je mij 1 euro + verzendkosten (zal wel 6,75 zijn) geeft maak ik het maandag of dinsdag voor je en doe ik het op de post.

Het forum heeft me al veel goeds gebracht en ik vind het niet erg een lid een dienst te bewijzen.




Pure waanzin dit soort prijzen.


* laatst bij de gamma zag ik het ook al, platstaf staal 6x30 mm, 1 meter lang 8 euro. Dat is veel te duur.

Maar dit is helemaal waanzin!

grizzly
27 februari 2013, 22:52
3 Alu busjes draaien met een buiten diameter van 10mm en een binnen diameter van 6mm.
Zou toch niet al te moeilijk moeten zijn voor een metaaldraaier. voor een paar euri ben je spekkoper (of het aanbod van cocobolo, dat is helemaal top)
Meet nog even de lengte van het gat/busje op.

crazycow
27 februari 2013, 22:57
D***, dat wist ik niet! Nou is m'n hele avond naar de knoppen (gelukkig duurt het niet meer zo lang..:)
Heb totaal geen verstand van metaalbewerking......

Heb 'm dus al gekocht. Ik wist wel dat de meeste 'mallen' etc veel te duur zijn. Ik had er al ns een gemaakt met m'n kolomboor (in MDF) maar dat sloeg nergens op. Toen toch maar dat ding gekocht.
Was ook nog eens de goedkoopste, stewmac is nog duurder (maar iets geavanceerder).

Als je zoiets voor me wilt maken dan erg graag. Ik stuur je de maten op (moet even kijken wat voor marge een marge ik in moet bouwen zoals Stijn zei). Ik stuur je morgen een PM!

Cocobolo
27 februari 2013, 22:57
Het aanbod van RS-Rik is natuurlijk het beste, zo'n blokje aluminium is helemaal super :) Ik zou daar voor gaan.
Ik doe het ook gerust voor je, maar dan in hout (ook in dezelfde maten als van LMI) maar die van aluminium verslijt je nooit meer :)

crazycow
27 februari 2013, 23:08
Het aanbod van RS-Rik is natuurlijk het beste, zo'n blokje aluminium is helemaal super :) Ik zou daar voor gaan.
Ik doe het ook gerust voor je, maar dan in hout (ook in dezelfde maten als van LMI) maar die van aluminium verslijt je nooit meer :)

Ja, nogmaals bedankt, maar denk ook dat ik maar voor het aanbod van RS-Rik ga....
Maar kom binnenkort ook nog ff bij jou terug voor wat dingetjes in MDF.....

Overigens: vraag me af: Als mensen (jullie dus) dit soort dingen voor minder geld kunnen maken als LMI en Stewmac terwijl je er ook nog aan zou kunnen verdienen en anderen (tenminste in Europa) ook nog eens minder verzendkosten voor hun kiezen krijgen en geen btw, inklaringskosten.......Daar ligt een markt, wellicht een kleine, maar toch.......

Cocobolo
27 februari 2013, 23:27
....Overigens: vraag me af: Als mensen (jullie dus) dit soort dingen voor minder geld kunnen maken als LMI en Stewmac terwijl je er ook nog aan zou kunnen verdienen en anderen (tenminste in Europa) ook nog eens minder verzendkosten voor hun kiezen krijgen en geen btw, inklaringskosten.......Daar ligt een markt, wellicht een kleine, maar toch.......

Voor RS-Rik kan ik het niet beoordelen...hoewel ik wel bezig ben met een cnc frees voor metaal :sssh:
Maar ja, tuurlijk is het een markt, hoewel inderdaad erg specifiek en klein.

Ik heb ooit die Stewmac 'true channel jig' (voor binding) goed bekeken en (naar mijn mening) op diverse punten aangepast/verbeterd en vervolgens bij een bedrijf uit RVS laten snijden+polijsten (met veel hulp van DanielW), ergens anders profielen laten zagen en vervolgens op mijn eigen machine alle glijders en wat andere dingen in HDPE gefreesd en behoorlijk veel uren nodig gehad om alles te regelen en in elkaar te zetten. Uiteindelijk een mooi product voor de helft van Stewmac, maar ik geloof dat ik op dit moment net uit de kosten ben met wat ik er van verkocht heb (paar jaar later!) ;) Dus het is echt een heel klein afzetgebiedje. Kortom : het hangt van de complexiteit van het onderwerp af. Zo'n blokje met gaten lijkt me dikke winst. Die Stewmac versie (deze (http://www.stewmac.com/shop/Tools/Special_tools_for_Tuner_installation/Tuning_Machine_Drill_Jig_for_Slotted_Pegheads.html ?tab=Pictures)) is al complexer lijkt me en kan nog wel eens in de uren lopen tenzij je dus in serie gaat maken (cnc). En dan duurt het nog wel even voor je er 10 verkocht hebt denk ik.

Maar je hebt wel gelijk dat er hoe dan ook een markt is, zeker als je je op Europa richt (want die hoge verzendkosten en invoerrechten vind ik zelf het meest frustreren).

RS-Rik
28 februari 2013, 03:38
Stuur maar maten via pm dan maak ik 't wel effe. Als ik toch bezig ben kan ik er wel meer doen als er meer geďnteresseerden zijn.

De prijs is materiaal + verzending, dat is +- 1 euro + 6,75 verzending. Materiaal wordt dan aluminium blok met stalen "inzetringen" van verschillende diameters. Nameten voor gebruik, maar ik garandeer dat die gaten goed zitten (en recht!)


Bij Stewmac maken ze het helemaal bont! 131 amerikaanse pietermannen voor zoiets simpels. Voor dat geld heb je 2 harley bentons man! Dat gekke ding van Stewmac kan ik ook maken maar ben ik wel iets meer tijd mee kwijt.

En over geld, de gitaren die ik maak maak ik ook geen winst op. Puur omdat ik gitaarbouwen gaaf vind en ik er ideeën over heb en een excuus om goeie tijd te hebben etc etc. Een geleidingsstuk als dit ben ik maar eventjes mee bezig. 1x op dikte vlakken, 1x uitlijnen met voelertje, op lengte frezen en gaten erin 1 gereedschapswissel en een uitlijning. Daarna nog wat bussies maken maar dat mag niet zo'n probleem zijn, ik moet voor mezelf nog 't een en 't ander draaien.

:D

Laatst dit ding gemaakt voor schuin frezen met de bovenfrees. Werking wordt vast wel 'n keer duidelijk in mn build-threads:
Binnenkort komt er nog veel meer dan dit soort meuk in huize Rikmans. O.a. een boven/ beneden pinrouter en een freesbak voor bodies. Aluminiumprofielen >>>>>> preciezer en slijtvaster dan hout.
http://i47.tinypic.com/2i95amc.jpg

ernieman
28 februari 2013, 05:06
-Totaaloverbodigmodusaan-

LMII rekent net enkel de materiaalprijs natuurlijk. Er moet ook iemand die dingen uittkenen, misschien op CNC overzetten, uitfrezen, afwerken, inpakken, verzenden... Ook dat kost geld. Materiaalkost is misschien idd maar 1 euro, maar de arbeid kost al gauw 40 dollar per uur? En dan willen ze er ook nog wat rijker op worden.

-Totaaloverbodigmodusuit-

Martin_
28 februari 2013, 12:13
Stuur maar maten via pm dan maak ik 't wel effe. Als ik toch bezig ben kan ik er wel meer doen als er meer geďnteresseerden zijn.

De prijs is materiaal + verzending, dat is +- 1 euro + 6,75 verzending. Materiaal wordt dan aluminium blok met stalen "inzetringen" van verschillende diameters. Nameten voor gebruik, maar ik garandeer dat die gaten goed zitten (en recht!)

Ik had laatst deze gekocht van Wolfcraft. http://www.toolsxl.nl/images/Merken/Wolfcraft/Medium/4685000.jpg
Was ook nog 16 euro ex. verzend.
http://i227.photobucket.com/albums/dd260/alfa155_1995/012-5.jpg
Werkte redelijk goed. Wat ook handig zou zijn is een hulpgereedschap voor "stringthroughs" met de juiste onderlinge hartafstanden.

RS-Rik
28 februari 2013, 13:47
Ja maar dat is gewoon een boorgeleider en het gaat erom dat de spacing ook goed is.


Effe for the record:

Ik maak geleider-spacingunits van 19 mm dik (dikte vd kop), 100mm lang en 37mm breed. De gaten zijn dus 37 mm diep. Er zitten 3 gaten in met een onderlinge afstand (hartafstand) van 35mm. De gaten hebben een diameter van 10,3mm.

Eventueel kan ik pasbusjes maken van bijv 6,3 of kwart inch of wat dan ook die je ín de gaten van 10,3 kan stoppen om ook andere diameters te kunnen boren. Is dat zinvol of gaan de tuners altijd in 'n gat van 10mm?

Indien er nog wat aan de maten moet veranderen, laat 't ff weten.

crazycow
28 februari 2013, 15:02
Ja maar dat is gewoon een boorgeleider en het gaat erom dat de spacing ook goed is.


Effe for the record:

Ik maak geleider-spacingunits van 19 mm dik (dikte vd kop), 100mm lang en 37mm breed. De gaten zijn dus 37 mm diep. Er zitten 3 gaten in met een onderlinge afstand (hartafstand) van 35mm. De gaten hebben een diameter van 10,3mm.

Eventueel kan ik pasbusjes maken van bijv 6,3 of kwart inch of wat dan ook die je ín de gaten van 10,3 kan stoppen om ook andere diameters te kunnen boren. Is dat zinvol of gaan de tuners altijd in 'n gat van 10mm?

Indien er nog wat aan de maten moet veranderen, laat 't ff weten.

Die LMI van 10,3 heb ik hier al liggen, dus de gaten moeten niet 10,3 (voor nylon rollers) worden maar 6,3 (of een 1/4 inch) voor steelstring 'rollers' (net opgemeten, ze zijn exact 6 mm doorsnee). Liefst een hele geleider als het je niet uitmaakt, maar pasbusjes zouden eventueel natuurlijk ook kunnen.....

RS-Rik
28 februari 2013, 17:47
Oja, ik ben iets voortvarend geweest met materiaalprijs, het is w/s meer richting 2 a 3 ipv 1 euro (denk ik na een korte berekening) . Ik kan in plaats van passtukken ook een hele nieuwe mal maken (misschien doe ik dat wel liever dan pasbussen) dat is voor mij misschien zelfs makkelijker (ivm braampjes aan pasbussen) maar dan kost het gewoon de materiaalprijs extra. Dan heb je het dus over ongeveer 3 euro per mal. Voor pakweg 13 euro heb je dan twee mallen precies zoals je wilt. mét positioneersleufje aan de bovenkant zodat je hem goed kunt uitlijnen.

crazycow
28 februari 2013, 18:08
Oja, ik ben iets voortvarend geweest met materiaalprijs, het is w/s meer richting 2 a 3 ipv 1 euro (denk ik na een korte berekening) . Ik kan in plaats van passtukken ook een hele nieuwe mal maken (misschien doe ik dat wel liever dan pasbussen) dat is voor mij misschien zelfs makkelijker (ivm braampjes aan pasbussen) maar dan kost het gewoon de materiaalprijs extra. Dan heb je het dus over ongeveer 3 euro per mal. Voor pakweg 13 euro heb je dan twee mallen precies zoals je wilt. mét positioneersleufje aan de bovenkant zodat je hem goed kunt uitlijnen.

Perfect!!!!! (ik moest minstens 10 karakters invullen anders wordt het bericht niet verstuurd haha)

oigun
28 februari 2013, 23:54
Perfect!!!!! (ik moest minstens 10 karakters invullen anders wordt het bericht niet verstuurd haha)

zeker!!!!!!

grizzly
1 maart 2013, 15:59
Hi RS-Rik,

Als het voor jouw handig is om er gelijk 2 sets in productie te maken? dan houd ik mij aanbevolen.
Mijn rommelproductje dat ik met een ijzerzaag, boormachine en een tapje gemaakt heb, is toch niet zo nauwkeurig als ik gehoopt had :???: Ik heb het van 3 plaatjes alu aan elkaar geschroefd en daarna gaatjes erin geboord.

Ik moet nog een hoop leren, al heb ik inmiddels zelfs een metaalfrees machinetje. Zonder een ervarings deskundige naast me gaat het nog wat jaartjes kosten voor ik dat kan maken wat voldoet aan de eis :(

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-SmRCtXh/0/M/CIMG3374-M.jpg

Als het net even te veel wordt voel je niet bezwaard, nee zeggen is heel normaal,
als het wel kan, pm me dan maar wat de kosten zijn, maak ik het op voorhand over.
De tuners zelf zijn standaard 10mm,
Groter dan 10.1mm leek me niet direct nodig, maar ik vertrouw blindelings op de veel grotere ervaring van Stijnkenens. 10.3mm en 6.3 is voor mij ook prima.

stijnkenens
1 maart 2013, 16:50
Groter dan 10.1mm leek me niet direct nodig, maar ik vertrouw blindelings op de veel grotere ervaring van Stijnkenens. 10.3mm en 6.3 is voor mij ook prima.

Haha, ik voel me vereerd !

Nog ervaring: waarom niet gewoon onder de kolomboor en goed afmeten met een houtboor ?
Als je kolomboor brak is, dan wordt het tijd voor een nieuwe, want met een brak toestel ben je niks, en is zelfs gevaarlijk ...
Zo heb ik het toch altijd al gedaan, en nog nooit problemen gehad ...
Sommige hulpstukjes worden ontwikkeld voor seriematig gebruik, maar als je telkens maar 1 gitaar per keer maakt ...


Haja, en eerst de sleuf maken, daarna terug vullen met een blokje hout, en dan de 3 gaten per kant boren !



s.

crazycow
1 maart 2013, 17:15
Haha, ik voel me vereerd !

Nog ervaring: waarom niet gewoon onder de kolomboor en goed afmeten met een houtboor ?
Als je kolomboor brak is, dan wordt het tijd voor een nieuwe, want met een brak toestel ben je niks, en is zelfs gevaarlijk ...
Zo heb ik het toch altijd al gedaan, en nog nooit problemen gehad ...
Sommige hulpstukjes worden ontwikkeld voor seriematig gebruik, maar als je telkens maar 1 gitaar per keer maakt ...



s.

Onnauwkeurig is ie van mij wel maar niet gevaarlijk.
Zou graag beter gereedschap willen hebben, maar daar zit helaas vaak een stevig prijskaartje aan, zelfs
2dehands.

Met dit soort hulpstukjes kom ik al een heel eind. De kolomboor hoef ik dan eigenlijk niet eens zoveel meer te gebruiken.

Rizz
1 maart 2013, 17:48
Welnee, ik heb een monster gekocht voor 85 euri. Oude duitse degelijkheid.. Heb er nieuwe snaren opgezet (:???:) en gaan met die banaan..

Zoiets kan ook best volgens mij: http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/gereedschap-boormachines/m649732363-kolomboor.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

of deze: http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/gereedschap-boormachines/m643852230-boorstatief.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f3 1&previousPage=lr

loose-fur
1 maart 2013, 19:41
Het komt hier naar mijn gevoel veel te weinig aan bod, maar besef dat je met een bovenfrees ook behoorlijk goed gaten kan gaan boren. Met een beetje creatief denkwerk (niet eens zo veel) kun je op een dergelijke wijze zelfs een boormal gaan maken..

http://lh4.ggpht.com/_Ae2zJw7XiSk/TMgsYxUgYII/AAAAAAAACII/7_oYx2cDgYI/66..JPG

*Tip: Eerst gaatjes boren en daarna sleuven maken bespaart je brokken (maar dat wist je reeds)..


Tee.

grizzly
1 maart 2013, 19:50
Hahaha, je hebt best wel gelijk Stijn. Ik had in mijn enthousiasme een Radiaal Kolomboor gekocht.
Groot, sterk, staal en lomp, maar doordat het een radiaal kolomboor is, heeft hij telkens een beetje de neiging zijdelings te bewegen, of een fractie weg te lopen.

Radiaal heeft het voordeel dat je een grotere uitlading hebt. Dat betaal je dan weer door in te leveren in dwars stabiliteit.
(in elk geval in deze prijsklasse. Een goedkopere Radiaal Kolomboor. . . .Niet doen dus.)
http://www.vdhbv.nl/images/0760510_large.jpg

voorbeeld, niet exact van dit merk, maar vergelijkbaar

RS-Rik
2 maart 2013, 12:55
0,3 mm geeft 0,15mm speling aan alle kanten. Dat is idd wat veel ik probeer eerst wel kleiner.

crazycow
2 maart 2013, 18:47
Het komt hier naar mijn gevoel veel te weinig aan bod, maar besef dat je met een bovenfrees ook behoorlijk goed gaten kan gaan boren. Met een beetje creatief denkwerk (niet eens zo veel) kun je op een dergelijke wijze zelfs een boormal gaan maken..

http://lh4.ggpht.com/_Ae2zJw7XiSk/TMgsYxUgYII/AAAAAAAACII/7_oYx2cDgYI/66..JPG

*Tip: Eerst gaatjes boren en daarna sleuven maken bespaart je brokken (maar dat wist je reeds)..


Tee.

@loose-fur
Maakt de draaisnelheid nog wat uit als je gaten boort met een frees? Ik kan me zo voorstellen dat het hout nogal snel verbrand, al zal je dat in de meeste gevallen natuurlijk nooit meer zien.
Wb de gaatjes/sleuven: inderdaad, zo doe ik het ook.

@RS-rik
Zolang er maar een boortje inpast zonder dat ie klem zit denk ik. Die 10,3 die ik heb opgemeten geeft inderdaad iets speling maar niet zodanig dat je er uiteindelijk iets van merkt (de mechanieken passen perfect).

FreeGee
2 maart 2013, 22:54
Zoiets heet in goed nederlands 'boorbus'. Ze zijn er in 6mm boring en 10 mm buitenmaat, zie deze tabel:
http://www.acbtools.nl/boorbus.pdf