PDA

View Full Version : Avondje spelen ( over alles wat fout kan gaan en dat gaat het ook)



Rick trodat
27 februari 2013, 09:35
Oke we hadden gisteren dus een gig in Breda. Ik na mijn werk er naar toe. Een ritje van 1,5 uur.

1e probleem dat ik had, oplader van de tomtom stuk, en je raadt het al. Hij was bijna leeg. Gevolg was dat ik 40 minuten te laat kwam en geen tijd meer had voor de soundcheck. Gelukkig had de geluidsman een preset opgeslagen van de vorige keer. Dus daar moest ik het maar mee doen en dan tijdens het spelen maar aanwijzingen geven.

Alles aangesloten. Mijn nieuwe fender 135 watt clone op een 15 inch emininence 1518 die ik had geleend en mijn vertrouwde hook captain met 2x12.

Toen begon alle ellende. Alleen uit de hook hoorde ik een krakende, af en toe ploppend geluid. Af en toe viel helemaal de stroom weg. Dus gelukkig een vriend van mij kijken ernaar terwijl ik aan het spelen was en toen hoorde ik achter me ''stekker''. Dus ik dacht pff gelukkig.

Maar het probleem met het ploppen en het kraken bleef, daarnaast was er ook iets aan de hand. De versterker had veel minder volume en bas. Ik dus een draai gegeven aan de mastervolume en holy cow! De rest van de avond een fantastisch geluid en tijdens het laatste nummertje komt de bassist erachter dat er een thermostaat op mijn groep is aangesloten die de boosdoener was voor de kraak en plop. LAatste nummer dus lekker gespeeld zonder kraak en plop.

Maar ik was toch wel benieuwd wat die volumedip veroorzaakte. Toen heb ik dus direct ingeprikt en toen waren alle frequenties terug, toen in pedalboard, alles weg. mmmm vreemd

Elk pedaal ( ik heb er maar 3) los getest en toen bleek het bij mijn lehle little dual te liggen. Een actieve splitter. Daar zitten 2 knoppen op. Een phase inverter en een ground lift. Beide knoppen waren ingedrukt.

Eerst de ground lift ingedrukt . Geen verschil

Toen de phase inverter en hoppa, geluid weer terug.

Al met al een leuke avond, en misschien zet ik de versterker de volgende keer wel weer uit fase

Fucko
26 april 2013, 18:48
Oef, klinkt als een pijnlijke avond voor jezelf, publiek merkt volgens mij nooit zo heel veel van technische fouten. hopelijk veel van geleerd hoop ik!

Om even een eigen soortgelijke fout te geven om het topic op gang te brengen:

Speel op een eerste optreden zonder switcher want, de nieuwe bassist is er namelijk bij. Natuurlijk ook zonder switcher geoefend maar, optreden is toch altijd een tikje spannender. Eerste probleem is dat ik tijdens de soundcheck super schel geluid heb en vrij zacht volume. Ik draaien aan de knoppen van de versterker, niks... ik kijken naar mijn pedalen, niets vreemds. Ah ja dan maar gewoon spelen. Komen we bij het refrein aan die lekker in-kickt dus moet ik mijn fuzz in trappen. Trap ik een pedal te ver in, mijn tuner, plop geluid weg... Dat valt wel op maar, snel reactie vermogen maakt het net wat minder erg. Daarna wel een fijn optreden gehad, even gekeken wat het schelle maakte maar dat was een verrotte amp en de volume drop kwam door mijn moogerfooger...

Wat ik er het nog het meest van heb geleerd is dat je gewoon lekker moet blijven door spelen en altijd blijven lachen :) (tenzij je boze metal speelt :D)