PDA

View Full Version : Onvolledig verhaal: Hohner Vendetta 65



MyGreenLady
27 februari 2013, 16:40
Laatst heb ik een tweedehands versterker via marktplaats gekocht. Een oud ding waar ik geen leeftijd aan kan verbinden: Een Hohner Vendetta, Made in England. Een behoorlijk zwaar en degelijk apparaat maar los van wat kleine dingetjes (krakende potmeter) wel een verdraaid netjes klinkende buizenversterker. Na wat internetonderzoek kwam ik met lege handen terug.

Nu geef ik niet graag zo snel op, en heb ik het een mailtje gestuurd aan Hohner. Daar kreeg ik de volgende reactie op:


Hohner stopped production of Amplifiers about more than 40 years ago. The 65 probably is the model year 1965.

You may understand that there is no information available today.

You may search for museums or collectors.

Een behoorlijk onvolledig verhaal dus. Weet er hier misschien iemand meer van dit apparaat? Ik vind het persoonlijk wel interessant om er wat meer van te weten, en als ik die informatie kan delen is dat alleen maar mooi!

Binnenkort ga ik met de versterker naar Mister Bassman, om eens te zien wat hij er van te zeggen heeft.

Plaatjes volgen nog!

Scarface
27 februari 2013, 16:52
Misschien heb je hier iets aan,

http://www.el-me-se.de/old/pdf_files/Vendette%2065L.pdf

Groet,
Marco

MyGreenLady
27 februari 2013, 16:57
Bedankt Marco!

Even de moeite genomen om het verhaal voor het nageslacht zo goed en zo kwaad te vertalen naar het Nederlands.


Deze mooie handige en krachtige combo voor gitaar of orgel werd eind jaren '70 gebouwd door het Britse bedrijf KMD en werd verkocht onder het label van Hohner in de BRD. De versterker werd ook onder naam van Echolette verkocht.

De bouw van de vendetta 65L komt overeen met andere moderne solisten-combo's uit die tijd.

Het ingangsignaal word eerst voorversterkt en kan dan over twee verschillende kanalen worden versterkt. Er kan tussen deze twee kanalen worden geswitch door middel van een kiep-schakelaar of een footswitch.

De rest kwam ik niet helemaal uit. Meinn deutsch ist schwer belabbert.

Die eigentliche signalverarbeiting (signaalverwerking) erfolgt bis auf die verstärkerstufe (versterkertrap?) für den hall-geber (galm/reverb) noch durchweg in bewährter ECC 83-Röhrentechnik (buizentechniek), woraus der bei muskern begehrte und typische röhren-sound (buizengeluid) resultiert. Mit dem vendetta kan man u.a. einen sagenhaft klingenden sustain produzieren. Mit dem integrierten Hammon-Federhall (Dit zal die galmdoos onderin de verster zijn) können in Verbindung mit der sehr umgangreichen Signal-klangbeinflussung (klankbeinvloeding?) sehr abgefahrene sounds realisiert werden. Mittels zwei verschiedener effekt-wege können auch externe zusatzgeräte eingeschleift werden sodass kaum noch wünsche offenbleiben. (Dit laatste verhaal gaat over twee effekt-kanalen).

Scarface
27 februari 2013, 17:40
Meinn deutsch ist schwer belabbert.

Och,dats gibt toch gaar nieks,als zie maar begreiphen was er steet..:seriousf:

Het was dus de goeie versterker.Is inderdaad niet veel over bekend,maar met een beetje Google op Duitse sites is er best wel iets te vinden.

Groet,
Marco

mountainman
27 februari 2013, 17:45
Die medewerker bij Hohner kletst maar wat. Ze hebben tot in de jaren 90 amps gemaakt want ik heb toen nog een goedkoop Hohner P200 versterkertje aangeschaft. Waardeloos ding trouwens. Ik kan me ergens wel voorstellen dat ze zich schamen voor deze periode. :seriousf:

zjanke
27 februari 2013, 17:51
Mijn duits is ook niet "Zuper", maar ik doe een poging...



Deze mooie handige en krachtige combo voor gitaar of orgel werd eind jaren '70 gebouwd door het Britse bedrijf KMD en werd verkocht onder het label van Hohner in de BRD. De versterker werd ook onder naam van Echolette verkocht.

De bouw van de vendetta 65L komt overeen met andere moderne solisten-combo's uit die tijd.

Het ingangsignaal word eerst voorversterkt en kan dan over twee verschillende kanalen worden versterkt. Er kan tussen deze twee kanalen worden geswitch door middel van een kiep-schakelaar of een footswitch.
De echte signaalbewerking wordt gedaan voor de eindversterker door het signaal nog door de bewezen buizentechniek van de ECC83 en een galm-unit te sturen, waardoor het door muzikanten begeerde buizengeluid ontstaat. De Vendetta kan onder meer een sensationeel klinkende sustain produceren. Met de ingebouwde Hammon (Hammond?) spring reverb in combinatie met de uitgebreide klankregeling kan een uitgebreid pallet aan klanken worden gerealiseerd. Op de twee effectloops kunnen ook andere externe apparaten kunnen worden aangesloten zodat er nauwelijks wensen overblijven. :crazyhappy:

Dutch66
28 februari 2013, 19:56
genau ! en ik denk dat 65 eerder aaan het vermogen refereerd dan aan het bouwjaar, ook gezien het uiterlijk van de amp..

Plant
1 maart 2013, 01:32
Onder de naam Hohner International zijn er volgens mij later ook nog wel amps verschenen, Ik ken b.v. de 1040 amp wat een transistorbak was. Op de speakers en de eindtransistoren stond de merknaam Marlboro en ik heb ook wel amps gezien onder de naam Marlboro met uiterlijk sterk gelijkende kenmerken. Misschien moet je het in die hoek zoeken?

guitaraddict
1 maart 2013, 15:00
http://www.el-me-se.de/old/index.html

Kijk hier eens !! Bedoel je deze ?

Sorry, was al genoemd !

Pepe
1 maart 2013, 16:44
Die medewerker bij Hohner kletst maar wat. Ze hebben tot in de jaren 90 amps gemaakt want ik heb toen nog een goedkoop Hohner P200 versterkertje aangeschaft. Waardeloos ding trouwens. Ik kan me ergens wel voorstellen dat ze zich schamen voor deze periode. :seriousf:

De medewerker bedoelt eigen productie, geen outsourcing.

muziekschuur
11 maart 2013, 09:14
Soort van "chinese" Hohner...

Ik heb net een Farfisa orgel aangeschaft. Farfisa maakte ook voor Hohner en andere duitse fabrikanten producten... Daar waar Italie in de jaren '70 een lage loon land was. Maar farfisa maakte dus ook eigen producten en was in zijn tijd een grote fabrikant. En veel grootheden speelden op deze orgels en maakten gebruik van hun versterkers...